Hond in de bench, wat is het maximum? Discussie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Hond in de bench, wat is het maximum? Discussie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 14:00

Op Facebook heb je wel van elk hondenras een aparte pagina, zo ook van de Border Collie. Daarop opende een vrouw een topic wat betreft haar hond. Hij moest in de bench omdat hij anders alles deed slopen als hij alleen was, klinkt logisch, maar, de vrouw in kwestie draaide verschillende diensten, waaronder ook nachtdiensten waardoor de hond minimaal 8 uur in de bench zat. Bij thuiskomst liet ze de hond uit om vervolgens te gaan slapen, waardoor de hond weer de nodige uren in de bench zat.

Door even een snel optel sommetje te doen kom je al snel uit op 16 uur in de bench, ìk vond dit onacceptabel. Deze mening heb ik ook geuit, waarna ik een stormvloed van reacties over mij heen kreeg, ik moest me niet zo aanstellen, dit kon makkelijk, de hond moest gewoon mentaal moe zijn etc.

Ik vond dat ze dan maar voordat ze ging werken de hond goed moest uitlaten, daarna zal de hond toch enkele uren rusten echter geen excuus om een hond 16 uur op te sluiten Het idee van een hondenoppas, hondenuitlaatservice of in het ergste geval een ander baasje zoeken heb ik ook nog geopperd, maar helaas dezelfde reacties. Ik ben van mening als je dusdanig veel moet werken je geen hond moet aanschaffen, of een goede passende oplossing moet zoeken, een hond zo dusdanig lang in een bench? Nee sorry...

Ik was een achterlijk wijf, een bitch, blablabla.

Ze werd verdedigt met het feit dat ze werkte in de zorg, die mensen moesten we respecteren, want die waren zeldzaam en verrichten een bijzonder dankbaar werk. Geen excuus om de hond zolang in de bench te laten, dus wederom aangevochten en wederom dezelfde reacties. Het gaat hier overigens om een jonge hond van 15 maanden.

Persoonlijk denk ik dat het sloopgedrag voort komt uit verveling, als dat dier al minstens 16 uur per dag alleen in een bench zit, tja.. god sta me bij.

Ik, als bezitter van een Border Collie van 2 jaar en een Sheltie van 8 maanden weet hoe het is om 'drukke' honden te hebben. Echter ben ik persoonlijk van mening dat ze niet onder de noemer druk vallen als je er wat mee doet. Zo liggen ze gerust een dag op de bank te maffen... Schuldig voelen doe ik me al als ik twee uur weg ben om bijvoorbeeld boodschappen te doen en ze alleen moeten blijven, en ook ik werk min of meer fulltime. Wij hebben een hondenoppas.

Dus wat vind bokt met betrekking tot een maximum alleen laten in de bench?

Caira

Re: Hond in de bench, wat is het maximum? Discussie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:02

5 minuten?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:03

16 uur vind ik ook veel te lang!
Onze hond sloopte ook veel, dus die ging samen met haar vriendje in de hal/bijkeuken. Dat was ook niet groot ( zo'n 3 m2 ofzo ) maar toch niet zo klein als een bench. Samen met een balletje, mandje, botje en kong vermaakte ze zich prima. Ook dit had mijn voorkeur niet, dus nu gaat de ene mee naar mijn werk en de ander naar mijn ouders ( die alleen van 9 tot 12 uur van huis zijn )

Edit, ik werk helaas tijdelijk ook full time, normaal werkte ik 3 a 4 dagen van 9 tot 3/4
Laatst bijgewerkt door Oliebollie op 01-10-14 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:04

Ikzelf heb zoiets van neem dan geen hond.. maar ach..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:06

Ook ik heb een hond die helaas in de bench moet als we lang weg zijn.
Met lang bedoel ik dan langer dan een uur.
En gezien ik alles met het OV moet doen ben ik al gauw bijna 2 uur weg als ik boodschappen moet doen.
Deze dame heeft overigens geen problemen met de bench, ligt regelmatig in de bench als we thuis zijn.
Maar ik vindt een maximum van 5 uur.
Uiteraard komt het een heel enkel keertje voor dat ze wat langer zit.
Maar meestal zit ze er max 3 uur in.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:07

laraxXxemma schreef:
Ikzelf heb zoiets van neem dan geen hond.. maar ach..

