Vraagje over de mechelse herder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lisem94

Vraagje over de mechelse herder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:58

Mijn vriend en ik overwegen een hond aan te schaffen. We willen er graag mee werken dus we kwamen al gauw uit op een herder.

Rond gekeken in asiels en nu hebben we een erg leuke mechelse herder teef kortharig gevonden.

Alleen vragen wij ons even af in hoeverre je last hebt van de vacht in huis.

Ik zal elke dag stofzuiger en daarnaast ben ik van plan om elke dag ook even te borstelen met zo'n professionele borstel die de ondervacht in tact laat maar wel zo veel mogelijk haren mee pakt.

Zou je dan kunnen zeggen dat je een mechelaar dan kan knuffelen zonder dat je echt volledig onder de haren zit? Uiteraard begrijp ik dat er altijd wel haren af komen maar hoe erg is het??

Evelijn

Re: Vraagje over de mechelse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:03

Qua huis weet ik het niet.... maar de Mechelse herder bij mijn bijrijdpaard kan ik gewoon knuffelen zonder onder de hondenharen te zitten... (om vervolgens een paard te poetsen en daarna met katten te knuffelen en alsnog als haarbal weg te komen)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:09

Wij hebben 6 mechelse herders (buiten liggen) en als je die aait komt er altijd haar vanaf. Ik weet niet wat voor werk je wil doen met de hond maar misschien is het verstandig om na te gaan uit welke lijn deze hond komt. Veel mh worden afgestaan omdat ze te hoog in hun driften zitten, dan zijn ze niet te hanteren als huishond als ze geen goede basis hebben gehad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:15

Als je met een mechelaar wil werken, haal die dan aub bij een erkende fokker waarvan de ouderdieren ook werken. Zeker niet uit een asiel, heb nl gehoord dat mechelaars zich ook agressief naar hun baas kunnen keren. Wie weet voor welke reden die teef in het asiel zit. En asieleigenaren zijn niet altijd eerlijk hoor.

Qua haarverlies is het zo dat een mechelaar altijd haar verliest, in de rui periode nog meer. Als je dat echt irritant vindt moet je je afvragen of een hond dat haar verliest wel iets voor u is.
Om die reden heb ik nl een poedeltje.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 12:16

Deze hond is heel makkelijk en rustig in de omgang. Zeker niet driftig om te werken, gewoon gezonde zin.

Wij zijn goed voorbereid en weten goed waar we aan beginnen. We hebben beiden veel ervaring met honden.

Alleen vragen wij ons dus af als je een mechelaar binnen houdt en doet wat ik eerder genoemd heb, hoeveel last je dan van de haren zal hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:18

Heb een tervuerenaar gehad. In de tijd dat hij in een buitenhok zat ging die 2x per jaar in de rui. Toen we verhuisde en hem binnenshuis hielden verloor hij het hele jaar door net zoveel haar als in de rui.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:19

Ik heb zelf een mechelaar teef, deze haart het hele jaar door en in de rui zit je inderdaad helemaal onder. Maar ach zou nooit meer anders willen en met iedere dag stofzuigen en een kleefroller kom je een eind ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:21

lisem94 schreef:
hoeveel last je dan van de haren zal hebben.

Tja.. dat is heel erg persoonlijk. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben... maar zou ook niet dat als iets belangrijks vinden.. zou meer twijfelen over andere dingen.
Maar jij twijfelt er dus wel over... bedenk dus voor jezelf waarom je dat belangrijk vind. Kan jij en je huisgenoten er overheen stappen als hond toch meer haren verliest dan je vantevoren bedacht... of is het echt een no go.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:23

Wij hebben een mechelaar gehad, maar die haarde minder als onze andere hond en de hond die we nu hebben. Deze hond was gewoon bij ons in huis. Het haar heb ik nooit zo'n probleem gevonden maar altijd die vieze modder poten, had je alles net schoon :D .... haha, was een leuk beest.
Zou zeker goed uitkijken met het karakter, kan heel veel verschil in zitten. Ken er 1 die oervervelend kan zijn, houdt ook echt niet op met drammen en blaffen, gewoon een zenuwlijder.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:26

Ik heb twee kruisingen. De ene haart het hele jaar door, de andere vrijwel niet.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:32

Verharen doen ze 2x per jaar, dan is het handig om iedere dag te borstelen. Verder zoveel mogelijk de vacht met rust laten. Als de hond het fijn vind kan je met de stofzuiger je hond 'borstelen'.
Het verharen hangt ook samen met hoe lang en vaak de hond naar buiten gaat.

