Probleem met Border Collie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Probleem met Border Collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:13

Wie kan mij helpen ? Ik waardeer ieder geweldloze advies of tip ten zeerste !

Even wat achtergrond info:
Wij hebben onze Border Collie Buck nu al 6 jaar, hij kwam als herplaatser van 3 jaar bij ons. Wij hebben ervaring met BC's, Buck is onze derde BC.

Wij wonen in een verbouwde boerderij met 3 ha land waar Buck vrij kan rondlopen, iedere zaterdag ga ik met hem naar Schapendrijftraining. Verder nemen we Buck mee waar kan, bijvoorbeeld boodschappen doen of naar een restaurant.
Helaas is 3 jaar geleden onze andere BC wegens ouderdom overleden, wij zagen geen verschil in gedrag bij Buck vandaar dat er niet weer een BC is bij gekomen. In principe is daar wij wij heen gaan, Buck bij ons.

Het probleem:

Buck kan enorm naar een andere hond uithalen wanneer die maar even verkeerd naar Buck kijkt !
Hij gaat dan als een malle tekeer, haalt uit aan de riem, grommen, als een kikkervisje spartelt ie dan aan de riem om die andere hond dan maar te grazen te kunnen nemen.
Negeert een hond 'm dan is er niets aan de hand, maar o wee....één verkeerde blik en hij draait door ! En je krijgt 'm dan ook niet meer eruit , alsof ie een rode waas voor z'n ogen krijgt.

Is de andere hond voorbij, dan is het bij Buck ook voorbij en loopt ie gezellig mee alsof er niets aan de hand is.

En het aparte is dat het echt per hond verschillend is...ook op vreemd terrein.
Bij de Schapendrijftraining, waar meerdere BC's aanwezig zijn gaat het precies zo; één verkeerde blik van een hond op zelfs 10 meter afstand en het is oorlog........terwijl bij wijze van spreken een kluit honden die hem negeert zó langs hem af kan lopen (zelfs over hem heen !!) en er is niks aan de hand.

We zouden zo graag relaxed met Buck willen wandelen, maar op deze manier is dat echt niet mogelijk.
Dit gedrag vertoont hij al vanaf het begin dat hij bij ons is, ook zijn fokker is met dit probleem bekend.

Ik ben al van plan om een gecertificeerd gedragstherapeut te consulteren, mocht iemand een goede in Drenthe (Z-O) kennen dan hoor ik 't graag.

Maar, wie kan hierover iets zinnigs zeggen, mij advies geven ?

Alvast dank voor het lezen van het het uitgebreide verhaal :j

Mizora

Re: Probleem met Border Collie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:24

Is counter conditioning een idee? Zelf nooit gebruikt maar op het hondenforum zijn er een heel aantal mensen die er iets positiefs mee bereikt hebben.

Je koppelt iets positiefs (eten) aan iets dat hij als negatief ervaart. Al gebruik je daar slagroom of kaasspread voor (dat kan je in zijn bek spuiten). En dan steeds maar weer. Het zorgt er ook voor dat je zijn aandacht krijgt bij het zien van een andere hond. "Baas, daar is een hond, krijg ik nu lekkers?" waardoor je kan gaan werken aan het negeren van andere honden.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=271188

staat het beter uitgelegd. En mensen willen je op dat forum in principe altijd helpen (al zijn ze soms wel behoorlijk bot, maar dat moet je negeren).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:28

Het is in ieder geval geweldloos. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:29

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:39

Eigenlijk klinkt uw verhaal over uw BC heel logisch. Alleen uw BC is overgevoelig voor starende directe blik van andere honden. Denk dat uw hond vrij onzeker van aard is. Om dit met veeel geduld te doorbreken adviseer ik Positieve conditionering training < onder begeleiding om de juiste timing te bevestigen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:50

Tjee, wat een geweldige adviezen hier ! Counter Conditioning ga ik zeker uitproberen !

