ervaring dek reu eigenaren gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

ervaring dek reu eigenaren gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 22:42

We hebben een heel leuk poedeltje,
hij is nu ruim 2,5 jaar oud en onwijs lief.

Nu is mij gevraagd of hij het teefje van een kennis mag dekken.
Op zich, denk ik prima, het is wel geen poedeltje, maar wel een leuk klein hondje.

Maar....hij heeft totaal geen reu gedrag, markeert niet in huis.
Kan prima los in het bos, blijft goed bij me.
Ook loopt hij lekker mee, niet elke boom moet besproeit worden.
Niks geen macho hond die met hormonen bezig is.

Nu vraag ik mij af, zou zijn gedrag veranderen als hij gedekt heeft?
Ik zou graag wat willen horen van andere dek reu eigenaren.

Ik snap dat er een hoop mensen vinden dat er al genoeg hondjes zijn,
maar dat is niet de discussie die ik hier wil starten.

Ik wil gewoon wat ervaringen horen van dek reu eigenaren en wat advies.
Wel doen of niet doen en wat ik kan verwachten tijdens zo'n dekking en vooral is er kans op karakter verandering?

Icecrystal

Re: ervaring dek reu eigenaren gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:46

Mijn, inmiddels 10 jarige stabij, is wel veranderd door het dekken.

Ook dit was altijd een reu zonder reu gedrag. Een beetje een zelfde soort hond die jij beschrijft.

Sinds hij gedekt is, reageert hij enorm op loopse honden in de buurt. Hij wordt dan zenuwachtig (voorheen nooit), piept dan veel en probeert elke keer als de deur open staat, om weg te lopen.

Zolang er geen loopse teefjes in de buurt zijn, merk ik geen gedragsverandering. Is dit wel het geval, is het dus echt een verschil.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 22:49

Mooi geantwoord Icecrystal, dus voor hij gedekt had, reageerde hij dus nooit op loopse teefjes in de buurt?
Heeft jou hond een keer gedekt of meerdere malen en was het gelijk na de eerste keer dat hij de smaak te pakken had?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:20

Reuen die gedekt hebben veranderen en zullen hier meer mee bezig zijn maar dat is wel te doen dat je ze leert dat gedrag een beetje in te perken. Voor 1 x dekken en een gelegenheidsnestje zou ik mezelf dat niet aandoen en de hond ook niet.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:14

hier ook een dekreu eigenaar en ik zal het niemand zomaar aanraden
niet alle reuen veranderen maar ik zou het risico niet willen lopen voor een gelegenheidsnestje

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:49

Ik heb hier meerdere reuen. De één heeft gedekt, de anderen niet. Degene die gedekt heeft is eigenlijk niet anders dan anders, degene die nooit gedekt heeft uiteraard ook niet, maar hij is degene die de hele dag loopt te piepen en janken. Markeren wil hij ook wel doen, als hij denkt dat we het niet in de gaten hebben. Degene die gedekt heeft, is enorm cool in zijn hoofd en maakt zich niet zo druk.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 11:53

Gezien de reacties, denk ik dat ik een goed beeld heb van wat ik kan verwachten.
Of te wel....hij mag zijn klokkenspel houden, maar niet gebruiken.
Ontzettend bedankt voor jullie reacties!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:02

haha, grappig uitgedrukt :)

naar wat ikzelf gezien heb en van mijn vriendin gehoord, was haar reu enorm geinteresseerd in loopse teven, maar niet geobsedeerd en luisterde hij nog wel (uiteraard minder snel omdat hij afgeleid was). Markeren in huis heeft hij nooit gedaan, tenzij een "vreemde" reu dit voor hem gedaan had. Hooguit een beetje treuren na het zien ve loopse teef maar verder ok.
Sinds hij gedekt heeft, is hij geobsedeerd door een loopse teef en overdreven dominant naar de andere reuen in zijn vaste wandelgroep. Compleet andere blik in de ogen en niet luisteren zolang de loopse teef of haar geur in de buurt is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:19

Zelf geholpen reuen die niet om kijken naar een loopse teef. Vrienden hebben hun hond (helaas!!) wel een keer laten dekken en die hond wordt nu gewoon gek als hij een loopse teef ruikt. Hierdoor kan hij niet eens meer fatsoenlijk los in het bos (schijnbaar de plaats hier om loopse teven uit te laten) hij is zodra hij er 1 ruikt gelijk weg. Er wordt nu aan castratie gedacht met de hoop dat het verminderd...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:42

Grappig, mijn reu is na dekken hooguit makkelijker geworden. Maakt zich niet druk om loopse teven, is verschrikkelijk gauw verliefd maar het ook weer zó vergeten (dwz: als ik een smakelijk ruikende teef tegenkom dan is ie niet onder die staart vandaan te slaan MAAR als ik 'm dan aanlijn en meeneem kan ik 'm na 200 meter normaliter gewoon weer losklikken), hij eet ook gewoon als er loopse teven in de buurt zijn.. Kan ook prima in huis met intacte reuen én een teef tegen de loopsheid aan... Er zijn teven die volgens hem altijd lekker ruiken, dat wel, maar dat was vóór dekking ook al..

