Tegenstrijdige signalen van poes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Tegenstrijdige signalen van poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 22:35

Ik heb een poes van 5 jaar en een kater van 2.

De poes is erg op zichzelf, best verbaal en sensibel, geen schootkat. De kater is van alles dit tegenovergestelde.
De poes is vooral buiten en komt een paar keer per dag binnen om te eten. De kater leeft vooral binnen, voor zijn eigen veiligheid.
Ze zijn geen vrienden maar gedogen elkaar en dat gaat eigenlijk best goed. Ze hebben volgens mij nog nooit gevochten.

De poes heeft liever niet dat de kater te dicht in de buurt komt :+ de kater weet dit en laat haar verder ook met rust. Maarrrrrrrrrr hij is nogal over enthousiast en gefixeerd op waar hij mee bezig is dus af en toe en komt hij dan zonder dat hij het doorheeft in de persoonlijke ruimte van de poes, vindt de poes :+ De poes gromt dan even naar hem en dan heeft hij pas door dat zij er ook is :)

Maar als de poes naar hem gromt dan knijpt ze ook met haar ogen. Mij is altijd geleerd dat een kat die met zijn ogen knijpt op die manier laat zien geen kwijt in het zin te hebben. Maar het grommen doet anders vermoeden.
Zelfs ik vind het verwarrend, dus laat staan hoe de kater zich moet voelen. Die loopt dan ook af en toe weg met een blik van de man die zijn vrouw hocusspocus hoort praten. Hij rolt nog net niet met zijn ogen.

Kan iemand mij vertellen wat ze nou precies bedoelt? Ze hoeven echt geen vrienden te worden, maar dat gegrom vind ik ook niet nodig. Hoewel de kater altijd lomp zal blijven en de poes altijd wat lichtgeraakt.

Tigress

Re: Tegenstrijdige signalen van poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:10

Misschien is het bedoeld als waarschuwing (dus het grommen) maar dat het knijpen erna ook inhoudt dat ze verder niet uit is op een gevecht? :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:20

Heb nog nooit gehoord dat als ze met hun ogen knijpen ze geen kwaad in de zin hebben, poes is volgens mij duidelijk genoeg in haar signalen, grommen is uit de buurt blijven, punt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:30

Tigress schreef:
Misschien is het bedoeld als waarschuwing (dus het grommen) maar dat het knijpen erna ook inhoudt dat ze verder niet uit is op een gevecht? :)

Ja misschien.

het grommen is natuurlijk een duidelijk signaal, blijf uit mijn buurt en dat doet hij ook wel hoor :j Heel af en toe wil hij haar weleens pesten maar dan krijgt hij snel genoeg een mep en druipt ie af. Echt vechten hebben ze dus nooit gedaan.
De kater komt wel in de tuin en af en toe willen ze dan ook weleens spelen, maar in huis moet de kater echt uit de buurt blijven.

Hyppolyte: Ja ik heb dat altijd zo geleerd. Heb er mijn grote kattengedrag boek gisteren ook nog even opnageslagen of het knijpen met de ogen en grommen tegelijk ook iets betekende maar ik kon er niks over vinden.
Als je op internet zoekt, staat er ook op elke site dat het knijpen van de ogen betekend dat ze geen kwaad in zin hebben of dat ze je vertrouwen.
Maar dat maakt het dus zo lastig, want wat bedoelt ze nou eigenlijk?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:33

Zolang ze elkaar niet in de haren vliegen, zou ik ze lekker met rust laten. Want zelfs als je een verklaring krijgt van die 'tegenstrijdige' signalen.. wat zou je er dan aan willen en kunnen doen? Katten zijn eigenzinnige beestjes tenslotte :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:48

Oh ja ik doe er meestal niks aan hoor. Maar het viel me gisteren ineens extra op.
De kater was namelijk aan het spelen en kwam te dichtbij. De poes gromt EN knijpt met haar ogen dus de kater blijft staan en doet vertwijfeld nog een pas in haar richting. Ik zag aan de houding van de kater dat hij ook niet zo goed wist wat hij moest.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:57

