Probleem koppeling konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Celess

Probleem koppeling konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 16:46

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem, een week geleden heb ik een vriendinnetje (Jessie) voor mijn gecastreerde mannetjes konijn (Snoopy) uit het asiel gehaald. Snoopy is al 6 jaar in mijn bezit, ik kocht hem als klein konijntje. Nu was ik erachter gekomen dat een konijn alleen heel erg zielig is, en heb mn ouders over weten te halen en er mocht een konijntje bij. Bij het asiel hebben ze ge speed date, ze waren toen heel lief tegen elkaar. Eenmaal thuis kwam er ruzie. Dit werd steeds erger. Snoopy vind Jessie een indringer...
Inmiddels zijn we in de gang (=neutraal terrein) verder gegaan met koppelen. Dit ging eerst goed maar inmiddels vliegen de plukken haar weer in het rond...
Ik weet niet hoelang we dit door moeten laten gaan, wanneer is de maat vol en zeggen we, Jessie moet weer weg? Ik zou het heel jammer vinden als het toch niet lukt, Jessie is zo'n leuk vrolijk konijn!
Hebben jullie tips/ervaringen met konijnen koppelen?

Bedankt

Eliana

Re: Probleem koppeling konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:48

Hoi wij zijn in totaal 4 weken bezig geweest met koppelen, inderdaad niet in het hok/plek koppelen die al bekend is voor je oude konijn. Ook moet je de hokken naast elkaar zetten met iets ruimte ertussen dat ze elkaar wel kunnen zien. In het begin ging het koppelen bij ons ook moeizaam, maar uiteindelijk is het gelukt, soms duurt het gewoon wat langer

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:49

Is Jes even oud?
Bij mij heb ik 2 gecastreerde rammetjes zonder probleem kunnen koppelen met een vrouwtje maar dit was wel dezelfde leeftijd. (Oudste ram is 2, Jongste ram is 1 en vrouwtje is van dit jaar denk ik).

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 16:51

Eliana schreef:
Hoi wij zijn in totaal 4 weken bezig geweest met koppelen, inderdaad niet in het hok/plek koppelen die al bekend is voor je oude konijn. Ook moet je de hokken naast elkaar zetten met iets ruimte ertussen dat ze elkaar wel kunnen zien. In het begin ging het koppelen bij ons ook moeizaam, maar uiteindelijk is het gelukt, soms duurt het gewoon wat langer

Okee dankje,
Ze vliegen elkaar echt aan, trekken plukken haar uit elkaar. dan stop ik ze want ik wil niet dat er gewonden vallen :+ maar ik vraag me af of ze elkaar nog wel aardig gaan vinden

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 16:52

2a54z6e45r6r schreef:
Is Jes even oud?
Bij mij heb ik 2 gecastreerde rammetjes zonder probleem kunnen koppelen met een vrouwtje maar dit was wel dezelfde leeftijd. (Oudste ram is 2, Jongste ram is 1 en vrouwtje is van dit jaar denk ik).

Jessie is met de dierenambu binnen gebracht in het asiel, ze weten dus niks van haar. ze schatten tussen de 1 en de 5. maar ik denk dat ze rond de 2 zal zijn. ze zijn dus niet even oud, 6 en +- 2

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:33

Heel soms komt het voor dat na een speeddate het toch niet klikt en als ik het zo lees kan dit wel is de kans zijn dat dit zo is.
Op neutraal terrein vechten ze ook begrijp ik? Ze zaten al dag en nacht op neutraal terrein samen?
Je kan eventueel nog ander neutraal terrein overwegen.
Is Jessie ook gecastreerd?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:27

Bij ons bleven ze eerst ook vechten, wat we toen gedaan hebben, is ze een aantal dagen in 2 hokken naast elkaar, zodat ze elkaar wel konden zien en ruiken. ook een aantal keer van hok gewisseld zodat ze elkaars geur goed roken.
Daarna in een andere grotere neutrale ruimte gekoppeld, zo konden ze de eerste dagen meer om elkaar heen lopen en hoefden ze elkaar niet tegen te komen om rustiger aan elkaar te wennen.

