Kitten plast naast kattenbak ook op andere plaatsen, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Kitten plast naast kattenbak ook op andere plaatsen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:26

Hoi,
Mijn vriend en ik hebben sinds afgelopen weekend een kitten samen. Heb altijd al katten gehad, naast andere dieren, dus totaal geen probleem. We hebben expres een bewust gefokt nestje gekozen, welke een kitten over had die ontwormt, ontvlooid en zindelijk was. Alles gaat goed en wel en het katje is al aardig gewend. Wel heeft hij iets raars. Hij gebruikt de kattenbak, deze wordt ook dagelijks ontdaan van de urine ballen en de ontlasting. We hebben BioKat erin, welke van de urine een bal vormt en de geur dus verminderd. Maar daarnaast plast hij dus zo ongeveer 1 maal per dag op een andere plek. Dit kan achter de tv kast zijn, op de badmat voor de douche, net waar hij op dat moment lijkt te moeten. Heel apart. Na het schoonmaken sprenkelen we wat jenever op een doekje en laten die geur daar achter. Gaat een paar keer goed en hop, vanmiddag zat hij weer achter de tv te plassen. -O-
Waarom doet hij dit vraag ik me af? We hebben tot nu toe aan maatregelen:

- de klep van de kattenbak af, we hadden de indruk dat hij moeite had om door de klep te klimmen
- elke dag de ontlasting en de urineballen eruit
- wanneer hij erbuiten plast, direct opgetild en in de kattenbak gezet
- gesprenkeld met jenever op de plekken waar hij nu geweest is

Verder weet ik t niet zo goed. Kattenplas is uiteraard erg vies en na een week elke dag ergens een plek opruimen ben ik het best wel zat. Hij gebruikt de kattenbak immers gewoon voor beide doeleinden, waarom moet dat nou ook in de kamer? En waarom alleen dat plassen? Hij poept puur in de kattenbak (gelukkig). Er is geen verband met wanneer hij gespeeld heeft of stress. Gisteren liep hij vanuit zijn slaapplek heel nonchalant langs mij via de slaapkamer naar de open badkamer en maakte daar dus zijn nieuwe plasplek eigen. Wie heeft dit ook meegemaakt en wat heb je eraan kunnen doen? Gouden tips zijn heel welkom!

Roadracer

Re: Kitten plast naast kattenbak ook op andere plaatsen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:37

Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar is wel belangrijk om meteen aan te pakken, nu is hij nog jong.

Hoewel het een kitten is, misschien toch voor de zekerheid even een medische check door de dierenarts. Als hij ergens pijn heeft (blaasontsteking oid), kan dat tot zindelijkheidsproblemen leiden. Zijn het steeds grote plassen, of kleintjes? Gaat ie er echt voor zitten, of is het meer sproeien? Heb je het idee dat hij gestrest is, omdat hij nog maar pas in huis is? Oogt hij angstig, of heel relaxed?

Welke kattenbakvulling had hij bij de fokker? Probeer die vulling eens. Het kan zijn dat hij liever andere vulling gebruikt.
Verder de kap (al dan niet tijdelijk) van de kattenbak afhalen. Sowieso goed dat je het deurtje er al uit hebt.:)
Kattenbak op een andere plek zetten, misschien vindt hij de plek waar het ding nu staat niet prettig (als het een onveilig gevoel geeft, kan dat een reden zijn dat ie hem liever niet gebruikt).
Evt. Feliway gebruiken als het stress-gerelateerd gedrag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:50

Ik volg dit even mee, dan wel niet met kittens maar met volwassen poesen.

Beiden gesterriliseert, maar plassen toch wel regelmatig buiten de kattenbak.
Dit doen ze in hun kattenkamer als we weg zijn of snachts.

De kattenkamer is 15M2 groot en voor de katten ingericht. Staat niks in op een aantal bijna lege stellingen en een kastje na, hangen lege planken aan de muur speciaal voor de katten zodat ze de hoogte in kunnen, krabpaal er in, radiatormandje, voer en dinkbak en dus de kattenbak.

Als ze buiten de bak plassen is dit vaak op iets anders. Eerder had ik speeltunnels, lege dozen, lege big-shoppers, fleece dekentjes, mandjes met kleedjes e.d. door de kamer heen verspreid, maar alles werd onder gezeken. Echt grote plassen ook nog. Omdat ik dit gewoon gigantisch smerig vind heb ik alle kleedjes, tunnels, tassen, kussentjes e.d. maar weggehaald. Zolang ze er niet op plasten bleef het liggen, inmiddels ligt er niks meer omdat ze alles onder geplast hebben. Nu er niks meer ligt vind ik toch nog wel regelmatig een plas door de kamer verspreid. Geen idee wat ik nu nog kan doen..

Ik moet zeggen dat wij momenteel de zelfde kattenbak vulling gebruiken (bio cat), maar bij mijn katten maakt het soort kattenbakvulling niet uit, ze doen het sowieso wel.

