Hoe konijn op gewicht krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chivanah

Hoe konijn op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:58

Ja dat is dus de vraag.
Ik heb een Hollanders van al ongeveer 9 jaar dus al best oud, hij zit 24/7 in de tuin met volop gras en kan zijn (kippen) hok in wanneer wilt.
maar het viel me de laatste tijdvak op dat hij al er mager begint te worden net zei mijn vader het ook al.

Hebben jullie nog tips om hem wat bijten laten komen?

Mizora

Re: Hoe konijn op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:08

Een hollander is niet zo groot dus die moet nog wel een aantal jaar mee kunnen. Hoeveel brok geef je hem nu en wat voor brok?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:09

Dierenarts? Grote kans dat hij haken op de kiesjes heeft.
Verder bijvoeren met goede kwaliteit voer, DA hier raadt altijd Beaphar Care+ aan.
Stukje (klein!) banaan vinden ze ook erg lekker.

Vooral goed opletten dat hij zijn hooi goed blijft eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:10

Beaphar Care+ is inderdaad goed. Een ander goed voer is Science Selective. Daar staan die van mij op. Een prijsklasse goedkoper is Hope Farms Super Trio.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:11

Maar denk er wel om dat konijnen met gebitsproblemen erg veel moeite hebben om Supertrio weg te krijgen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:13

Eerst bij de DA laten nakijken of zn gebit nog wel in orde is. Verder zijn er geen symptomen?
Bijvoeren lijkt me wel nodig. Zoveel zit er nu niet meer in het gras. Krijgt hij wel hooi bij? En konijnenkorrel? Ik voer het liefst science selective. Met een minihandje per dag zijn de mijne bijna te dik!
Zit hij alleen? Dan kan het ook nog door eenzaamheid komen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:14

Gebitje laten checken!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:17

Die van mij eten van SS 2 handjes per dag per konijn en zijn juist goed slank. Uiteraard ook onbeperkt hooi en iedere dag iets van groenten (en een half boterhammetje, want dat vinden ze zo lekker).

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 18:19

Hij krijgt onbeperkt hooi alleen dat eet hij niet zoveel, soms maak ik hooi thee. Ook een vol bakje voer per dAG dus daarvan het niet aanliggen ook krijgt hij af en toe broodje of worteltje
Hij eet gewoon goed dus zou niet aan gebit kunnen liggen.
Ga wel even kijk naar het voer inderdaad want dat is gewoon van de Deen.
Waar kopen jullie dat goede voer? En is het heel erg duur?

Laatste tijd ook aan de diarree dus daar ga ik even goed opletten...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:43

In principe moet je bij vermagering niet meteen aan ouderdom denken, maar vaak aan iets secundair zoals wormen. Zeker buiten is het risico op wormen groter en gezien de laatste tijd diarree nog groter.

Je kan dan een ontlastingsonderzoek doen, maar wat je ook kan doen is gewoon panacur geven voor 14 dagen voor wormen of nog mooier voor 28 dagen zodat je E.cuniculi ook eventueel aanpakt. Dit geeft namelijk symptomen als afvallen ondanks goed eten.

Zonder oorzaak aanpakken kan je namelijk hem niet op gewicht krijgen en vaak zit er een oorzaak aan. In de meeste gevallen boven genoemde, maar er kunnen natuurlijk ook nog weer andere dingen spelen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:46

Bij de dierenwinkel, tuincentra, online.

Daarbij zegt een goede eetlust niet altijd iets over gezondheid van het gebit. Mijn vorige nijnen (beide overleden aan gebitsproblemen) aten groente etc prima, alleen aten ze geen of nauwelijks hooi meer.

Vooral als hij de laatste tijd al aan de dunne is, zou ik zeker even langs de DA gaan. Konijnen laten ziekte pas zien als ze al in een ver stadium zijn. Dus kun je maar beter op tijd ingrijpen, dat kan een verschil zijn tussen leven of dood.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:47

Toch even naar de dierenarts voor het gebit. Mijn dwergkonijn van 9 had ook last van losse kiezen en haakjes en doordat ze wel bleef eten hadden wij het te laat door. Ze was zo sterk vermagerd dat ze de narcose wel uikwam maar helaas niet heeft overleefd(ook omdat de dierenarts het verkeerde voer voorschraf, dus zorg ervoor dat je gewoon dwangvoer mee krijgt dat goed is.)

Wij hebben voor we naar de dierenarts gingen ook met eten alles geprobeert met eten. Dit hielp niet dus hup naar de dierenarts maar dat was helaas net wat aan de late kant

Verder kun je nog wat extra groente en ander voer voor oudere konijnen proberen.

Succes met je nijn!

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:05

Waar koop ik panacur opziet? Bij de dierenwinkel gewoon?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:08

Panacur kan je bestellen bij o.a. Medpets.nl

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:36

Ja, is alleen verkrijgbaar bij dierenartsen, maar vooraf zou ik altijd langs de dierenarts gaan zoals ook de anderen zeggen om in ieder geval even het gebit te laten bekijken. Het is wel een leeftijd waarop vaak even wat moet gebeuren.

Je kan als alles in orde verder bevonden is het ook in het Bunnybin winkeltje bestellen hiermee steun je de konijnenopvang in Nederland http://www.bunnybin-winkeltje.nl/

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:37

erwtenvlokken

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:22

Chivanah schreef:

Dat is niet waar. Soms kunnen ze amper nog kauwen maar krijgen ze wel het voer doorgeslikt. Daardoor kunnen ze het alleen niet opnemen. Zeker als hij ook aan de diarree is zou dit goed kunnen. Een bezoekje aan de dierenarts lijkt me niet onverstandig.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:50

Jasmijn159 schreef:
Chivanah schreef:

Dat is niet waar. Soms kunnen ze amper nog kauwen maar krijgen ze wel het voer doorgeslikt. Daardoor kunnen ze het alleen niet opnemen. Zeker als hij ook aan de diarree is zou dit goed kunnen. Een bezoekje aan de dierenarts lijkt me niet onverstandig.

Exact dit hadden wij dus ook, maar waren net te laat doordat we het niet direct doorhadden omdat ze gewoon door at. Kan mijzelf nog steeds voor de kop slaan, om wat er daarna ook nog is fout gegaan.(ookal kwam dit door de dierenarts en niet door ons)

Hoe gaat het nu met je nijn?