Kitten op bed afleren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

savasan

Kitten op bed afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 22:35

Hallo!

Ik heb nu een krappe 4 weken een kitten in huis, en we lopen tegen een probleem aan. Ik woon in een studio waar mijn bed in de woonkamer staat. Bij zijn vorige eigenaar mocht hij op bed slapen maar dit vind ik zelf niet zo heel erg hygiënisch.

Ik ben enorm consequent en hij springt ook niet meer op bed als ik er bewust bij ben. Wanneer ik niet bewust aanwezig ben, dus als ik slaap of niet thuis ben, kan ik hem onder mijn dekbed vandaan vissen.

Heeft iemand de gouden tip om dit op te lossen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:40

Groter gaan wonen en dan je slaapkamerdeur dichthouden.
In een studio lijkt het me onmogelijk zonder je bed te barricaderen

Roosch

Dit lijkt me nogal moeilijk af te leren, maar het eerste wat mij te binnen schiet is 'een studio en een kitten?' Ook een kat heeft z'n ruimte nodig. En als hij dan ook al niet meer op bed mag, dan denk ik dat er maar een paar vierkante meter over is voor het beestje, of heb ik het dan mis?

Anoniem

Dan is hetzelfde als een hond afleren dat hij neit mag eten als je er niet bent, dat lijkt me wat onmogelijk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:43

Roosch schreef:
Dit lijkt me nogal moeilijk af te leren, maar het eerste wat mij te binnen schiet is 'een studio en een kitten?' Ook een kat heeft z'n ruimte nodig. En als hij dan ook al niet meer op bed mag, dan denk ik dat er maar een paar vierkante meter over is voor het beestje, of heb ik het dan mis?

Eigenlijk was dat ook mijn gedachte… Een kitten heeft meer ruimte nodig dan sommige mensen denken, als ik zie hoe idioot veel beweging onze kitten krijgt denk ik af en toe al 'oliebol, we wonen te klein'.

Hoe je het hem afleert.. Tja.. Niet.. Genoeg speelgoed en mandjes ophangen en hopen dat hij daarin gaat liggen/mee gaat spelen zolang je nu nog niet groter kan wonen…

Overigens niet als commentaar bedoelt of vervelend bedoelt, maar op deze manier is het wel een beetje mission impossible :+

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:46

Gefeliciteerd. Je bent eigenaar van een ras echte kat. Katten zijn eigenzinnig. En doen groot en deels waar ze zelf zin in hebben.

Verder komt jou kat niet buiten.(ging ik ff vanuit) Dus als hij zich goed wast. Wat een kat van nature veel doet. En jij de bak schoon houdt en hij geen grit aan zijn pootjes mee neemt. Vind ik het best meevallen hoe onhygisch het is.

Anoniem

Re: Kitten op bed afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:49

Het enige wat je zou kunnen doen is een lekker zacht teddybeer dekentje voor hem kopen en deze op het bed leggen in de hoop dat ie daar in gaat slapen.

Roosch

Re: Kitten op bed afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:49

Gezellig toch zo'n klein wurm op bed. :+:

Maar toch, lijkt me dat je het niet af kunt leren in zo'n kleine ruimte.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:50

Volgens mij is dat echt een onmogelijke opgave, en geloof mij, niets lekkerder dan een knorrende kruik!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:50

waarschijnlijk inderdaad mission impossible.. ze liggen graag zacht en warm, en waar kan dat beter als onder een heeeeelijk dekbed.. wat je kan doen als je hem niet IN bed wil is er een sprei overheen leggen, dan ligt hij op je dekbed. randen van je eigen dekbed goed instoppen.
en wat kan helpen mar sommige katten totaal negeren is keep off spray. spuit ik hier op de planten zodat er nog blaadjes aanzitten als ik de volgende ochtend beneden kom. werkt voor 5 van de 7 prima, 2 hebben er lak aan, die slapen dus maar op de gang.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:53

over ruimte

ik heb mijn kat gekregen toen ik op een studentenkamer van 14m3 woonde.. en ook daar had ze als kitten meer dan voldoende ruimte.. (grijnss ok, ik had geen issue met kat op bed.. wel toen ze leerde hoe ze het dekbed omhoog kon wurmen en ze mijn knieholte ging liggen wassen als ik sliep.. ben wel gillend wakker geworden).. Zo'n kamer stond ook nog redelijk vol met een bureau, bijzet bureautje, salon tafeltje, stoel, kastje, kledingkast en bed en een kleine krabpaal.. dus als ik 4m3 vloer oppervlak over had was het veel..

je zult je alleen minder moeten storen dat ze overal op, over en onderdoor speelt..
later ging ik naar een kamer van 20m3 en had ze echt zeeen van ruimte om te spelen en te doen.

inmiddels is ze 18 jaar oud en komt zojuist al kletsend door het raam naar binnen zeilen (zonder tussen stop gewoon in een keer in het raamkozijn).. ze heeft er dus echt niets aan overgehouden dat we de eerste 6 jaar klein behuisd waren

Een studio heeft al een gemiddelde oppervlakte van 30m3 of zelfs meer.. een kitten heeft daar ruimte zat..

wel had ik mijn kitten vanaf 6 maanden oud ook gewoon lekker buiten (als ik weg was was zij buiten spelen vanaf 9 maanden.. daarvoor alleen als ik thuis was even naar buiten.. en voor 6 maanden alleen als ik erbij was).

Dus als het katje ook buiten kan is een studio echt niet te klein hoor.

