Vlooien bij katten ontdekt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nadineex

Vlooien bij katten ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:14

Hoi!

Ik heb net een stuk of 10 vlooien ontdekt bij mijn kat, volwassen maar ook hele kleine.. Ze heeft al een paar dagen jeuk maar mijn zus had niks gevonden.. toch twijfelde ik aangezien ik ook in een keer '5 muggenbeten' had, wat nu dus vlooienbeten blijken te zijn.. Nu is mijn vraag, wat kan ik nu even het beste doen.. Ben net bij de supermarkt geweest maar daar hebben ze niks, en aangezien alle winkels verder dicht zijn... Wat zouden jullie doen? Kat naar buiten gooien en het hele huis stofzuigen incl. mijzelf? :')

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:16

Even afwachten tot Maandag en dan bij een dierenarts Comfortis/Stronghold/Seresto halen :) Tot die tijd heel goed kammen om zo veel mogelijk van die verschrikkelijke beesten eraf te halen.

Als je nu al 10 vlooien eraf gehaald hebt, maakt die ene dag niet meer uit, ze zitten dan toch al in je huis. Is dus ook handig om een spray te halen voor in huis, ook vaak bij DA verkrijgbaar.
Laatst bijgewerkt door MalaQ op 04-10-14 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:16

spuiten! En vlooienbandje halen. Huis stofzuigen, zak buitenweggooien. Alles van stof iig spuiten, dus je bank, tapijt, vloerbedekking etc. Kleding heet wassen en na drie weken weer herhalen. Vlooienbandje zeker 6 maanden laten zitten.

Enkel kat naar buiten gooien zal er niet voor zorgen dat hij vlovrij wordt :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-10-14 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadineex

Re: Vlooien bij katten ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:27

Oke! Nee dat was ook niet mijn enige oplossing hoor de kat naar buiten, maar aangezien ik nu niks kan doen aangezien de winkels dicht zijn haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:32

De meeste vlooien zitten in je huis, in je lekkere bank of in je warme kleed enz. . Ze zitten alleen op de kat om even bloed te zuigen. Vervolgens vallen ze weer op de grond en planten ze zich voor. En je hebt er altijd meer dan je ziet :D

Maandag (of misschien morgen?) even langs de winkels/ da etc en vanaf dan behandelen :D

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:37

Lekker, fijn om te weten hahaha. Nu ga ik meteen stofzuigen! Zal even kijken of de da morgen open is :D

Mijn tante zegt dat ik de kat evt ook even kan onderdompelen, aangezien vlooien ook doodgaan in het water.. goed of slecht idee?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:38

Niet doen... Gaan ze niet dood van en jij bent een paar krassen rijker :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:39

kat naar buiten gooien ?
waar denk je dat die vlooien vandaan komen >;) :roll:

en nooit, nooit de kat onder water. de kop dan.
vlooien gaan niet dood van water, ze kunnen geloof ik 6 uur onder blijven.
ze gaan dood van zeepsop.
kat kammen met vlooien kam, en vlooien in bakje met zeepsop (dubro o.i.d. ) doen.
iedere dag.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 04-10-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:40

Oké, dan ga ik nu maar nog even kammen en stofzuigen, thanks! :)

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:41

spicegirl schreef:
kat naar buiten gooien ?
waar denk je dat die vlooien vandaan komen >;) :roll:

Nou sorry? Het was maar een idee hoor :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:42

Die vlooien vallen er echt niet af, ze blijven bij de kat zolang de kat daar rondloopt. Wel heb je een probleem als je de kat buiten laat, de vlooieneitjes die in de vloerbedekking zitten kommen uit, kunnen geen kat vinden en bijten jou. Zo ontstaan vlooienplagen in huis. Gewoon maandag je kat behandelen en een keer goed stofzuigen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:55

en alle kattenkleedjes/mandjes in de was.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:01

Maandag bij de dierenarts of dierenwinkel een goed ontvlooiingsmiddel halen. Daarnaast een omgevingsspray voor in huis halen.
Nu kan je niet veel meer doen dan goed stofzuigen en de kat regelmatig met een vlooienkam kammen.

Ik heb ook wel eens gehoord (maar ik weet niet of het mij goed is bijgebleven) om bakjes water met dreft (of zo iets) in huis neer te zetten (de huisdieren moeten er dan niet bij kunnen komen). Daar zouden vlooien op af komen en vervolgens verzuipen ze. Geen idee of het werkt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:05

Nadineex schreef:
Hoi!

Ik heb net een stuk of 10 vlooien ontdekt bij mijn kat, volwassen maar ook hele kleine.. Ze heeft al een paar dagen jeuk maar mijn zus had niks gevonden.. toch twijfelde ik aangezien ik ook in een keer '5 muggenbeten' had, wat nu dus vlooienbeten blijken te zijn.. Nu is mijn vraag, wat kan ik nu even het beste doen.. Ben net bij de supermarkt geweest maar daar hebben ze niks, en aangezien alle winkels verder dicht zijn... Wat zouden jullie doen? Kat naar buiten gooien en het hele huis stofzuigen incl. mijzelf? :')

als je zelf ook gebeten bent, dan betekent dit dat de vlooien niet voldoende over hun favoriete bloed kunnen beschikken (dierenvlooien hebben geen voorkeur voor mensen, tenzij er dus teveel vlooien en te weinig huisdier is)..

