Reu gedraagt zich opeens heel vreemd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Reu gedraagt zich opeens heel vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:37

Hoi!

Mijn labrador reu van 10 maanden oud gedraagt zich sinds een tijdje opeens heel raar.
Wanneer hij ons voor het eerst ziet dus bijv. wanneer we hem uit de bench halen is hij ontzettend enthousiast en blij om ons te zien, een tijd terug reageerde hij een stuk minder heftig, dan kwispelde hij met zijn staartje en kwam hij even tegen ons aanstaan zodat we hem konden aaien maar dat was het ook.

Nu vond ik zijn gedrag al wat raar de laatste maand, hij gedroeg zich anders, wat er precies was weet ik niet maar het was in ieder geval niet Levi.

Nu wil mijn vader net met hem gaan lopen begint hij heel erg te janken en wil hij niet mee lopen, dus ik kom uit huis om te kijken wat er is, springt hij tegen me aan en is hij heel erg enthousiast. Voorgesteld aan mijn vader of ik het even moest proberen om te kijken of hij met mij wel mee wou. Nou dat ging de eerste paar meter goed maar toen op het grasveldje bleef hij staan en draaide hij zich om richting huis en begon te blaffen en te janken. Ik ben toen langs ons huis gelopen en ben toen de andere kant op gegaan, omdat ik hem niet zijn zin wou geven. Toen ging dat de hele tijd goed, langs het hek stond een hond te blaffen en daar reageerde hij niet op (normaal kijkt hij wel even maar als ik zeg ''kom eens'' dan loopt hij gewoon mee). Toen we eenmaal langs een speeltuintje liepen wou hij niet meer mee lopen, toen schoot hij uit zijn halsband en rende hij weg. Ik bleef rustig en probeerde hem terug te krijgen maar het lukte niet, hij rende naar het plein toe en ik dacht ik laat hem maar naar huis rennen. Wat doet hij.. hij rent bij iemand zijn achter thuis binnen waar ze aan het klussen waren en daar kijkt hij even rond en rent hij door de tuin, toen kwam mijn vader eraan die hem gepakt heeft en heb ik zijn halsband om gedaan en naar huis gegaan.

Ik vind het nogal raar dat hij opeens niet meer mee wou lopen terwijl hij normaal wandelen altijd super leuk vindt. Zou het iets met hormonen te maken hebben? Want ik vind dit gedrag niks.. Gister op de hondenclub gedroeg hij zich ook wel wat vreemd want hij kon gewoon bij de mensen en andere honden zitten terwijl hij normaal dan helemaal dol gaat spelen uit enthousiasme, maar dit keer ging hij gewoon liggen en snuffelen aan een andere reu.

Zou dit dus met de hormonen te maken kunnen hebben? Wij weten nog niet of we hem laten castreren maar dat doen we uiteraard wel als we merken dat hij er last van krijgt.
Hij tilt trouwens nog niet zijn poot op, wel zit er groen spul aan zijn penis en hij ''rijdt'' op al zijn knuffels en dekens.

MerleSimone

Re: Reu gedraagt zich opeens heel vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:40

Hond is je waarschijnlijk gewoon aan het uitproberen. En daar zullen hormonen zeker een rol in spelen :j
Lijkt mij in ieder geval niks medisch, dus gewoon doorzetten en hem niet zijn zin laten krijgen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:55

Tweede angstfase zou kunnen. In ieder geval niet anders tegen hem doen en lekker veel uitdaging geven. Zo'n jonge hond zou ik nooit laten castreren, en zeker niet om deze reden. Castratie kan ook veel nadelen hebben.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:03

Ik ga mee met rubber duck :j

Zo jong is de hond toch niet? Als hij zoveel last heeft van zijn hormonen, zou ik niet twijfelen en de hond laten castreren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:20

Als eerst zou ik zijn tandvlees controleren op kleur of dat mooi terug komt, is de eetlust er nog wel en zijn temperatuur...
Controleer ook zijn pootjes op plekken en evt pijn bij buigen.
Pijn kan ook angst/onderdanigheid triggeren.
Als dit allemaal in orde is zou ik hem idd gaan uitdagen met hem gaan "trainen" bij wijze van spreke lost dit niets op zou ik toch eens aan de da gaan denken en die hem laten controleren.
Houd in tussen een temperatuur lijst bij dat je hem om bv om het uur 2 uur controleert.
Schrijf dat op en zet de activiteit er bij (bij bv wandelen gaat de temperatuur uiteraard omhoog).

Mocht dit allemaal in orde zijn dan gewoon door zetten.
Dikke kans dat ie jullie dan idd in het ootje neemt.
Casteren zou voor jullie reu idd een optie zijn gezien hij "rijd" .
Ik zou dat doen bij een 1,5 jaar ofzo...

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:45

Rond deze leeftijd gebeurt het vaak dat honden 'raar' gedrag gaan vertonen. En onder raar versta ik ander gedrag als wat je gewend bent. Doorzetten en consequent handelen.

Ik zou je wel mee willen geven om
rekening te houden met de fase waarin de hond zich bevindt. Het is namelijk niet vreemd (naar mijn ervaring zelfs normaal!) Dat je wat stappen terug moet doen, dingen die eerst goed gingen of misschien zelfs heel makkelijk (vanzelfsprekend) gaan nu ineens heel moeizaam of niet goed. Het is heel belangrijk dat je je aanpast en deze situaties opnieuw opbouwt. Push hem er niet doorheen 'omdat het 1 week terug prima ging'

Daar moet je eigenlijk een goed evenwicht in zoeken.

Overigens lees ik dat hij niet gecastreerd is. En dat je dat pas overweegt als hij er last van krijgt. En daarna schrijf je 'hij rijdt op al zijn dekens en knuffels' dan heeft hij er behoorlijk last van! Honden die doen dat als ze het punt bereiken psychologisch dat ze 'moeten' dekken. En ze dat dan niet kunnen, gaan ze dus alles wat los en vast zit dekken. Wat ook wel een zeer gefrustreerde hond oplevert.

Als dit aanhoudt zou ik hem zo snel mogelijk helpen, dit kan zijn gedrag behoorlijk gaan beïnvloeden. En het geeft dus veel frustratie en stress.

Ik hoop dat je wat aan mijn bericht hebt, je kan me altijd een privé bericht sturen!

Succes!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:06

Idd een beetje de angstfase , pubergedrah en hormoontjes. Wbt het groen aan z'n piem, dat kan duiden op voorhuid ontsteking, als ie echt gaat druppen ff naar de da.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:42

Kan zijn dat hij "vroegrijp" is en wel degelijk last heeft van zijn hormonen.
Het gedrag dat jij omschrijft vindt ik dat van een reu die last heeft een loopse teef in de buurt.
Gaat zoeken naar de teef en ja vindt jullie wel aardig maar ja waar is toch die teef!!
En met 10 maanden laten casteren bij een hond die rijdt en drupt is een een prima idee.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:52

Hebben ze niet ergens zo'n piepding staan,waardoor hij niet verder wil(zo'n ultrasoon ding om dieren te verjagen?
Als hij overal op rijdt zou ik hem ook laten castreren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:09

Ik zou sowieso niet laten castreren voor 12 maanden en het liefst niet voor 18 maanden. Dit i.v.m. het sluiten van de groeischijven en daarmee ook risico's op gebreken (honden blijven vaak slungeliger als ze te vroeg gecastreerd zijn, artrose etc. ligt daardoor sneller op de loer). Het klinkt als hormonen, een puber kan daar last van hebben en op 10 maanden is dat zeker niet ongebruikelijk.