Urine opvangen kater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaH1996

Urine opvangen kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:28

Mijn katertje van 1,5 heeft helaas blaasgruis. Ik ben nu met de 2e antibioticakuur bezig, maar nu moet ik daarna weer urine inleveren bij de dierenarts zodat hij dit kan checken. De vorige keer had ik een zakje meegekregen met kattengrind dat niet absorbeert zodat ik het vervolgens in een buisje kon doen. Alleen afgelopen keer heb ik dit niet meegekregen en ben ik het ook helemaal vergeten te vragen omdat ik een beetje geschrokken was van het dure voer dat ik nu voor hem moest kopen.
Weet iemand waar ik iets dergelijks kan kopen zonder dat ik weer naar de dierenarts moet? Of is dit alleen bij de dierenarts verkrijgbaar? De dierenarts zit namelijk niet direct om de hoek en om speciaal daar heen te rijden alleen hiervoor vind ik eigenlijk een beetje zonde.

En dan nog gelijk een tweede vraag: is er hier iemand die ervaring heeft met katten met blaasgruis en die me een bepaald merk voer kan aanraden? Ik heb nu van de dierenarts voer van volgens mij Royal Canin meegekregen waarvoor ik €21,50 heb betaald voor maar 1,5 kg... Iets wat me toch echt te duur is...

Flew

Re: Urine opvangen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:31

Ik weet niet waar je katkor kan kopen, maar je kunt ook een vuilniszak in stukjes knippen en dat als bodembedekker in de kattenbak leggen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:33

Inderdaad een krant, of een plastic zak in stukjes knippen en als bodembedekking gebruiken.

Met voer geen ervaring, de mijne heeft hetzelfde voer dat jij noemt. Er zijn een aantal varianten, maar ik vrees dat dieetvoer altijd vrij duur zal zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:34

Wat betreft het voer kun je dit in verhouding een stuk goedkoper kopen bij zooplus.nl. Op zo'n jonge leeftijd heeft hij het denk ik door goedkoop eten opgelopen zoals whiskas of felix. Goed voer is nu eenmaal nodig anders krijg je dit dus.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:38

Ik heb ook een blaasgruis kater. Hij staat op vers vlees, en doet het hier erg goed op! Ik controleer zijn urine wel met grote regelmaat, maar dat komt ook omdat ik op een praktijk werk, en dus die mogelijkheid ook gewoon makkelijk heb :)

Mijn kater trapt niet in iets anders dan zijn gewone korrels in de kattenbak. Als ik zijn urine wil checken, zet ik gewoon zijn kattenbak open, en leg ik de pollepel klaar waar ik het altijd mee opvang (gebruik ik uiteraard nergens anders meer voor := ), zodra hij naar de bak gaat steek ik snel die pollepel onder z'n gat en ik heb direct verse urine om te checken :+ Ik vind het een stuk makkelijker dan het gedoe met die korreltjes.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:40

Op medpets.nl zijn dingen als katkor of dieetvoer te verkrijgen geloof ik. Al zou ik inderdaad gewoon een vuilniszak verknippen :) . Royal Canin is een duur merk inderdaad, je kunt het dieetvoer van Trovet proberen, die zijn goedkoper (maar wel dieetvoer, dus niet zo goedkoop als je misschien uit de supermarkt gewend bent).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:42

Heeft je dierenarts net verteld dat je katkor kan hergebruiken na schoonmaken?
Je kan het beste een plastic zak in reepjes knippen idd. Een krant is niet handig ivm. uitlopende inkt.

Weet je al wat voor gruis het is?

Met zo'n jonge kat zou ik sowieso overstappen op vers vlees/KVV. Afhankelijk van welke blaasgruis hij heeft kan je dan bijv. appelazijn bijvoeren om de zuurgraad te verhogen. Kan je wel meer over vinden op barfplaats.nl.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:43

Katkor kon je meerdere keren gebruiken..klinkt raar maar met piepschuim korreltjes kom je ook een heel eind.

Je kan ook overstappen op versvoer b.v eendagskuikens, kip ect

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:49

Kijk dit soort reacties heb ik wat aan, bedankt! Een vuilniszak kan ik inderdaad wel eens proberen.