Misschien dat ze het hooguit doet om geen aggressieve reactie uit te lokken. Klinkt een beetje als een wat onzekere poes, die van mij doet dat ook, die begint meteen te grommen als ze zich bedreigd voelt, maar wil niet dat de situatie escaleert en de kater erop ingaat.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:58

mijn katten in huis doen dat als ze een tik van een andere kat verwachten.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:06

Het lijkt mij precies zoals je zelf zegt: ze wil niet dat hij dichter in de buurt komt.
Ze bewaakt haar persoonlijke ruimte door met grommen kenbaar te maken dat ie aan/over de grens zit.
Vervolgens knijpen met de ogen verzacht de zojuist getoonde agressie (grom).
Knijpen met de ogen zie ik trouwens niet zozeer als "geen kwaad in de zin" maar meer als een sussend gebaar (geen gevecht of escalatie willen).
Jij vindt het grommen niet nodig, maar de poes duidelijk wel. Als de kater er verder geen problemen mee heeft en niet belemmerd wordt bij noodzakelijke dingen (zoals eten/drinken), zou ik het ze zelf laten uitzoeken.
Naar mijn mening is het normale communicatie wat er plaatsvindt :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 12:13

hyppolyte schreef:
Misschien dat ze het hooguit doet om geen aggressieve reactie uit te lokken. Klinkt een beetje als een wat onzekere poes, die van mij doet dat ook, die begint meteen te grommen als ze zich bedreigd voelt, maar wil niet dat de situatie escaleert en de kater erop ingaat.

Ik denk dat je het hier wel mee bij het rechte eind hebt. Het is ook een beetje een onzekere poes. Erg bang voor vreemde mensen en wil nog weleens in elkaar duiken als mijn vriend of ik overwachts een beweging maken richting haar (niet expres natuurlijk)
Teruggetrokken en rustig. De kater is echt heel vrij en enorm druk.
Ik denk dat de poes hem niet vertrouwd omdat hij soms als een achterlijke door het huis rent en daarbij alles wat als zeker 3 dagen op dezelfde plek staat niet lijkt te zien.

Bij het eten e.d. zijn ze juist heel lief voor elkaar :j Er wordt niet gegeten van elkaars bordje of bakje.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:18

Bij honden wordt knipperen met de ogen ook als een kalmerend signaal gezien, e willen geen conflict Poeslief gromt en zegt dus, hey pas op, ik vind dit niet fijn. Door te knipperen of knijpen met ogen geeft ze verder aan geen conflict te willen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:19

Klinkt haast als een soort overspronggedrag?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:21

Oversprong gedrag is meer ineens focussen op iets anders. Dus zich ineens wassen/krabben etc.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:21

Ik zou ze lekker met rust laten zolang de haren niet in het rond vliegen. Ik denk aan wat onzekerheid van de poes. Gelukkig reageert de kater er goed op. Mochten ze elkaar aanvliegen, dan zou ik een hand muntjes op de grond laten vallen om ze uit elkaar te krijgen, maar als ik het zo lees, denk ik niet dat dat nodig gaat zijn.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 12:30

Nee heel soms wil de kater weleens boven op haar springen :o Maar goed dat is gedrag van de kater wat hij ook bij mensen deed (hij doet het nu alleen nog bij mijn vriend, die lokt hem dan uit :roll: ). Hij is een flessenkitten en je merkt dat hij met heel wat dingen gewoon de katten taal niet lijkt te spreken.
Wat het natuurlijk ook niet makkelijker maakt.

