Zieke babypoes..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Zieke babypoes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 18:40

Sinds afgelopen zaterdag zijn mijn beide katten en ik ziek. Allemaal keelpijn/verkoudheid.

Mijn jongste, Whiskey, is echter pas 4 maanden oud en heb ik net 2 weken. Het is een kruising tussen een Sphynx en een Cornish rex. Mijn andere kat, Murphy, is 4 jaar oud.

Beiden zijn geënt (Whiskey heb ik zelf laten enten toen hij bij mij kwam) en ontwormt en ontvlooit.

Murphy is schoor, eet en drinkt normaal, komt ook gewoon kroelen en vind zijn borstelbeurt ook nog heerlijk. Maar was wel duidelijk niet in orde, hoesten en ook wat slijm opgeven.

Whiskey was wat aan het niesen, geen vieze ogen, verder ook normaal eten en drinken.

Uiteraard ben ik er vanmiddag mee naar de dierenarts geweest. De heren waren duidelijk niet in orde, maar kwamen zeker niet doodziek over (eten, drinken, spelen, rennen etc.)

Nu blijkt dat Murphy lichte verhoging had (39.8) maar Whiskey... Mijn hemel! 42 graden!

Het kan een verkoudheid zijn, maar er kwam ook een heel horrorverhaal voorbij over kattenziekte. Ze hebben nu allebei een prik gehad met Tolfedine om de koorts omlaag te krijgen. Ze verwacht dat Murphy snel zal opknappen, maar met Whiskey moet ik donderdag terug.

Hij mag alles eten en drinken, ik heb een lekker plekje voor hem gemaakt waar hij lekker warm is (bij de warme kachel, kruiken erbij etc)

Wie heeft er tips? Ervaring?

dierenfan

Re: Zieke babypoes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:19

ik zou even bellen naar de mensen waar hij vandaan komt of er toevallig nestgenootjes ook ziek geworden zijn.

Hoe lang geleden is hij geent? Gezien die enting tegen kattenziekte zou moeten werken....... Ik lees dat het nog maar hooguit 2 weken geleden kan zijn. Dan is hij wel snel geent nadat hij bij jou kwam. Kan dus zijn dat de enting in combinatie met de verhuizing naar nieuwe omgeving en vreemde kat hem ziek maakt....

Waar je op moet letten is dat je hem niet gaat dwingen te warm te gaan liggen. Hij moet namelijk rustig wat af koelen dan dat hij moet gaan 'koken' beter kan je hem dus toch met rust laten en aan kijken waar hij wil gaan liggen. Wel maken dat hij uit de tocht ligt.

Persoonlijk zou ik een hondenbench in richten met warm mandje, en wat koelere plaats (niet de kale bodemplaat maar iets van een handdoek), eten/drinken en kattenbak. Lekker wat blikvlees geven waar veel vocht in zit en met rust laten. Hij zal het zelf op moeten lossen helaas daar kan niemand hem mee helpen als de medicatie die hij gekregen heeft. Tolfedine is namelijk koorstverlagend en ontstekingsremmend en werkt bij katten 48 uur. Echter verder heb je geen anti biotica mee gekregen?

Vervelend als die kleintjes ziek zijn! Beterschap voor hem en sterkte de komende dagen. Het lijkt mij in elk geval een goed teken dat hij niet echt ziek oogt (hoewel katten zeker niet snel laten merken dat ze ziek zijn...)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:31

Ik heb de fokker ook gebeld op aanraden van de dierenarts, daar is alles uitvoerig getest op o.a. FIV en FeLV. De fokker gaf aan dat er geen zieke katten bij hem rondlopen en dat zijn dieren iedere maand/2 maanden worden nagekeken. En uiteraard zodra er wat mis is eerder. Hij heeft verder geen meldingen gehad van zieke broertjes of zusjes.

Hij vermoed dat Whiskey kou heeft gevat, wat opzich zou kunnen, het raam heeft opengestaan met mooi weer van het weekeind. En Whiskey ligt graag in de zon, in het raam..

Whiskey is op 25 september geënt, de dag nadat hij hier is gekomen. :) op de 24e is hij ontvlooit.

Ik heb helaas geen hondenbench (geen honden) ik kan wel zijn reismandje inrichten zodat hij een rustig plekje heeft. Maar hij lijkt zijn huidige plekje naast de kachel (die al minder warm is overigens) wel erg aangenaam te vinden.

Ik vind het ook echt heeeeel raar dat de heren geen antibiotica hebben gekregen.. Maar deze dierenarts was heel zeker van haar zaak dat het een virus moest zijn, omdat beide heren ziek zijn.

Donderdag terug, dan is er een andere dierenarts, misschien kijkt die er weer anders tegenaan. Mijn eigen dierenarts is helaas met zwangerschapsverlof gegaan en dit zijn allemaal vervangers.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:08

De koorts is gezakt! :D Hij zit nu rond 38 graden. :)

Ik zal morgen wat runder tataar halen voor de heren, even lekker aansterken! :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:49

geloof me, als het kattenziekte zou zijn, en ze zouden dit hebben vanaf zaterdag, dan waren ze al dood. Wat niet wegneemt dat 42graden wel ernstig is. Maar gezien dit verhaal zou ik kattenziekte (wat voor kittens 98% dodelijk is, wegstrepen.

veel sterkte.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 21:05

Nee, dood zijn de heren gelukkig niet! Whiskey is nu nog wel ziek, maar mijn 4 jarige loopt weer rond alsof hij nooit ziek is geweest. :)

Whiskey heeft, ondanks zijn enting, denk ik gigantisch de nies.. De koorts is inmiddels onder controle, ik ben dinsdag naar een andere dierenarts gegaan en hij heeft het hele scala aan medicijnen gekregen.

Antibiotica, oogdruppels, novacam. Prik erin etc.. Ook mijn 4 jarige heeft antibiotica en novacam, maar die had dinsdag al geen koorts meer. Om echter te voorkomen dat ze elkaar aan blijven steken, moeten ze beide behandeld worden.

Ik heb ook meteen hills A/D meegenomen.

Tot gisteren heeft Whiskey iedere dag braaf gegeten, nu zit zijn neus zo vol, dat hij waarschijnlijk niets meer ruikt en hij wilde vanmorgen ook niet eten. Ik ben dus direct begonnen met dwangvoeren.

Vanavond heb ik hem meegenomen in de douche om hem in de stoom te laten zitten. Ik hoop dat zijn neusje weer open gaat. Ik heb inmiddels wel iedere keer ruzie met de kleine man en hij heeft me vandaag al 2x gebeten (niet hard) omdat ik zijn ogen moest zalven en ook moest dwangvoeren. Hij krijgt dus wel weer praatjes.

Al met al is hij nog flink ziek, ik blijf hem in de gaten houden..