Er is mij helaas alleen verteld dat het blaasgruis is, hier zal ik gelijk van de week naar vragen als ik weer urine laat controleren.
Het lastige is met voeren dat we nog een andere kat hebben die dus nergens last van heeft en ik geef ze daarom nu maar apart voer. Ik kan het daarom alleen op gezette tijden geven, omdat ik het voer te duur vind om ook aan de andere kat te geven. Eerder konden ze gewoon eten wanneer ze trek hadden. Niet onbeperkt uiteraard, maar als ze het niet helemaal hadden opgegeten, konden ze dit later op de dag opeten. Nu zitten ze dus tussendoor best wel een tijd zonder voer, ook daarvoor ben ik dus nog opzoek naar oplossingen, want dat lijkt me ook niet goed. Lastig...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:49

Szan schreef:
Inderdaad een krant, of een plastic zak in stukjes knippen en als bodembedekking gebruiken.

Met voer geen ervaring, de mijne heeft hetzelfde voer dat jij noemt. Er zijn een aantal varianten, maar ik vrees dat dieetvoer altijd vrij duur zal zijn.

Een krant zou ik persoonlijk niet doen.. Dit asorbeert en als je hem bij wijze van spreken uit zou knijpen is je urine niet meer zuiver.. Dit kan de waarden beinvloeden, dit geld idem voor het uit knijpen van onder geplaste kleedjes oid...

*sorry, beetje vies verhaal misschien :+ *

Idd een het stuk knippen van een vuilniszak werkt heel goed, zo doen wij het op het asiel ook.. Komt nauwelijks een zakje katkor voorbij bij ons.. Terwijl alle katten boven de 10 standaard een urine onderzoek krijgen.. :j

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:50

Mijn katten trappen er niet in als er iets anders in de bak zit dan gewoon grit, dus hier is het operatie sauslepel. Ik zet een lage kattenbak zonder kap en met de dun laagje grit dichtbij me in de woonkamer en zorg dat ik een sauslepel bij me heb liggen. Zodra het slachtoffer op de bak duikt luister ik goed, want zodra de urine eenmaal loopt, kan een kat niet stoppen met plassen. OP dat moment duik ik van de bank en steek de sauslepel onder de straal. Wel even oppassen dat je geen grit meepakt. Schoon potje en daar de urine in mikken en op naar de dierenarts.

Ik weet niet of het mogelijk is die katkor-korrels weer goed schoon te spoelen na gebruik, en dan weer goed te laten drogen, want dan kun je het hergebruiken. Maar goed, mijn katten gaan er gewoon lekker op liggen, dus operatie sauslepel it is.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:52

Annick75 schreef:
Mijn katten trappen er niet in als er iets anders in de bak zit dan gewoon grit, dus hier is het operatie sauslepel. Ik zet een lage kattenbak zonder kap en met de dun laagje grit dichtbij me in de woonkamer en zorg dat ik een sauslepel bij me heb liggen. Zodra het slachtoffer op de bak duikt luister ik goed, want zodra de urine eenmaal loopt, kan een kat niet stoppen met plassen. OP dat moment duik ik van de bank en steek de sauslepel onder de straal. Wel even oppassen dat je geen grit meepakt. Schoon potje en daar de urine in mikken en op naar de dierenarts.

Was al bang dat ik de enige was die het op deze manier deed!! :D :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:52

Katten kunnen prima op een bepaalde tijd eten krijgen en dan pas later op de dag weer hoor. Als je ook nog gebonden bent aan een andere kat zou ik helemaal over proberen te stappen op vers, dat is ook goed voor de andere kat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:15

2x per dag eten is voor een kat geen enkel probleem.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:25

Mijne heren krijgen 3 keer per dag een vaste hoeveelheid, waarvan 2 keer met extra water. Stoffer aka meneer de Zwart heeft al jaren terug struvietgruis gehad en dat is met dieetvoer (Hill's C/D dat ik via zooplus bestel per 5 kg) goed onder controle. Helaas kreeg hij dit jaar ook calciumoxalaat stenen en daar is met speciaal voer weinig aan te doen. De steentjes zijn operatief verwijdert, ze krijgen nu extra water bij het voer en Stoffer krijgt elke dag een half plastabletje.

Vers voer is aan deze heren niet besteed, dan kijken ze me aan alsof ik gek ben, trekken hun neus op en gaan liever zonder voer weer ergens liggen.