Honden die ontlasting eten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Honden die ontlasting eten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:26

Hoi allemaal,

Bij ons op het speelveld, komen nogal wat honden die ontlasting eten. De mijne gelukkig niet, hopelijk gaat ze dit ook niet overnemen. Maar waar vroeger gedacht werd dat het een tekortkoming aan voedingsstoffen was, wordt het nu vooral gezien als een nare gewoonte.

Hoe zien jullie dit, en vooral, wat is ertegen te doen? De baasjes ruimen de ontlasting niet op, en heel veel andere omheinde velden zijn er niet... Van sommige hondjes weet ik dat ze thuis braken nadat ze op het veld geluncht hebben, en eerlijk gezegd, echt gezond lijkt het me ook niet. Er lopen nogal wat podenco's, die doen dit voornamelijk.

Benieuwd naar jullie ervaringen!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:35

Onze Bull Terrier doet het soms ook nog. Alleen haar eigen poep...als die net warm gelegd is %) .

Wij zijn haar 3e eigenaar en volgens haar 2e (opvang)eigenaar heeft haar 1e eigenaar haar niet voldoende te eten gegeven als pup. Misschien dat het daardoor is ontstaan.
Wij voeren haar vlees en dan eet ze haar eigen poep.
Toen we tijdelijk overgestapt zijn naar brokken, toen hoefde ze haar poep niet meer en gisteravond (nu ze weer een paar weken op vlees staat) zagen we haar weer poep eten. Gelukkig eet ze geen poep van vreemde honden hier in het veld.

daniweerd

Re: Honden die ontlasting eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:36

Onze eet de ontlasting van de kat op :r ook zo smerig!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:31

Inderdaad kattenstront.... yak.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:35

De mijne eet ook stront van andere honden, zijn eigen stront eet hij dan weer niet. %)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:58

Onze witte herder is een dergelijke smeerkees. Het liefst eet hij de poep van zijn huisgenootjes, nog beter opgevangen voor het onhygienisch de grond raakt. 8)7 en als hij diarree heeft eet hij dat bij voorkeur ook op. Brr. Van andere honden dan eigen doet hij gelukkig niet. Onze oude man deed dat wel, die vrat alles wat maar op poep leek, maakt niet uit van welk dier.

De oorzaak nooit gevonden en ook nooit kunnen oplossen. Ook onze dierenarts weet de reden ervan niet en de oplossing zou soms kunnen liggen in het voeren van eierkoek maar dat heeft bij ons nooit geholpen. Bij onze oude man kon het niet liggen aan een slechte start oid, geboren in het asiel met superverzorging en daarna bij ons terecht gekomen met hoogwaardig voer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:49

Isabonny schreef:
Onze Bull Terrier doet het soms ook nog. Alleen haar eigen poep...als die net warm gelegd is %) .

Wij zijn haar 3e eigenaar en volgens haar 2e (opvang)eigenaar heeft haar 1e eigenaar haar niet voldoende te eten gegeven als pup. Misschien dat het daardoor is ontstaan.
Wij voeren haar vlees en dan eet ze haar eigen poep.
Toen we tijdelijk overgestapt zijn naar brokken, toen hoefde ze haar poep niet meer en gisteravond (nu ze weer een paar weken op vlees staat) zagen we haar weer poep eten. Gelukkig eet ze geen poep van vreemde honden hier in het veld.

Dan lijkt het me duidelijk dat de hond dus een tekort heeft. Vaak lost een groente/fruitmix dit probleem op.
Ik zie hondenpoep eten dan ook als eerste als een tekort. Mocht er qua voeding van alles geprobeerd zijn en niks verandert hebben, dan ga ik het vanuit een gedragsmatige invalshoek bekijken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:25

@ sassol: dat meenden wij ook. Vandaar dat ik een tijdlang van die witte vitamines/mineralen poeder over haar voer heb gedaan, maar dat hielp dus niet. Pas toen ik overstapte op het voeren van brokken (gewoon van de Aveve, niet eens een goed merk of zo), toen at ze haar poep niet meer.

Onze vorige Bull Terrie heeft ook altijd KVV gegeten en die at nooit zijn eigen ontlasting, dus eigenlijk kan het niet aan de KVV liggen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:38

Hier ook een vieze poep eter :r
Ze eet niet haar eigen poep of hondenpoep überhaupt. Maar kattenpoep ziet ze als een ware traktatie! Gelukkig luistert ze vrij goed naar "Nee!", maar als ik niet oplet zie ik aan haar hoofd (en ruik ik uit haar bek :') ), dat ze stout is geweest!

Ook hier hoogwaardige voeding, kan me niet voorstellen dat ze tekorten heeft.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:56

Spirit is onze eerste hond dus was het best lastig met voeren. De een zegt zus de ander zo. Wel was ik er heel erg op verdacht dat hij niet te dik zou worden. Labradors hebben gauw last van overgewicht en dat vind ik gewoon ongezond. Het lastige is dat doordat er zoveel te zware labradors zijn werd Spirit als te mager gezien. Toen zat hij op een mooi gezond gewicht. Maar hij werd lichter en is toen ook begonnen met het eten van ontlasting. Hij kreeg toen nog een deel goedkopere brok i.c.m. Royal Canin. We zijn meer gaan voeren en over gegaan op volledig Royal Canin. De dierenarts beweert dat alle hondenbrokken in Nederland alle nodige voedingstoffen bevatten, hier ben ik het beslist niet mee eens. Spirit ziet er nu goed uit, heeft ook een mooie taille. Het eten van ontlasting is nog niet helemaal klaar, we moeten nog wel opletten maar het is praktisch voorbij.
Wij voeren naast brokken nog enkele dingen bij:
1x per dag 1/2 pens
1x per dag 4 pompjes zalm olie (voor een mooie glanzende vacht)
1x per week een gekookt ei
Af en toe een fruit smooty