Even wat achtergrond info:
Wij hebben onze Border Collie Buck nu al 6 jaar, hij kwam als herplaatser van 3 jaar bij ons. Wij hebben ervaring met BC's, Buck is onze derde BC.
Wij wonen in een verbouwde boerderij met 3 ha land waar Buck vrij kan rondlopen, iedere zaterdag ga ik met hem naar Schapendrijftraining. Verder nemen we Buck mee waar kan, bijvoorbeeld boodschappen doen of naar een restaurant.
Helaas is 3 jaar geleden onze andere BC wegens ouderdom overleden, wij zagen geen verschil in gedrag bij Buck vandaar dat er niet weer een BC is bij gekomen. In principe is daar wij wij heen gaan, Buck bij ons.
Het probleem:
Buck kan enorm naar een andere hond uithalen wanneer die maar even verkeerd naar Buck kijkt !
Hij gaat dan als een malle tekeer, haalt uit aan de riem, grommen, als een kikkervisje spartelt ie dan aan de riem om die andere hond dan maar te grazen te kunnen nemen.
Negeert een hond 'm dan is er niets aan de hand, maar o wee....één verkeerde blik en hij draait door ! En je krijgt 'm dan ook niet meer eruit , alsof ie een rode waas voor z'n ogen krijgt.
Is de andere hond voorbij, dan is het bij Buck ook voorbij en loopt ie gezellig mee alsof er niets aan de hand is.
En het aparte is dat het echt per hond verschillend is...ook op vreemd terrein.
Bij de Schapendrijftraining, waar meerdere BC's aanwezig zijn gaat het precies zo; één verkeerde blik van een hond op zelfs 10 meter afstand en het is oorlog........terwijl bij wijze van spreken een kluit honden die hem negeert zó langs hem af kan lopen (zelfs over hem heen !!) en er is niks aan de hand.
We zouden zo graag relaxed met Buck willen wandelen, maar op deze manier is dat echt niet mogelijk.
Dit gedrag vertoont hij al vanaf het begin dat hij bij ons is, ook zijn fokker is met dit probleem bekend.
Ik ben al van plan om een gecertificeerd gedragstherapeut te consulteren, mocht iemand een goede in Drenthe (Z-O) kennen dan hoor ik 't graag.
Maar, wie kan hierover iets zinnigs zeggen, mij advies geven ?
Alvast dank voor het lezen van het het uitgebreide verhaal

bedtijd geloof ik lol