Kat eet niet meer (DA is al bezocht)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Kat eet niet meer (DA is al bezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:45

Onze kat kwakkelt al een week, maar inmiddels zit ik met mijn handen in het haar en maak ik me ontzettend veel zorgen :n

Afgelopen maandag was onze kat een beetje lusteloos. Normaal is het een prater, maar hij was heel stil, wilde niet zo graag spelen en sliep veel meer dan normaal. Omdat hij nog wel goed at en dronk, besloten we het even aan te kijken.

De volgende dag (dinsdag) leek hij een klein beetje te knijpen met zijn oog. Ook at hij niet meer goed, maar dronk hij nog wel prima. Die avond werd het oog helemaal dik, rood en begon het te tranen. We hebben de spoeddienst van de dierenarts gebeld en hebben meteen de kat ingeladen en zijn daar naartoe gereden. Daar bleek hij inderdaad een oogontsteking te hebben, en heeft hij ontstekingsremmer en oogdruppels gekregen. Die druppels krijgt hij 4x per dag, en dat helpt ontzettend goed. We vroegen ons af of de lusteloosheid hier vandaan kon komen, en de DA van de spoeddienst bevestigde dat. Hij zat daardoor waarschijnlijk niet zo goed in zijn vel :)

Woensdag druppelden we hem netjes 4x, en zijn oog werd beter. Hij at ook weer! Althans, zo leek het. De avondportie van zijn eten liet hij staan. Omdat het al avond was en hij gisteren nog bij de DA was, wilden we het even aankijken. Immers, dat oog moest ook wel even de tijd krijgen om te herstellen :) Dat kan niet binnen een dag.

Donderdag at hij ook 's ochtends zijn eten niet op, en bleef hij wat lusteloos. We maakten ons zorgen, dus is mijn vriend met hem naar onze eigen dierenarts gereden. Die heeft hem binnenstebuiten gekeerd. O.a. is het gebit en bekje nagekeken. In zijn urine werden eiwitten en bloed gevonden. Hij heeft een rijke geschiedenis met blaasgruis voor hij ong 3 jaar geleden bij ons kwam. Hij kreeg daarom wat Novacam, en wij kregen de flacon mee om dagelijks aan hem te geven. Verder was er niets afwijkends gevonden. We kregen ook Recovery voeding mee, om hem daarmee misschien aan het eten te krijgen. Eenmaal thuisgekomen vond hij dat voer helemaal niets.

's Nachts braakte hij een haarbal uit, en daarna was hij een stuk monterder :D Stout als vanouds, en lekker levendig. Misschien had dat hem goed dwars gezeten. Die ochtend had hij echter nog steeds geen hap gegeten (wel goed gedronken). We hebben hem 's ochtends meteen weer naar de DA gebracht, en hij is een dag bij de DA gebleven. Ze zouden hem weer proberen te laten eten door middel van dwangvoeding. Als dat niet lukte, zou hij dit weekend bij ons in een bench moeten zitten met een neussonde. Het precieze weet ik er niet van, want gelukkig was dat niet nodig. De dwangvoeding die ze hem gaven ging erin en werd niet uitgespuugd. We mochten hem die vrijdagavond weer ophalen. We kregen Recovery dwangvoeding mee om hem te geven indien hij zelf toch nog niet ging eten. Ook kreeg hij een injectie om de eetlust te stimuleren (ik ben vergeten wat voor injectie het precies was, was al zo blij dat hij weer mee naar huis mocht :) ).

Inmiddels zijn we dus een dag verder, en meneer is nog net zoals gisteren bij de DA: eet niet uit zichzelf, drinkt slecht, en is wat lusteloos (wat weer niet zo gek is als je weinig eet en drinkt). Het enige eten en vocht dat hij binnenkrijgt, is van de dwangvoeding. De DA zei dat hij vanzelf weer moet gaan eten dit weekend, maar dat lijkt vooralsnog niet te gebeuren. Als hij zondag nog niet uit zichzelf eet, moeten we maandagochtend meteen weer langskomen. Wat dan de planning is, weet ik niet. Ik hoop dat ze hem helemaal doorlichten met echo's, foto's, alle bloedwaarden nog een keer checken, etc., maar ik weet niet of dat realistisch is?