Hij heeft 1 teef gedekt, bijna 2 jaar geleden.. Misschien dat als ie nog eens mag dekken dat het anders is hoor, maar voorlopig zie ik echt geen verandering in zijn gedrag. En for what it's worth, ik begeef me nogal in de rashondenfokkerij en ik ken aardig wat reu eigenaren, stuk voor stuk zeggen zij hetzelfde. Ligt misschien ook een beetje aan het ras wat je hebt?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:49

Ik denk zeker dat het ook aan het ras ligt. Onze Friese Stabij reu is een opgewonden standje en dat zie je terug als er een teef loops is, ook al heeft hij nog nooit gedekt.
Onze Cane Corso reu heeft al meerdere keren gedekt, maar die is niet anders dan anders als er een teef loops is. Natuurlijk, hij wil dekken, maar hij piept niet, zeurt niet een hij luistert even goed als anders. Hij is duidelijk een stuk relaxter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:53

zal idd wel een stuk rasgebonden zijn. Alle fokkers die ik ken zeggen dat tegen loopsheid aan en eerste dagen geen/weinig probleem is. Maar eens de hoogdagen, de reuen zowel als de teven obsesief proberen bij elkaar te komen en vanaf dan de reuen vaak niet meer eten en weinig voor rede/afleiding vatbaar zijn

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:55

Het is echt reu gebonden.
maar ik zou het sowieso niet doen, weet niet of de honden getest zijn maar met de nieuwe wetgeving zou ik niet zomaar een gelegenheids nestje nemen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:22

mies_dummy schreef:
Het is echt reu gebonden.
maar ik zou het sowieso niet doen, weet niet of de honden getest zijn maar met de nieuwe wetgeving zou ik niet zomaar een gelegenheids nestje nemen.

Dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Ben het wel met je eens verder, maar TS vraagt of reuen veranderen na een dekking, niet of ze het vérder moet doen..

Overigens is een dekking weinig spannend hoor TS. Normaal gezien dan. Reu verleidt teef (en dat is in sommige gevallen werkelijk hilarisch om te zien :P ), teef verleidt reu, reu springt, koppelt en blijft vervolgens nog een poosje vast zitten. Meestal stappen ze dan zelf wel af, zeg maar. Vaak wordt de reu dan omgedraaid (tilt een pootje over de kont van de teef heen) zodat ze kont-aan-kont staan maar ik zie de laatste tijd steeds meer dat mensen ze gewoon naast en half op elkaar laten staan. Ik vind kont-aan-kont ook vrij ongemakkelijk (die piemel moet echt een belachelijke bocht maken) maar denk dat je even per situatie moet kijken of je ze wilt laten omdraaien of niet. Hoe gemakkelijk staan de honden erbij enzo. Op een gegeven moment laten ze los en gaan ze elks hun eigen weegs ;) Sommige honden staan binnen een kwartier weer vast en sommige honden hebben zoiets van laat maar even, ben kapót :')

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:39

Ik snap dat het er niks mee te maken heeft maar het lijkt me niet dat ts mee wilt betalen aan hondjes die iets erfelijks mankeren wat voorkomen had kunnen worden. Da's zoeken het tegenwoordig graag uit of het op de fokker te verhalen is.

Wil dus ts alleen van iets naars behoeden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:34

Sommige reuen blijven zo makkelijk ondanks dat ze nooit dekken, sommige reuen zijn al vervelend terwijl ze nooit gedekt hebben. Maar eerlijk; vrijwel alle reuen gaan vlaggen en reageren anders op teefjes nadat ze gedekt hebben en veel reuen kunnen daarna niet meer gewoon bij een teefje in de buurt zijn, ookal is ze niet loops.
Ik ga met de rest mee, voor een incidenteel pretnestje, zou ik zeker het risico niet willen lopen want als hij wel veranderd draai je dat niet meer terug.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:42

