Zielig en verwaarloosd dwergkonijn opgeknapt, maar nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Zielig en verwaarloosd dwergkonijn opgeknapt, maar nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:43

Hoi,
Omdat ik niet zo goed weet wat ik nu met mijn 'projectje' moet, plaats ik dit topic.
Ik ben me ervan bewust dat het een beetje een impulsieve redding is geweest en dat ik vantevoren had kunnen weten dat ik er nu mee zou zitten. Maargoed, zeg dat maar tegen jezelf als je ziet gebeuren wat ik dus zag gebeuren. -O-

Ik wilde een tijd geleden gaan afrekenen bij een soort van boerenbond winkel. Kom er niet zo vaak, behalve als ik echt iets nodig heb zoals een baal vlas oid omdat onze leverancier niet kon komen door omstandigheden, you name it.

Ik was daar een aantal keren geweest en ze bieden daar ook huisdieren aan. Vogels, vissen, cavia's, konijnen. Ik heb altijd wel wat met ze te doen in die kleine glazen bakjes, dus wanneer ik daar wat moet hebben loop ik altijd met een omweg naar de kassa. Zo viel mijn oog eens op een klein konijntje wat erg zielig in een hoekje zat. Beestje was misschien een week of 12? Nouja, doorgelopen en niet meer aan gedacht. Zo een maand later moest ik er weer eens zijn. Loop weer met een omweg naar de kassa en zie een aantal dieren die er een maand geleden ook nog waren. Zo ook dat konijntje. Nog steeds zielig en levenloos voor zich uit aan het staren. Weer loop ik door en reken ik af en ga weer verder.
Zodoende is dit een keer of 4 in totaal voorgekomen. Konijntje was inmiddels dus een paar maanden ouder, zo vaak kom ik er dus niet.

Tot de keer dat ik weer ging afrekenen en ik ze hoorde praten over het konijntje wat ik altijd even 'groet'. Beestje had bloedluis en een raar iets onder bij het geslachtsdeel. Leek op een ontsteking. Die zou dus weg gaan. Met weggaan bedoelen ze dus opruimen. Ik heb het beestje toen meegenomen, voelde me een soort verschuldigd omdat ik 'r zo vaak had zien zitten. :')

Ik heb haar meegenomen naar de dierenarts en de behandeling startte. Ze is behandeld tegen de bloedluis en de ontsteking bleek syfilis te zijn. Nouja, allemaal heel lekker, maar aan de antibiotica dan maar. Dat gaat binnenkort geschieden, eerst moest de bloedluis verdwenen zijn. Inmiddels zijn we zo'n 100 euro lichter voor het reddingskonijn, maar het waren geen levensbedreigende dingen, dus zo'n ding moet dan ook een kans hebben. Aangezien het konijn daar alleen zat leek het erop dat het bij de fokker gebeurd moest zijn. Ook de bloedluis zal daar dan vermoedelijk opgelopen zijn, gezien de overdrager daarvan vaak kippen zijn volgens de dierenarts. Allemaal heel sneu en er helaas zullen er wel meerdere gedupeerde konijnen zijn (reacties als zo hou je het in stand als je zo'n dier koopt bij zo'n winkel hoeft niet in dit topic, ik ben me dat bewust en het is een emotionele beslissing geweest die ik toch niet meer kan terugdraaien).

Maar nu...
Nu zit ik zometteen met een gezond konijn. In haar eentje, nog jong. Ik heb haar inmiddels voorzien van een buitenhok met een rennetje wat overdag open kan, maar ik denk dat ze toch echt gelukkiger zou zijn met een maatje en meer ruimte als wat ik tot op heden kan bieden.
Zelf nog een konijn ga ik niet aanschaffen wegens de ruimte en de bestaande beestenboel die ik heb.

Ik zat eraan te denken om haar naar de opvang te brengen, maar wie zegt mij dat ze dan goed terecht komt? Ik heb geen ervaringen met opvangen?
Op MP kan ook, maar weer hetzelfde probleem.
Een kinderboerderij had ik al gevraagd, maar bij overschot aan konijnen is daar hetzelfde lot als bij de boerenbond winkel.

Weet iemand hier een opvang waar een konijn gegarandeerd opgevangen wordt en gekoppeld wordt aan een passend soortgenootje? In ben woonachtig in het Noorden, maar elders in Nederland kan ook genoemd worden. Vind het niet erg om een stukje te rijden als het nodig is. Als ze maar een goed huisje krijgt na deze start.

Alvast bedankt voor de nodige tips.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:54

Wat goed van je dat je zo je best hebt gedaan voor het kleintje.
Ik ben blij dat ze weer een blij en gezond konijn gaat worden.

Ik ben niet zo bekend met opvangen in het noorden, misschien kun je Faniek een pb sturen. :)

Evelijn

Re: Zielig en verwaarloosd dwergkonijn opgeknapt, maar nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:59

Deze konijnenopvang zit wel bij je in de buurt
http://www.konijnenopvangjoy.nl/ Doen goed werk en werken ook samen met de opvang van bokker Faniek (daar heb ik mijn twee konijntjes vandaan)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:00

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:00

Ik heb die idd een berichtje gestuurd Evelijn, gezien ze ook een super leuke Facebook hebben met de vraag of ze het konijntje met dit verhaal willen opvangen. :)

Dankje ElCid!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:02

Misschien is er iemand op Bokt die wel een plekje heeft?