-----

ik zou mij alleen niet te druk maken over het op bed komen tot dat je een grotere woonruimte hebt en de slaapkamer als verboden gebied kunt bestempelen.. Een beetje handige kat weet precies wanneer de baas er wel en niet is.. en je ontneemt hem een best groot stukje van je leefgebied..

ik zou hem niet op je aanrecht laten.. maar het bed zolang het op het dekbed is.. ach, gewoon een keertje extra verschonen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-09-14 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:54

Dan koop je toch gewoon een sprei?? Blijft je bed mooi schoon als je weg bent. Regels neem je mee op het moment dat je zelf de deur uit stapt, dus afleren als jij weg bent gaat hem echt niet worden.

Overigens kan een kat in een studio best, als er maar genoeg uitdaging en klimmogelijkheden zijn. Mijn kat woont ook met mij op een klein appartementje, mag niet naar buiten, maar vermaakt zich prima.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:57

Je kan katnip spray op het mandje doen, dat geeft een lekker geurtje en dan liggen ze daar graag. Je kan het ook gebruiken op een krabpaal als je kat zijn nagels scherpt aan het behang :+
Ik geloof ook dat je zo iets hebt als mispoes. Dat geeft weer een minder lekker geurtje voor de kat en dan zal hij op die plek ook niet komen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:59

Caira schreef:
Volgens mij is dat echt een onmogelijke opgave, en geloof mij, niets lekkerder dan een knorrende kruik!

Ik ben zelfs in bezit van 2 knorrende kruiken! Ik vind het heerlijk! :j

Maar ik kan mij voorstellen dat er ook mensen zijn die het minder fijn vinden, maar dan zou ik niet voor een kat kiezen in een kleine ruimte.

TS, ik denk dat het erg moeilijk af te leren is, tenzij je heel de nacht met een plantenspuit op wacht wilt gaan liggen...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:59

gewoon een sprei of hoes op je bed.kan ie er lekker op slapen.
en waarom zou het onhygienisch zijn ?
katten zijn erg schoon..
de ruimte is al beperkt, als er dan ook nog plaatsen bij komen, waar ie niet op mag, kan je beter een mooie poster kopen van een kat.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:00

Ps je kan een kat echt super veel leren.
Die van ons kan zitten en blijven op commando, komt niet boven en ook niet op de trap.
Als we aan het koken zijn komen ze niet in de buurt van het aanrecht en als we op de bank zitten mogen ze op schoot. Als we er niet zijn mogen ze dus ook niet op de bank.
Verder komen ze nergens op, dus niet in de vensterbank en ook niet op stoelen enz.
Ze hebben wel een krukje, daar zitten ze vaak op om te spelen.

Blijf consequent en je werk zal beloond worden :)

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 23:02

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik woon in een studio van bijna 40m2 dus het is echt niet dat kleine Henk een soort Harry Potter is en in een bezemkast woont.

Katten zijn erg schone dieren maar hij is bij zijn vorige eigenaar niet zo goed onderhouden waar ik de vruchten nu van pluk. Op dit moment vind ik het niet erg schoon om een kitten die niet 100% gezond is op bed te laten...

Voor de rest is Henk eigenlijk heel erg makkelijk, na 2 dagen wist hij al dat hij niet op de tafel of de bar mocht komen en hij probeert het nu niet eens meer.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:09

en waarom dan niet gewoon een sprei, of hoes ?
poesje kan dan toch ergens comfortabel liggen, en jij hoeft m niet op te jagen..
en bijna 40m. vind ik ook niet echt ruim..
en katten zoeken graag hoogte op. i.p.v. alles verbieden, zorg dat ie ergens op kan/mag klimmen. zeker als er op de grond weinig ruimte is.
mss een mooie hoge krabpaal ?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:28

spicegirl schreef:
en waarom dan niet gewoon een sprei, of hoes ?
poesje kan dan toch ergens comfortabel liggen, en jij hoeft m niet op te jagen..
en bijna 40m. vind ik ook niet echt ruim..
en katten zoeken graag hoogte op. i.p.v. alles verbieden, zorg dat ie ergens op kan/mag klimmen. zeker als er op de grond weinig ruimte is.
mss een mooie hoge krabpaal ?

40m2 is zeer groot zeker voor een studiootje.. van die grote vind je ook kleine appartementjes..
denk dat mensen zich echt op ruimten verkijken.. 40m is gemiddeld 2x de grote van een gemiddelde woonkamer (normale huizen voor jan modaal). En zeker ook meer dan voldoende ruimte om een kat een fijn leven te geven.. als je kijkt dat sommigen een kattenkamertje hebben (kleinste slaapkamer) en alleen de kat in de huiskamer hebben als ze thuis zijn, dan heeft dit kitten een hemel aan ruimte.

de leefruimte moet sec genomen voldoende groot zijn om voldoende ruimte te bieden om natuurlijk gedragingen te vertonen. zoals het zich uitrekken, onderzoekend gedrag en spelgedrag.
Voor 1 kat moet je dan rekenen op minimaal 25m2 tenzij je de hoogte mee inricht dan kun je wat kleiner.. tevens mag je er iets afhalen als de kat ook naar buiten kan (dus ja mijn studentenkamer was niet optimaal, maar goedgekeurd als adoptieadres door Sos kattenhulp, door katvriendelijke inrichting en de mogelijkheid om naar buiten te gaan, inclusief 10m2 afgesloten tuintje voor echte kittentijd).

voor katten samen moet er minimaal 10m2 per kat beschikbaar zijn (dus zelfs2 katten in 25m2 kan)
Bij minder dan 10m2 kunnen de katten niet samenleven zonder agressieve interacties omdat er te weinig 'persoonlijke ruimte is..

Natuurlijk heb je minimale ruimte en luxe welzijn.. 40m2 komt al zeer in de richting van een riant oppervlakte voor een kat, bijna 2x het minimale oppervlakte waarbij je een kat gelukkig kunt houden.