Kleurgenetica Brits Korthaar, wie helpt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Kleurgenetica Brits Korthaar, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 21:39

Hallo allemaal!

Onderhand ben ik heel nieuwsgierig wat mijn Brits korthaar allemaal bij zich draagt qua kleuren en daarmee ook wat zij zou kunnen doorgeven aan eventuele kittens met katers met bepaalde kleuren.
Jammer genoeg kan ik er gewoon níet uitkomen met die kleurcodes en snap ik nog minder van de meegedragen kleuren die niet tonen. -O-
Misschien dat een van jullie hier wel veel ervaring heeft met kattenkleuren, en mij wil helpen? :D

Het gaat om de volgende poes, Lyla.
Brits korthaar, ouders beide stamboom en op alles getest en negatief bevonden.
Moeder is blauw, vader crémetabby.
Ze komt uit een nestje van twee waarvan haar broertje zwart smoke is met nu nog steeds een tabbypatroon.
Zij is geboren met ghostmarking maar heeft dit nog steeds duidelijk op haar staart staan.
Verder is ze blue tortie en lijkt er iets van smoke of silver in te zitten door de ondervacht, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd. Ze heeft ook een splitface

Lyla linkerkant, de rechterkant is voor het grootste deel blauw
Afbeelding

Vachtbasis
Afbeelding

staart
Afbeelding

hoofdje van voor en van onder :')
Afbeelding

Afbeelding

Verder is ze vrij.. vormeloos :Y)
Afbeelding

Wie o wie kan mij wat meer vertellen? Als ik iets gemist heb qua info geven hoor ik het graag, ik ben reuzebenieuwd!

mamamier

Re: Kleurgenetica Brits Korthaar, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:53

Ik fok Britten. Silver tabby's en heb niet echt verstand van effen kleuren maar wil een poging wagen... Jouw poes is blauw-creme op stamboom?
blauw is de verdunning van zwart en crème is de verdunning van rood. Beide kleuren zijn dus recessief. (Zwart en rood zijn dominante kleuren).

Tabby's dragen het dominante gen aqouti wat dus het tabby patroon geeft.
Dit is wat je kunt zien aan de poes. Oftewel, dit is haar jasje. Wat ze onder dat jasje draagt kunnen we niet zien. Wel berekenen aan de hand van haar stamboom.
Maar het kan makkelijker, je bestelt een dna test, die neem je af (wangslijm), stuurt deze op naar Amerika, betaalt 40 dollar en na een paar weken krijg je een compleet verslag van het dna van je kat. Het zou bv best kunnen zijn dat ze het gen voor langhaar draagt. Ik zeg maar iets.
Nogmaals, het is niet mijn ding, effen kleuren maar dit is wat ik ervan weet.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:04

Overigens ben ik als tabby fokker heel benieuwd naar de ouders van de vader van jouw poes. Daar hebben ze waarschijnlijk een combinatie gemaakt van een effen en een tabby Brit. Dat gebeurt over het algemeen nooit omdat ze verschillende oogkleuren hebben. Het verbetert niets aan het ras en verslechtert de oogkleur. In de nakomelingen zie je dus ook die ghostmarking in de effen kleur terugkomen. Iets dat ook niet gewenst is.
Het blacksmoke broertje is niet vreemd. De meeste blacksmokes komen van een tabby. Ondanks dat ie valt onder de effen kleuren en dus oranje ogen moet hebben. (Meeste tabby's hebben groene ogen)
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een leuke poes maar kam de gedachtengang achter de gemaakte combinaties niet volgen. Als fokker dan hè, als kattenliefhebber zeg ik, als ze maar lief en gezond is. (Ouders getest op alles?)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:58

Ik wist niet dat dat zo simpel kon met kleuren testen, dat is best eens te overwegen als ik dit serieus wil weten :)
De vader van mijn poes zou volgens mij een effen moeten zijn maar zijn strepen zijn tijdens het opgroeien steeds meer door gaan schijnen, het ongewenste ghostmarking wat jij dus bedoelt. Ik weet wel dat in zijn stamboom 2 of 3 generaties terug een pers is ingevoegd voor extra kleurgenen, en ik weet dat zijn vader een goed presterende showkat is, maar meer niet :P
Nu weet ik natuurlijk geen standaard van wat gewenst is, is "verslechtering" van de oogkleur dat ze minder intens worden, of lichter of juist donkerder, of groene vlekjes of randjes?

De fokkers van mijn kat zijn ook echt plezierfokkers die enkel 1 poes hebben waar ze zo nu en dan een nestje mee willen. Ze hebben een poes en een kater en daar doen ze het mee. Die zijn volgens mij dus niet erg druk bezig met fokken op verbetering :Y)
En ja, de ouders zijn getest op HCM, PKD en Fiv/FelV (als ik het zo goed schrijf) en zijn deze maand nog helemaal gezond verklaard.