We gaan nu kijken of we hem weer aan het eten kunnen krijgen met ander voer, omdat het inmiddels vooral belangrijk is dat hij IETS uit zichzelf gaat eten, maakt niet zoveel uit wat. Ik las in eerdere topics al tips over katten- en kittenmelk, gekookte kip, bepaalde zakjes van Whiskas, iets met witte vis en iets met biefstuk. We gaan daar mee puzzelen en dat naast zijn gewone eten zetten, dat dus al dagen onaangeroerd staat. Dwangvoeding blijven we geven ivm de Novacam en het vocht en de voedingsstoffen die hij nodig heeft.

Waar reageerden jullie katten goed op?
Hebben jullie enig idee waar dit vandaan kan komen? Ik heb ontzettend veel vertrouwen in onze DA, maar ik ga er graag voorbereid naartoe. Om welke onderzoeken kunnen we vragen?

Gnome

Re: Kat eet niet meer (DA is al bezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:49

Wat ik vaak geef een waar ze gek op zijn is tonijn. Dan die in blik met water. Krijgt ie ook gelijk vocht binnen en het ruikt heel sterk. Veel sterkte!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:52

Wat je ook kunt proberen is de brokjes nat maken met lauwwarm water. Hierdoor komt de geur beter vrij, sommige katten eten dan wel.. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij misselijk is en daardoor niks wilt eten.

Hoe is het verder met zijn urine nu? Krijgt hij hier speciaal voer voor?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:54

Zakjes voet van wiskas(of goedkopere/andere) in een bakje doen en daar een heel klein beetje kokend water bij doen zodat je een boullion word. Even laten afkoelen dat het warm is maar niet heet. Dat ruikt vaak veeel lekkerder.. Dat werkte met mijn poezel met blaasgruis. Wat ook kan is een goedkoop pakje diepvries witvis halen en dat met ruim water koken en dat iets laten afkoelen dat het niet meer heet is en dat in een bakje. Vooral het vocht en een beetje vis.. Kan evt ook met kip. Alleen dat duurt wat langer tot het uit elkaar valt..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:55

Een kat die niet eet, is voor mij niet zo een goed teken. Hoe oud is je kat? Ontstoken ogen geven niet zo een zieke kat. Is er al bloedonderzoek gedaan. Dat is het eerste wat ik zou willen, bij deze klachten.
Heb je koolvis in huis. Dat kook je dan en geef hem daar een stukje van.
Krijgt hij nu nog novacam en waar tegen dan?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:58

Ik begrijp uit je verhaal dat hij niet braakt? De injectie om weer te gaan eten hebben jullie verder niet in tabletvorm meegekregen om zelf thuis door te zetten (emeprid, primperid, metoclopramide)? Die inj. zal namelijk nu al uitgewerkt zijn.

Hoe vaak dwangvoer je hem nu en hoeveel krijgt hij dan binnen?

Zou sowieso van alles voorschotelen! Maakt niet uit hoe ongezond het is.. Als er maar wat ingaat.. Dus snoepjes, tonijn, zachtvoer, brokjes, kip, ei etc.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:02

Mijn kat heeft zichzelf lopen vergiftigen door te stoppen met eten. Naast wat medicatie vooral veel dwangvoeren, al is het maar kleine beetjes per keer verspreid over meerdere voerbeurten, dat heeft toen ook een behoorlijk aantal dagen geduurt. Als een kat zich niet lekker voelt en gestopt is met eten zal hij zich zeker niet met 1 of 2x dwangvoeren zoveel beter voelen. Vaak duurt dit wel een paar dagen en probeer hem naast regelmatig dwangvoeren idd ook andere dingen aan te bieden zoals je zelf al voorstelde om hem toch te stimuleren te eten.

Wat ik me verder afvraag, als hij al bekend is met blaasgruis problemen, hebben ze dan niet gekeken wat er in de urine zelf zit zodat je daar later ook evt voer op aan kunt passen om dat te voorkomen in de toekomst?

Edit; ik had de OP verkeerd gelezen dus dacht dat het al gedaan was maar mogelijk nog niet dus zoals hierboven al gezegd werd, is er ook bloedonderzoek gedaan? Zeker als ie al een aantal dagen niet tot nauwelijks eet zou dat kunnen zorgen voor vergiftiging vd lever, dat wat mijn kat dus had, en dat is dodelijk alhoewel het waarschijnlijk wel mee zal gaan vallen zolang je hem genoeg voert en op de rit houdt. Daarom mag je een kat bijv ook niet laten vasten voor een langere periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:10

Mijn poes reageerde goed op Convalescence Support van Royal Canin. Beter dan op Recovery. Het voert ook makkelijker, vind ik (het is een papje wat je maakt met water en wat makkelijk in een spuit gaat)

We smeerden af en toe wat op haar pootje. Dat likte ze er dan af omdat ze zichzelf schoon wilde houden. Zo kreeg ze vanuit zichzelf wat binnen. Vervolg was stukjes gekookte kalkoenfilet (tip van de dierenarts). En kleine blikjes van Gourmet.

