Hoeveel hamsters in deze kooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LileNo
Berichten: 182
Geregistreerd: 02-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:31

Had ooit uit de opvang 2 roborovski's. Die gingen goed samen. Het is een ras waar het vaker goed bij gaat maar volgens mij moet het wel uit hetzelfde nest zijn. Zijn iets van 2,5 jaar geworden.
Afbeelding

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:46

Yipee schreef:
Mooi hok! Ben blij dat je gelijk al voor een mooi formaat kooi kiest! Neem idd 1 hamster en geen twee. Geeft alleen maar ellende maar ik las dat je dit al wilde doen.

Verder kan er in deze kooi een Syrische hamster ook wel goudhamster genoemd en natuurlijk de kleinere Russische dwerghamster. Ik raad je aan een hamster bij een fokker te kopen. Ze zijn dan al heel erg tam vaak en meestal ook een stuk gezonder. In de dierenwinkel is het toch altijd afwachten wat je krijgt en een bijtertje is niet zo leuk en een drachtig vrouwtje al helemaal niet.

Een syrische hamster heeft echter wel een loopwiel van minimaal 30cm doorsnede nodig. Anders loopt hij krom en dit gaat uiteindelijk erg pijn doen.

Succes! :)

@Balthazar3: Dan heb je echt mazzel gehad. Het is niet leuk om stukjes hamster in je kooi te vinden kan ik je zeggen. Hamsters zijn solitaire dieren, waarom zou je daarin tegen hun natuur in willen gaan? Neem dan muisjes, ratten, cavia's of konijnen. :)


Is inderdaad een mooi hok en voor een koopje kan ik die overkopen :D
Fokker gaat niet.. vader wilt niet meer dan 15min rijden en ik woon niet meer thuis dus moet het maar doen met wat hij wilt rijden.,
dus ben eigenlijk verplicht om eentje uit de winkel te halen.

En geen enkel probleem als we een groter loopwiel moeten kopen, hebben we ervoor over!

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:48

Gewoon 1 hamster. :j
Hamsters zijn solitaire dieren.
Roborovski hamsters kunnen wel bij elkaar, maar deze zijn over het algemeen minder tam dan bijv. een rusje of syrtje.
Daar moet je wel veel tijd in steken.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Hoeveel hamsters in deze kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:50


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:58

LauLauu schreef:
Dat is geen probleem , maand geleden hebben we uit de DW 2 gerbils gaan halen en ze zijn inmiddels zo mak dat ze meteen op ons hand klimmen als ze die zien !
[BB-ITP] Nieuwe gezinsleden : gerbild Mini en Mouse !

Robo's vind ik persoonlijk niet geschikt voor tralie kooien. En zijn niet te vergelijken met gerbils om tam te maken. Puur alleen door omdat ze zo snel zijn. Zijn echt kijkdieren

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Hoeveel hamsters in deze kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:04

Ik heb al eerder hamsters gehad dus weet hoe ermee om te gaan/tam maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:08

LauLauu schreef:
Ik heb al eerder hamsters gehad dus weet hoe ermee om te gaan/tam maken :)

Robo's zijn niet te vergelijken met syrische of Russische.

Otti1977Jarig

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Hoeveel hamsters in deze kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:20

Klopt robo's zijn heel snel! Niet tam te krijgen door hun snelheid!

My_Shadow

Berichten: 109
Geregistreerd: 09-07-11

Re: Hoeveel hamsters in deze kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:07

Wij hebben ook 2 hamsters samen in 1 kooi gehad. Twéé tweelingzusjes. Ze hadden een kooi van 1 m. hoog, 20 cm breed en 50 cm lang. Op zich al een ruime kooi, maar we hadden met een buis een losse kleine kooi er aan vast gemaakt. Zo konden ze zich als ze wilden ook even afzonderen van elkaar.
Ze hadden meerdere huisjes maar sliepen altijd samen in hetzelfde huisje en dan het liefst zo dicht mogelijk tegen elkaar aan! Af en toe hadden ze wel eens een klein conflict. Was vaak veel gekrijs, maar zelden gebeurde er echt wat. Wel stonken ze na zo'n ruzietje heel erg.
Ze zorgden ook voor elkaar zoals mijn konijnen dat wel deden, ze wasten elkaar regelmatig.