Ik had een reu. Nooit interesse in loopse teven. Ook 1 x zelf mee gedekt (gelegenheidsestje ook).
Door omstandigheden is hij daarna terug gegaan naar de fokker en die wilde graag dat hij een bepaalde teef ging dekken.
Ze heeft hemel en aarde bewogen, maar ze kreeg het niet voor elkaar. Hij wilde er gewoon niets van weten.
Dus het is (mijn ervaring) niet altijd zo dat reuen daarna niet te handelen zijn.
Hij heeft trouwens later wel een andere teef gedekt (wat dus weer helemaaaaaaaal niet de bedoeling was hihi)
Denk echt dat het aan het karakter van de hond ligt.
Hij vond andere honden sowieso al nooit erg interessant... balletjes daarintegen :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:51

mijn argentijnse dog reu heeft vroeger wel gedekt,en die werd er echt 0,0 anders van,die leefde ook gewoon in een roedel met teefjes...

en 1 rottweiler reu heeft per ongeluk eens een ( niet loopse) teef gedekt,incl koppeling,en ook hij was echt helemaal niet veranderd naar andere honden/teefjes toe...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:58

anneliesdj schreef:
Sommige reuen blijven zo makkelijk ondanks dat ze nooit dekken, sommige reuen zijn al vervelend terwijl ze nooit gedekt hebben. Maar eerlijk; vrijwel alle reuen gaan vlaggen en reageren anders op teefjes nadat ze gedekt hebben en veel reuen kunnen daarna niet meer gewoon bij een teefje in de buurt zijn, ookal is ze niet loops.
Ik ga met de rest mee, voor een incidenteel pretnestje, zou ik zeker het risico niet willen lopen want als hij wel veranderd draai je dat niet meer terug.

Ik herken dat toch niet echt in mijn omgeving, juist veel reuen die teven alleen nog maar boeiend vinden op hoogtij dagen. Markeren deden ze al. Een enkeling die erger reuengedrag heeft gekregen. Toch zou ik het risico liever niet lopen inderdaad voor een gelegenheidsnestje.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 05:31

MyWishMax schreef:
anneliesdj schreef:

Ik herken dat toch niet echt in mijn omgeving, juist veel reuen die teven alleen nog maar boeiend vinden op hoogtij dagen. Markeren deden ze al. Een enkeling die erger reuengedrag heeft gekregen. Toch zou ik het risico liever niet lopen inderdaad voor een gelegenheidsnestje.

Dat herken ik ook niet, eigenlijk. Wij hebben een roedel met meerdere teven, maar de reuen lopen er probleemloos tussen, ook degene die gedekt heeft. Als de dames niet loops zijn, toont hij geen speciale interesse, dan zijn het 'gewoon' leden van de roedel, meer niet.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 12:44

ja, het teefje is van een kennis, dus geen onderdeel van een roedel.
Ik maak me geen zorgen om erfelijkheden of zo. Ons hondje komt van een goede fokker af, die de ouder dieren op van alles en nog wat test, dus daar maak ik me geen zorgen om.
En of de pups wel of niet makkelijk verkocht gaan worden, is ook niet mijn zorg.
Op zich hoor en zie ik wel dat kruisingen met poedels wel snel verkopen.
Waar het me meer om gaat is inderdaad of er gedragsverandering kunnen komen.
Ik hoor nu te veel antwoorden die mij niet aangenaam klinken, waardoor ik besloten heb om het niet te doen. Hij is nu geweldig, zou hij uit zich zelf veranderen dan zij het zo. Maar ik ga daar niet bewust heen sturen, want zoals hij nu is, vind ik hem perfect.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:51

Groot gelijk TS! Ik vind het een verstandige keuze!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:54

bridgetF schreef:
Gezien de reacties, denk ik dat ik een goed beeld heb van wat ik kan verwachten.
Of te wel....hij mag zijn klokkenspel houden, maar niet gebruiken.
Ontzettend bedankt voor jullie reacties!

als je besluit niet te willen dekken, waarom dan wel zijn klokkenspel eraan laten bungelen..

grote kans dat hij ergens een keer een loopse teef tegen het lijf loopt in zijn leven.. en dan heeft hij wel gedekt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:12

Waarom er af halen? Bij een reu vind ik dat echt onnodig, geen gezondheidsvoordelen en met gehoorzaamheid en op letten hoeft er niks te gebeuren. Bij ons en schoonouders nooit gebeurd, niet bij teven en niet bij reuen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:22

Diablo schreef:
Dat herken ik ook niet, eigenlijk. Wij hebben een roedel met meerdere teven, maar de reuen lopen er probleemloos tussen, ook degene die gedekt heeft. Als de dames niet loops zijn, toont hij geen speciale interesse, dan zijn het 'gewoon' leden van de roedel, meer niet.

Bij een eigen roedel heb je daar idd geen last van maar als je een reu alleen in huis hebt wordt het ontmoeten van andere honden vaak lastiger.