Honden, hoe slopen afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Honden, hoe slopen afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 07:35

N.a.v. topic over bench, vraag ik me af hoe ik het sloopgedrag überhaupt af kan leren.

We hebben twee honden (podenco's) van twee en drie jaar oud. Indeling van ons huis (dat te koop staat) is zodanig dat er geen aparte hondenkamer te realiseren is, en een kennel is niet geschikt voor het ras (koud) en de verkoopstatus van het huis.

Aangezien ik een bench idd ook not done vind voor zo'n lange tijd zitten ze ik een deel van de woonkamer. En ondanks dat ze ruim genoeg beweging en uitdagingen krijgen, slopen ze nog steeds. De bank, de telefoon, afstandsbediening.. 1x vergeten iets weg te leggen en je bent de banketstaaf.

Maar.. Als we thuis zijn doen ze niets. En ze slopen niet na een aantal uur samen zijn, zo hebben ze mijn zus gebeld :D toen ik net een kwartier weg was..

De bank hangt nu met ducktape aan elkaar, en een nieuwe kopen is nu nog zinloos. Nu schrijven een aantal mensen in het bench topic dat slopen met opvoeden af te leren is.. Wie kan mij wat tips geven doe ook practisch haalbaar zijn in deze (hopelijk tijdelijke tot verkoop woning) situatie?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:54

Mariska_28 schreef:
Nu schrijven een aantal mensen in het bench topic dat slopen met opvoeden af te leren is.. Wie kan mij wat tips geven doe ook practisch haalbaar zijn in deze (hopelijk tijdelijke tot verkoop woning) situatie?

Wel, het is altijd makkelijk andermans problemen op te lossen over het internet, de praktijk is vermoedelijk anders.
Je zegt zelf dat je honden niet slopen als je erbij bent, dus je hebt het ze al succesvol afgeleerd.
Maar als je er niet bij bent kunt je logischerwijs niet belonen/corrigeren.
Naar mijn mening, als het aangeleerde niet vanzelf overgaat op situaties waar je niet bij bent (en daar kun je nooit van uit gaan), dan sta je machteloos.
Dan is de enige oplossing bench/kennel/oppas.

HannahFrouk

Re: Honden, hoe slopen afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:00

Ik deed met mijn hondje als puppy altijd spelletjes met verschillende speeltjes op een stapel en daar stopte ik dan 'verboden' dingen als sokken, kleren of zo tussen. Als ze haar eigen speeltjes pakte dan werd ze beloond, pakte ze een sok, dan pakte ik die weer rustig af, legde de sok terug op de stapel en gaf haar in plaats daarvan weer een van haar eigen speeltjes + beloning. Ze heeft nu nog steeds wel dat ze bovenop een paar sokken of een pantoffel springt, om mee te gaan spelen, maar dan zie je haar denken 'oh, nee, die niet' en dan gaat ze gauw op zoek naar een eigen speeltje. Zo leren ze beter wat wel mag en wat niet mag en krijg je het beter onder controle. Het wordt dan een soort 'geweten'.

Kan zijn dat dit bij jouw honden niet werkt, misschien ben je ook al te laat met afleren nu. Maar misschien is het toch nog een tip.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:11

zijn ze ook sloperig als je thuis bent maar in een andere ruimte?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 10:13

har166 schreef:
zijn ze ook sloperig als je thuis bent maar in een andere ruimte?

Nee, helaas zou ik bijna zeggen..

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:16

Hmm lastig. Ik Lees even mee heb er hier ook 1 die goed is in slopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:17

Heb je thuis plaats een grotere kennel te bouwen?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:18

misschien iets 'klaarleggen' met extreem hete saus erop? dat helpt tegen eten pikken, misschien ook tegen slopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:32

PocoGaucha schreef:
misschien iets 'klaarleggen' met extreem hete saus erop? dat helpt tegen eten pikken, misschien ook tegen slopen.

Tot je een hond hebt die dat gewoon lekker vindt.

Hier één sloper. Alleen als wij weg zijn en dan sloopt hij weken niks en ineens moet alles stuk. Hij ligt dus in een kennel als we weg zijn en daar ligt niks meer wat hij kan slopen, kleedjes weg, metalen strips op alle hoeken. Toen hij jonger was, zat hij in huis in een afgezet stuk en dat heeft ons de plinten en het behang + gipsplaten gekost. Hij zat daarna dus wel in een bench, tot hij buiten gewend was. Maar ja, hij heeft een vacht waarmee dat kan.

Bij een aantal honden zal het vast af te leren zijn, bij onze herplaatser ook, maar bij de jongste niet. Het is niet altijd iets wat op te lossen is met opvoeding en het hoeft niet altijd verveling te zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:46

Heb je de mogelijkheid te filmen wie de boosdoener is en wat ze precies doen? En heb je een bepaald ritueel voor je weggaat? Bv eerst lang uitlaten en eten geven bij weggaan. Of ze een heel interessant eetbaar voorwerp geven om zich mee bezig te houden.