Persoonlijk vind ik het meevallen, maar dat zegt iemand die opgegroeid is met honden :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:37

Tiffany schreef:
Ik heb zelf een mechelaar teef, deze haart het hele jaar door en in de rui zit je inderdaad helemaal onder. Maar ach zou nooit meer anders willen en met iedere dag stofzuigen en een kleefroller kom je een eind ;)

Dat is ook mijn ervaring. Ik ken weinig rassen die zoveel haren als een Mechelaar. Vooral in de rui, dan moest ik eigenlijk 2x per dag stofzuigen. Als je een pesthekel aan haren heb, begin er dan niet aan. Het haren valt echt niet mee.

Wat ik bezwaarlijk zou vinden is zo'n intelligente werkhond uit het asiel halen. Mijn eerste hond was een 4 jarig allegaartje uit het asiel. Een schat en ik ben stapel op hem geweest, maar leren gehoorzamen buiten en loslopen is me nooit meer gelukt om hem te leren. Een paar jaar geleden een 9 maanden oude DH overgenomen van mensen die hem een weekje daarvoor uit het asiel hadden gehaald (hoe dom van het asiel). De voer- en baknijd is er nooit meer uit te krijgen.
Soms komen ze op je pad maar ik kies het liefste voor een pup. Die kan ik leren wat ik belangrijk vind en ik krijg geen erfenis van voorgaande baasjes. En die erfenis is er bijna altijd. Sneu voor de honden in het asiel maar als iedereen beter nadenkt waaraan hij begint met de aanschaf van een pup dan hoef ik me niet te verantwoorden waarom ik andermans fouten niet wil goedmaken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:30

Ik heb 3 mechelaars in huis maar vind het reuze mee vallen met het haar. Is misschien ook maar net wat je gewend bent natuurlijk. Ze verharen 2x per jaar dan borstel en kam ik ze wel regelmatig maar verder doe ik niks aan de vacht.

Wat betreft een hond uit het asiel, het hoeft niet altijd een foute hond te zijn. Soms zit er best wel eens eentje tussen die door omstandigheden weg moet en die niet verknipt of verpest is. Je moet er soms net mazzel mee hebben.

Wij werken niet met onze honden ze zijn hier gewoon voor bewaking in en rond het huis en voor de gezelligheid. We wonen wel buiten dus ze hebben heel veel ruimte en kunnen altijd rennen zoveel ze willen. Ze lopen nooit aan een riem. We doen wel gehoorzaamheids oefeningen met ze maar verder niet en ze zijn super lief. Wel enorm waaks maar dat zit er gewoon in.

Veel succes alvast met je hond ts!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:34

Hier viel het ook mee ze verhaarde twee keer per jaar stevig maar daarnaast bijna niet en ze kwam toch overal in buis ook op de stoffen bank. Tijdens de rui periode enkele keren douchen en goed blijven kammen dan ging het eerder over.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:38

Hier een Duitse korthaar.
Kan inderdaad elke dag (misschien wel twee keer) stofzuigen.
Had ik niet verwacht ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:39

Ik vind het juist heel erg fijn dat je kiest voor een asielhond.

Wij hebben een mechelaar en border, die mogen ook binnen (wel als de poten droog en proper zijn) niet zomaar binnen en buiten crossen wanneer ze willen.
Op de plaatsen waar ze rustig zijn komt er amper haar af, in de eetkamer willen ze wel eens wild spelen en vechten en daar vind ik hoopjes haar.
Bij knuffelen ondervind ik weinig last bij de herder. Haren gaan ook makkelijker van je kleren af dan die van de border collie.

Ik stofzuig zeker niet elke dag, ben werken door de dag, dus ze lopen maar een paar uur per dag in huis.
Maar dat is absoluut houdbaar, ik kan nog gewoon gasten ontvangen ookal stofzuig ik niet elke dag. :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:39

Wij hadden thuis een kruising mechelaar, ook uit het asiel. Een keer stofzuigen per dag ging prima, en dan hadden we nog wel vloerbedekking liggen!
Vind het super dat jullie er voor een uit het asiel kijken! iedere hond kan positief of negatief uitvallen, waar je die ook vandaan haalt.
En helaas zitten meer honden in het asiel vanwege 'foute' baasjes, dan vanwege 'foute' honden!!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:42

Me vriend heeft 2 mechelaars: de ene verhaart ontzettend veel hele jaar door (wat langhariger), andere nauwelijks behalve in de rui (kortharig). Ligt er maar net aan hoe haar vacht is en hoe ze gehouden worden. Het verschilt ook wel per hond. Ja stofzuigen elke dag is altijd wel nodig met honden in huis, maar dat vind ik met mijn labrador ook ;)

