Oppashond overlijd wie verantwoordelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Oppashond overlijd wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 17:48

Stel, ik pas regelmatig op honden dit doe ik niet op professionele wijze maar wel regelmatig. Ik heb zelf ook een hondje en een kat.

Nu krijg ik een oppas hond die een open fontanel heeft, stel er valt iets op het beestje of het beestje stoot zelf haar hoofd als ik op haar pas en overlijd of moet naar de dierenarts oid, wie is er dan verantwoordelijk? Kan ik daar voor verantwoordelijk worden gesteld?

Goof

Re: Oppashond overlijd wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:51

Ik zou daar een duidelijke afspraak met de eigenaar over maken.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:56

Ik zou daar ook duidelijke afspraken over maken.
Stel iemand past op mijn hond, bedenkt dat de hond wel even los kan zonder mijn toestemming, hond rent de weg over een breekt zijn poot, dan is die persoon voor mij de schuldige.
Ongelukken kunnen gebeuren, dan vind ik die persoon niet aansprakelijk.

Pas wanneer een persoon opzettelijk iets doet tegen de 'regels' in, vind ik hem/haar aansprakelijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:01

Ben het helemaal met Kaus eens!!
Als de hond ineens ziek wordt o.i.d., had dat thuis ook gebeurd.
Maar als jij inderdaad de hond ergens los laat terwijl dat niet gewenst was en wordt aangereden, dan vind ik dat wel jouw 'probleem'
Maar van te voren even overleggen met de eigenaar kan natuurlijk nooit kwaad... :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:02

Als jou iets te verwijten is (stel je laat iets vallen op zn hoofd) zou het onder jouw AVP afgehandeld kunnen worden.

Als het voortvloeit uit de eigen gedraging van het dier dan valt het gewoon onder de eigen dierenverzekering of wellicht onder de inboedelverzekering van de eigenaar. (Dan meestal maar beperkte dekking)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 18:05

Natuurlijk zijn er afspraken of en waar de honden los zouden mogen. Dat vind ik niet meer dan logisch en zou ik zelf ook willen. Met de eigenaresse er over praten wil ik natuurlijk ook doen, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat je als zoiets daadwerkelijk misschien anders reageert dan dat je afspreekt. Bovendien kunnen wij wel iets afspreken maar hoe het wettelijk zit leek me ook goed te weten.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:08

Stel mijn hond zou overlijden omdat jij iets op zijn hoofd laat vallen, zou dat inderdaad erg lastig zijn. Ik zou dan, heel begrijpelijk lijkt mij, behoorlijk boos worden maar ook in zien dat je het echt niet opzettelijk doet.
Ik denk dat als jij duidelijke afspraken maakt met de eigenaar er wettelijk niks nodig zal zijn. Als jij afspreekt hoe en wat, kunnen jullie dat onderling regelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:15

Kaus schreef:

.

Leg eens uit waarom hetgeen jij "vind" relevant is voor aansprakelijkheid...?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:19

Ik zou zeggen, niet jouw verantwoordelijkheid.. ongelukjes kunnen gebeuren. Maar de persoon vertrouwd jou genoeg om hun hond in jouw handen te geven.Dit is vrijwillig. Uiteraard wel als jij er een gewoonte van maakt om dagelijks met een meterhoge stapel boeken in de rondte te gooien. Maar een dier kan overlijden. kan gewond raken.. los het netjes op door bv je verzekering en klaar. Het verdriet en de pijn kan niemand vergoeden en wegnemen.. Maar het fatsoen van een eerlijk verslag en zo van de gebeurtenis wel. Ook al zou je je hondsberoerd voelen om de waarheid te vertellen.. Nooit!! liegen over een ding/ongeluk...
Kom op mensen.. als je je hond "goedkoop"kwijt kan bijneen kennis of vriend en er gebeurt iets.. is de vriendschap dan ten einde?? nee eerlijkheid... Pensions zijn verzekerd voor ongevallen.. had je hem daar moeten brengen. En niet voor de helft van dat bedrag bij een kennis... En dan nog.. hoe toon je aan dat het pension in gebreke is geweest?? niet! Smoesjes te over als het een ongelukje is. Want dan gaat de verzekering vast omhoog. net als bij je auto.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:44

Kuggur schreef:
Kaus schreef:

.

Leg eens uit waarom hetgeen jij "vindt" relevant is voor aansprakelijkheid...?

Juist. Wanneer je aansprakelijk bent voor een schade kun je die opgeven aan je verzekering. In dit geval zou de eigenaar gewoon een vergoeding voor de hond krijgen bij overlijden of (een gedeelte van) de dierenarts kosten.

Btw: je aansprakelijkheidsverzekering wordt niet duurder bij het melden van een schade.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:57

Kuggur schreef:
Kaus schreef:

.