Anders misschien hoe cru ook de badkamer als hondenruimte gebruiken. Manden en kleedjes erin. Zorgen dat de kranen niet aan kunnen gaan dan en de boel goed afsluiten. Kunnen ze in ieder geval geen banken ed slopen.

Maar jullie huis te koop? Waar willen jullie heen dan dadelijk?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:54

Wat een lastig probleem!

Het enige dat ik kan bedenken is zou het een idee zijn een camera (met spreekmogelijkheid) te plaatsen, zodat je ze op afstand (bijvoorbeeld via smartphone of computer) kunt bekijken en dan een harde 'FOEI' of 'NEE' kunt roepen zodra je ziet dat ze iets willen gaan slopen?!

(als voorbeeld: http://www.phone-master.nl/Camera/CAMERA.html)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:08

Die van Kentaro vind ik een goeie. Wellicht hebben jouw honden verlatingsangst en reageren ze daarom zo op je afwezigheid.
Probeer het alleen zijn op te bouwen en geen rituelen en kusjes, knuffels enzo te gaan geven voor je vertrekt.
Leg het materiaal weg dat ze graag slopen en misschien wat karton dat gesloopt mag worden in hun buurt.
Ook als je thuiskomt niet meedoen aan het "blij je terug te zien" ritueel. Wacht tot ze rustig zijn eer je met hun iets gaat doen.
Merk dat bij mijn honden vooral structuur hen goed doet. Zo kan ik in de week dagelijks 8 uur gaan werken zonder dat ze iets slopen en zelfs de vuilbak laten staan, maar is het weekend en vertrek ik samen met mijn vriend dan gaat de tjech wel slopen. Niet enorm veel, maar wel iets om duidelijk te maken dat hij niet alleeen wenst te blijven als we er samen op uit gaan. Het is met de jaren beetje bij beetje enorm verbeterd. Juist af en toe een uitschieter waar hij laatst mijn splinternieuwe vriezer ledigt -O-

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:12

Onze pup van 5maand doet het zodra wij weg zijn of in andere ruimte. Theedoek pakken, folders of andere dingen wat niet mag. En t stomme is als je erbij bent doet ze die dingen nooit... pas had k me brood op een bord op de GROTE Tafel en was ff aankleden en brood weg. .. en alle kussens vd bank gooien. En als wij erbij zijn dan speelt ze met dr speelgoed of ligt op dr plek te chillen......

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 12:25

Iris92 schreef:
't stomme is als je erbij bent doet ze die dingen nooit... pas had k me brood op een bord op de GROTE Tafel en was ff aankleden en brood weg. .. en alle kussens vd bank gooien. En als wij erbij zijn dan speelt ze met dr speelgoed of ligt op dr plek te chillen......

Ja stom is dat he? Zou hier haast denken dat er een inbreker komt en stiekum op dingen gaat lopen kauwen.. Want de honden zie ik het nooit doen.. :D

Zo'n camera is misschien wel een idee. Soms doen ze het een paar dagen niet, maar ik vermoed dat ze een smakelijke handset van de telefoon niet kunnen negeren :D

Kennel bouwen die dan verwarmd moet worden hebben we geen goede plek voor, plus dat het niet een goed idee is qua verkoop.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:32

slopen kun je natuurlijk 'stoppen' als je het ziet gebeuren.. duidelijk aangeven dat het niet mag en iets aanreiken waar ze wel op mogen kauwen.. zo'n bot van huid, een touwbot.

als je weg moet of voor snachts kun je het beste zorgen dat ze goed afgemat zijn en de energie dus echt kwijt zijn (tenzij het stress slopers zijn is het slopen meestal een gevolg van te veel energie en dus te wakker zijn als wij slapen of weg zijn..

het is een middenslag, bijna groot ras.. dus lekker naast de fiets een uur goed laten draven (niet galoperen, dat is slecht voor de rug) ergens even een kwartiertje stoppen om goed te poepen en te plassen en gestrekte draf weer richting huis..

als ze een tijdje niet slopen dan is die gewoonte doorbroken en kun je het trainen van je topatleten wat terugbrengen..

Niet tot in de eeuwigheid doorgaan met het afmatten per fiets.. anders zit je straks met twee topatlethen waarmee je 4 uur moet gaan fietsen tot jij van vermoeidheid thuis op bed valt in plaats van zijzelf.

ondanks de 'verkoop' zou ik overwegen om de honden in de gang te zetten of bijkeuken als je er niet bent voorlopig.. met voer, water en iets om mee te kauwen (vraag is of ze er nog behoefte aan hebben als ze uitgeput zijn lol)..

mochten ze dan toch aan de deur of muur krabben.. dan hoef tzt hooguit een andere deur erin te zetten of ruimte opnieuw te witten.