Toch heb ik zelf nu wel gekozen voor 1 hamster. De kans dat het niet goed gaat is er namelijk ook, dus ga ik liever voor "veilig". Het zit 'm voornamelijk in MIJN hoofd dat ik het sneu voor hem vind als hij de hele nacht zichzelf moet vermaken. Hamsters hebben liever een grote kooi met veel interessante speeltjes & meubeltjes. Een hamster heeft wel veel bewegingsbehoefte. Daarom zou ik niet een kooi willen hebben die de minimale afmetingen heeft, liever een kooi die wat groter is.

Vind dit wel een mooie kooi, je hebt genoeg ruimte voor leuke spulletjes. Als je een grotere hamster aanschaft en een groter molentje wilt kopen, verdiep je hier dan goed in! Het is goed zoeken naar een veilig en vooral ook geluidsloos molentje. Dat je je ondanks dat je al vaker hamsters gehad hebt, je toch weer opnieuw verdiept in de aanschaf van zo'n lief beestje waardeer ik! Veel plezier met je hammie :)

LileNo
Berichten: 182
Geregistreerd: 02-06-14

Re: Hoeveel hamsters in deze kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:52

Robo's zijn best tam te krijgen. Bij mij (waren 2e handsje :p) liepen ze makkelijk in de hand en kon zelfs de nageltjes knippen.... Je zegt dat je aangewezen bent op een winkel... Kijk eens op marktplaats, opvang/asiel of op het hamsterforum. Zitten vaak mensen met hamsters dichter in de buurt dan je denkt.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:19

De reden dat ik liever wat verder reis voor dieren dan uit een dierenwinkel haal is voornamelijk omdat ik zelf dierenhandelaren niet wil steunen. Vergeet niet dat de ouderdieren als een soort fokmachine worden gebruikt en aan de lopende band nestjes krijgen en hun leven slijten in hele kleine bakken. Dierenwinkels halen toch vaak dieren bij een dierenhandelaar (in enkele gevallen bij iemand die toevallig een nestje heeft, maar dat is niet te controleren...).

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoeveel hamsters in deze kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:22

Een hamster van welke soort dan ook.
En ik vind hem veel te klein voor een Goudhamster. Ik zou het risico niet lopen met twee aangezien dat vreselijk fout kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:13

alice0cullen schreef:
Een hamster van welke soort dan ook.
En ik vind hem veel te klein voor een Goudhamster. Ik zou het risico niet lopen met twee aangezien dat vreselijk fout kan gaan.

Deze hok te klein voor elke soort hamsters? 80 cm is groot genoeg.

In die tijd dat ik hamsters hield. Was 60 bij 40 voldoende voor een syrtje. Krijg het idee dat de maten van hokken elk jaar extremer worden.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:31

love_western schreef:
alice0cullen schreef:
Een hamster van welke soort dan ook.
En ik vind hem veel te klein voor een Goudhamster. Ik zou het risico niet lopen met twee aangezien dat vreselijk fout kan gaan.

Deze hok te klein voor elke soort hamsters? 80 cm is groot genoeg.

In die tijd dat ik hamsters hield. Was 60 bij 40 voldoende voor een syrtje. Krijg het idee dat de maten van hokken elk jaar extremer worden.



Het is maar wat je 'extreem' noemt. Ik ben ervoor om dieren een zo ruim mogelijke kooi die je kwijt kunt te geven. En de 80cm kooien voor syrtjes merk ik zelf zijn wel echt minimaal iets wat je moet kunnen bieden. Mijn syrtje maakt heel dankbaar gebruik van de ruimte. Bovendien moet er in de kooi een loopwiel van minstens 30cm passen bij een Syr. :) Je zou voor de grap eens op een Duits hamster forum moeten kijken. Nou dan durf je al niet meer met een 80cm hok aan te komen hoor xD. Die mensen maken echt ware hamster paradijzen, echt mooi als je dat kwijt kunt. Extreem? Vind ik niet, het is echte toewijding aan het houden van een dier. Maar goed ik ben al lang blij als die verdraaide mini hamster kooitjes zoals bijv die circus hamster kooitjes niet meer verkocht worden.

