Wetgeving/ eisen hondensnacks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Wetgeving/ eisen hondensnacks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:41

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar dit onderwerp het beste staat, het gaat dan wel over dieren, maar eigenlijk over de wetten. Als het niet goed staat moet het maar verplaatst worden.

Ik ben bezig met een concept uit te werken over hondensnacks, nu wil ik natuurlijk geen illegale dingen doen, of niet aan bepaalde normen voldoen. Dus ben ik opzoek of er bepaalde wetten zijn of richtlijnen waar hondensnacks aan moeten voldoen.

Tot nu toe ben ik bij mijn zoektocht alleen nog maar gestuit op hondenvoeder, vooral over welke vitamines deze moeten bevatten. Maar daar is dus geen sprake van bij een snack.

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, kan je met dit soort vragen terecht bij het Juridisch Loket of kan ik juist beter naar de KvK gaan? Zijn er misschien mensen die gewoon al bepaalde richtlijnen kennen?
Alle hulp is meer dan welkom!

Zit net even bij het juridisch loket te kijken en daar staat dit:

Citaat:
Wij helpen NIET bij
Wij kunnen u niet helpen met vragen over het beheer van vermogens, pacht of verhuur van onroerend goed en andere vragen over de uitoefening van een zelfstandig beroep of bedrijf.

Dus daar zou ik niet terecht kunnen toch?

zonnebloem18

Re: Wetgeving/ eisen hondensnacks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:45

Enige wat ik weet is dat als je vlees gebruikt deze geschikt moet zijn voor menselijke consumptie.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:47

Geen idee, maar er is een overkoepelende organisatie over diervoeders met een tijdschrift, misschien kan je daar contact mee opnemen?

http://petfoodmagazine.nl/

Bij productschap diervoeder staat een stuk over wetgeving

http://www.pdv.nl/

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:48

zonnebloem18 schreef:
Enige wat ik weet is dat als je vlees gebruikt deze geschikt moet zijn voor menselijke consumptie.

Werkelijk? Ik zie erg vaak op botten en andere snacks staan dat deze niet geschikt is voor menselijke consumptie of geldt dat dan weer anders?

Bedankt Santos, ik ga even kijken!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:51

Dat komt omdat er later waarschijnlijk dingen aan toegevoegd worden die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:51

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:03

Thanks! Hier heb ik zeker wat aan! Ik ga het goed door nemen.
Echter wil ik om eventuele verkeerde opvattingen of dingen die ik zou missen. Graag met iemand een afspraak maken/doorspreken over wat wel en niet moet.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:11

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/

Neem anders eens contact op met de keuringsdienst van waarde. Zij hebben laatst een aflevering gemaakt over hondensnacks. Misschien dat zij je meer informatie kunnen geven.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:14

Ik moet ook direct denken aan de KVW van afgelopen donderdag.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:28

Wat een goede tip, ik heb die aflevering ook braaf zitten kijken maar helemaal niet aan gedacht om ze te benaderen!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:02

Als ik zie wat er in de aflevering allemaal naar boven komt voor rotzooi, kan ik me haast niet voorstellen dat er veel regels zijn. Aan wat voor snacks zat je te denken?

Als je met dierlijke producten gaat werken is het wellicht interessant om je te verdiepen in dierlijke bijproducten en de regels hieromheen. Vlees voor menselijke consumptie is niet verplicht als het om dierenvoer gaat. Bepaalde bijproducten ongeschikt voor consumptie mag je namelijk wettelijk verwerken als grondstof in diervoeding. Alleen moet je jezelf afvragen of je dit wil leveren. Eind oktober komt hierover een aflevering van KVW als aanvulling op de hondensnack aflevering.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:12

Linea schreef:
Als ik zie wat er in de aflevering allemaal naar boven komt voor rotzooi, kan ik me haast niet voorstellen dat er veel regels zijn. Aan wat voor snacks zat je te denken?

