Kat op dieet.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Kat op dieet.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 21:22

Maar hoe?

Wij hebben 2 katten. Geholpen katers.

Alleen de ene is ...te dik en de andere gewoon goed.

Boris is keurig op gewicht. Eet ook niet altijd het bakje leeg. En jogt wat in het park.(loopt een paar rondes per dag buiten)

Maar onze rode kater Fausto begint langzaam aan te veranderen in de rode Jeweetwelkater van Jan, Jans', en de kinderen. Slaapt lekker de hele dag op de vensterbank enhoud niet zo van actie.

Het bakje van Boris eet hij ook leeg.

Dat bakje haal ik ook zo snel mogelijk weg...maar toch krijg ik hem niet dun. En ja soms ben je een fractie te laat met weghalen van het bakje.

En als Boris weer thuis komt dan staat z'n bakje er niet..

Hoe houden we beide katten tegelijk op het goede gewicht?

Hebben jullie tips?

Chasey

Re: Kat op dieet.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:25

Wij hebben 4 katten, waarvan 1 te dik. Ook een kater zonder een echte kater te zijn :P
Ik heb nooit de hele dag door voer staan. Ik voer 's ochtends en 's avonds. En ik voer één van de poezen apart. Want zij is te dun.
Zo krijgen de andere drie (inclusief de te dikke kater) en de te dunne poes wat ze nodig hebben.
De kater is op deze manier al mooi wat kwijt :D En de te dunne poes is iets aangekomen :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:30

Ik ga met mijn (ook rooie) kater binnenkort naar de katten weight watchers. Aangeboden door de dierenkliniek waar ze patiënt zijn.

Ik moet momenteel mijn katten beiden apart voeren. Ik heb namelijk een kitten rondlopen welke wat dun is, dus die heeft super eiwitrijk voer. Ook voor mij zijn tips welkom, dus ik gluur even mee! :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:33

O ja, ik geef de kater van ons nooit blikvoer. Altijd harde brokjes (van een goed merk, zonder kleurtjes en vormpjes). En ik voer hem kuikens. Daar is hij mooi van aan het afvallen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 21:34

Nee wij geven ook nooit blikvoer.
Ze krijgen brokjes van Royal Canin.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 21:35

Kuikens :wow:

Levende????

Dat zou de niet te dikke wel lekker vinden. (Boris, de Noorse Boskat)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:38

Ik heb ook een dikke en een dunne :D . Het voer voor de 'dunne' staat op een kastje waarvan de 'dikke' denkt dat ze niet op kan springen. De laatste krijgt het over ook over 2 porties verdeeld en max 50gr per dag (royal canin).
Blikvoer krijgen ze zelden en daar houdt ze ook niet echt van. Paar hapjes en klaar. Brokjes krijgt ze in zo'n soort van etagère zodat ze niet alles in één keer naar binnen kan schrikken. Helaas houdt ze ook niet van beweging en dus gaat er geen gram af -O-

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:12

Apart voeren desnoods in gescheiden ruimtes. En als ie niet van bewegen houdt, moet je hem dus zelf uitdagen om te gaan bewegen. Daardoor gaat ie afvallen en wordt t ook makkelijker om te bewegen :-)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:13

Nee joh, geen levende :P
Ik koop ze hier bij de lokale dierenwinkel. Ongeveer 26 tot 30 stuks in een zak. Die verdeel ik thuis in porties van 4 en gaan ze de vriezer weer in.

Ik heb de 'anti-schrok' bak van de Action gekocht voor de hond. Maar die gebruik ik nu voor de katten. Ideaal! Dan moeten ze aardig meer moeite doen.
En ik verstop de brokken trouwens ook veel in de kattenren. Dus moeten ze er ook wat meer moeite voor doen.
Je kan de brokjes ook gewoon in huis verstoppen. Dan MOET je kat wel in actie komen haha!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:23

Heb 2 poezen.
Hier wordt gewoon 2 x per dag gevoerd met de voederpolitie ernaast (ik dus).
Daarna verdwijnt wat overblijft (blijft nooit wat over) gewoon buiten bereik van de katten.

Heb wel de mazzel dat ze beiden ook vlot hun portie op eten, is blijkbaar goed afgepast.
Heb een dikkere maar de dunnere eet sneller dan die en is dus altijd eerder klaar dan toch geen restjes.

(moet wel hondevoer hier altijd de restant brokjes opruimen, anders doen de poezen het)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:14

Kijk eens of je actievere kat wat meer moeite wil doen voor zijn brokken. Die zou je dan middels een voerbal kunnen gaan voeren. Als de dikkere kat echt lui is wil hij vaak deze moeite niet doen.
Je actieve kat heef dan wel altijd brokken tot zijn beschikking en je kunt je dikkere kat dan afgewogen voeren.

Zo gaat het hier en dat gaat prima. Ze moeten hier apart omdat de kater speciaal voer krijgt wat de poes niet hoeft te hebben. De poes is helemaal niet geinteresseerd in de voerbal, heeft het ook nog nooit geprobeerd. De kater laat het ook wel uit zijn hoeft om uit het bakje van de poes te eten trouwens, ook al ze niet in de buurt is is hij volgens mij bang op zijn lazer te krijgen van de Koninging :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:19

Beste vriendin heeft twee poezen. Eentje was veel te dik, de andere was goed.

Haar oplossing: apart eten geven. Bakjes niet vol laten staan.

