Afgelopen maandag was onze kat een beetje lusteloos. Normaal is het een prater, maar hij was heel stil, wilde niet zo graag spelen en sliep veel meer dan normaal. Omdat hij nog wel goed at en dronk, besloten we het even aan te kijken.
De volgende dag (dinsdag) leek hij een klein beetje te knijpen met zijn oog. Ook at hij niet meer goed, maar dronk hij nog wel prima. Die avond werd het oog helemaal dik, rood en begon het te tranen. We hebben de spoeddienst van de dierenarts gebeld en hebben meteen de kat ingeladen en zijn daar naartoe gereden. Daar bleek hij inderdaad een oogontsteking te hebben, en heeft hij ontstekingsremmer en oogdruppels gekregen. Die druppels krijgt hij 4x per dag, en dat helpt ontzettend goed. We vroegen ons af of de lusteloosheid hier vandaan kon komen, en de DA van de spoeddienst bevestigde dat. Hij zat daardoor waarschijnlijk niet zo goed in zijn vel

Woensdag druppelden we hem netjes 4x, en zijn oog werd beter. Hij at ook weer! Althans, zo leek het. De avondportie van zijn eten liet hij staan. Omdat het al avond was en hij gisteren nog bij de DA was, wilden we het even aankijken. Immers, dat oog moest ook wel even de tijd krijgen om te herstellen

Donderdag at hij ook 's ochtends zijn eten niet op, en bleef hij wat lusteloos. We maakten ons zorgen, dus is mijn vriend met hem naar onze eigen dierenarts gereden. Die heeft hem binnenstebuiten gekeerd. O.a. is het gebit en bekje nagekeken. In zijn urine werden eiwitten en bloed gevonden. Hij heeft een rijke geschiedenis met blaasgruis voor hij ong 3 jaar geleden bij ons kwam. Hij kreeg daarom wat Novacam, en wij kregen de flacon mee om dagelijks aan hem te geven. Verder was er niets afwijkends gevonden. We kregen ook Recovery voeding mee, om hem daarmee misschien aan het eten te krijgen. Eenmaal thuisgekomen vond hij dat voer helemaal niets.
's Nachts braakte hij een haarbal uit, en daarna was hij een stuk monterder

Inmiddels zijn we dus een dag verder, en meneer is nog net zoals gisteren bij de DA: eet niet uit zichzelf, drinkt slecht, en is wat lusteloos (wat weer niet zo gek is als je weinig eet en drinkt). Het enige eten en vocht dat hij binnenkrijgt, is van de dwangvoeding. De DA zei dat hij vanzelf weer moet gaan eten dit weekend, maar dat lijkt vooralsnog niet te gebeuren. Als hij zondag nog niet uit zichzelf eet, moeten we maandagochtend meteen weer langskomen. Wat dan de planning is, weet ik niet. Ik hoop dat ze hem helemaal doorlichten met echo's, foto's, alle bloedwaarden nog een keer checken, etc., maar ik weet niet of dat realistisch is?
We gaan nu kijken of we hem weer aan het eten kunnen krijgen met ander voer, omdat het inmiddels vooral belangrijk is dat hij IETS uit zichzelf gaat eten, maakt niet zoveel uit wat. Ik las in eerdere topics al tips over katten- en kittenmelk, gekookte kip, bepaalde zakjes van Whiskas, iets met witte vis en iets met biefstuk. We gaan daar mee puzzelen en dat naast zijn gewone eten zetten, dat dus al dagen onaangeroerd staat. Dwangvoeding blijven we geven ivm de Novacam en het vocht en de voedingsstoffen die hij nodig heeft.
Waar reageerden jullie katten goed op?
Hebben jullie enig idee waar dit vandaan kan komen? Ik heb ontzettend veel vertrouwen in onze DA, maar ik ga er graag voorbereid naartoe. Om welke onderzoeken kunnen we vragen?