Welke katten omheining is het meest geschikt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Welke katten omheining is het meest geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 12:01

Over een dikke week gaan wij verhuizen van ons huurhuis naar een koophuis.
Wij hebben 2 katten welke nu nooit buiten komen maar in de toekomst hopen we deze in onze tuin te kunnen laten.
We willen niet dat de katten uit de tuin gaan ivm gevaar, en omdat ik niet wil dat ze bij andere mensen in de tuin komen. (immers, ik kies voor onze katten, niet onze buren)

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar verschillende manieren van omheinen van de tuin. Het is geen hele grote tuin en omheind met schutting.
Afbeelding
Afbeelding

Nu zat ik zelf aan 3 stroomdraadjes net iets onder de rand van de schutting te denken. Ik verwacht eigenlijk niet dat onze katten de tuin graag uit willen, maar toch.

Een net of kooi vind ik geen optie omdat dit er niet netjes uitziet voor de buren, een draadje boven de schutting langs ook niet.
Ik kwam ook nog van die rollen tegen die je op de schutting zet en waar ze geen grip op kunnen krijgen.
Of een stukje gaas schuin naar binnen (ik denk dat ze daar uiteindelijk wel overheen kunnen klimmen, en andere katten kunnen makkelijk de tuin in, en er dan misschien niet meer uit..)

Wat is jullie ervaring?
Laatst bijgewerkt door draaakje op 29-09-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:10

miss een kattenforum zoeken? die hebben zat tips, ervaring en voorbeelden

denk dat de meeste je hier wel kunnen vertellen hoe je een paardenwei kunt maken...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:18

Persoonlijk zou ik eerst checken of ze de tuin wel uit willen voor je er veel tijd en geld in gaat steken. Hier hebben we drie katten en een schutting van gaas die ze als ze willen gewoon als trappetje kunnen gebruiken, ze kunnen dus zonder moeite naar buiten.

We wonen hier nu twee jaar en één kat heeft nog nooit een ontsnap-poging gedaan, eentje heeft een keer het hek als trap gebruikt en toen heb ik even haar naam geroepen en toen sprong ze weer naar beneden (daarna nooit meer gedaan) en eentje heeft twee pogingen gedaan, eentje op de trap-methode en de andere keer gesprongen. Eerste keer na roepen kwam 'ie terug, de tweede keer heeft vriendlief hem eraf getrokken en daarna nooit meer gedaan.

Ze gaan hier wel alleen in de tuin als we thuis zijn want ik wil niet dat ze de tuin als kattenbak gebruiken en ook niet dat ze vogels, vlinders, bijen en dergelijke vangen :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:22

Wij hebben betongaas over de schutting, het steekt de tuin een stukje in en dit opgevuld met kippengaas zodat ze er niet doorheen kunnen, werkt prima.. Lijkt voor jezelf misschien niet zo mooi. Maar de buren zien het niet en je hebt geen gedoe met stroom

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:24

Bij die van mij die in huurhuis alleen binnen zaten en in koophuis naar buiten mochten, heb ik heel veel geprobeerd tot katten schrikdraad aan toe....maar niks werkte echt betrouwbaar want ze hebben nogal wat tijd om een manier om weg te glippen te verzinnen :=

Het enige dat uiteindelijk werkte was overal rondom een halve meter diep gaas ingraven, en een net over de tuin heen en zelfs dat net begon m'n katertje nog door te knagen vanaf de schommelbank :')

En zo slecht hadden ze het binnen en in de tuin toch echt niet met allerlei slaapplekjes, een kattenbak binnen en buiten, enorme krabpaal en klimmogelijkheden en speelgoed en aandacht genoeg :P

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:26

Ik heb kattenschrikdraad van kattenschrikdraad.nl rondom op mijn schuttingen geplaatst. Ik ben hier zeer tevreden over. Buren blij dat ze geen last hebben van mijn katten. En ik blij omdat ik nu nooit last heb van andermans katten in mijn tuin. Ik fok af en toe een nestje raskatten, zit dus niet op ongewenst katerbezoek te wachten. ;)

Je kunt ze bellen voor advies en voor overleg wat voor jou situatie het beste zou zijn. Ze geven echt goede service en fijne tips.

pmarena

Re: Welke katten omheining is het meest geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:38

Zo met een paar draadjes boven elkaar zoals op die site, hield die van mij dus niet binnen... je zag ze dan 1 of 2 keer schokken terwijl ze er tussendoor kropen maar dat namen ze dan maar voor lief :=

Alleen terug naar binnen durfden ze niet meer natuurlijk -O-

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:04

Met schuttingen als deze is het al heel moeilijk voor ze om zo omhoog te klimmen. Verder denk ik dat een stroomdraadje de mooiste oplossing is.
Vergeet geen aardedraad te plaatsen anders werkt het niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:26

Die verticale planken schelen wel een hoop inderdaad :j

Zouden ze normaal gesproken zo overheen klimmen dat ze direct met de voorpootjes de bovenste rand vastpakken, als je dat kan voorkomen dan ben je er wellicht al :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:33

Bedankt voor alle tips!

Ik heb nu 2 bedrijven gemaild die schrikdraad-omheiningen speciaal voor katten verkopen. Het zijn niet echte ontsnap-katten, wellicht blijven ze zelfs wel gewoon zo in de tuin, maar een draadje lijkt me wel een fijn idee.
Er gaat zowiezo een hele wereld voor ze open (als ze het durven, de jongste gaat namelijk altijd al meteen onder de bank zitten als de achterdeur opengaat, de oudste vind het vaak wel intressant)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:39

Een net hoeft niet lelijk te zijn hoor, kijk maar eens op nettenlijn.com. En anders eerst even overleggen met je buren?
Desnoods een stuk net schuin naar binnen ipv. gaas, gaas is steviger en daar klimmen ze dan als ze willen toch net wat makkelijker in.
Zoiets dus:
Afbeelding

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:59

Hier is schrikdraad het enige wat werkt.
4 draadjes naar binnen toe,waarvan er 1 de aarde draad is.