Ratje helpen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Ratje helpen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 20:39

Ik zit hier echt met een groot dillema.
Mijn ratje Suzie is 2.5 jaar, en ze is op. Ik zag vanmorgen al dat ze er klaar mee was en heb haar apart gezet in een holletje van een warme deken met de gedachte dat het niet lang meer zou duren dat ze over de regenboogbrug zou gaan. Maar ze leeft nu nog steeds.. Half maar ze haalt af en toe nog een teug adem en ik heb het idee dat ze leid. Nu komt het in mij op om haar nek te breken, te strekken.. Om haar verder lijden te besparen of moet ik haar laten?? Ik weet echt niet wat ik moet doen. :'(

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:41

Dierenarts?
Je gaat zo'n beestje d'r nek toch niet breken :(...

Anoniem

Re: Ratje helpen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:42

Naar de dierenarts, zou niet aan strekken beginnen als je er nog geen ervaring mee hebt..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 20:44

Ik heb wel ervaring met strekken. Nu naar de dierenarts gaan? Met een ratje van 2.5 jaar die helemaal op is?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:45

Reageert ze nog op externe prikkels? Dus reageert ze als je haar aanraakt, of je vinger richting haar oogje beweegt (en ze hem dan dus dichtknijpt)
Is dit niet het geval, dan is ze al zo ver heen en zou ik haar laten.

Is ze nog goed 'bij' maar snakt ze echt naar adem dan zou ik haar helpen, mits je goed weet hoe het moet, en dan vooral niet twijfelen, want dan gaat het mis.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:46

je eigen rat doodmaken?? Wat is het nou voor moeite om even naar de dierenarts te gaan voor een spuitje? Vanmorgen eigenlijk al...

rainbow8

Een paar jaar geleden vroeg mijn nichtje of ik haar rat uit haar lijden kon verlossen. Ik heb dit toen gedaan. Bij de staart beetgepakt en keihard tegen de hoek van de muur geramd en daarna de schop op de nek gezet en onthoofd. Dus of je doet het zelf of je gaat naar de DA, maar je laat zo'n beestje niet lijden.

Weggebokt

Ik zal ook naar de dierenarts gaan, zou dat niet eens bij mijn eigen huisdier kunnen :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:47

Als je ervaring hebt met strekken kan je het overwegen. Zo niet, niet doen. Dit moet goed en in 1x gebeuren.
Ik zou het zelf niet willen en niet kunnen en dus gewoon naar de da gaan.
Ik ging zelfs met een cavia van twee uur oud om hem in te laten slapen...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 20:47

HeartOfHorse schreef:
Dierenarts?

Als je ziet hoe het gaat met inslapen dan ben ik voor strekken, dan is het in 1 keer gebeurd, dan kan je met al die injecties niet zeggen. Maar dat is niet mijn vraag. Moet ik de natuur zijn gang laten gaan of helpen?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:48

*trekt harnas alvast weer aan voor de horde fakkels en hooivorken*

Strekken --> binnen een fractie van seconde gebeurt en ratje is hemelen voor ze er zelf erg in heeft.
DA --> In reisbakje doen, autorit, wachten bij de DA, vreemde omgeving, vervelende spuit in je kont..

Dus dan zou ik het wel weten.

Sanet

Ik ben destijd met mijn muis ook naar de DA gegaan, vind ik wel zo eerlijk. Ik heb gekozen voor zo'n dier, dan moet ik er ook voor zorgen. 2,5 is nog niet zo heel oud voor een ratje. Misschien heeft ze gewoon iets onder de leden en is het met een spuit AB weer in orde.

LadyMadonna

Hoe het gaat met inslapen? Als dat niet goed gebeurt zou ik rap een andere da zoeken. Dat hoeft helemaal geen problemen te geven

Nessa

dan sowieso helpen, je laat dat beestje toch niet zo lijden?

en nu verdwijn ik snel uit dit topic. want dingen als 'tegen een muur aanslaan'
bah

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:49

carr_friesje schreef:

Strekken --> binnen een fractie van seconde gebeurt en ratje is hemelen voor ze er zelf erg in heeft.
DA --> In reisbakje doen, autorit, wachten bij de DA, vreemde omgeving, vervelende spuit in je kont..

Maar dan moet je dus wel héél goed weten wat je doet

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:49

rainbow8 schreef:
Een paar jaar geleden vroeg mijn nichtje of ik haar rat uit haar lijden kon verlossen. Ik heb dit toen gedaan. Bij de staart beetgepakt en keihard tegen de hoek van de muur geramd en daarna de schop op de nek gezet en onthoofd. Dus of je doet het zelf of je gaat naar de DA, maar je laat zo'n beestje niet lijden.