Je hebt dus een vlooienplaag helaas..

huisdier behandelen. huis goed zuigen, dan spuiten, deuren en ramen dicht.. verdwijnen voor een uurtje.. daarna goed zuigen en luchten en een dat waarschijnlijk nog wel een keer herhalen.
honden en katten manden uitzuigen en daarna wassen.. kleden, plaids, dekbedden (als de katten daar ook komen of als de plaag daar ook zit) en hoezen wassen..

Tijdens het zuigen, alles van de kant, plinten goed zuigen met de stofzuiger mond en ook daar goed spuiten.. en vergeet de stoelen en banken niet goed uit te zuigen (mond tussen de kussens proppen en zuigen maar).

bakjes met dreft werkt alleen voor de vlooien die er 'perongeluk' inhopsen. als je een wit bakje gebruikt dan trekt dat de vlooien een beeeeeetje aan.. maar niet echt effectief tegen een vlooienplaag.. Meer als controle of de plaag afneemt.

het kammen van de huisdieren is alleen effectief tegen de vlooien die daar toevallig aan het lunchen zijn.. mijn kat kan bijvoorbeeld behoorlijk wat poepjes hebben, maar geen vlo te bekkenen (behandel haar hier goed en ze voedert die krengen buiten blijkbaar.. de vlooien zitten niet op haarzelf).. Bij een plaag is het vlooien van je kat daarom ook geen echt nuttige bestrijding.. want dat is feitelijk hetzelfde als een paar weken met een vergrootglas door het huis gaan en iedere vlo persoonlijk vernietigen.. kammen is goed voor het verwijderen van een paar vlooien, zicht houden of er een plaag ontwikkeld (3-5 vlooien op je huisdier kan nog.. dan heb je echter ook al vlooien in huis rondhupsen maar nog geen issues.. daarboven zou ik toch hard actie gaan ondernemen)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 05-10-14 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:10

Ahum zodra je gespoten hebt mag je een paar dagen NIET stofzuigen !

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:14

melaniepk schreef:
Ahum zodra je gespoten hebt mag je een paar dagen NIET stofzuigen !

daarom herhaal ik altijd.. de eerste spuitronde is om het levende goed kapot te krijgen.. de tweede ronde (ik doe het meestal al een paar dagen later), is de defintieve nekslag en dan zuig ik inderdaad niet.

heb tweemaal een echte plaag gehad.. en reken maar dat ik gestofzuigd heb na het spuiten (studentenkamer na de zomer grrr, zag zwart). Bij de tweede plaag die ik ooit had (gelukkig niet ernstig) heb ik dat opnieuw gedaan en als zeer effectief ervaren (misschien ook wel geestelijk hoor.. heb geen zin om dode vlooien in mijn vloerbeddeking te hebben).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 00:14

Mijn kat heb ik een paar keer behandeld met effipro, maar een paar dagen later had hij weer vlooien. Dat spul werkt du niet preventief. Nu heb ik hem behandeld met stronghold en dat werkt een maand lang. Het is wel wat duurder in aanschaf, maar werkt wel het beste.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:36

annepaardoes schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord (maar ik weet niet of het mij goed is bijgebleven) om bakjes water met dreft (of zo iets) in huis neer te zetten (de huisdieren moeten er dan niet bij kunnen komen). Daar zouden vlooien op af komen en vervolgens verzuipen ze. Geen idee of het werkt.

Ja, maar daar moet iets van een lichtje oid in zitten. Een waxinelichtje.

Volgens mij moet je elke druppelspul e.d. herhalen. Eerst het al levende grut, dan het grut dat uit de eitjes komt. Daarom gebruik ik dus iig een vlooienbandje.

Meeste spray's zit drie weken tussen, maar idd ik heb het ook al eens eerder gedaan. Kamer was al twee weken niet bezocht door de kat. Ik sta op de vloerbedekking. De helft van mn voeten zagen zwart! Spuituh!!! }>

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:47

Er zijn genoeg tuincentra open op zondag. Des te langer je wacht, des te erger de plaag wordt.

Vlooien zijn tegenwoordig resistent tegen (het nig steeds veel verkochte) Frontline.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:04

Nou die ene dag :P genoeg open, maar ook genieg dicht. Ligt er maar net aan waar je woont :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:32

Sammie schreef:
Nou die ene dag :P genoeg open, maar ook genieg dicht. Ligt er maar net aan waar je woont :)

Voordeel van NL is imo juist dat alles zo lekker dichtbij is. Maar goed, dat is mijn mening ;)

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:52

Behandel de kat met comfortis. Dit zijn tabletten en die werken het beste. Is wel even duur maar dan ben je er ook snel genoeg vanaf. Ze zijn trouwens alleen bij een dierenarts te verkrijgen.

Zoals hier verder al gezegd is het huis goed stofzuigen en behandelen met een omgevingsspray. Normaal gesproken moet je na het stofzuigen ook meteen je stofzuiger zak vervangen. De eerste keer zou ik dat sowieso wel doen. Maar daarna zou je er een kapot geknipte vlooienband in kunnen doen.

Succes! Het is verschrikkelijk een vlooien plaag maar het heerst op het moment heel erg.

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 17:13

Zo erg is het gelukkig niet dat het er zwart van ziet haha. We hebben nog een paar keer gekamd, ook met water, toen kwamen ze snel tevoorschijn. Nu net behandeld met druppels, hopen dat het wat helpt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:03

gabyfedde schreef:
Sammie schreef:

Voordeel van NL is imo juist dat alles zo lekker dichtbij is. Maar goed, dat is mijn mening ;)

Is ook relatief. :P