De foto's zijn al gemaakt van de woning, dus als de beeldvorming is er voor de koper al.. dat er ineens een paar hondenpootjes op de muur staan die niet op de foto staan is geen dealbreaker.. vooral niet als je aangeeft dat de muur gewit wordt/deur vervangen/ plintje vernieuwd voor een eventuele overdracht.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:54

PocoGaucha schreef:

Haha wij hebben dus zon hond die daar niets van aantrekt. Waren bij de da. Ja xegt ze smeer er wat op wat heel vies is ze pakt het smeert het er op en mevrouw likt zo haar vingers af haha.

wat betreft elena boven mij.
Je kunt wel een uur fietsen maar dat heeft helemaal geen zin. Ze staan hier na een uur dan weer te stuiteren. Je kunt ze beter geestelijk moe maken. Met bijvoorbeeld hersenwerk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:52

maj0 schreef:
PocoGaucha schreef:

Haha wij hebben dus zon hond die daar niets van aantrekt. Waren bij de da. Ja xegt ze smeer er wat op wat heel vies is ze pakt het smeert het er op en mevrouw likt zo haar vingers af haha.

wat betreft elena boven mij.
Je kunt wel een uur fietsen maar dat heeft helemaal geen zin. Ze staan hier na een uur dan weer te stuiteren. Je kunt ze beter geestelijk moe maken. Met bijvoorbeeld hersenwerk.

geestelijk moe doe je erbuiten om, en kan zelfs als je er niet bent...

die van mij liep als pup iets meer dan max werd aangeraden omdat ik haar niet alleen wilde laten en ik wel in training was voor de nijmeegse (nu is ze van 1 september.. dus 10 km in januari - 30 km in mei ging ze echt niet dood aan.. zelfs niet aan de 40's eind juni).

maar als ik thuiswkwam zei mijn hond geen boe of bah meer hier hoor.. en ik heb een parsson jack russel lol.. Die vloog eerst het pad op en neer.. steeds tien meter naar voren dan weer tien meter terug.. tegen de middag was ze blij als we gingen eten en viel ze letterlijk al in slaap.. rest van de dag liep ze aan mijn voet.. ik denk dat ze in totaal 1.5 x de afstand liep die ikzelf liep..

De eerste drie dagen na een wandelweekend had ik geen kind aan haar lol.. Toen ze meeging op wandeltraining is haar sloopgedrag dat ze als pup nog wel eens had, ook direct gestopt..

als ze na een uur hersteld zijn, dan waren ze toch niet moe genoeg lol..
Het scheelt wel dat ik haar los kon laten lopen omdat ze geen pas van het pad af deed (alleen even aan de riem als ik mensen tegenkwam).. Hierdoor was ze ook continue mentaal bezig om goed in de gaten te houden wat ik deed (ik meldde echt niet dat ik naar links of rechts ging ze moest maar opletten).. en op zulke afstanden ook veel te ruiken.. dus de indrukken hakken er ook in..

Het gaat erom dat je ze gewoon moe krijgt.. fysiek en inderdaad ook mentaal.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:59

puppenren op zetten is groter dan bench en in allerlei vormen neer te zetten. Ze kunnen er samen in maarrrrr dan moeten ze niet over 1 meter omheining komen want dan heeft dit geen nut ;)

Hier een foto van mijn honden in de ren (ter demonstratie had die ren toen net nieuw)
Afbeelding

Je kan de ren natuurlijk geheel aan elkaar zetten maar dan is de ruimte niet behoorlijk groot. Zelf gebruik ik altijd een dichte kant (muur bijv. dus) en zet de ren daar tegen en maak dat ze hem niet weg kunnen schuiven door er aan de buitenkant iets tegen te zetten of hem klem te zetten o.i.d. Persoonlijk vind ik dit idealer omdat als de ren niet nodig is ik hem ook zo in elkaar geschoven heb.

Al heb ik de ren thuis nooit nodig het is puur voor op vakantie dat dit handig is of als wij een dagje naar het strand gaan.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:56

Mijn hond sloopt ook tijdens de uren dat ik uit werken ben. Ik zorg dat ze veel afleiding heeft in de vorm van kauwbeentjes, voederbal vol brokjes, snoepjes verstoppen, brokjes 'inpakken' in papier (dan wel papiersnippers rapen achteraf),...Zo houden ze zich bezig met hun eigen spulletjes en niet met je bank of andere meubels. Is ook 'hersen'werk dus daar zijn ze even zoet mee. Succes!