jonge konijnen rennen rondjes om elkaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

jonge konijnen rennen rondjes om elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:24

Ik heb het vermoeden dat wij een probleem hebben. Onze jonge konijnen (2) rennen om elkaar heen vlak langs elkaars kont met het hoofd tegen de kont aan. Erna is er een duidelijk dominanter en lijkt het konijn te willen grijpen of ergens naar toe brengen onder dwang (in de kooi).

Het was de bedoeling dat ze volgend jaar samen een buiten verblijf krijgen. Het zijn twee mannen. Geeft dit gedrag aan dat ze elkaar niet accepteren? Dat zou betekenen dat er opnieuw gekoppeld moet worden en dan heb ik straks 10 konijnen...

tamary

Re: jonge konijnen rennen rondjes om elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:26

Last van hun hormonen? Of zijn ze gecastreerd?

saskiakefie

Twee rammen samen gaat zelden goed dus ik zou ze uit elkaar halen, voordat het straks echt mis gaat als ze nog wat ouder worden. IK snap de opmerking niet dat je straks 10 konijnen zou hebben? Je kunt het beste een ram weg doen, de andere ram laten castreren en dan een voedster erbij zoeken.

Sannanasje

Ik heb ook 2 mannen samen, nadat ik ze beiden heb laten castreren geen problemen meer gehad

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:27

Sannanasje schreef:
Ik heb ook 2 mannen samen, nadat ik ze beiden heb laten castreren geen problemen meer gehad

Is ook nog een optie, maar geeft geen garantie en het zou zonde zijn als je ze dan alsnog niet kan koppelen, hoewel een gecastreerde ram wel gemakkelijker weg te doen is.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:28

O daar heb ik nog niet aan gedacht. Ze zijn nog niet gecastreerd. Mocht het helpen wil ik dat wel laten doen.

Ik doe ze niet weg dus dan zou ik twee voedsters erbij moeten nemen en dan nog de vraag gaat het samen. Dat bedoel ik met 10 konijnen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:29

Is het zo gebruikelijk om er maar een weg te doen? Verbaas me even. Als je dat over een hond zegt wordt je hier normaliter aangevallen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:30

Ik begrijp je keuze niet zo goed, vanwaar heb je voor 2 rammetjes gekozen? Wat je wel kan doen als ze alsnog na castratie niet samen kunnen is twee aparte koppeltjes. Dus ram+ voedster en nog een ram+voedster apart.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:31

Urion schreef:
Is het zo gebruikelijk om er maar een weg te doen? Verbaas me even. Als je dat over een hond zegt wordt je hier normaliter aangevallen.

Ik was misschien te snel, wist niet dat je de optie open had om 4 konijnen te houden. :) Beter weg doen dan dat er slachtoffers vallen. Nog beter was als je je van te voren had ingelezen. :j

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:32

Als je naar de konijnenopvang in Ridderkerk gaat kun je ze meenemen om te kijken welke vrouwtjes goed matchen. Maar dan is het inderdaad wel verstandig (misschien zelfs verplicht?) om ze eerst te laten helpen.

Als je ze laat helpen kun je het eerst met zijn 2 proberen, gaat dat niet kun je er of 1 ruilen in Ridderkerk. Of alle2 koppelen aan een vrouwtje van daar. Voordeel van daar is dat je ze net zo lang kunt laten 'speeddaten' met verschillende vrouwtjes totdat er 1 is waar het mee klikt.
Zo voorkom je 10 konijnen en help je ook nog een (of 2) konijntjes uit de opvang.
Ook kun je dan proberen te koppelen aan nijntjes van ongeveer dezelfde leeftijd

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:34

Het waren de enige over en ik heb hiervoor vaker twee mannen bij elkaar gehad. Dit is voor het eerst dat ik dit zie. Vorige konijnen hadden wel een groter (buiten) verblijf.

Die opvang is wel een idee. Mijn vriend krijgt een beroerte haha. Ik heb wel ruimte voor twee koppels maar liever niet. Vind ze nu al stinken maar hij wilde ze graag en nu hebben we allebei een lieveling dus kiezen kan ook niet meer.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:35

Dat stinken zal ook minder zijn als ze geholpen zijn. :)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:36

Dan is dat maar even stap 1. Onze hond moet ook nog dus wordt een duur familie uitje. :p

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:37

Als je slim bent plan je alles tegelijk en ben je zo brutaal om korting te vragen bij de dierenarts. Aangezien je ze allemaal tegelijk brengt en natuurlijk al jaaaaaren trouwe klant bent ;)
Vragen staat vrij natuurlijk

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:37

Bel even rond want de prijzen kunnen nogal verschillen en soms wordt er belachelijk veel gevraagd terwijl het een relatief hele simpele ingrijp is. :) Succes!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:39

Haha ze zien me aankomen. Ben pas klant maar wie weet ;) . Ik hoop dat ze het nog even uithouden met elkaar.