Je kan eventueel ook het asiel nog bellen voor tips.
En inderdaad soms wil het gewoon echt niet klikken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 06:10

Zo te horen haal je ze steeds dus uit elkaar (begrijpelijk hoor). Ik zou even een dagje rust geven en dan opnieuw koppelen op nieuw neutraal terrein en ze dan gewoon samen laten, zolang er maar geen bloed vloeit. Het is oke als de plukken haar in de ronte vliegen, zelfs een klein wondje zou mii niet veel zorgen baren.
Sommige konijnen moeten het echt even 'uitvechten' is mijn ervaring, als ze beide nogal dominant zijn. Kunnen dan alsnog de beste vrienden worden hoor!

Wel koppelen wanneer je er de hele tijd bij kan blijven :)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 06:33

We hebben het asiel om hulp gevraagd. Het antwoord was: paar dagen niet bij elkaar (wel steeds van hok wisselen) en dan op een ander neutraal terrein bij elkaar en als het goed gaat niet meer uit elkaar halen, dus eigenlijk wat Geryon zegt.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 13:55

We hebben ze vandaag weer bij elkaar gedaan. Het was weer helemaal vechten...
Ik zie het niet zo vrolijk meer in...

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:01

Ik had twee jonkies samen en die gingen ook vechten, en die gaan ook niet meer samen

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:04

Het helpt soms om bijvoorbeeld wat lekkers te voeren (groenvoer) ter afleiding. Ze hebben nu de hele tijd negatieve ervaringen met elkaar en dat moet veranderen. Een andere optie is koppelen onder stress. De meningen erover zijn verdeeld, maar ik heb het wel eens gebruikt als het echt niet goed lukte met de koppeling. Je kunt de konijnen dan samen in een reiskooitje doen en een wandeling maken. Na de wandeling zet je ze weer samen op neutraal terrein (misschien dit keer een ander stukje dan de vorige keren? Dan is het weer nieuw). Doordat de nijnen gestresst zijn, is de kans groot dat ze elkaar ervaren als steun en dat is een positieve ervaring. Ruimte is trouwens ook heel belangrijk. Mijn pas gekoppelde konijnen doen het daarnaast ook een stuk beter sinds ik een hok in de ren heb staan met meerdere in- en uitgangen. Het konijn wat niet de baas is, zal minder snel naar een plek gaan waar die niet makkelijk kan ontsnappen van het andere konijn. Succes, ik hoop dat het gaat lukken!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:09

meggiesannie schreef:
Ik had twee jonkies samen en die gingen ook vechten, en die gaan ook niet meer samen

Dat kan allerlei redenen hebben; niet de juiste combinatie, te kleine ruimte, niet genoeg verrijking, hormonen enz. Ik heb nu al vele jaren konijnen, iedere keer verschillende groepen en ik moet nog meemaken dat ik konijnen uit elkaar moet halen.

Echt super dat je er een konijn bij neemt hoor TS! Niet opgeven ;) Konijnen zijn een stuk gelukkiger met z'n tweetjes.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:44

Misschien dat we dat koppelen onder stress maar moeten proberen, maar vallen ze elkaar niet helemaal aan in dat kleine kooitje (zoals ze daarbuiten doen)?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:05

Dat heb ik nog niet meegemaakt en anders kun je het konijn dat als eerste aanvalt eerst nog even een stukje mee wandelen. Ik denk dat als je ze er vlot na elkaar in zet en meteen gaat lopen dat het wel goed gaat hoor.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:18

_Celess schreef:
We hebben ze vandaag weer bij elkaar gedaan. Het was weer helemaal vechten...
Ik zie het niet zo vrolijk meer in...

Is het wel echt vechten? Rangorde bepalen kan er namelijk echt heftig uitzien. Ik heb nu zelf een paar koppelingen gedaan en geen enkele is hetzelfde. Heb hier een stel zitten die meteen dikke maatjes waren maar heb ook een stel gehad wat me weken heeft gekost en waarbij ik vaak even moest ingrijpen met plantenspuit of ovenwant. Misschien is het dus wel niet eens vechten maar gewoon een pittige rangordestrijd. Kan je omschrijven wat ze precies doen?
Ik heb hier een stel gehad wat idd niet te koppelen was (ook de opvang kwam tot deze conclusie). Die bleven maar om elkaar heen 'vlinderen' en er kwam geen enkele verbetering daarin. Waren gewoon echt te gewaagd aan elkaar en beide ook te onzeker. Beide hebben nu gewoon een ander maatje hoor! Ook konijnen vinden nou eenmaal niet elk ander konijn leuk.