@Arjan1983, recht in de roos, Buck is inderdaad erg onzeker ! Ik wil er in het openbaar niet verder op in gaan, maar de eerste levensjaren (afgezien zijn puppytijd bij de fokker) waren niet leuk voor Buck, hij is niet voor niets herplaatst. Ik ga even bekijken wat Positieve Conditionerings Training precies inhoudt.

Dank !!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:05

freespirit schreef:
Tjee, wat een geweldige adviezen hier ! Counter Conditioning ga ik zeker uitproberen !

@Arjan1983, recht in de roos, Buck is inderdaad erg onzeker ! Ik wil er in het openbaar niet verder op in gaan, maar de eerste levensjaren (afgezien zijn puppytijd bij de fokker) waren niet leuk voor Buck, hij is niet voor niets herplaatst. Ik ga even bekijken wat Positieve Conditionerings Training precies inhoudt.

Dank !!

PB staat altijd open, wie weet kan ik je meer advies geven?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:14

Klinkt als angst agressie.
Buck probeerd de andere hond af te bluffen door gelijk in de aanval te gaan.
Laat je hond zien dat je een zekere leider bent: dat jij ingrijpt als een andere hond Buck een 'vuile blik' geeft. Kan je doen door weg te lopen met Buck of de andere hond weg te sturen.
Het heeft heel wat voeten in aarde om zijn gedrag om te buigen. Ik ben er momenteel zelf ook mee bezig.
Laat in ieder geval ten alle tijden aan je hond zien dat jij bepaald wat er gebeurd. Je hond zal zo vertrouwen in je krijgen en hoeft hierdoor uiteindelijk de andere hond niet meer af te bluffen omdat jij de boel regelt.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 22:31

@xSCWx, tja, helaas is 'ie op dat moment al helemaal niet meer te bereiken. Het enige wat ik nog kan doen is hem van de situatie wegsleuren. Heel moeilijk om dan te laten zien dat ik de leider ben. Hij heeft op dat moment écht schi.jt aan mij, hoort me niet meer, ziet me niet meer, reageert niet meer op mij.
Moeilijk......

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:41

freespirit schreef:
@xSCWx, tja, helaas is 'ie op dat moment al helemaal niet meer te bereiken. Het enige wat ik nog kan doen is hem van de situatie wegsleuren. Heel moeilijk om dan te laten zien dat ik de leider ben. Hij heeft op dat moment écht schi.jt aan mij, hoort me niet meer, ziet me niet meer, reageert niet meer op mij.
Moeilijk......

Vandaar moet je dat moment al voor zijn. Je hond heeft voordat hij 'in de aanval' gaat al tig signalen gegeven. Het is aan jou om deze op te pikken en hier op te reageren. Denk aan bijvoorbeeld extreem hijgen, gapen, tongelen, borstelen, staart omhoog, fixeren.
En als hij al getriggerd is, neem hem mee weg van de situatie. Neem sowieso afstand.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:00

Ik vind de tip van Mizora een hele goede en ben het eens met het angst verhaal.
Wat ik me wel meteen afvraag: heeft hij uberhaupt wel sociaal contact? Of is dit uitvallen de enige vorm van contact wat hij heeft met andere honden? Dit kan namelijk ook heel goed ontstaan doordat een hond graag wil maar niet kan kennismaken en van daaruit een viciueze cirkel ontwikkelt.
Wat doe jij als hij zo uitvalt? Haal je hem uit de situatie weg?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:03

xSCWx schreef:
freespirit schreef:
Moeilijk......

Vandaar moet je dat moment al voor zijn. Je hond heeft voordat hij 'in de aanval' gaat al tig signalen gegeven. Het is aan jou om deze op te pikken en hier op te reageren. Denk aan bijvoorbeeld extreem hijgen, gapen, tongelen, borstelen, staart omhoog, fixeren.
En als hij al getriggerd is, neem hem mee weg van de situatie. Neem sowieso afstand.

