Twijfel over advies dierenarts, snee bij hond. (fotos)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Twijfel over advies dierenarts, snee bij hond. (fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:55

Jaja het lijkt mode te zijn in mijn huishouden. Na mijn paard, is nu ook mijn hond aan de beurt!
Gelukkig veel minder erg allemaal maar wel een vervelende snee.

Vanmorgen was ik op bezoek bij iemand en mijn hond was aan het spelen met de zijne. Opeens komt mijn hond terug en gaat bij mij op zijn rug liggen (niet uitzonderlijk als ik thuis ben, maar spelen word normaal niet onderbroken voor knuffelen :Y) ) en ik zie een vervelende snee. Niet heel ernstigs, zeer oppervlakkig, maar de huid is wel door en mij lijkt het duidelijk, dit moet even gehecht worden. Dus hond in de auto en naar de dierenarts.

Die zegt eigenlijk je hebt 2 opties. Ofwel ik breng hem onder narcose en hecht het. Of ik laat het zo, het zal wel genezen. Dagelijks schoon maken met betadine oplossing en zorgen voor een schone ligplek, dan komt het wel goed.
Ik vond een narcose nogal een heftig middel voor een sneetje als dit. Ik dacht eigenlijk gewoon beetje sederen, plaatselijk verdoven en hechten of lijmen...

Maar goed, mijn hond maar gewoon mee naar huis genomen. Het zit me echter niet lekker.
Het is overigens gebeurd rond 11 uur vanmorgen. De randen zijn nu helemaal zwart van het zand want ja, het is een hond.

Hebben mensen dit ook gehad bij hun hond en hoe is het bij jullie opgelost. Ik weet het ,bokt is geen dierenarts, maar heeft wel een boel ervaring.
Ik twijfel namelijk heel erg om gewoon terug te gaan en toch om hechtingen of lijmen te vragen.

Wat weet bokt?

De wond:
Afbeelding

Niet helemaal scherp maar zo krijg je een betere indicatie van de grote. De hond is een weimaraner van 62cm schofthoogte, 25 kilo.
Afbeelding

Meraki

Re: Twijfel over advies dierenarts, snee bij hond. (fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:57

Lastig hoor, als het je niet lekker zit.. zou ik alsnog naar het spreekuur gaan vanavond. Of je stuurt foto's van de wond op naar de DA (mocht je dat nog niet gedaan hebben).
An sich is het geen diepe wond of wel? Mja, mij zou het ook niet lekker zitten :')

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:57

Ik zou per direct naar een andere dierenarts gaan. Dit moet gehecht worden, en omdat jouw dierenarts er zo makkelijk mee om is gegaan zal het ook nog eens opnieuw open gemaakt moeten worden.

Met moeten doel ik niet op levensbedreigens maar wel op dat het anders heel lelijk gaat genezen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:58

Zeker weten naar een Dierenarts gaan.
De hond zal voor de veiligheid ook een antibioticaspuit moeten krijgen om ontstekingen/infecties tegen te gaan. Zo te zien zal het ook zeker schoongemaakt moeten worden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-10-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:59

Ik vind het een flinke jaap nog inderdaad, die ook makkelijk kan gaan ontsteken en voor ongemak kan zorgen.
Als ik jou was zou ik zeker even contact opnemen met jouw DA en vragen of hij het plaatselijk kan verdoven en daarna hechten, en/of waarom je hond volgens hem helemaal onder narcose zou moeten, dat vind ik ook nogal heftig.
Kan hij het niet goed beargumenteren of weigert hij, zou ik eens een bezoekje doen aan een andere DA

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:00

Is de huid om zo'n wond niet gewoon moeilijk te verdoven? Algehele narcose vind ik dan ook wel weer wat heftig alternatief trouwens.
Maar mijn rat bijv had een grote open wond op haar buik (van weghalen baarmoeder, dus vrij diep), tot 2 keer toe gehecht en tot 2 keer toe had ze alles inclusief nietjes er uit getrokken (uiteraard alleen de hechtingen van de bovenste laag huid). Toen maar zo gelaten op advies van da en is prachtig genezen. Gewoon in de gaten houden dat t niet gaat ontsteken, dan komt het wel goed. Zo oppervlakkige huid geneest snel genoeg.
Laatst bijgewerkt door Kever op 02-10-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:01

Meraki, inderdaad heel oppervlakkig, echt alleen de huid door. Het bloedde niet eens echt, het meeste rood is betadine.

Mijn dierenarts vind ik erg fijn en normaal zeer goed advies geven. In frankrijk zijn ze soms alleen wat laks/makkelijker met dingen.