Waar ik nieuwsgierig naar ben: Draagt mijn kat dan ook echt tabby bij zich, en kan zij dit doorgeven wanneer ze bijvoorbeeld gekruist wordt met een tabby?
Kan zij ook pointkittens geven wanneer zij met een point gekruist word omdat ze bijvoorbeeld iets bij zich draagt of is haar fenotype dan het dominantst?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:09

Ik zal eens zoeken naar een website waarin het uitgelegd wordt. Het is echt lastig hoor.
Ja jouw poes draagt aqouti en vererft dus tabby. Points heb ik echt geen verstand van behalve dat ik weet dat deze blauwe ogen hebben. Dus nog weer een andere oogkleur.
De effen kleuren horen oranje ogen te hebben. Tabby's groene. Als je dat kruist krijg je van die vage kleuren. Beetje gelig vaak. Ik zal morgen wat leesvoer voor je zoeken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 23:29

Hmz de rare oogkleur zie ik dan niet in de ouders van mijn kat terug en al helemaal niet in mijn eigen kat, die heeft echt stralend diep koper.
En ja, graag! Leuk dat je meedenkt :)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:39

Het hoeft ook niet hè. Tis maar net wat ze onder haar jasje draagt dus wat de dominante genen zijn.
Ik zoek morgen even. Heb nog wel wat over genetica op de pc staan denk ik.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:34

smoke heeft altijd ghostmarking daar hoeft geen tabby achter te zitten hoor. Zelfde geld voor rood, ooit al eens een echt effen rode gezien?

Tabby is overigens dominant wat betekend dat als het er is dan komt het ook tot uiting, het kan dus niet gedragen worden. Jouw poes is effen en draagt dus geen tabby. Als je haar kruist met een tabby kan je wel tabby kittens krijgen maar dit komt dan van de vader.

pointed is een recessief gen dus kan inderdaad gedragen worden zonder dat het tot uiting komt. Als ze het draagt en je kruist haar met een pointed kunnen er inderdaad pointed kittens uitkomen, draagt ze het niet zal ze ook nooit pointed kittens kunnen krijgen.

zilver is weer een dominant gen. Jouw poes is niet zilver dus kan het ook niet doorgeven.

Je poes heeft 1 gen voor rood en 1 voor zwart. Kruis je haar met een rode kater dan worden de katertjes rood of zwart en de poesjes rood of tortie.
kruis je haar met een zwarte kater dan worden de katertjes rood of zwart en de poesjes zwart of tortie.

daarnaast heeft je poes nog 2 genen voor blauwverdunning(wat van zwart blauw maakt en van rood crème). Dit is een recessief gen, het uit zich pas als er 2 genen van aanwezig zijn en kan dus ongezien gedragen worden.
Je poes geeft sowieso 1 gen voor blauw door aan haar kittens. Kruis je haar met een blauwe of crème kater dan worden alle kittens blauw of crème. Kruis je haar met een zwarte of rode kater die blauw draagt dan heb je 50% kans op blauw/crème kittens en 50% kans op zwart/rood. Kruis je haar met een zwarte of rode kater die geen blauw draagt dan worden alle kittens zwart of rood.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 13:44

En is het te herleiden aan de voorouders of mijn poes een verborgen kleur bij zich draagt Van?
Bv, haar opa is een point en haar vader en moeder zijn dus creme en blue. Kunnen die dan alsnog point doorgeven?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:05

als haar opa een pointed is dan draagt haar vader/moeder(degene die van die opa afstamt) wel het gen voor pointed. Je hebt 50% kans dat het pointed gen weer is doorgegeven aan jouw poes. Dus ja er is een goede kans dat ze dat bij zich draagt maar of ze dit wel of niet draagt is niet vanaf de buitenkant te zien.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:10

even offtopic, die onderstebovenfoto... :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 14:18

Interessant allemaal! Ik heb gevraagd naar de stamboomkaart met de kleuren van alle voorouders erop die haar vader heeft, misschien kan ik daarmee wat verder komen.

en @Femo, ja geweldig he :P het maakt dr allemaal niets uit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 21:11

Ik heb ook de stambomen van de ouders incl alle kleuren ontvangen:
Haar moeder heeft van zowel dam als sir kant alleen blauw, creme en lilac met evt wit erbij in de vorm van harlekijn.

De vader heeft een moeder wiens lijn vooral blauw en creme heeft, maar ook lilac en een enkele rode kat.
De vaders vaders-lijn is allerlei Silver. Spotted, mackerel tabby, veel shadeds (chocolate en black silver) en 1 over-overgrootouder is point.

Kan zij dan bv point meedragen, of is dat dan veels te ver weg? Draagt ze silver omdat haar vader dat hoogstwaarschijnlijk draagt?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:55

hoe verder weg het zit hoe kleiner de kans dat ze het draagt, kom je alleen te weten als je test
aan beide kanten zit dus ook lilac/choco(lilac is choco met blauwverdunning) er is dus ook een kans dat ze dat draagt.

Zilver is een dominant gen, kan dus niet ongezien gedragen worden en jouw poes is geen zilver. Aangezien haar broertje smoke is moet vader wel zilver zijn(is op rood en vooral crème soms lastig te zien) maar jouw poes heeft dit dus niet meegekregen, ze kan alleen zilver kittens krijgen als je haar kruist met een zilver kater.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:01

En een lilac zilver kater zal wellicht niet zo heel snel gevonden zijn?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 00:41

Geen idee Iris, ik denk eigenlijk dat niet veel mensen hun kat laten testen op kleur.