En ik ga zeker rondbellen. Ken er vier in de omgeving en ben overal wel eens klant geweest.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:39

Je zou (als je er hebt) ook 2 hokken naast elkaar kunnen zetten. Dan kunnen ze elkaar wel zien en ruiken maar niet vermoorden ;)
gewoon een stapje terug in het koppelen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:41

Het lijkt me idd slim ze nu juist wel uit elkaar te halen of idd naast elkaar, omdat als het nu steeds erger wordt en ze straks echt gaan vechten en je ze dan pas uit elkaar haalt, de kans dester groter wordt dat het na de castratie ook niet meer lukt en ze elkaar echt als 'vijand' gaan zien.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:50

Oke dankje voor de snelle tips. Vanavond moeten ze nog even overbruggen. Morgen mijn oude kooi bij vader uit de schuur halen. Heb ze net extra hooi gegeven daar zitten ze nu voldaan op te kauwen. Ipv op elkaar

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 07:16

Inmiddels staat de extra kooi er maar sinds die ene keer is het niet meer voor gevallen. Ik ben hele dagen thuis dus ik zou het weten als het wel zo was. Kan het zijn dat het niet direct hormonen waren maar gewoon dominantie of spelen? Ik vind het nu rot om ze uit elkaar te halen, ze liggen nog steeds heel de dag samen. Op de dag lopen ze los in een lege kamer en ook dan zoeken ze nog warmte op bij elkaar.

Wel gaan we van de week een afspraak maken voor castratie. Onze hond gaat ook gelijk dus dan maar 1 keer de kosten ipv drie keer apart. Heb wel besloten om pas te gaan koppelen met vrouwen volgend jaar voorjaar. Dan krijgen ze een buiten verblijf en aan de hand van de situatie worden het eventueel twee verblijven. Nu is het even geen doen, over drie maanden moet ik bevallen en we zijn nog aan het klussen. De konijnen waren een verhaaltje hormonen van mij..maar ze zijn wel leuk hoor haha.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:02

Mijn konijnen hebben dat om elkaar heen draaien en op elkaar rijden ook gedaan in het begin (na de castratie, daarvoor zaten ze apart)
Het is dus inderdaad een stukje dominantie bepalen.
Als je toch hele dagen thuis bent kun je het in de gaten houden en zou ik ze lekker bij elkaar laten zitten.
Zeker aangezien je ze toch al snel gaat laten castreren.

Feit dat de kooi er al staat maakt het alleen maar makkelijk om ze direct te splitsen mochten ze gaan knokken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:59

Urion schreef:
Inmiddels staat de extra kooi er maar sinds die ene keer is het niet meer voor gevallen. Ik ben hele dagen thuis dus ik zou het weten als het wel zo was. Kan het zijn dat het niet direct hormonen waren maar gewoon dominantie of spelen? Ik vind het nu rot om ze uit elkaar te halen, ze liggen nog steeds heel de dag samen. Op de dag lopen ze los in een lege kamer en ook dan zoeken ze nog warmte op bij elkaar.

Wel gaan we van de week een afspraak maken voor castratie. Onze hond gaat ook gelijk dus dan maar 1 keer de kosten ipv drie keer apart. Heb wel besloten om pas te gaan koppelen met vrouwen volgend jaar voorjaar. Dan krijgen ze een buiten verblijf en aan de hand van de situatie worden het eventueel twee verblijven. Nu is het even geen doen, over drie maanden moet ik bevallen en we zijn nog aan het klussen. De konijnen waren een verhaaltje hormonen van mij..maar ze zijn wel leuk hoor haha.

Doe wat je denkt dat het beste is.. :) Als ze af en toe wat achter elkaar aan lopen maar verder veel naast elkaar liggen klinkt het inderdaad niet dat je ze uit elkaar moet halen, maar houdt het wel goed in de gaten! Als het 's nachts mis gaat ben je er niet op tijd bij en dat is hetgeen wat ik altijd een beetje eng vindt. (zelf zo'n ervaring). Goed dat je ze sowieso laat castreren.
Spelen doen konijnen niet, rangorde bepalen kan wel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:08

Urion schreef:
O daar heb ik nog niet aan gedacht. Ze zijn nog niet gecastreerd. Mocht het helpen wil ik dat wel laten doen.

Ik doe ze niet weg dus dan zou ik twee voedsters erbij moeten nemen en dan nog de vraag gaat het samen. Dat bedoel ik met 10 konijnen.

Als je ze meeneemt naar een opvang kunnen ze op speeddate ;).

En neem je gelijk twee voedsters mee naar huis waar ze goed mee klikken.