ervaring kat met artrose

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

ervaring kat met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 11:37

Gisteravond kwam 1 van onze katten na een harde mauw naar beneden, wat er gebeurt is weten we niet.
Hij kwam flink kreupel met 1 voetje nr beneden. Had er flink pijn aan.

Dus naar de dierenarts gereden.
De dierenarts heeft de kat nagekeken en vermoed nu artrose in zijn knietjes. Nu heviger en pijnlijker geworden door trauma van buitenaf.
Hij heeft gisteren ontstekingsremmers gehad en ik heb voor een aantal dagen metacam meegekregen.
Binnen drie dagen behoren we verbetering te zien. Zo niet moeten we terug voor foto's.
Het is overigens een kat die niet goed gebouwd is. Hij heeft een kromme staart( gebroken geweest?) en veel te klein met al een rare bouw.
Hij heeft nooit fatsoenlijk kunnen springen en liep altijd al een beetje raar.
Nu denken we dus dat hij altijd al last van heeft gehad, maar hebben we de link niet kunnen leggen, aangezien hij zo altijd al geweest is.
Hij komt van een boerderij, meegenomen als kitten omdat hij meer dood dan levend was.
Waarschijnlijk is het ook een inteeltkatje.

Mijn vraag is wat jullie ervaringen ermee zijn. Kwa voer, pijnstilling etc.
Hoe kunnen we de kat ondersteunen in zijn artrose.

Het gaat om deze kat
Afbeelding

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:05

Ik zou sowieso foto's laten maken. Heeft de da de kniebanden ook gecheckt? Wij behandelden katten met artrose met verschillende medicatie: pijnstillers (in allerlei soorten en maten, Onsior is effectief bij artrose) Gelatinaat van PrimeVal en dieetvoeding.
Ik weet dat er n middel onderweg is voor katten wat momenteel alleen nog maar voor honden te verkrijgen is. Trocoxil, 1 tbl per maand ipv iedere dag. Voor katten kan dit uiteindelijk heel aantrekkelijk zijn omdat die vaak moeilijk te pillen zijn. Novacam/metacam bijvoorbeeld kan op de langere termijn maagklachten veroorzaken.

Edit: kromme staart is typisch geval van inteelt vaak..

Marjolein158

Re: ervaring kat met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:10

Ik heb thuis ook een redelijk grote kat die artrose heeft bij zijn ellebogen. Hij negeert echter de pijn en blijft gewoon doorgaan met springen etc. Toen we naar de dierenarts gingen kregen we gewoon pijnstillers mee, het is niet te behandelen

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:12

kwa dieetvoeding
welke valt aan te raden?
De kat moet overigens ook afvallen.
Ze staan nu op indoor van royal canin.
Mijn katten zijn gewend om onbeperkt voer te hebben, maar dat zal moeten veranderen.

Ik heb begrepen dat er speciaal voer is voor artrose katten?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:18

Mijn bijna 14 jaar oude kat heeft al een paar jaar artrose in het schoudergewricht. Hij krijgt dagelijks een half tabletje Fortiflex en doet het daar goed op.
In huis heb ik overal opstapjes gemaakt, zodat hij overal bij kan zonder erop en eraf te hoeven springen, want dat is uiteraard pijnlijk. Zo staan er lage tafeltjes bij de vensterbanken in de huis- en slaapkamer, een trapje in de badkamer (hij zit graag op de wasmachine :D ) en zijn er hier en daar stoelen zo strategisch geplaatst dat hij overal makkelijk bij kan.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:28

op en afstapjes hebben we hier al.. dit omdat hij nooit fatsoenlijk ergens op kon komen.
hij springt eigenlijk nooit. kijkt je altijd vragend aan om hem ergens op te tillen als ie er niet op kan komen,
Het enige waar hij op kan springen is de bank, die is vrij laag. Van daar uit gaat ie op de vensterbank en op de stoelen.
Dus in die zin zijn we al wel goed bezig.
ik zal eens informeren over de fortiflex
Helaas zie ik vandaag nog maar weinig verbetering met gisteren.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:43

Qua voer bijvoorbeeld Mobility van RC. Maar als je een poeder gebruikt zoals gelatinaat of mobility van trovet kun je gewone brokken blijven voeren. Qua prijs maakt het niet heel veel uit, ligt er net aan wat je zelf handiger vind.

Ga je sowieso foto's laten maken?