Heeft wel zeker drie dagen dwangvoeren gekost voordat ze zelf weer wat at.

Edit: zou het wel in overleg met dierenarts doen, omdat ik niet weet of je convalesence mag voeren bij blaasgruis.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 21:23

Bedankt voor de reacties! Alle tips van het voer heb ik meegenomen +:)+ De supermarkt had niet alles meer rond dit tijdstip, maar we hebben hem nu van alles laten ruiken en neergezet. Kattenmelk, wat tonijn, kip in saus met een beetje warm water (waren tips van jullie) en iets met witvis. Hij heeft net wel 1 snoepje gegeten uit zichzelf! Zijn eigen voer staat er uiteraard ook nog. Ik vind het fijn om te lezen dat het niet gek is als hij 3-4 dagen dwangvoeding nodig heeft. Dit was dag 2, dus misschien wil ik ook gewoon te snel dat het goed met hem gaat. :)

De tip van op het pootje smeren vind ik een erg goede, die bewaar ik ook even. Ook Convalescense Support bewaar ik even voor maandag, om aan de DA voor te leggen.

tjady schreef:
Krijgt hij nu nog novacam en waar tegen dan?

Ja, dat krijgt hij nu nog. Dat heeft hij donderdag voor het eerst gekregen, en moesten wij tenminste 4 dagen geven (dus t/m maandag). Het is bedoeld als ontstekingsremmer en pijnstiller ivm zijn blaasgruis. Ik heb wat op Google gezocht en las op een aantal kattenfora dat het middel niet echt geliefd is, maar las op andere kattenfora dat het heel veel dieren wel helpt bij blaasgruis.

MalaQ schreef:
Hoe vaak dwangvoer je hem nu en hoeveel krijgt hij dan binnen?

Hij krijgt straks nog een laatste portie, en als ik die vast meetel, heeft hij vandaag een heel blikje Recovery voer binnen gekregen. Het is een blikje van 195 gram, verdeeld over 8 voerbeurten vandaag. Het is aangelengd met water om het makkelijker in een spuit te krijgen en om hem ook wat meer vocht te geven.

Gisteren bij de DA kreeg hij ook ongeveer een heel blikje verspreid over de hele dag.

Spritz schreef:
Hoe is het verder met zijn urine nu? Krijgt hij hier speciaal voer voor?

Hij kreeg al sinds wij hem hebben dieetvoer (Urinary van RC) voor blaasgruis, nadat in het asiel (waar hij vandaan kwam) blaasgruis was vastgesteld na urineonderzoek. Onze eigen DA heeft de urine nadat we hem hadden zelf ook nog op kweek gezet, en bevestigde dat. Dus al jaren krijgt hij hetzelfde voer, wat hij dus tot vorige week nog prima at.

Op dit moment bevat zijn urine dus veel eiwitten en bloed, wat zeer waarschijnlijk die gruis is. Vandaar de Novacam.

Blacky94 schreef:
Is er ook bloedonderzoek gedaan?

Nee. Sta daar nu ook pas bij stil. Mocht mijn DA daar maandag zelf niet mee komen, ga ik daar zeker om vragen :j

Over de gevaren van leverproblemen had ze het wel. Ik geloof dat ze daarom ook benadrukte dat hij nu zelf moet gaan eten dit weekend, maar we hem anders inderdaad moeten dwangvoeren om dat te voorkomen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:54

Ik heb een klein jaar geleden een soortgelijk topic geopend:
[BB] Kat eet niet. Tips?