Zou ik juist niet doen, dat is namelijk wat de hond wil; wegjagen, uit de situatie.
Je moet proberen dit voor te zijn, iets erbij wat superlekker ruikt en de aandacht afleiden terwijl andere honden om je heen zijn en dichterbij komen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:11

Je kan het ook interpeteren als: uiteindelijk gaat je hond op jou vertrouwen omdat je de situatie niet te ver laat gaan/baas bepaald wat er gebeurd (uiteindelijk kan je de andere hond steeds dichterbij naderen).
Overigens is alles wat ik nu vertel besproken met een goede gedragstherapeut voor een hond met angst agressie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:14

Ja omdat je het voor bent.
Maar laten escaleren en dan wegsleuren brengt hem alleen dieper in die vicieuze cirkel. Het ligt eraan hoe erg het is, maar ik zou liever proberen hem af te leiden, evt met de andere hond die zich weer omdraait.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:16

Ah sorry ik had niet door dat je het over escaleren had ;)
edit: als mijn hond geëscaleerd is kan ik niet anders dan weg sleuren aangezien ze nergens op reageerd.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 12-10-14 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:18

Uhu ik had al het idee dat we gewoon hetzelfde bedoelen ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:21

anneliesdj schreef:
Uhu ik had al het idee dat we gewoon hetzelfde bedoelen ;)

Niet hetzelfde bedoel je?
edit. Omg ja we bedoelen dus hetzelfde :') bedtijd geloof ik lol

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 05:56

Wat grappig, Puk mijn BC kruising doet het ook wel eens. Meestal bij een vaste groep "vijanden" waar hij (bij sommige heel terecht) een hekel aan heeft. Als Puk eenmaal boos is dan moet je eerst bij de hond weg lopen waar hij op reageert. Dit gedrag valt onder"de eerste klap is een daalder waard" Puk is ook vrij angstig en onzeker, maar inmiddels meerdere keren gepakt door andere honden en daarom freakt hij.

Overigens doet de mijne het bij een bepaald type hond, vaak grote zeer dominante reuen. We hebben hier bv een koppel duitse herder reuen lopen waar hij van gruwelt. Die zijn ook al vaker op hem en andere honden geklapt dus wel begrijpelijk. En zo zijn er nog een paar.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 06:23

Onze reu (trouwens ook een herplaatser met verleden) viel ook uit naar andere reuen vanwege onzekerheid. Ik heb counter conditioning gebruikt tegen het uitvallen naar andere honden en katten. Werkt bij mij erg goed en ik had snel resultaat. Was ook al bij een gedragstherapeut geweest maar cc werkte beter dan de adviezen van de gedragstherapeut. Heb hem een aandachtsgeluid geleerd (hoeft niet perse bij cc geloof ik) waarbij hij altijd wat lekkers krijg. Ik maak het geluid en dan valt er een brokje op de grond. Toen dit er 100% goed in zat ben ik het gaan gebruiken bij honden/ katten. Wel belangrijk is dat je al begint voordat hij de andere hond in de gaten heeft. Dit gaat natuurlijk niet altijd mogelijk want soms duikt er ineens een kat op. Dan loop ik er bij weg en probeer ik cc-end hem uit zn aanvalmodus te halen. Voordeel bij ons was dat onze reu behoorlijk voedsel gericht is dus vandaar waarschijnlijk het snelle resultaat.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:49

Onze 3 jarige BC deed dit ook heel erg. Hij is toen hij pup was een keer gegrepen en sindsdien valt hij ook andere honden aan (alleen aan de lijn). Hij doet verder niks gevaarlijks (hij zal nooit bijten oid), maar hij trekt wel je arm eraf en het maakt nogal herrie waar veel andere hondenbezitters toch erg van schrikken.