Jenever erover sprenkelen heb ik nog nooit van gehoord trouwens.. Wat voor een effect moet dit hebben?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:56

Ja, want vervelend is het zeker.
Ben niet direct van de dierenartsen, maar indien dit nog een week aanhoudt zal ik m laten controleren op blaasontsteking.
Het zijn namelijk grote plassen, echt gewoon wanneer hij moet, loopt er ook rustig heen en je moet m vooral niet storen (logisch, wanneer ik t zie pak ik m op, wacht heel subtiel even tot ie klaar lijkt en bijna omhoog gaat met het achterwerk voor ik ingrijp, anders heb ik een spoor plas op te ruimen over de meubels e.d. heen. Hij gaat er dus echt voor zitten, incl het kronkeltje in de staart, waaraan ik herken dat ie plast. Gestresst lijkt hij iig niet. Hij is ontzettend speels, ligt graag bij je, ligt op de bank en ontdekte het hele huis direct de tweede dag. Is dol op de koelkast en heel aanhankelijk. Hij is nu 12 weken oud.
Kattenbak staat gewoon in een hoek, lekker rustig. We hebben dezelfde vulling. Zij had ook de katten binnen wegens de stad en dit spul geurt minder. Zou ook niet weten waarom hij de ene keer wel gebruikt ervan maakt (gemiddeld 2 plasballen per dag erin) en zijn ontlasting nog en de andere keer bedenkt dat hij t ergens anders doet...Hij begraaft het ook gewoon.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:59

Jenever is een sterke geur, van sterke geuren houden ze niet en zullen ze er niet gaan liggen/plassen/eten e.d. Een kat kiest in principe 1 plek om te poepen en plassen uit. Sterke geuren mijden ze. In principe... Uiteraard verdampt de geur na verloop van tijd, dus dat hij het nu weer achter de tv heeft gedaan is niet heel raar, de geur zal al minder zijn.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:03

Wel direct ingrijpen en hem op de bak zetten !
Geloof me zodra je hem in z'n nekvelletje pakt dan stopt hij met plassen hoor ;)
Rustig op de bak zetten, aaien en weglopen.
Op de plekken waar hij geplast heeft Feliway spuiten.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:06

Ander kattenbak grit, bak op een andere plaats zetten, meerdere keren per dag er even opzetten en plekken waar niet geplast mag worden even folie op lleggen

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:08

Haha echt? Ik ben als de dood dat t over de bank, tv, tvmeubel en de playstation e.d. heen komt :+
Ik ga t gewoon proberen als ik m er weer op betrap. Feliway ga ik eens opzoeken.
Want dit is niks :n

Wat is het nut van de folie als ik vragen mag? Werkt dat afstotend oid?

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:10

Nee het spetterd onwijs als ze er op plassen aluminium folie

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:12

Onze kittens deden dat ook in het begin ging na paar keer per dag op de bak zetten en het afzetten met aluminium folie na een week of 2 over

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:17

Even extra bak(ken) neerzetten. Ze hebben op die leeftijd nog maar kleine blaas dus soms hebben ze dan niet door dat ze moeten en overvalt het een beetje!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:22

Heb je geprobeerd een extra kattenbak neer te zetten op een andere plek in het huis? Wil ook nog weleens helpen. Er was volgens mij ook een regel voor het plaatsen van kattenbakken: 1 kattenbak +1 voor elke kat in huis dacht ik.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:24

(tijdelijk) meer kattebakken neerzetten, en ik zou persoonlijk ook 1 kattebak zonder kap (en klep) dus neerzetten, sommige katten vinden de kap niet zo fijn want dan kunnen ze niet goed om zich heen kijken (maar anderzijds doet hij meestal het wel op de bak dus dat is het waarschijnlijk niet, maar als je er toch meer neerzet kun je net zo goed er 1 zonder kap neerzetten)

Kattebak(ken) schoonmaken met chloor (katten houden van de geur van chloor :) )
Feliway ophangen voor het geval het stress gerelateerd is en weer even een tijdje behandelen als babykitten die nog niet zindelijk is, zelf regelmatig dus de kat op de bak zetten als je vind dat het al weer een tijdje geleden is.

Verder kun je een ander merk kattegrit uitproberen, katten kunnen extreem kritisch zijn lol
Mijn vorige kat hield niet van klontvormend en weigerde op de bak te gaan als hij niet helemaal schoon was (alles eruit geschept dus)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:44

Hou het beestje eens een week op 1 (niet te grote) kamer met liefst 2 kattenbakken. Dan is hij nooit verder dan enkele meters verwijderd van de kattenbak. Soms hebben kittens wel eens 'geen zin' om naar de kattenbak te lopen als die te ver weg is en ze zijn druk met spelen, ontdekkingstocht, etc. Soms wachten ze ook te lang omdat ze iets leuks aan het doen zijn en dan is de nood ineens te hoog.

Let er altijd op dat de kattenbak niet te dicht bij het eten en drinken staat! Jij eet ook niet vlakbij je toilet.

Zet het kitten na de maaltijd ook even op de kattenbak om de bedoeling nog even duidelijk te maken.

Een kitten van 12 weken dat niet 100% zindelijk is, is niet normaal. Kittens zijn volledig zindelijk op 5 tot max 6 weken oud, tenzij er dus iets mis is.

Als hij nog steeds langs de kattenbak gaat terwijl hij in een afgesloten kamer zit, dan is er idd een medisch of psychologisch probleem.

En dat laatste is niet zo gek, want een kitten hoort nooit, echt nooit, zonder soortgenootjes op te groeien.

Een goede fokker/asiel/stichting geeft dan ook nooit 1 kitten mee als er nog geen kat in huis is bij de nieuwe baasjes, dan neem je een koppeltje ofwel krijg je er geeneen mee.