En de dikke poes kreeg haar brokjes uit een eierdoosje (was tip van de DA) dus zij deed veel langer over haar eten omdat ze de brokjes met haar pootje eruit moest vissen. Langzamer eten en dus langer toe met minder.

De dikke poes is nu keurig op gewicht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:32

Royal Canin is vrij rijk voer. Ik geef de urinary variant en één van mijn katers werd ook snel zwaarder bleek bij laatste controle DA. Dus werd mij aangeraden om met name op de Royal Canin te letten omdat daar ook relatief veel vet in zit.
En verder zit er in blikvoer juist helemaal niet veel, eerder heeft DA aangegeven dat dat eigenlijk met name vocht is, dus dat ze daar op zich best meer van mogen.
Mijn 5 katten krijgen samen 's morgens 1 blikje voer en verder krijgen ze een gemeenschappelijke bak met Hills voer beneden en boven dus nu 2 x een afgemeten hoeveelheid Royal Canin en niet meer steeds aanvullen tussendoor als dat op was. Nu gaat dat dus schoon op en krijgen ze daarna niet meer ;-)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:35

Trouwens mijn DA heeft me ook aangeraden om dagelijks een beetje blikvoer te geven :j Er zit nauwelijks wat in en je krijgt er hele blije katten van elke avond. Niks mis mee en gewoon blijven doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:40

SAKKIA schreef:
Trouwens mijn DA heeft me ook aangeraden om dagelijks een beetje blikvoer te geven :j Er zit nauwelijks wat in en je krijgt er hele blije katten van elke avond. Niks mis mee en gewoon blijven doen.

Precies ze hadden eigenlijk liever wat meer blikvoer dan brokken, want brokken zijn over het algemeen genomen vrij rijk en extra lekker gemaakt - zeker die van RC ;-)

En verder gooi ik een aantal snoepjes door de kamer als ik thuis kom van de paarden, daar moeten ze dan achter aan rennen ;-) daar staan ze al op te wachten als je binnenkomt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:47

Ja zo gaat dat hier dus precies hetzelfde. De Koningin rent liever niet achter brokjes aan dus die krijgt het gewoon in haar bakje :+ De kater en dus ook de dikkere eist gewoon dat ik eerst brokjes gooi, hij is het zo gewend. Als ik naar mijn werk ga, als ik thuiskom en als ik 's avonds naar bed ga moet er eerst met brokjes gegooid worden, hij gaat dan helemaal in houding liggen :+
Hij komt dus ook niet buiten en krijgt ook vrij rijk voer, maar dat kan niet anders omdat hij met glucosamine verrijkt voer krijgt. Wel anders geprobeerd en de glucosamine los maar dan gaat ie kotsen of raakt hij aan de diarree.
Dus gooien we gewoon een paar keer per dag met brokjes. Hij vindt het leuk en krijgt wat extra beweging :+

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:52

Een voerbak met chip kan een oplossing zijn
Deze reageert op een chip van de kat, dus er kan maar 1 of een aantal katten bij.
Als jij de kat die nu te dik is niet invoert kan hij er dus niet bij. en kan je deze makkelijker apart voeren en in de gaten houden

Afbeelding

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:08

Oh dat doet me ergens aan denken......
Zag ik laatst op fb voorbij komen volgens mij.

Die vrouw had ook 5 katten ofzo. Die had dus 5 kattenbakken gekocht, plakje voor de ingang op maat gezaagd, kattenluikjes met chiplezer gekocht en de kat kon dus alleen naar binnen als hij bij de juiste bak was :+ Vond het geniaal.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:11

maar... waarom zou je willen dat een bepaalde kat op een bepaalde bak gaat?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:17

Amaris schreef:
maar... waarom zou je willen dat een bepaalde kat op een bepaalde bak gaat?

Sommige katten willen niet samen op een zelfde bak en gaan dan niet, zoiets zou het kunnen zijn wellicht?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:24

Klopt deze voerbak is bij de Dibevo (branche organisatie dierenspeciaalzaken) uitgeroepen als meest innovatieve product van dit jaar.
Dus grootte kans dat je hem dus voorbij ziet komen (ik heb hier geen aandelen in hoor.. ben alleen bij de Dibevo beurs geweest en heb hem daar gezien ;-) )

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:33

In die bakken stonden de voerbakjes dus geen grit. Zo kan je ieder dier op maat voeren, zelfs met verschillende diëten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:38

WillemYntJee schreef:
In die bakken stonden de voerbakjes dus geen grit. Zo kan je ieder dier op maat voeren, zelfs met verschillende diëten.

Ah hoe ingenieus!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:39

En ze had ieder plankje een andere kleur gegeven en de naam van de kat erop gezet, zag er echt heel leuk uit! Zal even kijken of ik de foto kan vinden.
Afbeelding

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:44

Kan de dikke kat ook goed klimmen/klauteren?
Ik had het zelfde probleem en we zetten het bakje voer voor de slanke kat hoog weg, daar kon de bolle er niet bij. Daarna zijn we flink gaan trainen met de bolle en werd hij steeds slanker en fitter.
Uiteindelijk kon hij ook bij de bak en zijn we ze apart gaan voeren, dus ook geen onbeperkt brokjes meer voor de slanke, maar daardoor viel zij gelukkig niet af. Helaas is de slanke kat inmiddels overleden dus is het geen probleem meer.