Je bent al aan het dwangvoeren begrijp ik? Dus dan krijgt hij sowieso iets binnen. Dat is het belangrijkst.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:53

Hoe gaat het nu met hem, hoe oud is je kat? Novacam is een medicijn dat vooral gericht is op problemen aan het bewegingsapparaat. Ik heb vorig jaar uitgebreid gesproken en informatie gekregen van de fabrikant. De fabrikant gaf aan dat door ervaring in de loop der tijd, novacam ook op andere indicaties wordt gegeven. Hier is echter geen onderzoek naar gedaan, aldus de informatie die de fabrikant mij heeft gegeven.
Ik zou echt bloed onderzoek willen als het mijn kat is en gerichte behandeling als er iets gevonden wordt.
Hier kun je veel lezen over novacam
citaat: Typische bijwerkingen zijn verminderde eetlust.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -suspensie

sterkte met de kat.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 09:06

Goof, ik had jouw topic inderdaad gevonden toen ik ging zoeken naar vergelijkbare verhalen. Bijna hetzelfde verhaal inderdaad. Ik hoop alleen nog steeds dat een neussonde niet nodig is. Maar jouw afloop stemt me positief +:)+

We gaan zo weer naar de DA. Hij blijft daar weer de hele dag, omdat (a) dwangvoeden daar veel beter gaat en (b) ze hem beter in de gaten kunnen houden. Ze nemen vanmorgen ook bloed af. Ik ga ook navragen of Novacam wel het juiste middel tegen de gruis is, dank voor je info tjady :)

Overigens heb ik het idee dat hij wel weer wat eetlust heeft. Hij wordt dolenthousiast als ik zijn zakje met snoepjes pak, maar ruikt een keer en loopt weg. Gisteravond laat bedelde hij om eten rond de tijd dat hij normaal eten krijgt. Heb het gepakt voor hem, maar ook dat laat hij alsnog staan. Ben benieuwd wat ze daarvan vinden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:09

Succes vandaag weer.
Klinkt een beetje alsof hij wel wil eten en trek heeft, maar het niet doet omdat hij niet lekker is. Wellicht toch misselijk? Ik zou lekker stoppen met die novacam om eerlijk te zijn en kijken hoe hij het dan weer gaat oppakken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:13

Waarschijnlijk overheen gelezen maar heeft / had je kat koorts?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:14

Goof : idd novacam stoppen en lekker een spuit convenia erin

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:37

Ik heb het pas met mijn kat gehad at en dronk ook niet meer.
Ook 3x bij de dierenarts geweest. Mijn kat had hoge koorts.
Had een virus.

Ik maakte een bordje met wat brokjes, vlees uit zakje (zit veel vocht in) plakje kipfile en wat uit een blikje tonijn en paar snoepjes. En elke dag ging het beter. Soms was 1 hapje maar ze kreeg van zelf weer wat trek.
Misschien iets om te proberen.
De kat lag steeds onder het bed in de hoek en schoof het vlakbij haar neer.
Meestal 2x op een dag dat ze weer vers eten had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:45

Of er is iets mis met zijn reuk... maar dat lijkt me heel ver gezocht.

Ik hoop dat hij snel weer opknapt!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:01

stukje kip koken? Dat werkte bij mijn kat altijd als ze niet wilde eten en t is licht verteerbaar.
geen idee wat het kan zijn, sorry
Veel sterkte en beterschap gewenst!

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:13

Was die haarbal die hij donderdagnacht uitgebraakt had een echte grote? Misschien zit er nog wel wat.
Mijn kat heeft een haarbalverstopping gehad, en ik herken het wel graag willen eten, tenminste, enthousiast ruiken, maar daarna weglopen. Ook dwangvoeding gegeven maar op een gegeven moment ging het er niet meer in, maag zat overvol (ik heb er nog spijt van, maar toen wisten we nog niet dat ze een verstopping had, dacht dat ze het vervelend vond dat ik haar in de houdgreep had).
Misschien pijn aan zijn keeltje dat hij niet wil eten?
Dit zal het vast niet zijn, maar wilde mijn ervaring met het niet willen eten toch even delen.

Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:40

Szan schreef:
Goof, ik had jouw topic inderdaad gevonden toen ik ging zoeken naar vergelijkbare verhalen. Bijna hetzelfde verhaal inderdaad. Ik hoop alleen nog steeds dat een neussonde niet nodig is. Maar jouw afloop stemt me positief +:)+

We gaan zo weer naar de DA. Hij blijft daar weer de hele dag, omdat (a) dwangvoeden daar veel beter gaat en (b) ze hem beter in de gaten kunnen houden. Ze nemen vanmorgen ook bloed af. Ik ga ook navragen of Novacam wel het juiste middel tegen de gruis is, dank voor je info tjady :)

Overigens heb ik het idee dat hij wel weer wat eetlust heeft. Hij wordt dolenthousiast als ik zijn zakje met snoepjes pak, maar ruikt een keer en loopt weg. Gisteravond laat bedelde hij om eten rond de tijd dat hij normaal eten krijgt. Heb het gepakt voor hem, maar ook dat laat hij alsnog staan. Ben benieuwd wat ze daarvan vinden.

