Hondenluik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

silversomali

Hondenluik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:32

Ik zoek mensen die een hondenluik hebben en hun ervaringen hiermee!

Ik loop nu fulltime stage en ga daarna (februari) waarschijnlijk ook fulltime werken. Voor mijn honden heb ik nu 3 dagen in de week oppas geregeld, dus de hele dag hebben ze gezelschap en lange wandelingen. De overige 2 dagen werkt mijn vriend een paar uur thuis zodat ze niet te lang alleen zitten. Nu is het in de zomer wel makkelijk omdat ik dan de tuindeur een stukje openzet zodat ze als wij weg zijn dus altijd even naar buiten kunnen als ze willen. Nou wordt het natuurlijk binnenkort kouder waardoor bij mij het idee opkwam om een hondenluik aan te schaffen. Zo kunnen ze ook in de winter naar buiten mochten ze nodig een plasje oid moeten doen. Ik heb hier alleen helemaal geen ervaring mee. Hoe makkelijk is het om dit in een deur te krijgen? Gaat het hierdoor niet tochten? Gaat de hond er wel doorheen? (ik heb windhonden)

En waar ik me nog het meeste over zorgen maak is of het luik niet per ongeluk kan blokkeren op het moment dat ze buiten zijn en dat ze dan in de tuin vastzitten in de vrieskou. Wat denken jullie?

Mijn honden zijn tussen de 50 en 60 cm groot maar niet breed.

Graag jullie ervaringen!

Vermeld ajb ook het type hondenluik dat je hebt en de grootte ervan en de grootte van je hond

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:35

Ben eigenlijk ook wel benieuwd. Wil d'r ook eentje maar m'n moeder wilt er geen. Komen er geen inbrekers doorheen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:35

Heb ervaring met een zelfgemaakt hondenluik (leek op een kattenluik maar dan groter) en een mechelse herder. Dat werkte uitstekend. Als ik honden riep om naar buiten te gaan waren ze me al voor. Zonder dat ik de deur open hoefde te doen.
Het luik was zo gemaakt dat de hond er rechtop doorheen paste. Aan de onderkant hadden we een soort tochtstrip maar een herder is natuurlijk sterker om het toch open te duwen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:38

Elinex304 schreef:
Ben eigenlijk ook wel benieuwd. Wil d'r ook eentje maar m'n moeder wilt er geen. Komen er geen inbrekers doorheen?

Dat zou in theorie natuurlijk kunnen, afhankelijk van de grootte. Mijn huis ligt helemaal in het midden van een binnentuin, dus daarvoor moet je een heleboel schuttingen over. Daarbij lijkt het me als inbreker wat minder praktisch om een huis te kiezen waar honden zitten :Y)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:38

friesam schreef:
Heb ervaring met een zelfgemaakt hondenluik (leek op een kattenluik maar dan groter) en een mechelse herder. Dat werkte uitstekend. Als ik honden riep om naar buiten te gaan waren ze me al voor. Zonder dat ik de deur open hoefde te doen.
Het luik was zo gemaakt dat de hond er rechtop doorheen paste. Aan de onderkant hadden we een soort tochtstrip maar een herder is natuurlijk sterker om het toch open te duwen.

Was dat dan een luik van hard materiaal of meer een soort van zachte flap?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:40

silversomali schreef:
friesam schreef:

Was dat dan een luik van hard materiaal of meer een soort van zachte flap?

Van hout. Met een piano scharnier heet het geloof ik.

har166

Re: Hondenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:43

Ik heb er eentje voor mijn hondje en katten. Het is er een voor honden tot 20 kg, hij sluit aardig af en laat daardoor niet veel kou naar binnen. MAAR Joopie ( mijn hondje ) vindt het luikje eng. Daarom heb ik er een stok onderstaan zodat het luikje altijd open staat, dat brengt natuurlijk wel veel kou naar binnen. De katten vinden het luikje prima, als ik thuis ben haal ik de stok weg en de katten lopen er dan gewoon doorheen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:44

har166 schreef:
Ik heb er eentje voor mijn hondje en katten. Het is er een voor honden tot 20 kg, hij sluit aardig af en laat daardoor niet veel kou naar binnen. MAAR Joopie ( mijn hondje ) vindt het luikje eng. Daarom heb ik er een stok onderstaan zodat het luikje altijd open staat, dat brengt natuurlijk wel veel kou naar binnen. De katten vinden het luikje prima, als ik thuis ben haal ik de stok weg en de katten lopen er dan gewoon doorheen.

Jammer dat je hondje er bang van is! Dan kan je eigenlijk net zo goed de deur openzetten. Van wat voor materiaal is het luik?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:46

nee als ik de deur open zet dan kan iedereen naar binnen hahahaha, ik zet het luikje alleen open als ik weg ga, dan kan hij de tuin in om te plassen of whatever. Het luikje is van plastic met een transparant deurtje. Ik zal thuis even kijken werk merk het is.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:53

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:58

Ik vraag me wel af of diefstal schade gedekt wordt als je zo'n luik hebt en er wordt ingebroken. Het is bijna hetzelfde als de deur open laten staan vanuit het perspectief van een inbreker...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:09

ja een staywell! heel goed die heb ik, ik kon niet op de naam komen maar dat is het. Het luikje is een slag groter dan een kattenluikje, geen dief die daar doorheen kan klimmen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 12:14

Ja ik heb wel een grotere nodig dus, daar zou denk ik een klein persoon wel doorheen kunnen. Maar nogal kleine kans dat iemand bij ons gaat inbreken gelukkig.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:17

Voor katten heb je van die luikjes die open gaan als de kat er is, daar zit dus zo'n chip in die dan registreert dat de kat in de buurt is (want die heeft ook zo'n chip). Is dat er niet voor honden?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:24

Hier ook een hondenluik. Zelfde als een kattenluikje maar dan stuk groter. Bij ons tocht hij wel. Mijn vorige hond en de poezen gaan er probleemloos door naar binnen en buiten. Onze huidige hond durft het echter niet. Meestal heb ik de deur ook op de haak en anders staat er een krukje die het luikje open houdt, zodat de hond er toch door kan :-)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:28

Sommige verzekeringen dekken diefstal zonder braakschade dus dat zou dan al geen probleem meer moeten zijn. Wij hebben ook een zelfgemaakt hondenluik met een metalen luik, onze kruising duitse dog kan er door dus ook een inbreker maar welke inbreker steekt zijn kop door een hondenluik......... Het werkt verder perfect, honden kunnen binnen of buiten spelen , net waar ze behoefte aan hebben en ik kan dus rustig een paar uur weg zonder me zorgen te hoeven maken over onze honden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:34

Ik heb ook een zelfgemaakt hondenluik met van die zware plastic lamellen (wat ook voor de deuren van paarden worden gebruikt) maar mijn hond woont in de garage dus dan is het wel handig dat hij zelf naar binnen en buiten kan. In huis zou ik niet zo snel doen, mijn moeder had een kattenluik van een goed merk in de buitendeur maar dat tochtte als de ziekte! Op mijn hondenluik staat geen wind, dus die tocht ook niet.