Het noodlot heeft genadeloos toegeslagen, wat nu???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Het noodlot heeft genadeloos toegeslagen, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 23:45

Na bijna 4 jaar gelukkig en onbezorgd samen te hebben geleefd in hun paradijs, is zaterdag de hel losgebroken. Mijn lieve koppeltje konijntjes is wreed uiteengerukt door waarschijnlijk een marter of een vos, die zijn weg de ren in heeft weten te krijgen en mijn voedster Lilo op een vreselijk brute wijze heeft vermoord. Diepbedroefd zijn we van dit gebeuren, wat een lot voor zo'n lief diertje : en het schrikbeeld van wat dat monster heeft aangericht zal ik nooit vergeten. Ze is gisteren door ons begraven op een mooie plek in de tuin, maar man wat kan je een verdriet hebben om zo'n klein onschuldig vriendinnetje.

"Gelukkig" is ons rammetje Pluto deze dans ontsprongen en we hebben hem meteen in huis gehaald, omdat het vertrouwen helemaal uit onze ren is, en omdat we er wel vanuit kunnen gaan dat het monster terugkomt voor hem. Ik kan hem wel opsluiten in het nachthok, maar wat als het monster die open krijgt? En hoe traumatisch moet het voor Pluto zijn om weer oog in oog met het monster te staan na wat zijn vriendinnetje is aangedaan?

Maar wat nu?? Pluto is niet gelukkig binnen, hij is altijd buiten geweest. We hebben onze ren gisteren meteen afgebroken, weg ermee, die plek daar komt geen konijn meer te lopen, nooit weer. Dus ik ben maar aan het kijken naar een wat kleinere ren (de onze was 80 m2) die echt hufterproof is. Inmiddels op marktplaats wel het een en ander tegengekomen, maar constant twijfel.. wat als het monster de tralies doorknaagt? Of een deurtje loskrijgt? Oftewel.. wat moet ik nu in vredesnaam doen?

Pluto krijgt sowieso een vriendinnetje weer, maar nu nog niet meteen, dat voelt nog helemaal niet goed, in ieder geval niet voor ons. Over een weekje of twee dan maar, dan is het iets minder vers allemaal.

Maar hoe moet dat nu met een hok? Kan hij überhaubt nog wel weer veilig naar buiten hier? Ik wil hem absoluut niet missen, maar puur uit angst twijfel ik of ik hem niet beter naar een opvang kan brengen, want dit wil ik nooit een konijn weer aandoen :

Wie weet raad?

aisie

Re: Het noodlot heeft genadeloos toegeslagen, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:49

Misschien alleen overdag naar buiten en in de avond naar binnen halen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 23:51

Dat is eigenlijk geen optie. Ten eerste is de overgang buiten/binnen in de wintertijd veel te groot en niet gezond voor een konijn en ten tweede mist daarvoor vaak de tijd. Ik werk alleen maar late diensten dus mijn man moet thuis alles doen en ja.. 's avonds moet de kleine naar bed, de paarden moeten gevoerd en verzorgd worden, de katten willen hun eten, de hond wil wandelen, noem maar op. We hebben het er wel over gehad maar manlief zegt eerlijk (en begrijpelijk) dat hij het niet ziet zitten om er nog een vaste "avondtaak" bij te hebben.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:59

Tja dan wordt het lastig. Is het echt zoveel moeite om het beestje op te pakken en binnen te zetten? Ik heb heel veel vaste taken maar zou dit niet als taak willen opvatten om heel eerlijk te zijn. Maar misschien ligt dat wel aan mij. Konijn wegdoen is misschien een betere optie dan?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:00

Misschien zelf iets bouwen?
Dan weet je dat er stevig gaas voor zit en hoe het in elkaar zit. Kun je er ook een stevige bodem inmaken zodat dat beest er van onder ook niet in kan. Ook kun je de sluitingen van deurtjes etc zo stevig maken als je zelf wilt. Een beetje je nijntje opsluiten voor dingen van buitenaf dus.