Nou zeg...
Zo krijg je dus al die dierenliefhebbers op de achterbenen en is iedereen zo tegen zelf uit lijden verlossen.
Beetje genuanceerder beschrijven mag wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:52

Eigenlijk had je vanochtend al moeten gaan, ik weet niet hoe de rat er aan toe is (buiten de beschrijving om): maar maak snel de keuze.

Als je het kan, zou ik strekken. Snel gebeurd en dan is het klaar. Maar als je eenmaal begint, krabbel dan niet terug terwijl ze half gestrekt is. Eenmaal begonnen is er geen weg terug!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 20:53

Ik sla niks tegen de muur, ik strek een rat als hij lijd. En je eigen rat dood maken? Jazeker, ik wil niet dat mijn beesten lijden.
Maar dit beestje is op en ik weet niet of ik er goed aan doe om haar nu te verlossen of de natuur zijn gang te laten gaan.
Maar laat maar ik heb al spijt dat ik dit topic geopend heb.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:54

ik hoop dat je je ratje al geholpen hebt.. als ze lijden is elke minuut teveel. (als het toch dood gaat dan he)

HeartOfHorse

Arrabel schreef:
HeartOfHorse schreef:
Dierenarts?

Als je ziet hoe het gaat met inslapen dan ben ik voor strekken, dan is het in 1 keer gebeurd, dan kan je met al die injecties niet zeggen. Maar dat is niet mijn vraag. Moet ik de natuur zijn gang laten gaan of helpen?

Stel dat het beestje gewoon ziek is, dan zou er eventueel nog wat aan gedaan kunnen worden als je naar de dierenarts gaat. Je hebt inderdaad voor een huisdier gekozen, dan moet je er ook voor zorgen.
Dus ik zeg allebei niet, naar de dierenarts ermee, misschien kun je daar nog geholpen worden. Vind het maar wreed, zelf je rat doodmaken.

Anoniem

Strekken of tegen de muur slaan is zo gepiept. Merken ze niks van.

Is minder stress dan in bakkie mee naar de dierenarts.

Ik liet mijn vader altijd mijn hamsters en konijnen en vogels uit hun lijden verlossen. Slachtte vroeger altijd eigen dieren. Is er dus zeer kundig in.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:55

Waarom spijt? Ik vindt het een hele normale vraag. :)

Wat vindt jij? Denk je dat je diertje pijn heeft? Zoja, dan zou ik strekken. Dan is het snel gedaan met je ratje en is het eerlijker dan haar een hele lijdensweg te laten doorgaan om zelf dood te gaan uit ellende.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 14-10-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Carr_friesje

LadyMadonna schreef:
carr_friesje schreef:

Maar dan moet je dus wel héél goed weten wat je doet

Weet ik, staat ook in een eerdere quote van mij dat het op dit moment de beste en snelste oplossing is, mits je TS ervaring heeft en weet wat ze doet.

Heb zelf ook een hele berg knaagdieren in huis (muizen en ratten) en heb hier zelf ervaring mee.
Ratten ga ik mee naar de DA omdat ik van mezelf weet dat ik daarbij ga twijfelen en dan bang ben dat ik het niet hard genoeg doe.

Muizen doe ik wel zelf, als je kleurmuizen voor de hobby fokt en er is een keer wat is het niet grappig om voor elke muis +- 40,- kwijt te zijn voor een euthanasie.

Maar ik ben daar wel voorzichtig mee, er is toen op het rattenforum een hele klopjacht op mij geweest door een aantal personen die allerlei social media profielen van mij gingen opzoeken om mij voor vanalles en nog wat te verwensen en mensen voor mij te 'waarschuwen' :')

HeartOfHorse

Zie dat je je keuze al hebt gemaakt, in dat geval alvast sterkte met het verlies.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:56

carr_friesje schreef:
Nou zeg...
Zo krijg je dus al die dierenliefhebbers op de achterbenen en is iedereen zo tegen zelf uit lijden verlossen.
Beetje genuanceerder beschrijven mag wel...

Waarom zou ik iets genuanceerder beschrijven dan zoals het gebeurt is?? En een dier uit zijn/haar lijden verlossen vind ik juist getuigen van dierenliefde.... Maar met de tere zieltjes hier op bokt...