Ben blij dat TS gelijk een mooie ruime kooi heeft uitgekozen. :) Heb je al een hamster TS?

Anoniem

Re: Hoeveel hamsters in deze kooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:48

Hok van ts is 80 cm.

En je kunt gegeven moment ook overdrijven qua maten. Ik kon prima loopwielen van 30 cm kwijt in mijn gabber jolly's. En de Duitsers overdrijven sowieso met dat er geen plastic in het hok mogen. En alles super beveiligd

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:50

LauLauu schreef:
Heb al vaker hamsters samen gehouden..maar is een hele poos geleden, die zaten wel al eerder samen.
Was ook van plan om min 2 aan te kopen die al samenleven.

Dus dan kan er toch niets mis gaan of wel?

dan kan er wel degelijk van alles mis gaan, dat het goed gaat is meer een uitzondering dan de regel.
hamsters zijn solitaire dieren die eigenlijk alleen om te paren gezelschap zoeken.
de kans is groot dat ze op den duur aan de knok gaan ivm territoriumdrift , dat kan dode hammies opleveren .
als je meerdere wilt, kun je beter naar roborovski's kijken,maar die zijn weer een stuk minder makkelijk wat betreft aaien en mak krijgen, het kan wel, maar tis gewoon minder handig.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:43

waarom word er dan in de dierenwinkel meerdere hamsters in 1 glazen bak gedaan? als ze solitair zijn?

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:50

Omdat die hamsters nog jong zijn en nestgenoten zijn vaak. Dan gaat het prima, maar op een gegeven moment gaan ze wel vechten want dan worden ze volwassen. Is ook logisch want dan hebben ze behoefte aan een eigen territorium.

Ow, en ik was laatst in een dierenwinkel bij mij in de buurt en daar was ik dus mooi wel getuige van een hamster gevecht. Gevolg: bloederige stukjes hamster in de verkoop bak. Hamsters zijn waarschijnlijk te lang bij elkaar gebleven daar. Vervolgens wordt het hokje gewoon schoon gemaakt en het lijkje weggegooid en dan lijkt het net of er niks is gebeurd. Maar goed ik ben ook niet zo'n fan van die dierenwinkel. Mannetjes en vrouwtjes zitten ook niet gescheiden en er zat laatst ook een vrouwtje die net bevallen was in zo'n glazen bak met allemaal mannen. Die mannen waren lekker aan het knabbelen op die baby hamsters terwijl het vrouwtje ze probeerde te verdedigen. Ik zeg het tegen de winkeleigenaar en die geeft de stagiaires de schuld dat ze de dieren niet goed hebben terug gezet. Ja daaaag. Maar goed, ik heb het niet zo op dierenwinkels die dieren verkopen. hartstikke schattig allemaal maar diervriendelijkheid kan niet worden gegarandeerd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:37

kusvoorjou schreef:
waarom word er dan in de dierenwinkel meerdere hamsters in 1 glazen bak gedaan? als ze solitair zijn?

omdat het in een dierenwinkel niet om dierenwelzijn draait maar om geld, tuurlijk zitten de dieren er wel schoon bij etc , tuurlijk worden ze wel verzorgt , maar uiteindelijk moet het geld opleveren .
daarnaast gaat het met jonge dieren vaak wel goed, die hebben nog geen last van territoriumdrift zoals volwassen dieren dat hebben.

maar ga alsjeblieft de omstandigheden in een dierenwinkel niet als "goed" zien, de ruimte die dieren hebben in de gemiddelde dierenwinkel is pertinent te klein ,

als het bij een dierenwinkel wel om dierenwelzijn zou draaien , zou de helft van het assortiment direct verdwijnen (te kleine hokken , slecht voer, niet geschikt speelgoed )

dieren zou je ook niet in een dierenwinkel moeten kopen, maar gewoon bij fokkers die hart voor hun beestjes hebben.