Syrische hamster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FennaK

Syrische hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 07:51

Hallo iedereen,

Ik kon het niet zo heel makkelijk vinden dus open ik een nieuw topic.

Ik heb sinds gisteren een langharige Syrische hamster genaamd Dr. Tinus :Y)

Nu heeft die een lekker hokje gekregen met van alles en nog wat. Maar graag zou ik willen weten wat ik hem allemaal zou kunnen geven qua eten en eventueel om hem bezig te houden. Zouden jullie mij hier tips voor willen geven?

Ik heb nu brokjes voor hem met allemaal vitamines en mineralen erin en erbij heb ik haver met nog wat gedroogd spul erin. Ik merk dat die dat gedroogde spul meer eet dan de rest.

Alvast heel veel dank voor jullie hulp!

Sababber

Re: Syrische hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:01

Mag ik vragen wat de formaten van je kooi zijn? Heb je al een groot formaat radje? Als voer het liefste speciaal hamster voer. Omdat dat de voedingstoffen en de juiste grootte van brokjes bevat. Ik geef mijn hamster trosgierst als extratje en gedroogde meelwormen, zonnebloempitten. Vinden ze vaak erg lekker

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 08:04

formaten van de kooi weet ik zo even niet, hij heeft een groot radje waar die regelmatig in zit.

Ik heb inderdaad speciaal hamstervoer brokjes gekocht voor hem.

Gedroogde meelwormen, hoeveel kan ik daar dan per keer van geven?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:08

Je moet het echt zien als snoepjes ze mogen maar 3 wormen per dag.

Een syr moet minimaal een kooi van 60x50 hebben aan grond oppervlak. Meer is altijd beter natuurlijk. Mijn rusje heeft een terrarium van 100x50x50. Dan gaan ze echt leuk gedrag vertonen.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:09

Leuk dat je een hamster hebt :)
Meelwormen kun je hem wel geven maar let op want het is een dikmaker, dus niet te veel te vaak ;)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:12

Ik geef mijn hamster naast zijn gewone hamstervoer bijna elke dag wel wat extra's. Dit geef ik wel echt als extra, dus het is wel een hele kleine hoeveelheid. Dingen die ik wel is geef zijn een stukje hardgekookt ei, kaas, broccoli, aardappel, kip, paprika, etc etc. Vooral ei en kip vallen in de smaak :P
Als je hamster goed tam is en je kan hem makkelijk pakken dan kan je hem op de grond rond laten lopen. Zorg dan wel dat ze écht niet kunnen ontsnappen (ze kunnen vaak onder de kleinste kiertjes onder de deur door!) en dat ze zich niet kunnen verwonden door bijvoorbeeld aan stroomdraden te knagen. Loslopen over de grond wordt naar mijn idee hier altijd wel gewaardeerd, als ik het op vaste tijden doe (bijvoorbeeld 7 uur 's ochtends) dan is ie na een paar keer ook standaard om 7 uur wakker en zit ie ook al klaar bij het deurtje :')

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 08:17

xMaritt schreef:
Ik geef mijn hamster naast zijn gewone hamstervoer bijna elke dag wel wat extra's. Dit geef ik wel echt als extra, dus het is wel een hele kleine hoeveelheid. Dingen die ik wel is geef zijn een stukje hardgekookt ei, kaas, broccoli, aardappel, kip, paprika, etc etc. Vooral ei en kip vallen in de smaak :P
Als je hamster goed tam is en je kan hem makkelijk pakken dan kan je hem op de grond rond laten lopen. Zorg dan wel dat ze écht niet kunnen ontsnappen (ze kunnen vaak onder de kleinste kiertjes onder de deur door!) en dat ze zich niet kunnen verwonden door bijvoorbeeld aan stroomdraden te knagen. Loslopen over de grond wordt naar mijn idee hier altijd wel gewaardeerd, als ik het op vaste tijden doe (bijvoorbeeld 7 uur 's ochtends) dan is ie na een paar keer ook standaard om 7 uur wakker en zit ie ook al klaar bij het deurtje :')

Ik moet hem nog tam gaan maken, ik laat hem nu nog even rusten, merk dat die het allemaal nog erg spannend vind en mij ook nog een beetje eng vind. Ga af en toe even bij zijn hok zitten en beetje tegen hem praten.