De kortharige wordt nooit geborsteld, de langharige moet wel echt geborsteld worden.
De kortharige heeft een super makkelijke vacht vergeleken met veel andere rassen. Ik zou me daar niet door tegen laten houden.

super dat je voor een asielhond gaat! Zouden meer mensen moeten doen! Als er niet met de mechelaar gewerkt had kunnen worden, zouden ze hem ook niet voor adoptie open stellen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:45

tijdens de rui haren ze behoorlijk, end e rest van de tijd haren ze ook :')

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:46

Ik heb een mechelaar gehad en ja hij haarde wel veel, maar met 1x daags stofzuigen ging het prima. Als hondeneigenaar moet je ook niet vies zijn van wat haren op je kleding, dat is (zeker in de ruiperiode) bijna niet te voorkomen. Lang leve de kledingrollers! :D

Een hond uit het asiel halen is natuurlijk helemaal top als de klik er tussen hond en baas echt is. Houdt er inderdaad wel rekening mee dat niet alles uit het verleden van de hond bekend hoeft te zijn bij het asiel.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 13:56

Bedankt voor al jullie reactie, echt hartstikke fijn!!!

De teef is 14 maanden, als zwerver binnen gekomen. Ze weten dus werkelijk niks behalve wat ze zelf ondervonden hebben en ik vandaag.

Ze is heel rustig, toen we op de plek kwamen waar alle honden in de kennels zaten lag zij rustig op haar kleedje te kijken. Bij het eerste contact keek ze de kat uit de boom, toen er eenmaal gesnuffeld was en wij haar 'negeerde' trok ze heel erg bij. Heel vriendelijke en knuffelig en ze kwam steeds ook even haar neusje tegen ons aanduwen.

We hebben 3 kwartier met haar gewandeld, ze liet zich goed controleren, zelfs al had ze overduidelijk energie voor 10. Ze schrok nergens van en reageerde ook heel goed op aanwijzingen die we haar gaven.

Andere dingen weten we dus niet. Als we haar nemen, waar het heel erg op lijkt, geven we haar alle tijd om te wennen aan haar nieuwe omgeving. Wanneer ze genoeg gewend is hebben we genoeg tijd om met haar aan de slag te gaan en eventuele dingen aan te leren of te ontmoedigen.

Wij nemen overigens bewust een hond uit het asiel, er zitten er genoeg, en dus ook nog hele 'bewerkbare' honden. Wij zochten ook geen project. Ik vind het leuk reacties te lezen van mensen die dat positief vinden!!
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 03-10-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:05

Klinkt als een leuke hond! Die kun je nog van alles leren hoor. Denk dat je er een hoop plezier mee gaat krijgen. Juist fijn dat je zo'n hond weer een goed huisje wilt geven.

Ik heb een van mijn mechelaars bij een particulier gekocht toen ze 3 jaar was. Maar die heeft intussen ook veel bijgeleerd en we hadden vanaf het eerste moment een goede klik. Heb alleen maar heel veel plezier van haar tot nu toe en heb haar nu al 6 jaar en heb ook al 2 kinderen van haar. Die zijn ook erg lief en knuffelig en in huis zijn ze totaal niet druk maar heel braaf.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:08

onze mechelaar is ook een herplatser, zat veel werk aan, maar ze is geweldig.

meestal is ene mechelaar een hond die graag voor en mét je werkt.... ga de uitdaging aan, zoek iets wat jullie allebei leuk vinden (gehoorzaamheid, behendingheid, hoopers, doggy dance, ipo etc) en je gaat er hoogstwaarschijnlijk een vriend voor het leven mee krijgen

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 14:23

aisie: was dat gepland, 2 pups van je hond? Leuk wat je vertelt en heel erg herkenbaar, echt grote knuffels inderdaad!!

EmptyWords: hoe oud was jullie hond toen ze bij jullie kwam? Waar hebben jullie zoal aan moeten werken?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:27

Ja ik heb bewust een nestje met haar gefokt. Ze komt uit een hele goede bloedlijn en ik heb er ook een goede dekreu bij gehad. Die is nu dekreu in Miami en wereldberoemd ondertussen dus goede keus geweest haha. Ik was van plan om 1 pup te houden (had er 9) maar uiteindelijk zijn dat er 2 geworden. Maar ze zijn echt superleuk. Fijne honden, gehoorzaam en baasgericht en heel waaks. Dat vind ik prettig want wij wonen achteraf en ik ben erg bang als ik alleen thuis ben.