Kitten eet naaktslakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Kitten eet naaktslakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 01:25

sinds kort hebben we er een potentieel muizenvangertje bij.
Hij doet t best,maar we betrappen hem om de haverklap op het eten van naaktslakken....hij vind ze verrukkelijk,en ik kan me niet voorstellen dat het kwaad kan.
Bij alle katten die ik inmiddels gehad heb is dat echter nog niet eerder voorgekomen.......bij jullie wel?

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 03:36

De slak op zich is niet schadelijk voor de kat. Slakken zijn wel tussengastheer van verscheidene wormsoorten dus, goed ontwormen. Let hierbij goed op dat het ontwormmiddel ook tegen longworm (en hartworm) is (milbemax bijvoorbeeld). Verder geen slakkenkorrels gebruiken die schadelijk zijn voor katten, is een veel voorkomend vergiftigingsdingetje onder honden en katten.

Als laatste is het gewoon heel smerig haha, mijn katten hadden er soms ook n handje van als ik slakken in huis had >;) buiten lieten ze ze gelukkig met rust.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 03:50

Prima advies hierboven :j
Vraag me alleen af waarom, krijgt het dier genoeg voedingsstoffen? Of probeert hij het op deze manier aan te vullen?
Wat voor voer geef je je katje?

papagroom

Re: Kitten eet naaktslakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 07:43

T beestje krijgt gewoon wat de anderen ook altijd gehad hebben.....kitten brokjes,die hij zelf aanvuld met wat hij van de volwassen katten afjat....plus af en toe wat vlees.
Prachtig gezicht overigens hoe goede sul Stef de labrador,zijn lekkerste hapjes laat stelen...

Oh ja....de dieren krijgen hier regelmatig een eitje als er breuk is.....zijn ze dol op.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:48

papagroom schreef:
T beestje krijgt gewoon wat de anderen ook altijd gehad hebben.....kitten brokjes,die hij zelf aanvuld met wat hij van de volwassen katten afjat....plus af en toe wat vlees.
Prachtig gezicht overigens hoe goede sul Stef de labrador,zijn lekkerste hapjes laat stelen...

Oh ja....de dieren krijgen hier regelmatig een eitje als er breuk is.....zijn ze dol op.

Bedoel je een rauw ei? Het is namelijk een fabeltje dat dit goed is voor dieren of mensen. Een rauw ei breekt enzymen af. Dit zijn zogezegd de bouwstenen van het lichaam. Dus niet heel erg goed. Zeker voor een kitten die nog moet groeien.
Mijn fretten aten trouwens ook slakken aar die peuterde ze zelfs uit het huisje :+

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:56

Inderdaad, katten kunnen longwormen krijgen van het eten of likken aan slakken. Milbemax werkt daar niet tegen, Panacur wel.

Mijn kat werd erg mager (3,2 kg, waar ze normaal 4,5 kg moet wegen) en heb ik recent laten onderzoeken. Daar kwam dus longworm naar voren. DA verteld mij dat dit door het eten van slakken zou komen. Nu heb ik haar dat nooit zien doen, maar ze had wel longworm.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 07:57

MPH schreef:
De slak op zich is niet schadelijk voor de kat. Slakken zijn wel tussengastheer van verscheidene wormsoorten dus, goed ontwormen. Let hierbij goed op dat het ontwormmiddel ook tegen longworm (en hartworm) is (milbemax bijvoorbeeld). Verder geen slakkenkorrels gebruiken die schadelijk zijn voor katten, is een veel voorkomend vergiftigingsdingetje onder honden en katten.

Als laatste is het gewoon heel smerig haha, mijn katten hadden er soms ook n handje van als ik slakken in huis had >;) buiten lieten ze ze gelukkig met rust.

Bedankt voor de tip... helder en duidelijk

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:05

Estera schreef:
Inderdaad, katten kunnen longwormen krijgen van het eten of likken aan slakken. Milbemax werkt daar niet tegen, Panacur wel.

Mijn kat werd erg mager (3,2 kg, waar ze normaal 4,5 kg moet wegen) en heb ik recent laten onderzoeken. Daar kwam dus longworm naar voren. DA verteld mij dat dit door het eten van slakken zou komen. Nu heb ik haar dat nooit zien doen, maar ze had wel longworm.

Je hebt gelijk, Milbemax werkt voor honden wel tegen longworm, katten idd Panacur gebruiken.
Laatst bijgewerkt door MPH op 28-09-14 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:06

Slijmerig maar smakelijk (voor degene die de Lion King gezien hebben)
De onze vind ze ook lekker, net als vliegen.
Vliegen vangt hij zo uit de lucht met z'n poten, en dan brengt hij ze naar z'n bek en eet ze op.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 08:09

hannatjuh schreef:
papagroom schreef:

Bedoel je een rauw ei? Het is namelijk een fabeltje dat dit goed is voor dieren of mensen. Een rauw ei breekt enzymen af. Dit zijn zogezegd de bouwstenen van het lichaam. Dus niet heel erg goed. Zeker voor een kitten die nog moet groeien.
Mijn fretten aten trouwens ook slakken aar die peuterde ze zelfs uit het huisje :+

enzymen activeren bacteriën, die de darmflora bevolken,en zorgen voor een goede spijsvertering.
Deze zijn verantwoordelijk voor een goede spijsvertering,en ook......voor de vertering van het dier als het dood is....denk hier bij bv aan een zoute haring....ook deze wordt als het ware gefermenteerd onder invloed van het eigen enzym, dat wordt geproduceerd door de blindzak,een orgaantje dat bij het haringkaken wordt achter gelaten.
Enzymen zijn dus geen bouwstenen,maar wel erg belangrijk voor de spijsvertering.
Overigens zijn gestolde eiwitten een stuk moeilijker af te breken als gekookte.
Rauwe kunnen zelfs een vergistingsproces op gang brengen....denk hier bv aan het rIjzen van een cake.
In de natuur roven katachtigen overigens ook nesten leeg,en dan koken ze de eitjes heus niet hoor.
Lijkt me overigens een mooi gezicht zo,n slak peuterende fret.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 28-09-14 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:10

Ik kan hier snachts niet op blote voeten naar het toilet lopen ivm de naaktslakken.
Verhuur je je kitten ook?? :D

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:14

Pfff.. in het wild koken ze die eitjes toch eerst boven een vuurtje? ;)
Katten kunnen prima rauwe eieren eten, hun maagzuur is veel sterker.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:50

In de natuur staan er ook geen brokken op het menu. Je moet het zelf weten natuurlijk