Poes laat geen oversprong gedrag zien.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:14

Ik heb een kitten in huis sinds 2 weken.
Ik had al 3 katten.
2 katten spelen met hem en 1 van de katten wil wel met hem spelen maar gromt erbij en af en toe speelt ze wat ruiger.
Meer van is het nu klaar met dat drukke gedoe!!!!. (Mevrouw is trouwens pas 1,5)

Deze geeft dus ook veel tegenstrijdige berichten.
Achter hem aan rennen om te spelen en als de kitten dan omdraait dan begint ze te grommen en meppen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 15:23

renate85 schreef:
Ik heb een kitten in huis sinds 2 weken.
Ik had al 3 katten.
2 katten spelen met hem en 1 van de katten wil wel met hem spelen maar gromt erbij en af en toe speelt ze wat ruiger.
Meer van is het nu klaar met dat drukke gedoe!!!!. (Mevrouw is trouwens pas 1,5)

Deze geeft dus ook veel tegenstrijdige berichten.
Achter hem aan rennen om te spelen en als de kitten dan omdraait dan begint ze te grommen en meppen.

Nou ja eigenlijk precies dit!
Ze gaat soms weleens om een hoekje zitten en als meneer dan niks vermoedend langs loopt springt ze ineens tevoorschijn. Maar owee als de kater ook maar aanstalten maakt om "terug te spelen" . Daar is mevrouw dan niet van gediend en mept, blaast en gromt dan. De kater snapt er dan echt niks van :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:50

Dit deed mijn oude poes ook. Soms deed ze niet eens moeite om haar ogen open te doen om mijn rooie kater te waarschuwen. Er kwam dan alleen een waarschuwingsbrom uit.

Mijn kater had heilig ontzag voor haar, want ze gaf hem 1 flinke lel als hij wat uitvrat wat ze niet goed vond. Nam hij dan de benen, dan rende ze er net zo lang achteraan tot ze hem te pakken had en hem zijn (on)verdiende lel te geven.

Echt vechten deden ze nooit. Het was met 1 mep direct afgelopen. Ze was duidelijk de baas in huis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:03

Hahahaha Tallie met die (on)verdiende lel, schitterend en zo herkenbaar ook _O-

Het klinkt mij allemaal als typisch nukkige maar toch wat onzekere poezen gedrag, en naïeve katers die er niks van begrijpen, die wisselvallige wijven.... ik zie het hier ook regelmatig gebeuren :P

En ik denk dat het net als hier wellicht wel vaker voort zal komen uit inderdaad de joligheid en lompheid van de katers die vaak toch veel speelser zijn.

Poesje hier is ook wel een paar keer onder een spelende kater terechtgekomen. Katermans had dan echt geen kwaad in de zin maar was dan zo gefixeerd ergens op dat hij blind over poesje heen denderde en ja dan heeft poes ook groot gelijk dat ze het maar een stomme lül gaat vinden die klappen verdient als hij niet een beetje normaal doet :=

En dan speelt het misschien ook nog wel mee dat er vast ook veel mensen zijn die diep in hun hart hun ontwapenend naïeve, speelse en eigenlijk altijd lieve gelijkmatige katertje toch net wat leuker vinden dan zo'n wisselvallige poes met die gemixte signalen, die soms wel en soms niet geaaid wil worden enzo :=

Dan krijg je dat je als baasje / vrouwtje meer interactie hebt met je kater (want die wil gewoon wèl altijd kroelen en spelen, itt. poesje dat zelf niet weet wat ze wil :roll: ) en dan voelt poes zich toch weer achtergesteld en heeft weer extra reden om de kater een stomme lül te vinden die gecorrigeerd moet worden _O-

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:07

Dat doet die van mij dus ook, is inderdaad onzeker gedrag :j. Ze willen best even spelen, maar het energielevel van het spelen loopt van beiden nogal uiteen. Mijn kater springt er ook nog wel eens bovenop (soort misplaatste dekdrift :') ) en dat vindt ze absoluut niks, terwijl de andere poes dat wel prima vindt. Die kater van mij is ongeveer net zo'n lomperik als die van jou, dus als poes dan even een 'wild' momentje heeft, dan duikt die kater er meteen vol in, terwijl dat voor poes veel te heftig spelen is. Verschil tussen die 2 is ook dat poes nooit wat sloopt en heel voorzichtig is en ook niet heel erg speels (afgezien van een enkele oprisping hier en daar), en die ander heeft energie voor 10, crosst de hele dag het huis door en maait met regelmaat wat omver omdat hij weer eens te wild doorschuift.