Eigenlijk alleen maar bij de buffelleren botten.... dus voortaan alleen oren, penissen en de nieuwe snoepjes van Micha natuurlijk ;) Heb de aflevering ook gekeken en het viel mij mee eigenlijk. Alleen dat het buffelleer voorbewerkt wat met zware chemicaliën verbaasde me wel, dat die botten geimporteerd mogen worden.. ;(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:26

zonnebloem18 schreef:

Nee hoor.
Als je bv je paard niet geschikt is voor menselijke consumptie kan deze vaak nog wel voor dierlijk voedsel worden gebruikt.
Daar zijn speciale slachterijen voor.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 18:07

Ik moet zeggen dat ik de aflevering over de KvW niet echt schokkend vond. (Misschien ook maar goed ook anders had ik nog een hele hoop stof gehad om mezelf in te gaan verdiepen :)) ) Alleen die chemicaliën tja dat vond ik een apart verhaal, ze zouden namelijk ook voor het bereiden voor menselijk voedsel gebruikt. Of was dat nou juist het stukje over de botten uit China die je niet moest hebben? Dat waren toch juist metalen die aanwezig waren?

Anyway, ik zit vooral aan belonings/trainingssnacks te denken, omdat er zoals eerder al genoemd werd al erg veel gezonde hondensnacks zijn zoals de oren, bullepezen etc. maar als je gewoon echt iets kleins zoekt kun je maar weinig vinden.

Bedankt voor de tips, die dierlijke bijproducten ik neem aan dat daar ook weer verschil in zit, wat in hondenvoeding mag en wat in menselijke voeding.
Verder heb ik de KvK, KvW en Petfoodmagazine een berichtje gestuurd die mij misschien ook wat verder op weg kunnen helpen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:34

Ik vond overigens de gedroogde snacks uit polen ook niet schokkend en zou dat zo aan mijn honden geven voor zover ik zag:) doelde ook meer op de kluiven van buffelhuid.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 19:03

Maar bedoel je dan buffelhuid ansich of hoe de kluiven gemaakt werden? En mag ik vragen wat je je honden nu geeft?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:42

Onze honden krijgen niet vaak kauwbotten omdat ze dat alleen onder toezicht mogen hebben (aangezien eentje alles inpikt). Maar meestal botten, schenkel enz. Maar zal nu wel eerder voor oren kiezen dan voor buffelhuid in een bot vorm. Buffelhuid wordt hier altijd begraven en weer vies nattig weer opgegraven en opgegeten... dus nog geen 'goede adem' :D

Hier meestal kauwstaafjes (zijn sneller op) of puppysnacks, aangezien die makkelijk in hele kleine stukjes te breken zijn. Ze zijn zacht genoeg om te breken.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:51

Ik droog voor een gedeelte mijn snacks zelf: kleine stukjes spiervlees en orgaan als beloningsnoepjes en af en toe wat grotere dingen als konijnenoren en eendenloopvoetjes. Daarnaast koop ik ook gewoon snacks in de winkel en dan eigenlijk altijd gedroogd spul als runderkophuid en bullepees. Hoewel je nooit precies weet wat er aan wordt toegevoegd als je snacks in de winkel koopt, probeer ik wel altijd te kiezen voor producten die zo min mogelijk bewerkt zijn. Vandaar dat ik dus ook vrijwel nooit buffelhuid kluiven voer, en nu ik gezien heb hoe dit gemaakt wordt ben ik hierin alleen maar bevestigd. Geef ze liever een stuk natuurlijk gedroogd runderhuid en neem de stank dan voor lief :+

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 08:12

Leuk om te horen! Je voert ook BARF dan of niet? Vind het zelf ook altijd lastig hoor, voorverpakte dingen laat ik eigenlijk altijd liggen omdat er eigenlijk altijd wel toevoegingen in zitten. Maar inderdaad de bullepezen etc die niet verpakt zijn, daarvan weet je niet precies wat er mee is gebeurd.

Persoonlijk merk ik zelf ook dat mijn hond oren of bullepees etc veel lekkerder vind dan buffelhuid nu hij dat eenmaal gehad heeft.

Santos zitten de kauwstaafjes eigenlijk in een verpakking?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:49

Er is zeker wetgeving mbt het verwerken van dierlijke bijproducten (=producten van dierlijke oorsprong die niet geschikt zijn voor humane consumptie).
Zie hiervoor de EU verordeningen 1069/2009 en de 142/2011.
Op mijn telefoon kan ik niet quoten of linken naar de teksten, maar zoeken op eurlex en documentnummer moet je een eind op weg helpen.

Registratie als petfood producent bij de NVWA is ook iets wat je zult moeten checken en op www.nvwa.nl vind je wellicht nog wel meer informatie.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 12:51

Bedankt! Daar ga ik straks even kijken!

Kreeg net een mailtje terug van de KvK, die zeiden dat ik bij de Voedsel en Waren autoriteit moest kijken, ik dacht altijd dat dit alleen voor mensen was. Maar ik zal eens gaan kijken.