Jaarlijkse inentingen *Discussie*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jaleesa89

Jaarlijkse inentingen *Discussie*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:16

Hoi hoi,

Ik ben nieuwsgierig hoe jullie tegen de jaarlijkse inentingen aankijken bij honden en katten.
Ikzelf weet niet zozeer of het echt elk jaar nodig is, onze honden hebben altijd hun puppy entingen gehad en op latere leeftijd zijn ze eigenlijk nooit meer geënt, was ook niet nodig omdat opa en oma altijd deden oppassen als wij op vakantie gingen. Onze honden zijn nooit ziek geweest ondanks dat ze wel door sloten/natuurgebied liepen te baggeren.

Dus nu was ik nieuwsgierig naar jullie mening over dit onderwerp, vinden jullie het net zoals ik geldklopperij om elk jaar te enten als de dieren toch thuis blijven of denk je er anders over?

Bedenk wel ik wil hier niet zien dat er op de man gespeeld word en graag zie ik uitgelegd waarom je er zo over denkt.

kleinvosje

Re: Jaarlijkse inentingen *Discussie*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:18

Onze hond wordt netjes elk jaar geënt en krijgt kennelhoest. Los van het feit dat enten verplicht is als we hem in pension doen met vakantie, en met hem naar hondentraining gaan, vind ik het niet onverstandig. Zeker niet als je hond regelmatig met andere honden in contact komt bij bijvoorbeeld uitlaten of een bos/strandwandeling. Geldkloppen vind ik het niet, een doodzieke hond kost veel meer.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:21

Hier word elk jaar geënt. Ook de extra bordetella enting.
Rabiës elke 2 jaar.

Heb genoeg ellende gezien van niet enten. Als ze ziek worden ben je de pineut. Kost veel meer en de kans op het verliezen is groot. Onze honden zijn sporthonden en zijn veel onderweg en ben hier heel pietje precies in.

Hier heeft kennelhoest geheerst voor 3 weken. Wij hebben 6 honden, 3 ervan hadden alleen lichte symptomen. De niet geënte honden waren heel wat zieker.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:22

Mijn kat ent ik niet zolang ze niet buiten komt. Mochten we ooit een huis met een tuin krijgen en ze gaat wel naar buiten, dan ga ik wel braaf prikken halen, maar zolang ze niet buiten komt vind ik het niet zo nodig :n de katten van mn ouders zijn op hun kitten prikken na nooit geeent en die zijn ook allemaal 15+ geworden, dus die enten hun huidige katten ook niet

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:23

Ik weet t niet, omdat wij als mensen ook niet zo vaak hoeven worden geënt of gevaccineerd. Maar misschien is dat een hele verkeerde vergelijking. Ik heb alleen de ervaring met die van mijn eigen en die waren als onkruid.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:23

mijn hond laat ik ook netjes enten vooral omdat ze veel in de maas zit en bij de maas rond rent mijn oude hond heeft ook alleen puppy entingen gehad en verder niks. is der 16 mee geworden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:24

In principe ben ik voor de puppyentingen en dan met 1 jaar en met 4 jaar nogmaals. En daarna alleen als het verplicht is. In principe ben ik ook voor een Rabies-enting met een jaar en met 4 jaar, maar niet tegelijkertijd met de gewone enting. Niet te veel tegelijkertijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:25

Eleionomae schreef:
Mijn kat ent ik niet zolang ze niet buiten komt. Mochten we ooit een huis met een tuin krijgen en ze gaat wel naar buiten, dan ga ik wel braaf prikken halen, maar zolang ze niet buiten komt vind ik het niet zo nodig :n de katten van mn ouders zijn op hun kitten prikken na nooit geeent en die zijn ook allemaal 15+ geworden, dus die enten hun huidige katten ook niet

Hier sluit ik me wel bij aan. Onze kat komt ook niet 'buiten buiten' dus deze hebben we na z'n kittenprikjes ook niet meer geënt. We nemen hem wel regelmatig mee naar m'n schoonouders (maar die hebben geen kat) en daar kan en mag hij de tuin niet uit, dus daar maak ik me ook niet al te druk om.

Mocht het gebeuren dat we op korte termijn verhuizen en katlief met andere katten/dieren in aanraking kán komen, dan gaan we wel jaarlijks enten. Maar voorlopig zitten we nog hier opgescheept en kan hij niks oplopen *even afkloppen, ongeluk zit in een klein hoekje*.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:31

Dat wat Mizora zegt past wel in mijn straatje en zolang de beestjes niet naar training of pension gaan hoeft het imo ook niet vaker.
Vriend laat nu zijn hond enten tegen ziekte van Weil, 't beest komt nooit in de sloot of iets dergelijks dus dan heb ik zoiets van why??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:39

Omdat een dier het kan oplopen door alles waar een rat in gezeken heeft, ook plassen water rond een boerderij bijvoorbeeld. Ik doe het niet, maar de afweging is voor iedereen anders. Neem je het wat grotere risico op een lichte ent-reactie of neem je het wat kleinere risico op een ziekere hond.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 17:47