Tenminste ik denk dat je het zelf in elkaar zet en dan test je er een stuk geruster gevoel over hebt als dat je iets koopt op internet. Even een weekendje 2 uurtjes tijd maken en je hebt je hufterproof hok. Eventueel een goed nachthok erin waar dat beest echt niet inkomt.

Weet niet of dat dit binnen de mogelijkheden past maar wij zouden hier een hok maken waar je tegenaan kan trappen en doen zonder dat het kapot gaat..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 00:07

aisie schreef:
Tja dan wordt het lastig. Is het echt zoveel moeite om het beestje op te pakken en binnen te zetten? Ik heb heel veel vaste taken maar zou dit niet als taak willen opvatten om heel eerlijk te zijn. Maar misschien ligt dat wel aan mij. Konijn wegdoen is misschien een betere optie dan?

Beetje jammer dat er meteen weer zo makkelijk wordt geoordeeld.. Misschien kun jij inderdaad niet voor iemand anders bepalen wat een lastige taak is en wat niet nee.. Pluto blijft niet alleen dus zouden het twee beestjes oppakken en neerzetten betekenen elke avond. Klein klusje voor jou en mij misschien, maar mijn man is chronisch ziek en zoals ik zei doet hij al zoveel. Wanneer hij dan eerlijk aangeeft dat het zo genoeg is en dat hij nog meer klusjes niet ziet zitten, wie zijn wij dan om daarover te oordelen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:08

Onze konijnen sluiten we elke avond op in hun (grote)nachthok.
Dat is een kwestie van 1 minuut.

Kun je dat anders zelf niet doen voordat je gaat werken?
Dan kunnen het grootst gedeelte van de dag buiten lopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 00:12

Ilaan, misschien is zoiets nog wel de beste optie inderdaad. Ik ben dan wel niet supertechnisch maar dit is inderdaad wel een idee. Maar dan nog, wat voor gaas kan ik gebruiken zodat er geen marter of wat er op lijkt doorheen knaagt of wurmt?

Zelf doen, dat opsluiten.. Tja dan komen ze om 8 uur naar buiten en voor twaalf uur weer binnen dus dat is de moeite ook niet echt waard voor ze dan...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:18

Wij hebben nu een kunststof hok voor de konijnen buiten, met een ren en een nachthok. Tot nu toe gaat dit zeer goed, konijnen zijn nog niet ontsnapt, en bestand tegen roofbeesten.

Ik ben zelf wel voorzichtig geworden met de konijnen buiten hebben, we hebben ze al letterlijk door de tralies geregen door een paar katten, hok was aan de voorkant kapot met een klein gat gruwelijk om te zien.
Ik zou kijken naar een goed nachthok dan kunnen de konijnen daarin vluchten mocht dat nodig zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:23

Ik weet niet hoe oud je kind is, maar kan hij/zij dit als taak bv voor of na het avondeten doen?
Mijn dochter heeft als taak om de konijnen naar binnen te doen en te voeren.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:30

Pff wat voor gaas. Denk dat als je dat in de winkel uitlegd dat ze vast iets hebben. En je hoeft niet super technisch te zijn hoor, je ziet vast wel wanneer iets stevig is. Ook daar zullen ze wel advies over hebben.
Iig materiaal gebruiken wat niet zomaar door te knagen is.
Lastige is dat dat beest nu weet waar je konijntje zat en zal waarschijnlijk terugkomen. Maar als hij er niet in komt zal hij het wellicht opgeven.

Lastig dat je hem niet naar binnen kan doen maar zijn zoveel andere opties. Iig sterkte met je man :)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:36

Ik weet niet hoe het zit met konijnen, maar ik heb wat kipjes die 's avonds zelf hun nachthok in gaan en een elektrisch schuifdeurtje met tijdklok of lichtsensor zorgt er voor dat ze veilig binnen zitten.
Misschien is dat een optie...mits de konijntjes zelf het nachthok opzoeken natuurlijk...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:30

Aangezien de paarden aan huis lopen : draadje schrikdraad buiten aan de ren maken, laag tegen graven en gaasplukken en hoger tegen dak slopen. Schrikapperaat, etc. heb je toch al.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:38

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:00

freespirit schreef:
Ik weet niet hoe het zit met konijnen, maar ik heb wat kipjes die 's avonds zelf hun nachthok in gaan en een elektrisch schuifdeurtje met tijdklok of lichtsensor zorgt er voor dat ze veilig binnen zitten.
Misschien is dat een optie...mits de konijntjes zelf het nachthok opzoeken natuurlijk...