Los laten lopen gaat ben ik bang hier niet, zijn best veel kiertjes en ben dan toch bang dat ik hem kwijt raak. Wel heb ik zo een bal gekocht waar die in kan en rond kan lopen.

Stukjes ei en kip is ook een goeie, geef je dan rauw kip of gebakken?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:21

Ik geef altijd gebakken kip, rauw zou ik niet aandurven. En ik geef altijd een stukje/draadje uit het midden, omdat dat niet in aanraking is geweest met alle boter/olie in de pan, maar dat zit misschien meer tussen m'n oren :')

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:22

Ik weet niet wat voor soort kooi je hebt. Ik heb een kooi met buizen die je uit kan breiden en veranderen waardoor ze telkens nieuwe routes kon lopen. Daar ging mijn hamster later ook in slapen en ze had er meerdere plekken met etensvoorraad.
Ook een ren kan leuk zijn met wat buizen/trappetjes/bruggen ed maar je moet er dan wel op blijven letten want sommige hamsters proberen erover heen te klimmen.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:19

Een bal schijnt niet zo leuk te zijn, is vaak erg verwarrend voor de hamster.
Maar een hamster ren is wel heel leuk! Kun je ook speeltjes etc in zetten :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:32

Ik heb daar helemaal overheen gelezen maar een bal schijnen veel hamsters inderdaad niet leuk te vinden, het gaat vaak te snel waardoor ze over de kop kunnen slaan of ergens tegen aan knallen. Daarnaast laten die dingen ook snel los tijdens gebruik waardoor je hamster kan ontsnappen. Ik ben er persoonlijk niet voor.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:40

De bal heeft Ook met geluid te maken. Dat ding krijgt nogal een klap als het ergens tegen aan komt en dat geeft een enorme trilling voor de oren van een hamster.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:24

Mijn hamster kreeg ook wel eens extraatjes wel weinig omdat veel van die dingen veel zout bevatten ..

Mijn hammie mocht altijd los lopen , ik had wel een bal en daar ging ze altijd zelf in als ie in de buurt lag(bleef ook open).. de mijne vond het wel leuk maar zal misschien een uitzondering zijn

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 08:58

En kan ik hem eventueel ook zo een kartonnen rolletje van de wc papier geven? Zou die dat leuk vinden of niet?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:01

Ja hoor, je merkt vanzelf wel of ie het interessant vind of niet :) Mijn syr past er niet doorheen maar gebruikt hem wel als knaag materiaal

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 09:04

Dan krijgt hij die er zo bij :-) hihi

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:08

Als je een kooi hebt die voldoed aan de minimum maat, een groot loopwiel waar de rug niet krom in is en goed voer hebt dan heb je een gelukkige hamster. ;)

In een bal kunnen ze teentjes kwijtraken omdat hun teentjes door de gleuven kunnen steken van de bal. Ook geen hamsterwatten geven.. Wat je wel kunt geven zijn velletjes wc papier of kleine stukjes geknipt fleece. Qua voer kun je bijna alles geven behalve; chocolade, teveel sla enzo. Wilgentakjes vinden ze ook leuk.

Ook goed om te weten is dat je levende meelwormen niet zonder toezicht bij je hamster laat. Grote kans dat je hamster hem gaat verstoppen en dan kunnen daar weer andere meeleormen uit voort komen. :')

Oja en heb je een zandbakje met chinchillazand? Dat vinden ze namelujk leuk om in te rollen in is goed voor hun vacht. :)

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 09:14

Een groter hok met een groter loopwiel ga ik morgenmiddag ophalen!

een zandbakje met chincillazand is wel een goed idee zeg! Ik heb wel een langharige hamster, gaat het dan niet schuren in zijn vacht?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:29

Nee hoor helemaal niet. Wel echt chinchillazand want dat is zachter zand. :)

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:42

Een zandbad is ook heel leuk inderdaad! Ik heb gerbils en die gaan er heerlijk in liggen rollen, zo leuk om te zien :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:14

Toevallig krijg ik volgende week een syr... Ik heb ze nog nooit gehad dus ik ben wel benieuwd. Dit is dus verder ook niet gepland of de bedoeling, het diertje had snel een huisje nodig.