Leg eens uit waarom hetgeen jij "vind" relevant is voor aansprakelijkheid...?

Ik bedoel het meer gezien vanuit mijn eigen gevoel. Als mijn hond iets breekt omdat er iets per ongeluk gebeurt, dan ga ik geen geld eisen. Of ik dat juridisch gezien kan krijgen, daar heb ik geen verstand van. Maar ik ga geen handje contantje geld eisen op een manier van 'jij betaalt de operatie want jij hebt dit gedaan'.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 19:14

Maar Kaus dat is echt coulant als je dat doet, maar toch, als mijn hond zijn poot zou breken bij de oppas en ik heb daar veel kosten door zou ik die toch wel vergoed willen zien.

Goed om te horen hoe het zit, moet zeggen dat ik er zelf wel een tikkeltje benauwd over was omdat het ook nog eens een zeer klein hondje is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:16

moeilijk daarom ben ik altijd zeerrrrr voorzichtig met oppas honden. In geval van dit hondje zou ik dus iets op papier zetten en dat overleggen met de eigenaar dat men het met die inhoud beiden eens is. Dan 2 voudig uitprinten en beiden onder beiden handtekening zetten en beiden een exemplaar nemen.
Er kan idd altijd iets gebeuren en gevalletjes overmacht kan je helaas niet voorkomen. Echter als mijn hond bij een oppas iets zou overkomen wat geen overmacht is maar gewoon dwarsheid of onoplettendheid zou ik dat minder leuk vinden.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 19:24

Misschien begrijp ik het even niet goed, maar eigenlijk is het toch al vastgesteld hoe het zit? Als hondje bij het in huis lopen of rond rennen stoot aan het hoofd en er mocht iets gebeuren gaat het richting de eigenaresse. Mocht ik een stapel boeken ( := ) op het beestje haar hoofd laten vallen gaat het via mijn verzekering?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:42

Dit is moeilijk omdat een dier voor de wet en ding is. Dus of jij een vaas laat vallen of een hond, is voor de wet hetzelfde. De ene verzekering betaald buiten echte schade ook een compensatie. Om bv een nieuw hondje te kunnen kopen. Mijn buren hun hond heeft die van mij doodgebeten. Ik ben niet boos.. ben teleurgesteld.. hun hebben ingevuld, "tijdens het spelen" en nee dat is niet terug te draaien, ondanks mijn aangifte/ melding.. Hun woord tegen het mijne.Dus daarom wees eerlijk! Ik voel me een beetje erg benadeeld, mede door de uitingen tegen mijn dochter. Het was haar schuld.. maar had zij niet geholpen, was hun hond plat. Dus heel moeilijk!
Ik pas zelf op een paar hinden. Ik heb niks op papier, maar de afspraak dat ik beslis wanneer ik met de hond naar een da ga. Ook zeg ik niks over het inslapen als dat zou moeten. Jullie vakantie en mijn beslissing. Uiteraard wel overlegd hoever iemand wil gaan met behandelen. Zijn dingen die je wel moet bespreken als je op een ander zn dier wil zorgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:58

Even stomme vraag.

Gaat dit om betaald oppassen of om oppassen als vrienden dienst, dat maakt in mijn ogen al heel verschil.

Mijn hond gaat elke werkdag naar de oppas, dat is een vriendin van mij en die doet dat voor niets.
Als zij niet kan gaat hij wel eens naar andere vriendin, zelfde verhaal, voor niets.

Stel mijn hond glipt daar een keer het huis uit en loopt onder een auto, dan vind ik hun niet verantwoordelijk in de zin van dat ze me wat moeten betalen.
Dat valt onder ongeluk, hebben ze zeker niet expres gedaan en denk dat ze dan net zo hard balen als ik zelf (vooral vriendin 1 en gezien, waar hij ondertussen al 7 jaar lang komt is net zo goed hun als mijn hond ondertussen)

Breng ik mijn hond naar een pension en ze laten hem ontsnappen en dit gebeurt, dan houdt ik ze wel degelijk aansprakelijk, idem voor hondenuitlaatservice.

Verzekerings technisch ben ik nog steeds de eigenaar van de hond, dus als de auto ook nog totallos is bij de aanrijding krijg ik die schade weer aan mijn broek, die ik op mij AVP ga verhalen.
Indien het commercieel oppassen betreft gaat ongetwijfeld mijn AVP het geld weer verhalen op het bedrijf dat op mijn hond paste, wat ze bij mijn vriendin niet gaan doen.

Ongelukken gebeuren en mits het niet grove nalatigheid of volkomen idioot gedrag is denk ik niet dat je daar je oppas iets in kwalijk kunt nemen. En hond met open fontanel heeft extra risico, dat risico vind ik dan weer bij de eigenaar liggen. Dier heeft per slot van rekening afwijking.