Helmer, hij heeft net een antibiotica kuur vanwege een penissschacht onsteking. Stom toeval.

Nachtlampje, ik heb dat voorgesteld maar hij zei dat het alleen kon met algehele narcose. Dit is echt heel heftig, vooral omdat dit ras er overgevoelig voor kan zijn.

Dat zei mijn arts dus ook ajspruit
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 02-10-14 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:02

Jakkes dit vraagt om hechten en ja dan moeten ze wel plat op die plek. Onze oude hond heeft op een dergelijke plek een hap gehad eens waarbij een vergelijkbare lap huid was losgerukt. Hij moet volledig onder narcose om het goed te kunnen hechten.

Eventueel kun je als de dierenarts dat niet wil hem een t shirt aandoen zodat de plek schoonblijft.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:03

Ik kan je vertellen dat die beesten echt een stuk sterker en zelfgenezend zijn dan je denkt. Ik zou dit van je da aannemen en pas opnieuw gaan als t echt de foute kant op gaat ;)

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:03

Waarschijnlijk kan het nu zowieso niet meer gehecht worden ivm de tijd tussen verwonding en nu, maar het staat wel aardig open lijkt zo op de foto.
Je hebt volgens mij dan kans dat het gaat infecteren e.d. als je nu nog zou willen hechten/lijmen. Schoonmaken met betadine en evt. smeren met honingzalf, dat bevordert de wondgenezing. Zou het wel even in de gaten houden en mocht het morgen nou echt pussig/etterig worden > terug naar dierenarts.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:04

Naar een andere dierenarts gaan. Ik vind het een behoorlijke jaap, en verwacht dat dit toch echt gehecht moet worden en het dier een antibioticakuur nodig heeft en wellicht pijnstillers.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:04

Als je het al wil laten hechten moet dat wel binnen 24 uur en met die vieze randen vraag ik me af of je het uberhaupt nog moet laten doen.
Hoe groot ook het heelt sowieso wel, desnoods ondersteunen met honingzalf en in de tussentijd zo schoon mogelijk proberen te houden, wellicht een medical petshirt aan als je met hem naar buiten gaat.

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:05

Ai dat ziet er niet zo goed uit :n doet het pijn bij de hond?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:10

Hij zei wel, in de gaten houden ivm met infecties.

Ik heb nog een soort honingzalf staan van mijn paard :') Dat is wel een goed idee! Even kijken of ik de buurman kan strikken om hem vast te houden zodat ik het kan smeren, want of ie dat toelaat in alle rust, denk het niet.

Even voor de duidelijkheid, ik kan naar de zelfde praktijk gaan en daar om een andere arts vragen, maar een andere praktijk is al gauw 40 km verderop en dus geen optie. Ik heb vertrouwen in dit adres, ik denk alleen dat ze hier wat makkelijker zijn, frans he.

Een t-shirt vind ik ook een goed idee! Eens zien of ik heb dat hem past :+

Zonnebloem mijn hond heeft een vreselijk leven, hij loopt hier namelijk vrij rond :Y) Dat wil zeggen, in huis, op mijn terrein en het bos waar ik in woon. Alleen iets doen als hij buitenkomt is dus vrijwel onmogelijk.

Hij lijkt er totaal geen last van te hebben zolang je er niet aankomt. Speelt en rent gewoon verder.

Voor hechten denk ik ook dat ik nu te laat ben. Lijmen zou misschien kunnen, maar dan moet het wel grondig schoongemaakt worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:11

Het lijkt groot en is ook gapend, advies van de da kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Vooral met het risico van de narcose. Ik zou mesitran halen en de wond verbinden, lijkt me een plek waarbij je dit zelf goed kunt doen. Litteken zal er wel overblijven, kaal plekje maar dat zou ik niet zo erg vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:13

Mismo en schoonhouden buiten, nee dat gaat niet werken. Tenzij je hem steeds aan de riem met je meesleept als je buiten bezig bent. Is hij gebeten speels of ergens achter blijven hangen?

