Konijn is nagel verloren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puck94

Konijn is nagel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:20

Mijn konijnen lopen altijd buiten op het terras en in het gras. Toen het vrouwtje uit het hok sprong zagen we opeens allemaal bloed. Dus konijn opgepakt en blijkt dat er een teennagel uit haar achterpoot is. Geen idee hoe dit is gebeurt. Ze waren nogal wild aan t rennen dus misschien ergens achter blijven haken..? Ga zo even het hok controleren. We hebben het bloedden gestelpt en het konijn nu even binnen gezet op een oude slaapzak zodat er niks in het wondje kan komen.
Weet iemand of ik er verder nog iets mee moet doen? Ontsmetten bijvoorbeeld? En met wat dan? Het bloed nu niet meer, en ze lijkt er geen last van te hebben.

Mizora

Re: Konijn is nagel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:36

Je zou het eventueel met betadine kunnen ontsmetten, maar in principe genezen konijnen prima zelf. Ik zou het konijn, zodra het bloeden echt gestopt is, gewoon weer buiten zetten. Want de verandering van temperatuur knappen ze vaak ook niet van op, net als het alleen zijn.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:40

Heeft mijn konijn ook een keer gehad. Ik heb toen even de dierenarts gebeld maar die zeiden dat het geen kwaad kon zolang je geen bot ziet verder. Het bloedde goed dus dan zit er geen vuil meer in en verder zal je konijn het zelf ook wel wassen. Er groeit vanzelf een nieuw nageltje terug.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:48

Is mijn konijn al vaak gebeurd. Hij laat zich niet graag behandelen/nagels knippen, dus als ie dan ineens wild wordt, klapt ie zelf vaak zijn nagel om. Het is hem zelfs 1 keertje gelukt toen de dierenarts zijn nageltjes knipte, dat doet hij altijd bij het inenten.
Ik doe altijd wat meel in een bakje en probeer het pootje daarin te houden, dat stelpt meteen het bloeden.

Verder kan het geen kwaad.
Hou het wel even in de gaten, het is bij mijn konijn 1 keertje gaan ontsteken en daar kreeg die toen weer antibiotica voor. Toen de ontsteking bijna helemaal weg was, moest ik het 10 minuten in een badje badedas of groene soda houden en met een tandenborsteltje wat de rommel schoonschrobben zei de dierenarts.

Dat deed ik, meneer vond het best lekker tot aan zijn buik in een bakje warme badedas, hij viel gewoon in slaap.
Toen wilde ik hem afdrogen, maar meneer had er genoeg van. Begint te spartelen en er slaat weer een nagel om ^) Wat een ei!

Weer een hoop bloed, maar gelukkig is die niet gaan ontsteken :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:57

Kan je nu weinig meer aan doen.
Als het niet meer bloed niets meer aan doen, wel pootje in de gaten houden, als het gaat ontsteken
direct naar de dierenarts, maar meestal gaat dat wel goed met afgebroken nagels.

Pas op met Betadine, je kan het wel gebruiken maar alle overtollige moet je wel goed weghalen.
Als konijn dat op zou likken kan de bijzondere darm flora dood gaan en je konijn ook.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:05

Bedankt allemaal!
Het bloed nu niet meer, dus ze mag weer naar buiten :)

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 20:47

Ze gaat nu de hele tijd languit liggen buiten... Ben helemaal bang dat er iets mis gaat omdat ze al zo'n oud konijn is :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:48

Hoe oud is ze dan?

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:00

9,5 :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:04

Mooie leeftijd al! Gewoon goed in de gaten houden. Als ze minder eet of keutelt, of anders blijft doen dan normaal, dan ritje naar de dierenarts. :)

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:06

Ja ik weet het. Ze heeft wel de hele tijd al het bloed zitten oplikken van haar teen vanmiddag. Kan het zijn dat ze daar misselijk van is of niet lekker?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:12

Ik heb nog nooit meegemaakt dat dieren daar iets van hebben. Misschien nog wat stress of juist het bijkomen van de gebeurtenis waarbij ze haar nagel is verloren?

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:18

Geen idee hoe ze de nagel verloren is.. Maar stress zou wel kunnen, ze moest een tijdje in de houdgreep op schoot zodat we het bloeden konden stoppen. Zal ze misschien moe van zijn.. Bedankt!