Ik ben van plan om een hoop huisjes in het hok te zetten en deze zo te laten verbinden door loopbruggen en dergelijke. Ik wil ook nog wilgentakken gaan halen (gewoon van een boom af), is goed voor de tanden en geeft ook een mooie sfeer. Daarnaast ga ik ook een zandbakje geven en een hoop karton. Wat mijn gerbils echt het einde vinden is een schoenen doos of een iets kleinere doos waar ik dan twee gaatjes in maak en dan onder de bodembedekking verstop. Ze doen dan flink hun best om door het gaatje heen te komen om vervolgens van binnenuit alles kapot te maken en een nestje te bouwen (om vervolgens weer ergens anders te gaan slapen..). Dat wil ik bij de syr ook doen.
Daarnaast, ja... ruim hok gebruiken, goed te tijd insteken om tam te maken, een ren maken zodat je hamster daar lekker in kan rondhupsen (als hij aan je gewend is).

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:23

Geef het liefst niet of weinig komkommer en andere groentes waar veel vocht in zit. Hier kunnen ze namelijk niet goed tegen.
Wat je zou kunnen doen is een nacht met een katoenen washandje slapen en die in de hamster zijn huisje doen. Zo heeft hij jou geur op de plek waar hij zich veilig voelt, en zal jou dus gaan linken met het veilige gevoel :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:24

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:26

RenskeLap schreef:
Geef het liefst niet of weinig komkommer en andere groentes waar veel vocht in zit. Hier kunnen ze namelijk niet goed tegen.
Wat je zou kunnen doen is een nacht met een katoenen washandje slapen en die in de hamster zijn huisje doen. Zo heeft hij jou geur op de plek waar hij zich veilig voelt, en zal jou dus gaan linken met het veilige gevoel :)

Oow ik heb hem de afgelopen dagen een paar keer een klein stukje komkommer gegeven, hoezo is dit niet goed voor hem?

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:43

Wij hebben sinds december een langharige syr. Het is echt erg leuk. Bij ons heeft hij een hok van 50x80 (de Ferplast Mary heet hij geloof ik, van marktplaats af dan is hij betaalbaar). Toen hij een molentje kreeg was hij echt gelukkig. Eerst nog zo'n standaardmaat uit de dierenwinkel (ze zeggen dan dat dat de grootste is). Maar hij groeide er al gauw uit en na een paar weken hebben we zo'n enorm houten wiel van internet aangeschaft, Karly wonderland rad. Daar is hij nog blijer van geworden. Je hoort het wiel niet, alleen zijn voetjes trippelen.

In het begin was hij best schuw en bang. Toen hij het grote rad kreeg werd hij veel rustiger. Na een paar weken oefenen konden we hem steeds beter oppakken en vond hij het ook leuk.
Net een paard dus :)

Nu loopt hij iedere avond een paar uur los door onze woonkamer. Het valt eigenlijk reuze mee met waaraan hij knaagt. Wel had hij op een veilig plekje allemaal keutels liggen :) Maar die zijn zo weer weg.
We blokkeren nu wel de trap naar boven, want een paar keer vonden we het erg stil worden en kwam hij ook niet als we riepen, bleek hij boven door de slaapkamers te scharrelen.
Van het loslopen geniet hij echt enorm. Hij gaat ook zó hard! In het begin was hij voorzichtiger en onderzoekender. Nu heeft hij vaste wegen en weet hoe alles zit. Ondanks dat wij dus best een grote kooi hebben zie ik dat het loslopen hem echt goed doet.
Weer net een paard dus :D