Nou inderdaad zeg! Voor wie neem je dan een hond? Niet voor de hond zelf want die heeft niet een heel leuk leven zo.

Wat onwijs zielig.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:10

Die van ons zit helemaal niet in de bench ja alleen als ze er zelf in gaat liggen heeft de hele keuken bench, mand, speeltjes
alleen laten 4 uurtjes
en vaak komt mijn moeder dan al om even met er te wandelen spelen!
Heb ik een lange werkdag werk ik van 0700-11.30 ga uur naar huis wandelen met de hond en werk weer van 12.30-16.30 in tussentijden komt moeder/vader/zusje langs om haar uit te laten...
en ik werk ook in de zorg!
Laatst bijgewerkt door Froukje_J op 01-10-14 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Re: Hond in de bench, wat is het maximum? Discussie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:12

Ik snap best dat je je hond in de bench wil doen als je weg bent omdat hij anders alles kapot maakt, maar tsja als je dan al in de zorg werkt, kan je toch verwachten dat je weinig thuis bent... Neem dan een hamster, die hoeven hun kooi niet uit

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:12

Er is helemaal geen 1 excuus om een hond 16 uur in een bench te stoppen. Je moet je rommel achter je opruimen, je hond leren alleen te zijn en zorgen dat hij uberhaupt geen 16 uur alleen hoeft te zijn.

En een facebook waar dat soort taal tegen je aangeslagen wordt moet je gewoon blokken en helemaal nooit meer druk over maken :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:13

Béláchelijk dat je zo werd afgeblaft!!!
Zoals al eerder gezegd, neem dan geen hond, óf zorg voor een andere oplossing!!! M'n collega en zijn vriendin hebben sinds kort een hondje, maar nu moet zij plots meer werken. Nu gaat het hondje op de dagen dat ze beiden werken naar zijn ouders.
Al helemaal snap ik niet dat je zo'n actieve hond neemt en die dan zo lang in een bench stopt, maar voor geen enkele andere hond zou ik het zo willen!!!
Het gaat mij er niet om, dat een bench een nare plek hoeft te zijn, maar dat een dier zo'n lange tijd opgesloten wordt in zo'n kleine ruimte -O-
En dat mensen dan durven zeggen de hond doet het prima! Ja, als je hem 24/7 opsluit in het toilet, gaat ie ook niet dood, maar kun je dat een dier aan doen?!?!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:14

Ik ben het met je eens hoor. Dat dier moet uitgedaagd worden en niet in een hokkie blijven zitten.

Vraag me wel af waarom deze discussie wel wordt gevoerd voor een hond (neem geen hond als dat beest zo lang in de bench moet --> mee eens trouwens hoor!), maar als het om een paard in een hok gaat, dat we dan ineens anders denken (Ja, maar hier kan mijn paard in de winter niet naar buiten en staat dus 23/7 in een hokkie, maar ik heb wel recht op een paard). Zelfde laken een pak.

Wellicht onnodig te zeggen, ik ben tegen een hond die (zo-)veel in een bench zit, maar ook een paard dat (teveel) op hok staat.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:15

Je bent niet de enige hoor. Was er nog 1 die om die reden uit die border collie groep is gestapt. En deze vraag bij de friese stabij groep heeft geplaatst. Daar waren ze het allemaal met haar eens dat dit niet kon.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:15

Wat een schande om een hond zo lang in een bench te stoppen!
Als je een hond 16 uur opsluit, neem dan geen hond. Simpel als dat.

Mijn weim zou het huis afbreken :Y)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:21

Onze hond zit snachts meestal zo'n 8u in de bench en dan word hij er een kwartiertje-half uur eruit gehaald door mijn vader voordat hij naar zijn werk gaat. Daarna gaat hij weer eruit rond 10-11 uur, als mijn moeder benenden komt. Hij vind het helemaal niet erg om in de bench te zitten en loopt de hele dag los in huis. Als mijn moeder weg gaat laat ze hem tegenwoordig ook gewoon los lopen en hij maakt niets stuk :) ondertussen 4 maanden en 1 week oud, ook een border collie.