Haha t dier woont in de stad :+
Maar ik snap de afweging als je zo zou wonen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:50

Hier wordt ook kritisch geprikt. Er zijn steeds meer studies die aangeven dat de enting langer werkt dan een jaar! Zelfs om de 3 jaar zou wat veel zijn. Inmiddels zijn er diverse dierenartsen die om de 3 jaar adviseren. Zelf doe ik dat dan ook. Weil doe ik niet meer. Daar is mijn hondje goed ziek van geweest en het risico is verwaarloosbaar met de vele soorten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:55

Hier gaan de katten niet naar buiten, alleen aan een lijntje in de tuin.
Zij worden jaarlijks ingeent en hebben ook al hun prikjes gehad. Maar dit is puur omdat het raskatten zijn, zijn we net iets zuiniger op :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:57

Ondanks dat mijn kat binnen woont krijgt ze elk jaar haar APK keuring :+ en haar inentingen. Je kunt makkelijk ziektes mee naar binnen nemen.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 18:00

@ Saams en Purny: en nu het telkens duidelijker naar voren komt dat de meeste entingen langer werken, blijf je het dan jaarlijks doen?
Jaarlijkse APK juig ik alleen maar toe, zou meer moeten gebeuren om ellende te voorkomen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:21

Wij krijgen altijd een oproep van de dierenarts, dus laten we het inderdaad gewoon doen. Ondanks de werkingsduur. De DA zal t wel weten :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:23

Zo'n enorme onzin om als argument te gebruiken dat hij toch niet buiten komt.. Jij komt zelf wel buiten en neemt het zo mee naar binnen en dan ben je alsnog de pineut.

Als je dieren neemt horen zulke dingen er gewoon bij. Better be safe than sorry..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:24

Ziekte van weil is juist het makkelijkst opneembaar. Plasje water op straat, ratten en muizen enz.

Wij enten elk jaar ook de entingen die langer zouden werken. Dat kan dier afhankelijk zijn en ik wil die risico's niet lopen.

Ook binnen katten en honden lopen kans op ziektes. Vaak nog meer daar hun immuunsysteem minder werkt als dat ze dagelijks bloot gesteld worden aan ziektekiemen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:36

Ik laat Oll jaarlijks enten omdat ie op shows en training geënt moet zijn. Titerbepaling wordt helaas nog niet altijd en overal geaccepteerd. Maar ik laat Oll jaarlijks alleen enten voor weil en ik meen parvo? Schandalig he, ik weet t niet eens uit m'n hoofd :') De grote cocktail en rabiës doen we driejaarlijks. Bordatella geef ik niet (meer) aangezien ie toch nooit naar een pension gaat :)

Als ik geen evenementen of training met 'm af zou lopen zou ik 'm laten titeren :)
Laatst bijgewerkt door Neej op 15-10-14 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:55

Ik laat ze niet enten. Heb twee katten en n hond. Allen bij mij gekomen met volwassen leeftijd.
Ze hebben wel de entingen gehad toen ze jong waren.
Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht. Ouders hebben ook altijd dieren en nooit op latere leeftijd meer laten enten en hebben nooit iets gehad.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:05

Ik raad enten absoluut aan, ik heb katten gezien die midden in Amsterdam op 6 hoog wonen en niesziekte oplopen, die mensen enten ze niet omdat ze niet buiten komen. Beetje jammer dat niesziekte zich via de lucht verspreidt. En honden ook, gewoon enten want ze kunnen er doodziek van worden. Ontwormen ook netjes elke 3 maanden. Waarom zou je het risico nemen? De hond of kat kiest er niet voor om ziek te worden, jij als eigenaar kiest daar voor door ze niet te enten.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:08

jaleesa89 schreef:
@ Saams en Purny: en nu het telkens duidelijker naar voren komt dat de meeste entingen langer werken, blijf je het dan jaarlijks doen?
Jaarlijkse APK juig ik alleen maar toe, zou meer moeten gebeuren om ellende te voorkomen.

Mag ik vragen waarom je een jaarlijkse APK wel toejuich, om zogezegd ellende te voorkomen, maar ondertussen je dieren niet inent?

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 19:19

Omdat jaarlijkse APK andere dingen mee pakt, denk aan gebitsproblemen. Entingen gaan langer mee als n jaar. De dieren die wij altijd hebben gehad waren ook veel buiten, ze kwamen alleen savonds of met echt "honden"weer binnen. Dus misschien hebben ze wel niks gehad omdat de weerstand hoog was of hebben we gewoon al 24 jaar lang geluk met ze. Vandaar.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:25

Puppen enting, met 1 jaar en met 2 á 3 jaar nogmaals. Ziekte van Weill niet, onzin om die te enten. En dan tussen door titer bepaling. We zijn anders onze honden onnodig vol aan het proppen met ent stof.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 19:30

Ik had nog nooit van dat Titeren gehoord, maar dat geeft idd wel een heel duidelijk beeld van wat je dier nodig heeft. Zodra ik weer zelf een hond heb denk ik dat ik dit ga toepassen na puppy entingen.