Ik heb hier inderdaad ook over gelezen. Die deurtjes zijn dan wel duur, maar sluiten vanzelf en openen ook vanzelf. Je zou zelfs mte een kattenluikje met sensor kunnen werken, er zijn tegenwoordig heel handige verkrijgbaar. (Ik hoorde zelfs dat ze op een chip kunnen werken, als je konijnen gechipt zijn; of anders op een sensor aan een halsbandje) Als ze nu eens voer krijgen in hun nachthok wat ook weer in een stevige, door jou gebouwde ren staat. Ze kunnen best leren dat ze voer krijgen en dan naar binnen gaan op een bepaalde tijd. Ik weet niet hoe jouw terrein eruitziet, maar je zou misschien een soort (aflsuitbare) voerkoker kunnen aanbrengen, zodat jouw man het er alleen maar in hoeft te gieten. Als de konijnen binnen zijn, sluit het hokdeurtje automatisch.

Misschien kun je een van de andere taken vergemakkelijken voor jouw man, zodat hij in totaal niet meer hoeft te doen.

Zelf loop ik heel slecht en ik weet hoe moeilijk het is om voor allerlei dieren te moeten zorgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:52

Monster? Ook maar een dier dat graag wil overleven. Circle of life enzo?

Maar goed liever een anoniem dier dood natuurlijk.

Wij wonen in het buitengebied en hebben een hok met gaas rondom, ook boven en onder de ren, en dat gaat al jaren goed!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:07

Ik vind het ook wel heeel erg zwaar geschreven.. Het monster is net als je konijn een beest die eten nodig heeft. Gezien je hem geen bakje vlees voorschotelt iedere avond gaat hij zelf op jacht. Ik snap dat het echt niet leuk is om te zien.. Maar ook de marter hoort bij de natuur..
Ik zou hem idd opsluiten in een goed groot hok en anders iets van materiaal waar de rennen ook mee gemaakt zijn (die dunne tralie rennen)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:17

Oplossing lijkt me simpel. Hun ren extra beveiligen met sterk gaas zoals die uit de link van Mizora en eventueel plexiplaten ervoor. Als je zo gehecht bent aan je konijnen dan moet dit wel lukken.
Een ren beveiligen lijkt me eerlijk gezegd peace of cake als je weidebeheer gewend bent inclusief stallen herstellen enzo.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 12:58

Sorry, maar hoe kunnen sommigen in mijn gevoel kijken? Als ik mijn geliefde huisdier waar ik jaren voor heb gezorgd, en van heb gehouden, half onthoofd en uit elkasr getrokken in haar ren vindt, dan doet me dat wel degelijk wat ja. Natuur zeg je? Als ze los in de natuur hadden geleefd wel ja, maar hey, wat denk je waarom we er een ren omheen hadden... Juist om deze dingen te voorkomen. Dus ja, voor mij is dat beest een monster, niks meer en niks minder. Hoe durf je, bah.

Voor de overige reacties, bedankt voor het meedenken. Ik ga kijken voor dat gaas en we zullen iets gaan maken.stroomdraad is ook een hele goede tip!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:04

Heel vervelend, wij zijn hier kippen kwijt geraakt aan de wezel. En dat waren dan 'maar', maar heb toch wel even staan snikken. Gewoon de manier waarop je ze vindt... Juk..
Is meteen waar ik je op wil wijzen. Wezels kunnen namelijk door een gat van 2 centimeter kruipen. Dus je hebt echt heel fijn gaas nodig wil je dat kunnen voorkomen.
Wij sluiten onze kippen en konijnen savonds op in een volledig houten hokje. Wel met ventilatiegaten, maar niet groter dan ren centimeter. En sindsdien gaat het goed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:09

Het blijft de natuur, het is namelijk een wild dier dat dit gedaan heeft, niet een huisdier (hond, kat). Maar het blijft naar. En dus is het dier geen monster, maar iets dat probeert te overleven. En ik weet hoe het voelt, ik ben 4 cavia's in 1 nacht kwijt geraakt aan een marter-achtige. Die had eronderdoor gegraven. 2 van de 4 waren volledig tam doordat ze bij ons geboren waren en iedere dag in handen waren geweest, de andere twee waren ons net zo lief. Big mama en Tante hadden ieder hun eigen verhaal namelijk.