Maar 16 uur is wel heel gek :n dan houd hij nog maar 8u over om wat anders te doen dan rondjes draaien en slapen !
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 01-10-14 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:21

Ligt eraan waar het voor dient. Mijn hond, inmiddels bijna 11 jaar oud, is al zijn hele leven gewend aan de bench. Als hij moe is, gaat haar voor het deurtje staan, totdat wij het open doen. Hij slaapt er ook in. De bench is zijn terrein, zijn rustplek. Ik denk dat hij zo´n 12 uur per dag in de bench ligt. Overdag is hij echter lekker buiten. Een bench is een prima vervanger voor een hondenmand, maar niet geschikt om een hond op te sluiten zodat je er geen zorgt meer aan hebt.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:23

Ik vindt dat een hond best in een bench mag maar zeker niet de heledag. Nu moet ik wel zeggen dat mijn hond wel in een bench zit en is 1,5 jaar oud. (Hij loopt overgens wel bijna de heledag los hoor) Het heeft wel een reden dat hij een paar uur in de bench zit, anders was hij mooi los geweest. :)

Oja en er is bij ons bijna altijd wel iemand thuis.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 01-10-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:23

Ondanks dat er volgens mij meer voors dan tegens zijn wat betreft een bench heb ik er zelf een bloedje hekel aan. Voor mijn gevoel sluit je en hond op in een hok. Ondanks dat velen zeggen: ze voelen zich daar veilig / het is hun plekje. Mijn hond kan als we weg zijn of slapen het hele huis doorwandelen en heeft haar 'roedel' met onze 3 katten. Daarnaast zijn we actief met hondensporten en gaat ze mee waar wij heen gaan. Dus als het eens zo uitkomt dat ze langere tijd alleen moet zijn (lees max 6 uur) dan heb ik daar ook geen probleem mee.

16 uur in een bench met een half uur / uur tussenpauze, daar zou ik me als honden-eigenaar niet fijn bij voelen maar als deze eigenaar in kwestie de overige 6 uur actief met haar hond doorbrengt dan heeft de hond in kwestie volgens mij ook geen heeeeeeel slecht leven.

Het sloopverhaal zou inderdaad kunnen zeggen dat de hond zich verveelt en dat er niet heel veel mee gedaan wordt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:24

Toen onze hond nog heel jong was sliep ze 's nachts in de bench en dat was dan ong 8 uur, daarna werd ze uitgelaten en gingen we een voor een naar ons werk of school waardoor ze nog ong 4 uur alleen in de bench zat. Eigenlijk vond ik dit al vrij veel we hebben haar dan ook heel snel gewoon met de mand naar de bijkeuken gezet daar stond eigenlijk niets dat ze kon slopen, maar onze hond is ook geen sloper toen ze ongeveer een jaar was mocht ze gewoon in de woonkamer blijven als we weggingen.

Ik denk wel dat het verschil maakt wat het ritme van de hond is, onze hond was na een tijdje echt gewend om 's avond rond 10/11 uur te gaan slapen 's ochtends even te eten en te lopen en weer verder te slapen tot een uur of 13:00 en doet dat nu ook als je gewoon de hele dag thuis bent. Als je de hele tijd wisselende diensten draait kan je hond daar natuurlijk ook niet op die manier aan wennen en als je hond erg actief is en niet zoveel slaapt is dat natuurlijk ook niet handig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:29