Nu hebben wij sinds een half jaar een heel sociaal Keeshond x Border Collie pupje erbij genomen, hier is hij dikke maatjes mee. Dit hondje gaat steeds heel vrolijk op ander honden af en daardoor is onze BC nu ook een stuk vriendelijker geworden, omdat hij nu ziet dat andere honden geen bedreiging zijn.
Soms doet hij het nog wel, maar het is echt een heel stuk verminderd sinds we een maatje voor hem hebben.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:36

Dank jullie wel voor alle adviezen, ook via pb !!
Ik ga aan de slag met de Counter Conditioning Training en ga proberen daar professionele hulp bij te krijgen. Mocht iemand een goede hondenschool/gedragstherapeut weten omgeving Drenthe NO dan hoor ik dat graag !!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:26

Ik had nog een paar vragen gesteld, kun je daar nog antwoord op geven?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 00:10

anneliesdj schreef:
Ik vind de tip van Mizora een hele goede en ben het eens met het angst verhaal.
Wat ik me wel meteen afvraag: heeft hij uberhaupt wel sociaal contact? Of is dit uitvallen de enige vorm van contact wat hij heeft met andere honden? Dit kan namelijk ook heel goed ontstaan doordat een hond graag wil maar niet kan kennismaken en van daaruit een viciueze cirkel ontwikkelt.
Wat doe jij als hij zo uitvalt? Haal je hem uit de situatie weg?

Ja, hij heeft sociaal contact. Hij kan goed met het teefje van mijn ouders overweg, zij is speels maar erg onderdanig. Als ze bij ons is dan is ze welgeteld 2 minuten interessant, word ze besnuffeld en dan trekt Buck zich terug op zijn plekje op de bank of mandje. Ze daagt hem vaak uit om te spelen, maar daar gaat hij niet echt op in.
Op het clubje van het schapendrijven zijn ook altijd -tig BC's. Die mogen echter niet loslopen.
Echt op een speelveld losgooien durf ik dus niet omdat ik bang ben voor knokken. Ik zou ook niet weten hoe dit aan te pakken, zou het graag willen proberen maar ben doodsbenauwd dat er 'bloed vloeit'.

Helaas is Buck afgelopen zomer, toen hij netjes aan een paaltje op zijn beurt zat te wachten, gepakt door een van de meer dominante reuen aldaar die per ongeluk losgeraakt was. Arme Buck zat vast en kon geen kan op....een grote knokpartij !! Ik ben er tussen gesprongen en heb de andere reu van hem afgesleurd. Buck had aardig wat bijtwonden en een gescheurt oor, DA heeft alles netjes gehecht.
Helaas reageert ie nu heftiger dan ooit op dominante reuen.

Nu ik er zo over nadenk....op teefjes in het algemeen, dominant of onderdanig reageert ie volgens mij niet heftig.

Wat ik doe wanneer ik in zo'n situatie geraak ? Nou, ik heb al van alles geprobeert....op een aanraking reageert ie niet, tenminste...niet op mij, wel op de andere hond. Hij is niet genoeg gefocust op een balletje om 'm daar mee af te leiden, ook geprobeert.
Meestal lukt het me om te ontwijken, wat toch altijd wat stress met zich meebrengt, een relaxte wandeling is niet mogelijk omdat ik altijd alert moet zijn op andere honden. Zelfs op terreinen/gebieden waar men niet met de hond los mag lopen menen sommige mensen dit tóch te moeten negeren, waardoor we al een paar keer confrontaties hebben gehad.
Voergericht is hij (helaas) niet echt. Loop ik weg terwijl hij z'n bak aan het leegeten is, dan laat ie rustig z'n eten staan om mij achterna te gaan.

Ben ik net te laat om te ontwijken dan is meesleuren/wegtrekken het enige wat ik kan doen.

Maar, word ie door de andere hond genegeerd, dan is er niets aan de hand....

Ik wil nog even duidelijk maken dat dit gedrag bij zijn fokker ook bekend is, hij is destijds door de 1e eigenaar na 2,5 jaar weer teruggebracht bij de fokker.

Hopelijk zo duidelijk vragen beantwoord, graag hoor ik jullie adviezen !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:05

En dat teefje waar hij wel mee kan, hoe reageert hij als hij haar aan de riem treft en er oogcontact is?
Je bent bang voor knokpartijen maar is Buck dan degene die begint? Als ik het zo lees probeert hij het juist te onwijken.
Wat bevestigd wordt door het feit dat er niets aan de hand is wanneer de andere hond hem negeert.
Ik denk dat je het best kunt proberen op een groot speelveld met veel sociale honden (hoe meer hoe beter).