Even ter info, andere poes zit dichterbij de kater qua energielevel, maar die is dan ook met hem opgegroeid, die spelen dus ook veel wilder met elkaar. Dan komt er ook wel eens wat gebrom of gemauw bij kijken als het wat te ruig gaat, maar daar grijp ik meestal niet in. Die ander wil gewoon graag met rust gelaten worden, dus dan grijp ik wel in en roep ik degene die haar lastigvalt terug. Poes heet trouwens Miep, jullie snappen vast wel waarom :').

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:21

Hihi dat is inderdaad ook heel herkenbaar :))

Fel pelen van poes is toch veel minder energiek dan fel spelen van kater, die stuitert echt overal tegenaan.

Ook schitterend dat poes na 8 jaar nog steeds een speeltje niet te pakken krijgt dat je in rondjes boven haar laat draaien om het uitgestoken en wat slecht gericht maaiende pootje heen :') Terwijl kater even een paar seconden kijkt hoe die beweging nou eigenlijk in elkaar zit...en dan in 1 keer het speeltje grijpt en in zijn bek stopt om er eens goed op te knauwen en het niet meer los te laten..... of beter nog, gewoon het hele speeltje overslaat en naar de bron gaat waar de beweging vandaan komt: en je hand grijpt _O-

Poesje kan ook haar hele leven doen met 1 stokje met veertjes.
Terwijl als je de kater er mee alleen laat, hij na 5 seconden langs komt wandelen met een bek vol veertjes en het stokje kaal achtergelaten heeft... aso sloperd -O-
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-10-14 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:23

Poezen zijn niet zo goed in spelen als katers, het lijkt alsof ze er niks van snappen. :)
Ik denk dat je poes het een beetje eng vind, haar eigen ruimte wil, en ook geen conflict wil.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:36

_O- :') die kater van mij is net zo soms. Speeltjes doen ze trouwens allemaal weinig mee, behalve met het laserlampje, daar wordt zelfs miep wild van :')! Maar waar Miep dan dus voor haar doen heel wild heen en weer crosst (wel netjes binnen de lijntjes zogezegd), komt ineens kater (Iki) er in volle vaart overheen denderen en knalt dan weer eens tegen de verwarming aan omdat ie vergat gas terug te nemen :'). Nou moet ik ook wel nog even een extra nadeel benoemen, miep weegt een kleine 4 kilo en Iki bijna het dubbele (zeker 7 kilo en geen grammetje teveel := ....)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:44

Hier poesje (Maya) onder de 3 en kater (Roy) boven de 5kg, da's ook een best verschil :P

Hihi inderdaad, dan denk je: zow die poes is lekker fel!! En dan komt die kater aangegaloppeerd en stort zich met ware doodsverachting op zijn prooi, zonder zich ook maar een moment te bekommeren om de omgeving of hoe of waar die neer komt :=

Tja en als poes lekker fel aan het spelen is...dan hoeft kater maar om het hoekje te kijken en poes is klaar met spelen want moet dan de kater in de gaten houden :roll:

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:13

Yup :j. Heeeeel soms met het laserlampje botst miep ook wel eens tegen Iki aan (tot grote hilariteit van mij :') ) dan is ze ook echt even totaal geschokt, met zo'n blik van OMG what have I done en wat gaat ie doen!? :wow: :')
Ik heb er trouwens filmpjes van, zijn echt briljant :')