Mijn vriend en ik hebben sinds afgelopen weekend een kitten samen. Heb altijd al katten gehad, naast andere dieren, dus totaal geen probleem. We hebben expres een bewust gefokt nestje gekozen, welke een kitten over had die ontwormt, ontvlooid en zindelijk was. Alles gaat goed en wel en het katje is al aardig gewend. Wel heeft hij iets raars. Hij gebruikt de kattenbak, deze wordt ook dagelijks ontdaan van de urine ballen en de ontlasting. We hebben BioKat erin, welke van de urine een bal vormt en de geur dus verminderd. Maar daarnaast plast hij dus zo ongeveer 1 maal per dag op een andere plek. Dit kan achter de tv kast zijn, op de badmat voor de douche, net waar hij op dat moment lijkt te moeten. Heel apart. Na het schoonmaken sprenkelen we wat jenever op een doekje en laten die geur daar achter. Gaat een paar keer goed en hop, vanmiddag zat hij weer achter de tv te plassen.
Waarom doet hij dit vraag ik me af? We hebben tot nu toe aan maatregelen:
- de klep van de kattenbak af, we hadden de indruk dat hij moeite had om door de klep te klimmen
- elke dag de ontlasting en de urineballen eruit
- wanneer hij erbuiten plast, direct opgetild en in de kattenbak gezet
- gesprenkeld met jenever op de plekken waar hij nu geweest is
Verder weet ik t niet zo goed. Kattenplas is uiteraard erg vies en na een week elke dag ergens een plek opruimen ben ik het best wel zat. Hij gebruikt de kattenbak immers gewoon voor beide doeleinden, waarom moet dat nou ook in de kamer? En waarom alleen dat plassen? Hij poept puur in de kattenbak (gelukkig). Er is geen verband met wanneer hij gespeeld heeft of stress. Gisteren liep hij vanuit zijn slaapplek heel nonchalant langs mij via de slaapkamer naar de open badkamer en maakte daar dus zijn nieuwe plasplek eigen. Wie heeft dit ook meegemaakt en wat heb je eraan kunnen doen? Gouden tips zijn heel welkom!