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:02

Edit: ik zat een beetje te googlen en blijkt dat cavias niet zo gelukkig worden van een konijntje... -O-
Laatst bijgewerkt door horseee6589 op 07-10-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:08

Ik zou toch niet een konijn aan een cavia koppelen... ze hebben maar weinig aan elkaar en daarnaast ook nog andere eisen aan hun voeding... (en voor beide zijn er genoeg echte vriendjes te vinden in de opvang)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 13:25

AnnemiekvM schreef:
Misschien is er iemand op Bokt die wel een plekje heeft?

Als iemand hier een passend en blijvend huis kan bieden kom ik haar als ze behandeld is met de antibiotica en genezen is met alle plezier brengen. Toebehoren mogen uiteraard mee als dat handig is :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:32

Wij hebben ook een dwergje en die wordt binnenkort gecastreerd, daarna kan er een vriendinnetje voor hem bij. We gaan alleen in december of januari waarschijnlijk verhuizen dus ik wil wel dan pas beginnen aan een tweede konijn, in verband met de ruimte. We horen waarschijnlijk binnen een maand of we de woning krijgen. Dus misschien is dat een optie. Heb je foto's van het konijntje?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:45

Je zou ook een zorgboerderij kunnen proberen misschien?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:05

silversomali: Dat zou een mooie optie zijn! Welke regio gaat het om tegen die tijd?
Ik zal eens een fototje uploaden :)

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:10

Lief dat je het Nijntje hebt geholpen +:)+
En idd alleen zijn is voor een nijn niet zo leuk dus hoop dat er een bokker is die nog een geholpen rammetje heeft om haar bij te zetten; zijn ze allebei gelukkig <3
Succes! Het is dat ik er 9 heb.... :=

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:17

Ja, denk ik ook! Doet me ergens zeer dat ik dr weg ga doen na alle zorg en geld wat ze gekost heeft (en nog even gaat kosten) maar vind het belangrijker dat zo'n dier de ruimte heeft en met tenminste 1 soortgenootje een koppel dan kan gaan vormen of in een groepje komt. Zou gewoon super fijn zijn na zo het leven te beginnen. Wil niet weten hoe dat er bij de fokker aan toe gaat als een dergelijk dier zo jong al die mankementen heeft en in de winkel terecht komt. Heb overigens het bedrijf naderhand gemeld dat het dier dit had en ben met de rekening heen gegaan zodat ze het konden zien. Met de mededeling dat ik hier in elk geval niet weer mn spullen haal en mijn directe omgeving dat ook afraad. Ze moesten zich schamen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:21

Bijzonder verhaal zeg,
Je zou ook kunnen vragen bij buvy's home, ik ken deze vrouw persoonlijk.

Zij zorgt voor een match en een herplaatsing waarbij er goede controle blijft :)

Ze woont in Heerenveen, waar ik ook woon (:

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:43

Top dat je haar zo hebt opgevangen, ik had zeker hetzelfde gedaan.
Joy van Iris is een superopvang dus ik hoop dat ze je kan helpen, maar ik weet wel dat het extreem druk is.
We hebben hier op het moment ook 125 konijnen in de opvang..
Als ik toch kan helpen shoot me, ik vind het prachtig wat je voor dit konijntje gedaan hebt.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:41

sylva schreef:
silversomali: Dat zou een mooie optie zijn! Welke regio gaat het om tegen die tijd?
Ik zal eens een fototje uploaden :)

Ik zit in Den Haag, dus dat is wellicht wat onhandig..

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 16:39

Ik moet voor mijn werk redelijk vaak naar Amsterdam, misschien valt er tegen die tijd een mauw aan te passen. Ze moet toch nog eerst aan de antibiotica en moet natuurlijk eerst syfilis vrij zijn :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:48

Ja en die van mij gecastreerd :-)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:54

Is het een mannetje of een vrouwtje, heeel misschien heb ik nog een plekje in mij konijnengroep van 4 dames en 2 gecastreerde heren. Dwerg neemt weinig ruimte in

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:10

Ts waar zit je in het noorden? Ik woon in Den Haag, maar mijn ouders wonen in Assen. Ik wil eventueel het konijn en zijn nodige toebehoren tegen die tijd ook wel verhuizen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 17:38

Wat lief allemaal! Het is een voedster. Ik woon in Groningen, dus Assen is prima te doen ook! Zal zo nog even een foto uploaden, was t al helemaal vergeten te doen

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:00

Bij deze nog een foto van het konijntje. We zijn bezig met de AB tegen de syfilis. Dus over een maandje kan ie naar een nieuw huisje. Ik heb inmiddels met meerdere opvangen contact gehad, oa ook met Joy, maar alles is vol. -O- Ook wel te snappen enigzins, zullen vast een heleboel zo zijn.

Iemand nog suggesties? silversomail, Grace, geldt jullie aanbod nog indien er geen plek voor dr ergens te vinden was? Ik denk dat ik alle opvangen nu zo'n beetje gehad heb...

Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:14

Hoever ben je bereid te rijden voor opvang?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 17:52

Ik heb een vriendin met een diesel vw golf, dus als ze een goed thuis kan krijgen is andere kant van Nederland geen probleem.