T shirt kun je eventueel bij de nek aan een halsband vastmaken en als hij achter te ruim zit wat smaller maken met een knoop erin. De speciale medshirts zijn er ook in frankrijk wel alleen plast dat erg lastig voor hem buiten. Dan moet je hem alsnog vasthouden steeds. Desnoods daaronder verband aanleggen om zijn romp heen met een goede klodder zalf erop

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:16

dit had gewoon gehecht moeten worden...de hond van mijn vader is een keer door een glazen deur gesprongen,ik ben er toen heengegaan met mijn hechtgaren.De wonden geschoren,drie stuks.Een op de poot,de pezen waren te zien,een op de rug van ook een centimeter of 6 en een onder een voorpoot.
Alles netjes gehecht,zonder verdoving.Wel een bandje om zijn bek.Ook redelijk grote hond,60 cm 40 kilo.
Op de poot het verbonden.Antibiotica gegeven en de volgende dag verband verwisseld en de andere wonden met betadine schoongemaakt en alluspray er op gespoten.Na tien dagen de hechtingen er uit.Niets is gaan ontsteken en alles is keurig geheeld.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:16

Wonden genezen sneller wanneer je ze niet nat/vet houdt of afplakt/verband er omheen doet... Vandaar een nat verband als je een wond juist open moet houden ^^

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:17

Mijn eerste gedachten is ook: honingzalf en afdekken. Ik heb bij mijn paard een wond ook op die manier behandeld (hechten was al te laat...) en je ziet het bij wijze van genezen. Werkt echt super!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:18

geerke schreef:
dit had gewoon gehecht moeten worden...de hond van mijn vader is een keer door een glazen deur gesprongen,ik ben er toen heengegaan met mijn hechtgaren.De wonden geschoren,drie stuks.Een op de poot,de pezen waren te zien,een op de rug van ook een centimeter of 6 en een onder een voorpoot.
Alles netjes gehecht,zonder verdoving.Wel een bandje om zijn bek.Ook redelijk grote hond,60 cm 40 kilo.
Op de poot het verbonden.Antibiotica gegeven en de volgende dag verband verwisseld en de andere wonden met betadine schoongemaakt en alluspray er op gespoten.Na tien dagen de hechtingen er uit.Niets is gaan ontsteken en alles is keurig geheeld.

Pezen zichtbaar is wel behoorlijk wat heftiger dan alleen opperhuid doorgesneden.. Logisch dat je het dan hecht! Maar zo oppervlakkig als deze wond..

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:19

Haha Karuna, jij snapt hem :P. Dat word hem niet met die draak van mij ~~}> . En ik kan hem niet aan een lijn houden de hele dag.

Ik ga even in mijn werkklerenkast shoppen voor de hond :=

Gewoon speels gebeurd. Missschien wat scherps daar in het werkhok of zo. geen idee, hij loopt daar wekelijks rond.

Tja had gemoeten geerke... Ik had misschien voet bij stuk moeten houden maar daar koop ik nu niet veel voor natuurlijk.

Het feit dat er mensen zeggen dat het toch wel gewoon prima kan genezen zonder wildvlees en andere taferelen ben ik erg blij mee en geeft wat hoop.

Ik heb de franse mesitran in huis dus dat ga ik smeren! Vanavond goed schoonmaken, smeren en morgen krijgt hij een mooi tshirt aan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:21

het geneest veel sneller als het gehecht is.Maar ik heb het ook eens meegemaakt met iemand met een dober die een wondje had....die moest volledig onder narcose.Dat doen de dierenartsen hier in frankrijk wel vaker.Misschien toch angstig?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:21

Is het niet zo n slecht weer bij jou dat je binnen verder kunt klussen? Dan heeft hij misschien een dag of wat pech om verplicht ook binnen te blijven en alleen aan de riem buiten. Maar dat zal wel niet :+ .

Onze hond was gewoon onze eigen dierenarts maar die moest toch ook plat. Vanwege de plaats van de wond,

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:23

Nou ik zou dit toch wel dicht willen hebben! Wat een jaap nog....en zeker als die hond overal op en in gaat. Ligt dat gat steeds over de grond te schuren....

Zou dit echt niet zo willen laten hoor :n

Ewona

Re: Twijfel over advies dierenarts, snee bij hond. (fotos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:29

Deze wonde had ik persoonlijk ook laten hechten, ook al gaf de DA advies om het niet te doen.
Desnoods maar even paar nieten erin zonder verdoving.
Onze chihuahua is ook al eens gehecht zonder verdoving en ging prima, gaf zelfs geen kik.
Er is me toen ook gezegd dat het niet gehecht hoefde te worden, maar ik vond het een redelijke snap en heb het toen toch laten hechten omdat het dan sneller of mooier zou helen.
Heb hem toen wel een baby-shirtje aan moeten doen omdat hij anders aan de nieten ging rommelen, maar was verder heel snel weer in orde.

Misschien toch maar even terug contact nemen voordat je met een infectie zit.