Praktisch probleem.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

3bengels

Praktisch probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 08:16

Vanmiddag gaan mijn man en ik kijken naar een nest pups. Nu hebben wij ook 2 katern in huis. Maar nu lopen we tegen een proleem aan. Onze katten zijn gewend om de hele dag door eten tot hun beschikking te hebben. Hoe aan we dat doen mocht er straks een pup komen? We willen ze geen eten geven op onze meubels en ook niet op het aanrecht. Nu had ik al aangeven dat de katten er aan moeten gaan wennen om maar 2 of 3 keer eten per dag te krijgen. Maar eten ze dan wel genoeg? Hoe doen andere honden en aten bezitters dat? Want ik zal vast niet de enige zijn die zowel een hond als een kat in huis heeft.

FriesWytske

Re: Praktisch probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:20

Katten kunnen heel goed met 2 keer per dag eten toe. Hier krijgen ze, net als de honden, maar 2 keer per dag hun voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:21

Onze katten eten gewoon op een verhoging waar de honden niet bij kunnen. Overigens krijgen onze katten 'maar' twee keer op een dag eten en doen het daar prima op.

Waarom het voer niet omhoog zetten? Of desnoods een stukje in huis afzetten dmv een kattenluik of traphekje waar de katten wel bij kunnen maar de honden niet.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:28

katten blijken van nature toch eters te zijn die meerdere keren per dag kleine hapjes nemen.
zou er dus zelf voor kiezen om het voer hoger weg te zetten zodat de katten er wel de hele dag bij kunnen maar de pup niet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:30

nafkedemi schreef:
katten blijken van nature toch eters te zijn die meerdere keren per dag kleine hapjes nemen.
zou er dus zelf voor kiezen om het voer hoger weg te zetten zodat de katten er wel de hele dag bij kunnen maar de pup niet.

Is maar net wat ze gewend zijn. Hier krijgen ze 's ochtends voer in hun bakje en is dat op, dan moeten ze gewoon wachten tot het avond is. Voordat ze weer wat krijgen.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:19

daar heb je gelijk in... maar wat een dier gewend is, hoeft niet perse dan goed te zijn.
Wil daarmee niet zeggen dat het ontzettend verkeerd is, maar als je dan kijkt naar wat je moet doen als je voor de kat het beste wilt....
.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:33

De katten van de ts zijn gewend om onbeperkt voer te krijgen en als dat goed gaat, moet je het niet veranderen. Voer hoger zetten inderdaad :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:39

nafkedemi schreef:

Ehm, het zijn geen paarden...Juist in de natuur eten katachtigen zelden en dan relatief veel per maaltijd.

Maar als je graag ad libitum voert is inderdaad hoog stellen (je zou er een brede boekenplank voor aan de wand kunnen schroeven) een prima oplossing.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:21

Hier krijgen de katten ook onbeperkt voer. Bij ons staat het op de vensterbank vlakbij de keuken :-)

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:14

ik heb een oude kat die speciale brokken heeft ivm met nierproblemen.

2 jaar geleden heb ik 2 nieuwe kittens gekocht die ook onbeperkt brokken tot hun beschikking hebben.
Vind ik erg makkelijk zolang ze niet te veel eten of te zwaar worden en gelukkig eten ze nooit alles meteen op en zijn ze nog steeds niet te zwaar.

Het eten van de jonkies staat in een kast die alleen toegangkelijk is via een kattenluik wat werkt op de chip die de katten hebben. Ons oudje heeft daar geen toegang toe.

Binnen een week wisten ze hoe het werkt en ik ben er erg tevreden over. Ons oudje kan op deze manier niet bij de brokken en dat snappen ze dan ook zo wel weer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:20

Hier staat het kattenvoer op het aanrecht in de bijkeuken. Tussen de keuken en bijkeuken zit er een deur met een kattenluik, zodat de hond enkel in de living en keuken en buiten kan, katten kunnen in het hele huis.(alles gelijkvloers)
Zo kunnen de katten zich ten allen tijde ergens wegtrekken waar de hond niet kan. Bij ons is er door het karakter vd hondook geen andere optie.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:21

Hier staat het katten voer op een vensterbank en op een hoge kast en buiten op een konijnenhok wat in de konijnenren staat(ren is overdekt).
Ik moet wel zorgen dat een van de honden niet een eetkamer stoel de keuken in kan schuiven,want die schuift ze naar de vensterbank om via die stoel op de vensterbank te kunnen om het kattenvoer op te eten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:25

Hier staat kattenvoer ook in de bijkeuken, gewoon 24/7 brok aanwezig. Maar dat is bij de hond overigens ook. Hond kan niet in de bijkeuken dankzij een deur, katten via het kattenluik. En als alternatief heb ik boven nog de mogelijkheid om ze te voeren, de hond komt niet op eigen initiatief naar boven (echt niet? Nee echt niet :+).

Wat je ook nog kan doen als je niet ergens op wil voeren, is een afgesloten kist maken en daar het voer in zetten. Gat erin waardoor katten er wel in passen en de hond niet. Tenzij je gekozen hebt voor een klein formaatje hond, dan wordt dat lastig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:51

Katten krijgen boven te eten, en de trap zit in de hal (met een deur naar de huiskamer waar de honden zitten).

Je ziet ook wel dat sommige werken met een kattenluik en voor de katten een hondenvrije zone creëren.
Dat kan een bijkeuken zijn (zoals hier al genoemd), maar ook een slaapkamer of hal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 00:01

Kuggur schreef:
nafkedemi schreef:

Ehm, het zijn geen paarden...Juist in de natuur eten katachtigen zelden en dan relatief veel per maaltijd.

Dat zal een troep leeuwen goed lukken, maar onze huiskat zit meestal aan maatje muis of kleiner (insecten) dan is 1 niet genoeg en opsparen geen optie. Meeste zijn nl te klein/onhandig voor iets van formaat rat of zelfs konijn.