Misschien anders even aanmelden op het forum van bunnybunch? Vind dat sowieso een fijne site, kan je goed lezen welk gedrag wel goed is en wat foute signalen zijn bij de koppeling. Daar zitten iig meer mensen met verstand van konijnen dan hier op bokt!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:25

Je hebt er toch een konijn bij gehaald om de ander een plezier te doen? 6 is oud voor een konijn, die gaat niet meer diezelfde tijd mee. Ik zou het jonkie terugbrengen. Hier maak je toch niemand blij mee?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:28

demo_love schreef:
Je hebt er toch een konijn bij gehaald om de ander een plezier te doen? 6 is oud voor een konijn, die gaat niet meer diezelfde tijd mee. Ik zou het jonkie terugbrengen. Hier maak je toch niemand blij mee?

Wat een onzin! Zo oud is 6 nog niet, je doet alsof het beestje al bejaard is. Kan gerust nog een paar jaar mee hoor. Het is toch alleen maar goed dat TS graag wil dat haar diertje die jaren nog gelukkig kan zijn ipv eenzaam?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:28

demo_love schreef:

Kan met goede verzorging nog 2 tot 4 jaar mee, om al die tijd alleen te laten :n

Als dit echt niet lukt TS, is een ander konijn dan wel een optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:36

Dagen ze beide uit of valt slechts 1 aan?
Als beide konijnen rivaal gedrag vertonen (kop naar voren, op te 'tenen' staan etc) dan wordt het meestal niets. Als het slechts 1 konijn is en de ander loopt weg dan is het een kwestie van tijd.
In mijn hok kan ik een tussenschot schuiven met gaas. Dat werkt heel prettig omdat de neuroot dan bezig kan zijn met gaas aanvallen en de ander rustig kan eten. Uiteindelijk geeft dan de aanvaller het op omdat het nergens toe lijdt.
Zijn het beide aanvallers dan zullen ze doorgaans blijven vechten en kun je beter een ander halen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:03

Zwerte schreef:
demo_love schreef:

Wat een onzin! Zo oud is 6 nog niet, je doet alsof het beestje al bejaard is. Kan gerust nog een paar jaar mee hoor. Het is toch alleen maar goed dat TS graag wil dat haar diertje die jaren nog gelukkig kan zijn ipv eenzaam?

De gemiddelde leeftijd van het gezelschapskonijn in Nederland is 3 jaar, terwijl een konijn circa 10 jaar oud kan worden.
http://www.groenkennisnet.nl/dossiers/P ... sdier.aspx

De meeste huiskonijnen worden tussen de 5 en 10 jaar oud. Kleinere konijnen zoals dwergkonijnen, worden vaak wat ouder dan grotere konijnen zoals de Vlaamse reus. De leeftijd van je konijn is afhankelijk van een aantal factoren.
http://www.petsplace.nl/leeftijd_konijn ... ijd-konijn

Enkele gegevens over het dwergkonijn
Geslachtsrijp: vanaf 4 maanden
Draagtijd: 30-31 dagen
Aantal jongen: 3 tot 4
Gemiddelde leeftijd: 5 jaar
http://www.knaagdierenopvang.nl/?page_id=97

Maar jij weet het uiteraard beter. :')

Tuurlijk is het te waarderen dat ze voor het konijn een maatje wil halen, maar als het konijn dat niet waardeert, breng het jonkie dan terug. Ik vind het voor beide dieren nogal sneu zo.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:09

Er is hier geen sprake van een jonkie mensen, de voedster is geschat tussen de 1 en 5 jaar oud dus ook gewoon volwassen.