Maar ik neem dat het beest niet kwalijk. Ook mijzelf niet, want ik wist niet dat die dieren in de buurt zaten. Als ik het nu nogmaals laat gebeuren, dan is het wel mijn fout. Soms gebeuren er ongelukken waarbij niemand schuld treft (behalve als je wist dat dit soort dieren in jouw omgeving zitten).

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:10

vreselijk om zo bij het hok te komen in de morgen!
Toen wij nog een konijn hadden hadden we een soort uitloop vanuit de schuur. Overdag stond het open en kon ze de ren in maar 's nachts zat het deurtje dicht en zat ze veilig in de schuur. Ons konijn had geen probleem met de overgang van temperatuur op deze manier.
Sterkte!

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:15

Wij wonen ook in het buitengebied.
Er lopen hier verschillende wilde katten, maar gelukkig niet zo een zien lopen.
Mijn konijnen MOETEN iedere avond het nachthok in.
Alle kieren waar zo'n beest doorkan heb ik dicht gemaakt.
Ze komen altijd makkelijk na binnen, want dan krijgen ze een snoepje.

Maar ik denk dat zo'n beest wel bij het konijn kan komen, het zijn niet voor niks roofdieren.

Heb het bij mijn vorige konijn ook meegemaakt.
Mijn vader heeft hem toen gevonden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:18

Ik geloof dat er in Landleven van afgelopen maand iets stond over een roofdierproof verblijf voor konijnen, kip en vogels. Misschien kan je het daar eens opzoeken op de site? Of vragen?

Wat ik er van weet is dat je dan dikte gaas belangrijk is en dan onder grond door laten lopen en dat je latten moet gebruiken om gaas aan binnenzijde van de kooi vast te zetten zodat ze het ook niet los kunnen trekken van onder. En zo waren er nog wat tips om te voorkomen dat er een roofdier in kon komen. zodat je je dieren veilig buiten kon houden.

Dat is wat ons thuis ook tegenhoud om kippen/ konijnen te nemen. Er loopt hier van alles rond. Onderandere een rat die we niet te pakken krijgen en slimmer is dan wij tot nu toe.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:44

Murosch schreef:
aisie schreef:

Beetje jammer dat er meteen weer zo makkelijk wordt geoordeeld.. Misschien kun jij inderdaad niet voor iemand anders bepalen wat een lastige taak is en wat niet nee.. Pluto blijft niet alleen dus zouden het twee beestjes oppakken en neerzetten betekenen elke avond. Klein klusje voor jou en mij misschien, maar mijn man is chronisch ziek en zoals ik zei doet hij al zoveel. Wanneer hij dan eerlijk aangeeft dat het zo genoeg is en dat hij nog meer klusjes niet ziet zitten, wie zijn wij dan om daarover te oordelen?

Het was niet als oordeel bedoeld hoor. Maar als je er niet bij zet dat je man iets mankeerd dan kunnen wij dat ook niet weten natuurlijk en komt het gewoon vreemd over als een een konijn binnen zetten veel moeite is. Overigens ben ik helaas ook erg bekent met chronisch ziek zijn dus ik snap het nu volkomen. Maar dat kon ik uit de eerste post niet opmaken.

Wij wonen ook buiten en hebben hier ook veel last van mudden en marters en vossen. Ik wil daarom ook geen konijnen hebben, veel te bang dat ze opgegeten worden. Die tip met die stroomdraad is misschien ook wel wat. Als ze dan een keer een schok krijgen zie je ze waarschijnlijk ook niet meer. Het meeste gaas en hout knagen ze wel doorheen dus denk dat het nog lastig wordt om een echt goede oplossing te vinden.