Puberpup met teveel energie, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Puberpup met teveel energie, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:04

Ik dacht ik ben vast niet de enige en misschien kunnen we elkaar wel leuke tips geven.

Op dit moment heb ik een pup uit Griekenland van ongeveer 10 maanden. Mega aan het puberen dus, hij heeft echt energie voor 100! Er wordt minimaal elke dag 3 kwartier tot 1,5 uur met hem gelopen (dit is dus dan echt een wandeling, of spelen met andere honden etc. de rondje voor zijn behoefte tel ik niet mee). Zo ongeveer 3 keer per week is er een andere hond bij ons waar hij mee kan spelen tot hij niet meer kan (bij wijze van). Maar ik merk echt dat hij niet wat hij met z'n energie aan moet.

Het is altijd al een vocaal hondje geweest, hij piept en maakt allerlei geluidjes en dat doet ie nu dus ook terwijl ik een half uur gelezen nog 1,5 uur weg ben geweest. Hij heeft ook altijd wat om te kauwen en voldoende speeltjes liggen. Het enige nadeel is dat wij geen tuin hebben, dus ik kan hem niet even naar buiten schoppen als hij zo'n bui heeft.

Heeft er iemand tips waar hij geestelijk ook moe van wordt? We hebben zo'n variatie van de kong, maar dan een rond balletje maar daar is hij echt binnen twee seconde klaar mee. Hij is een erg slimme hond en dus ook erg snel klaar met dat soort dingen.

Duuuuus wie heeft er nog meer zo'n lekkere lieve puber die je af en toe wel achter het behang wil plakken *\o/* <3

Mizora

Re: Puberpup met teveel energie, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:08

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:22

ik leer mijn hond liever zich te ontspannen (dus alle geluidjes negeren en rustig gedrag belonen) zeker als ze al veel bezigheden hebben dan dat ik ze nog meer en meer laat inspannen. Juist leren om rustig te zijn is een heel belangrijk iets! Daarom als ik wist dat mijn pup/puber gewoon moe moest zijn en hij wilde toch door gaan de grote bench of puppenren in met speelgoed, knaagmateriaal en water en dan bestond hij niet meer voor mij. Met 9 maanden is de bench en de puppenren opgeruimd want hij wist heel goed hoe het zat. Heb nu al jaren een heerlijke hond die lekker actief is en overal voor in is maar in huis gewoon rustig en relaxt is of zichzelf vermaakt zonder continue aandacht op te eisen en te willen hebben ;)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:39

Hij is normaal ook helemaal niet zo Dierenfan, hij had altijd super veel energie maar was thuis lekker rustig en lag in zijn mandje te slapen of aan zijn botjes te kauwen. Alleen als hij zijn behoefte moest doen of echt te weinig actie had gehad.
Ik heb nu het idee dat hij er gewoon echt niets aan kan doen, en ook niet weet wat hij met zichzelf aan moet.
Maar dat kan ik natuurlijk ook mis hebben..

Mizora, dat klinkt leuk, ik ga daar eens wat dingen van doen, hopelijk is hij daar niet binnen 2 seconde op uit gekeken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:35

Helaas met dierenfan eens! Trainen op rustig zijn het is helemaal niet nodig om zo veel en constant te bewegen. Gaat hij ergens rustig liggen beloon hem (rustig!) door er naar toe te lopen en een snoepje neer te leggen. In het begin zal hij nog wel eens opstaan maar dat negeer je tot hij weer uit zichzelf gaat liggen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:11

_Micha_ schreef:
Ik heb nu het idee dat hij er gewoon echt niets aan kan doen, en ook niet weet wat hij met zichzelf aan moet.
Maar dat kan ik natuurlijk ook mis hebben..

Hier een buurhond die regelmatig bij mij is en ook bij hem zie je dat een gewoon rondje niet meer genoeg is. Hij blijft lang door lopen, op zoek naar iets. Ik negeer hem gewoon en mijn volwassen hond ook en uiteindelijk gaat ie wel liggen. Heeft ie wel echt even inspanning gehad (sprintjes trekken, spoor volgen) dan zie je ook dat hij meteen moe gaat liggen.
Als je hem iets wilt laten doen, dan zou ik hem zijn neus laten gebruiken. Dus verstop een speeltje en laat hem die zoeken. Raken ze nooit op uit gekeken omdat je het steeds moeilijker kan maken. (Zo vindt mijn hond dingen ergens onder lastig, zoals onder het tapijt)

Trainen op rustig worden heb ik zelf nooit gedaan, ik haal gewoon de prikkels weg door te negeren, dan komen ze er zelf vaak wel uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:22

Inderdaad trainen op rust, dat heeft hier ook goed gewerkt :j
Ik heb mijn pup destijds geleerd dat ze op commando de bench in moest gaan en er niet uit mocht totdat ze daar een commando voor kreeg, dus gewoon met het deurtje open. Dan wachten totdat ze gaat liggen, en dan eruit laten. Dat kun je steeds verder uitbreiden. Uiteindelijk zei ik 'Bench' en ze kroop erin, rondje draaien, liet zich vallen en viel in slaap en ik had er urenlang geen omkijken meer naar :)
Nu heb ik daar nog steeds voordeel van. Als madam klaar is met spelen en moe begint te worden legt ze zich in de mand en dan kun je haar zo een middag alleen laten.

Zo'n braintrain spelletjes zijn natuurlijk ook leuk, maar ik gok dat dat beter werkt bij volwassen honden omdat pups zich daar niet lang genoeg voor kunnen concentreren. Lekker spelen met andere honden lijkt me een betere manier om energie kwijt te raken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:27

Het is net als met kinderen, rust , ritme en regelmaat is heel belangrijk.

Probeer vooral regelmaat in de dag te brengen en dat is dus ook momenten van rust inbouwen zodat een hond niet hyperdepieper blijft de hele dag.

Hier een jonge herder die ook aan de gang kan blijven en als het tijd is, leg ik hem even in de bench zodat hij toch zijn rust moet nemen.
Hier kan hij altijd los en heeft een maatje die ook de hele dag wil spelen dus hij komt niks te kort.