Ongedierte bij kanaries.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_BlingBling_

Ongedierte bij kanaries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 16:53

Beste bokkers,

HELP!
Ik heb een viertal kanaries welke last hebben van luizen.
Wie heeft de gouden tip?

De luizen zijn denk ik gekomen toen ik een (wat achteraf bleek) niet zo'n gezond vogeltje had meegenomen van de vogelmarkt. Ja, weer wat geleerd dus... -O-

Ik heb al van alles geprobeert. Het uitzetten van Dutchies, u2 spray, home shield en een piepetje met druppels in de nek. Ik krijg de luizen echter niet weg. Ik zie ze nog steeds lopen. Een maand geleden heb ik het hele hok nog uitgesopt met een speciaal schoonmaak middel.

Nu weet ik dat het erg lastig is luizen onder controle te krijgen. Helemaal alles weg zou een utopia zijn. Ik zou al erg blij zijn als bij birdies gewoon lekker op hun stokje kunnen zitten zonder te jeuken.

Wat gebruiken jullie? En wie heeft de gouden tip?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ongedierte bij kanaries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:56

Dasty schijnt ontzettend goed te werken tegen bloedluis.
Zelf heb ik preventief Dutchies. Moeilijk hoor!

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 17:05

Mijn eerste reactie was huh? Das toch een schoonmaakmiddel? :o?
Maar als ik het zo lees is het de moeite waard.

Al zoek ik ook zeker iets om mijn vogeltjes zelf mee te behandelen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:07

Het was een tip van een kennis die ook bloedluis heeft gehad. Je schijnt het bij de Action te kunnen kopen geloof ik. (Of een andere huishoudwinkel).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:07

Hier gebruik ik op de vogels Endecto en frontline spray en in broedblokken U2 en al het andere Finecto. Wekt perfect. Maar dan wel alles behandelen, elk kiertje, hoekje, zitstokken enz.

Gebruik dit sinds een bloedluis probleem door een nieuwe aankoop. Heb daar alles mee weg gekregen en gebruik bovenstaande preventief. Dutchies preventief inzetten heeft geen zin want die sterven zeer snel als er geen luis is en theoretisch kan er een dag later alweer een luis zitten door wilde vogels enz.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:12

Mij is verteld dat Dutchies preventief inzetten wel degelijk nut heeft. Bloedluizen kunnen zich enorm goed verstoppen en aangezien Dutchies 6 weken zonder eten kunnen voor ze hun soortgenoten opeten, kunnen ze in die tijd mooi door de voliere kruipen om te kijken of er uberhaupt iets verstopt zit.
En ach, het risico op bloedluis is er altijd, maar ik vond het ook wel interessant om ze los te laten en te kijken wat er gebeurd. We zijn hier inmiddels bijna een maand verder en ik kom de Dutchies soms nog weleens tegen (mits je heel goed zoekt). Daarna mogen ze elkaar mooi opvreten :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:16

Probleem met Dutchies is dat je niet weet hoeveel er zitten en er nog leven. En je hoort vaak dat er na 3 a 4 weken nauwelijks meer dutchies leven als er niks te eten is. Dus zou je weer nieuwe moeten inzetten. Zou mij te risicovol zijn vooral in de kweek. Je ziet het vaak pas als het al te laat is. Is de grootste ellende die ik ooit bij de vogels heb mee gemaakt en een enorme kostenpost en een groot verlies onder de vogels en jongen wat nog het ergste was.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:22

Oh bah. Bij mijn ouders thuis hebben we ze ook gehad. Echt alle kiertjes en gaatjes schoongemaakt! Met stoomreiniger en zitstokken in een bak met chloorwater. Want ook daar zaten ze in. Wanneer je het overdag doet zou je de vogels niet hoeven te behandelen want de luizen komen in t donker pas op de vogels zitten. Echt licht houden ze niet van en verstoppen ze zich.
Ook de omgeving waar ze staan even meenemen met shoonmaken! Bij pa en ma staat de voliere naast de pc en daar zaten ze dus ook.
Echt heel ellendige diertjes!
Paar weken geleden dus schoongemaakt en volgens ons mam zijn ze nu weg. Hopelijk wel. Anders moeten we het nog eens doen!

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 17:59

A bedankt voor de tips. :)

Dutchies vind ik lastig omdat ik niet kan zien wat ze doen en hoeveel er nog zijn. Ik heb ze nu twee keer uitgezet zonder gewenst resultaat. Ik ga er van uit dat dutchies niet op de vogeltjes zitten dus dat het gejeuk daar niet van kan komen.

Bij mij zit het ongedierte op de vogel dus het gaat niet over bloedluis. Die had in mijn vorige huis en hok. Kreeg ze daar met pure gloor nog niet dood.

Ik ga zeker Dasty eens proberen!

@Wilwander: Waar kan ik endecto en frontline spray kopen?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:04

Heel simpel, frontline in je water mengen. De spray!.
Dan 404 spray erna alle hoeken gaatjes en kiertjes en je vogels een druppel achter de schedel met anti luis van beaphar.
Ik werk in een dieren winkel waar natuurlijk ook wel eens wat de kop op steekt en dat moet ik niet hebben! Dit werkt echt super!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:12

Gewoon de frontline spray voor honden en katten en dan 1 pufje onder 1 vleugel. Endecto kan je via de dierenarts krijgen (Ivermectine) en druppel je in de nek.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:50

Mijn zus heeft nog frontline voor kittens! Ik ga daar mee beginnen met 1 druppeltje in de nek!