Ik zou toch goed gaan nadenken voor je zo een hond in huis haalt. Het is nu niet bepaald het soort hond die braafjes gaat wachten tot je van school komt. Ze hebben veel aandacht en uitdaging nodig, maar boven alles blijven ze zo ontzettend moeilijk alleen. Meestal lukt het alleen blijven pas na enkele jaren of in een tsunami veilige buitenren en dan hoop ik maar dat je geen lastige buren hebt, want als ze zich eenzaam voelen kun je ze 1-2 kilometers verder nog horen. Echt fantastische honden, maar als je geen tijd of mogelijkheden hebt om met zijn gedrag en karakter om te gaan dan raad ik je toch een gemakkelijker type hond aan.
Laatst bijgewerkt door betadine op 15-10-14 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Es_ther
Geplaatst: 15-10-14 16:58
Wat Bigone zegt.
Betadine op bokt heeft veel ervaring met die dieren dacht ik, misschien kan zij je verder helpen .
spatter
Geplaatst: 15-10-14 16:59
Niet aan beginnen!
Als je geen ervaring in je omgeving hebt met dit type hond lijkt het me niet verstandig 1 van de allermoeilijkste rassen die er bestaan te nemen.
Rumpleteaser
Geplaatst: 15-10-14 17:00
Waarom heb je voor deze hond gekozen?
Het is verstandig om eerst na te gaan wat je zelf te bieden hebt qua ervaring, ruimte, tijd, mensen om je heen, type huishouding, etc. Vervolgens kun je daar 1 of meerdere rassen zoeken die daar goed bij aansluiten. Meer info kun je daarna krijgen door langs te gaan bij fokkers of bijeenkomsten e.d.
Johanna59
Geplaatst: 15-10-14 17:01
Alle rassen zijn met een bepaald doel gefokt. Wl je een fijne hond, neem dan een hond die bij je past en die je het leven kan geven, waarvoor hij gefokt is.
Eunomia
Geplaatst: 15-10-14 17:01
Iedere hond is natuurlijk anders, wel weet ik dat dit over het algemeen een ras is met een gebruiksaanwijzing. Laat je daarom goed informeren en kijk realistisch naar de situatie. Het zijn natuurlijk prachtige honden, maar je moet wel de tijd en moeite willen nemen om deze hond goed op te kunnen voeden.
Toevallig zie ik dat betadine net reageert! Daar heb je meer aan denk ik.
GreaseMonkey
Geplaatst: 15-10-14 17:04
Belangrijkste vraag: hoeveel ervaring heb je, en wat zoek je precies in een hond TS?
Of het verstandig is als eerste hond is geheel afhankelijk van hoe kundig je bent in het opvoeden van dieren, hoeveel verstand je hebt van hondengedrag en hoeveel toegang je hebt tot kundige trainers om op terug te vallen. Zomaar schrijven dat iemand beter een ander ras kan kiezen is me dus te kort door de bocht (bovendien kan ik uit je beginpost niets opmaken over de ervaring die je mogelijk al hebt), maar makkelijk zijn Tsjechen niet, dat is een ding dat zeker is! Ik sluit me daarom ook volledig bij alle waarschuwingen aan! En Tsunami-veilig is zeker niet overdreven!!! Ze springen uit stilstand met gemak over een schutting van 1.80 m (true story).
Mijn vriend en ik zijn ons al een tijd aan het verdiepen in wolfhondenrassen (zie ook het topic dat hierboven gelinkt is). Persoonlijk hebben wij heel bewust voor een ander ras gekozen, hoewel we Tsjechen wel héél erg mooi vinden. Het karakter pas niet voldoende bij ons.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 15-10-14 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Sonja_vR
Geplaatst: 15-10-14 17:06
Rumpleteaser schreef:
Waarom heb je voor deze hond gekozen? .
hele goede vraag
blokje
Geplaatst: 15-10-14 17:06
O echt totaal niet mijn ras Je moet veel kennis van dat ras hebben anders vooral niet aan beginnen.