Konijnen zijn groepsdieren en willen graag een maatje, maar het klikt niet altijd met de eerste de beste, net als wij mensen soms ook heel kieskeurig kunnen zijn.
TS in jouw geval zou ik je aanraden je konijn in de opvang te laten logeren zodat zij echt de juiste partner kunnen vinden voor hem, die bij hem past. Schijnbaar hebben deze twee echt geen klik en willen ze allebei de baas zijn, dan wil het helaas echt niet.
Ik plaats zelf gemiddeld 400 - 500 konijnen per jaar en per jaar heb je altijd 2 a 4 keer dat het toch niet matcht en er opnieuw een match gemaakt moet worden, echter heb ik altijd een goede match kunnen maken. Soms komen mensen hier die eerst twee hadden en overwogen zelfs om de ene na overlijden alleen te laten, omdat ze niet echt wat met elkaar hadden. Daarna hebben we een goede match gemaakt en de mensen zijn helemaal blij en zien dan twee echt gelukkige nijnen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:14

Ojee nou ben ik idd onder de indruk. Een paar linkjes waarin ze spreken over de gemiddelde leeftijd voor een konijn in nederland. Sorry maar ik kijk daar iets genuanceerder naar en concludeer er niet uit dat een konijn van 6 dan wel bejaard moet zijn. 1 van jouw linken geeft ook aan dat huiskonijnen tussen de 5 en 10 worden. Pak dan die 10, dan heeft het beesie sowieso nog 4 jaar. 6 is niet jong meer nee, maar ik vind jouw reactie gewoon echt overdreven.
Dat het gemiddelde konijn slechts 5 word, vind ik een zorgwekkend gegeven. Want een konijn kan prima ouder worden en het gemiddelde zou ook veel hoger liggen als mensen hun konijnen eens zouden verzorgen zoals het hoort. Wat TS hier probeert te doen dus. Zolang ze nog massaal in hun uppie in een hokje worden gepropt waar ze niet eens in rechtop kunnen staan en niet meer dan 1 hupje kunnen maken, is het niet vreemd dat het gemiddelde zo laag ligt.

Daarbij vind ik dat TS nog weinig heeft gezegd over wat ze precies doen. Rangorde bepalen ziet er voor velen uit als vechten maar is het niet. Dus ik wacht af wat TS komt vertellen over het gedrag, want hier kan ik niks van zeggen of het sneu is of niet. Vind het knap dat jij dit al wel kan bepalen met zulke beperkte info!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:18

Ik sluit me aan bij Zwerte, hier worden de dwerg en kleine konijnen gemiddeld gewoon 10 - 12 jaar wat een hele normale leeftijd is.
De oudste hier is 18 jaar geworden, dus nee 6 jaar is zeker niet oud. Als die nou van alles onder de leden had, maar dan is het ook geen konijntje meer om buiten te houden, maar lekker binnen. Een gezond huppelend konijn welke leeftijd dan ook vindt het heerlijk met een konijnenmaatje. Er is niet voor niets een speciale senioren site voor oudere konijnen om te daten.

Een tijdje terug kreeg ik hier een ram van 9 a 10 jaar binnen. Een tumor in zijn bal en altijd alleen geweest. Ik heb hem laten castreren, want die tumor moest eruit en hij is dolgelukkig geweest met zijn vriendin, al duurde het maar een jaartje. Voorheen was het een konijn wat aanviel volgens de vorige eigenaren en toen na castratie en een vriendinnetje het liefste konijn wat je maar kon bedenken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:31

Faniek schreef:
Ik sluit me aan bij Zwerte, hier worden de dwerg en kleine konijnen gemiddeld gewoon 10 - 12 jaar wat een hele normale leeftijd is.
De oudste hier is 18 jaar geworden, dus nee 6 jaar is zeker niet oud. Als die nou van alles onder de leden had, maar dan is het ook geen konijntje meer om buiten te houden, maar lekker binnen. Een gezond huppelend konijn welke leeftijd dan ook vindt het heerlijk met een konijnenmaatje. Er is niet voor niets een speciale senioren site voor oudere konijnen om te daten.

Een tijdje terug kreeg ik hier een ram van 9 a 10 jaar binnen. Een tumor in zijn bal en altijd alleen geweest. Ik heb hem laten castreren, want die tumor moest eruit en hij is dolgelukkig geweest met zijn vriendin, al duurde het maar een jaartje. Voorheen was het een konijn wat aanviel volgens de vorige eigenaren en toen na castratie en een vriendinnetje het liefste konijn wat je maar kon bedenken.

Ach wat verschrikkelijk van dat konijn. En dan de bedenken dat er zoveel zijn met zo'n leven :(