Dat ruiken aan snoepjes waren bij mijn poes de eerste tekenen van eetlust.

Dwangvoeren was bij ons ook een crime, maar we hadden nog zo'n zak liggen die je bij de aankoop van een cap krijgt. Kat in de zak gedaan met kop door de opening naar buiten (sluiting niet te hard aantrekken uiteraard 8)7 ) en dan kleine porties met een spuitje in de bek. Kat kon ons niet krabben doordat ze in die zak zat en toen lukte het dwangvoeren prima. Ze bleef er op de een of andere manier ook veel rustiger door.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:46

Herken er een aantal punten in van wat er met onze kat was.

Die had een abces onder zijn kin, maar deze was heel moeilijk te zien of te voelen. Die werd ook lusteloos, en hetzelfde met eten, wel willen maar niet nemen. Zelfs zijn favoriete stukje vlees.

Door de abces was zijn tong opgezwollen, en deed eten hem zeer.

Toen de abces weg was had meneer gelijk weer praatjes voor tien, en eten en drinken wou hij ook direct weer.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 12:25

@ safina: wat knap dat je hem uberhaupt in zo'n zak krijgt := Dat zou hier het grootste probleem zijn. Plus dat de kat er niet in past, want hij is nogal groot. Hij weegt bijna 6 kilo en is perfect op gewicht, om een beeld te geven. Gelukkig bijt en krabt hij niet, maar hij wurmt zich overal uit, spartelt alle kanten op. Hij schudt ook ontzettend met zijn hoofd, dus de dwangvoeding vliegt soms in klodders om de oren.

Met zijn reuk is niets mis, want hij liep alle plekken op de bank waar dwangvoeding was gemorst (en opgeruimd) nog na te snuffelen.

Koorts heeft hij niet :)

Kip eet hij ook niet. Echt alles wat hij normaal lekker vindt (spekjes, snoepjes, stukje vleeswaren) liet hij na wat snuffelen onberoerd. Ook de nieuwe dingen die we hem hebben voorgezet (gekookte kip, witvis, tonijn, whiskas natvoer) vond hij niet boeiend.

EDIT: waarschijnlijk goed nieuws :D

De DA is nog niet zeker, maar waarschijnlijk is het simpelweg keelpijn, als gevolg van lichte niesziekte. Dat kan ook zijn ontstoken oogje verklaren. Donderdag en vrijdag reageerde hij niet op het onderzoek in zijn bek en keeltje, maar vandaag was hij bij zijn keel gevoelig. Ze kijken het vanmiddag nog aan en wachten de bloedtesten nog af, maar grote kans dat het 'maar' keelontsteking is. Ik droomde al dat hij vol tumoren zat, dus dit valt me dan alles mee... Heb je misschien toch gelijk, Athena1982 :) Zijn bloed zijn ze nog aan het onderzoeken, maar wat ze tot nu toe gevonden hebben, is goed.

Dat zou verklaren waarom hij wel snuffelt aan eten en er een beetje om bedelt. Wel honger, maar het doet simpelweg pijn om te eten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:57

Dat zou goed nieuws zijn ja, hoe willen ze dat verhelpen als het dat blijkt te zijn?
Als je hem dwangvoedert, houdt hij het dan ook binnen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 23:20

We hebben hem net weer naar de spoeddienst (andere DA) gebracht. Bij thuiskomst leek het prima te gaan en overdag bij onze DA deed hij het heel goed. Hield zijn dwangvoeding binnen, bloedwaarden weken niet af, en inderdaad had hij keelpijn. Hij moet woensdag weer zelf eten.

Anderhalf uur geleden ging hij om de haverklap naar de bak maar deed niets, heeft 4x in 10 minuten gekotst en we mochten niet aan zijn buik zitten. Meteen gebeld, kat ingeladen en hij is daar nu een nachtje opgenomen. Die DA denkt aan een verstopping (wat hier ook al genoemd werd), hij had allemaal ontlasting die vast zat. Door het kracht zetten kan het kotsen ook verklaard worden zei hij. Charlie krijgt nu een klysma en morgen kunnen we hem ophalen als het goed gaat. Deze DA kan ook echo's maken, dus als hij dat nodig acht maakt hij die morgen ook. Ik ben doodop en hoop alleen maar dat dít het dan echt oplost...

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:26

Pfoe, heftig, ik weet hoe je je voelt... Sterkte!!