Konijntjes erbij nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Konijntjes erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:27

Op het moment heb ik 2 mannetjes konijnen.
Ze leven buiten het hele jaar rond en apart van elkaar.
Beide hebben ze een evengrote ruimte, ze kunnen aan elkaar snuffelen, likken maar door het gaas kunnen ze niet gaan vechten.
Ik gok dat ze nu een jaar of 3 zijn.

Graag zou ik ze een maatje geven, zodat ze niet meer "alleen" zijn.
Wat inhoud dat beide mannetjes dus geholpen moeten worden, dit is uiteraard het probleem niet.

maar, wat dan?
Voor allebei opzoek gaan naar een leuk vrouwtje, en de mannetjes dus apart laten maar dan met een maatje erbij
of zouden ze na castratie wel bij elkaar in kunnen en dan 1 vrouwtje bijvoorbeeld er bij?
of allebei een maatje erbij, en zouden ze dan met z'n 4en samen kunnen wonen.

Ze hebben nu allebei een verblijf van ongeveer 130 x 220.
Is dit ook genoeg ruimte om 2 konijnen in te houden?
Mochten ze wel bij elkaar kunnen gaat het dus om een ruimte van 260 x 220.
en hoeveel kunnen hier dan op? 3/4?

Wie kan mij hier mee helpen? :)
Ik wil namelijk graag het beste voor m'n konijntjes, wat inhoud dat er toch wel iets moet veranderen.

WinSel

Re: Konijntjes erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:44

Beide mannetjes castreren is sowieso altijd goed, de rammen hebben vaak last van hormonen en dat is niet leuk voor ze.

Het beste is om een even aantal te nemen dus of 2 koppeltjes of een groepje van 4. Het beste kun je nadat de rammen zijn gecastreerd naar de opvang gaan en daar een vrouwtje er bij uitzoeken voor beide heren. Zij koppelen daar de konijnen en weten wat voor karakter de dieren hebben.

Je kan er ook een groep van maken, dat heb ik zelf ook gehad en ging goed :) Als je maar wel een even aantal hebt. Ik zou contact opnemen met een konijnenopvang om het een en ander door te nemen :) Je rammen moeten eerst gecastreerd worden en dan kun je het beste een afspraak maken :)

Ik weet niet hoe ver je wil rijden maar www.konijnenopvangjoy.nl zit in Groningen :) Ik heb mijn konijnen ook bij haar vandaan

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 18:39

Bedankt voor je reactie! En Groningen is voor mij prima te doen.
Maar ze zouden dus 2 aan 2 kunnen leven maar ook gerust met z'n 4e?
Gaan de mannetjes dan niet alsnog vechten oid?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:48

Ik ga mee met Winsel. Sowiso castreren en allebei een dame geven. Als je maar 1 dame neemt zullen je mannen vechten. Als ze allebei een dame hebben kunnen ze goed met z'n 4 samen leven. :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:49

Het beste is ze inderdaad te castreren en voor beide een maatje te zoeken. Eventueel kan je altijd daarna nog kijken of het een optie is om ze als viertal te laten leven.

In principe kan je 2 weken na castratie een dametje koppelen, maar vaak is het dan voor een groepskoppeling met meerdere heren wat te vroeg. Daar moet je vaak 8 weken mee wachten ivm de hormonen.
Het kan wel zijn dat ze dan als viertal leuk met elkaar leven, maar dat ligt heel erg aan de karaktertjes.
Je kan ook zeggen ik ga eerst laten castreren, wacht 8 weken en laat ze dan een tijdje bij de opvang logeren.
Ik weet niet hoever je in Friesland woont, maar wij zitten bijv. in de kop van Overijssel (Steenwijkerwold) en ze kunnen bij ons logeren zodat we proberen er een groep van te maken. Mocht het dan vroeg of laat mis gaan kan je met vier altijd nog opsplitsen naar twee koppels, qua ruimte heb je mooie rennen in ieder geval :)

Zie ook http://www.konijnenparadijs.com :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 18:57

Ik woon in vlak bij Wolvega, dus Steenwijkerwold is prima te doen.
Ik zal je website even bekijken
en dan van de week maar even met de dierenarts gaan bellen! :)

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:02

Ik heb vier konijnen 3 vrouwtjes en 1 mannetje gaat ook prima

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:30

Maaaarije schreef:
Ik woon in vlak bij Wolvega, dus Steenwijkerwold is prima te doen.
Ik zal je website even bekijken
en dan van de week maar even met de dierenarts gaan bellen! :)

Aah ja dat is heel dichtbij :j
Je mag ook altijd is komen kijken om te zien hoe en wat, we hebben op het moment maar liefst 135 konijnen in de opvang :wow:
Volgens mij zitten er in de omgeving van Wolvega ook meerdere met veel ervaring met konijnen :j

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:11

Franiek,
Ik zie trouwens als ik via de website ga ergens op een foto een konijn, met op de achtergrond z'n tunnel..
Zo'n soort kattentunnel van plastic? gok ik.. Hebben jullie die altijd in de ren of alleen als jullie erbij zijn?
Mijn konijntjes hadden een weide rol.. maar inmiddels is het alleen het karton nog, is dit niet gevaarlijk dat ze zo'n plastic tunnel in hun verblijf hebben?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:32

En kan iemand mij vertellen wat de kosten van castratie ongeveer zijn?
Ik zit normaal in Noordwolde bij de dierenarts, maar kan op het moment niet bellen (geen beltegoed). En het staat niet vermeld op de site

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:33

We hebben verschillende tunnels, die van Snugglesafe en die van Nylon (kattentunnels) van de Action. Ze zitten hier minimaal wat aan, maar dat is niet zo erg. Ze liggen er dan dag en nacht bij, natuurlijk is het op begin even opletten dat ze hem niet als een malle gaan opeten :D

Ik stuur je even een pbtje.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:34

Ik betaal 55€ voor een castratie :)
Hangt wel erg van de dierenarts af, sommige betalen nog minder, andere stukken meer.