Hier een pup die s'nachts in de bench slaapt waar ze overigens zelf in gaat als ze moe is. En overdag hier en daar even als ik buiten iets moet doen waar ik haar niet bij kan gebruiken haha en als ik weg moet en ze niet mee kan. Max. 2 uur. Maar is niet vaak. Alle honden hebben hier een bench en allemaal is het voor hun een veilige en fijne slaapplek en ook krijgen ze daar hun eten. Zodat ze ongestoord kunnen eten. Heb daardoor geen slopers, honden die prima alleen kunnen blijven en ook op een veilige manier in het geval van de pup.
Ik heb niks tegen een bench al vind ik het te lang wat TS schrijft. Als zijn rustperiodes op een dag voor een pup ook heel belangrijk en als ze de resterende uren veel met de pup onderneemt al weer minder erg. Maar dan zou de hond vermoedelijk niet zo slopen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:39

Ik ben nogal anti-bench, snap ook de voordelen niet. Ja, dat je huis heel blijft misschien, maar dat lijkt me een kwestie van opvoeden. Kan het me hooguit voorstellen als je een pup hebt, wij hadden de honden toen we ze als puppy ophaalden ook in een grote open kist. Maar dan heb ik het over de eerste weken, als ze zindelijk moeten worden en ze nog alles opeten wat ze tegen komen. ;)

En een eigen plekje, mijn honden hebben als eigen plekje een hondenmand. Daar liggen ze ook graag, slapen ze ook het liefst, maar het valt me wel op dat als ze wakker zijn ze rondwandelen en ergens anders gaan liggen. Als er een hok om de mand heen zit kan dat niet, dus ja, dan zullen ze op dezelfde plek verder slapen, maar dat is dan niet omdat de hond het zelf kiest.
Als ik zie hoe beweeglijk mijn honden zijn moet ik er niet aan denken dat ik ze in een vierkant kooitje opsluit.
Maar goed, dat is mijn mening... ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:43

Persoonlijk vind ik het een groter probleem dat deze hond zo lang alleen is dan primair de brench. Honden zijn roedeldieren en hebben ook behoefte aan gezeldschap. Als je veel van huis bent zorg dan voor een ander kammeraadje voor de hond. Veel mensen hebben iets tegen kennels. Maar mijn honden hadden 6 m2 kennel in de tuin waar ze met zijn tweeën in zaten. Ze konden een beetje rondstoeien en hadden elkaar als wij weg waren. Neem dat dan als alternatief voor een bench.

Een bench is een prima middel voor 's nachts en als je overdag even (lees enkele uren) weg bent. Maar niet voor halve dagen...

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:44

Onze hond zit 's nachts in de bench omdat hij anders alles sloopt maar geen 16 uur.. overdag loopt hij gewoon los of zit hij buiten in de kennel. Het gaat hierom een beagle van 2 jaar.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:47

Hier ook alleen de hond als puppy in een soort bench gehad, open kist was het meer, maar dan alleen voor de periode dat hij nog niet zindelijk was.
Nu is hij 5 jaar en heeft nog nooit opgesloten gezeten, heeft zijn hondenkussen maar ligt door het hele huis te maffen.
Heeft 1 keer aan een plint geknaagd, zag het, afgestraft en hij heeft nooit meer wat vernield in huis.
Snap niet zo goed waarom mensen een hond nemen, fulltime werken,en hond opsluiten als ze weg zijn maar dat is mijn mening.
Volgens mij zijn border collies al helemaal energieke honden en dan zolang opsluiten vind ik echt zielig.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:48

Ik ben ook van mening dat als een hond 16 uur per dag in een bench ligt je geen hond moet nemen. Onze hond is ook een sloper, dus 's nachts ligt hij wel in de bench omdat ik de deel te koud voor hem vind. Overdag loopt hij grotendeels buiten op het erf en heeft een mand op deel staan waar hij in kan gaan liggen. En dan vind ik het soms nog zielig dat hij weinig aandacht krijgt, terwijl hij de hele dag buiten kan lopen en mijn vriend geregeld op het erf loopt.

Ik had echt geen hond genomen als ik midden in een woonwijk woon en dan ook nog hele dagen aan het werk ben, dat vind ik zielig.
Laatst bijgewerkt door Daantjuh88 op 01-10-14 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:50

Caira schreef:
5 minuten?

*\o/* :)) 5 minuten echt de tax voor een hond om een kooitje opgesloten te moeten zijn wat voor een konijn veel te klein bevonden wordt....