Mislukte sterilisatie van teef, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mislukte sterilisatie van teef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:17

Gisteren is onze teef gesteriliseerd. Of dat was toch de bedoeling. Eenmaal open zag de dierenarts dat de eileiders veel te diep lagen. Verder snijden om ze weg te halen ging ervoor zorgen dat ze dood bloede. Het was de eerste keer in zijn 35 jarige carrière dat hij dit voor had.

Nu was de teef net enkele dagen loops. Vandaag zit ze op dag 5. Ze krijgt vanaf nu de prikpil. Maar, we hebben een reu. 1.5 jaar, speels ding. Heeft nog geen enkele aanstalten gemaakt om iets met haar loopsheid te doen. Reu nu castreren is geen optie, hij blijft toch nog lang genoeg vruchtbaar.

Maar wat moeten wij nu doen? De reu wegbrengen naar familie is geen optie. Het is een berner sennen en niemand ziet het zitten om zo een groot beest voor 2/3 weken in huis te nemen. Ook heeft de teef nu enorm veel pijn en heeft ze heel veel steun aan de reu. Het zijn beste vriendjes en ze kruipen constant samen, waarbij hij haar veel likt om te troosten. In huis apart houden is eventueel wel een optie, maar vraagt een hoop organisatie en dan nog is er het risico dat ze 1 van de 2 ontsnapt.

Wat doen we het beste in dit geval? Beide zijn berner sennen en echte grote goedzakken. Te groot voor velen om even op te vangen. Kennel gaat handen vol geld kosten en reu gaat hier gegarandeerd in wegkwijnen. Normaal ging de teef ook pas binnen een maand loops worden, ze was dus vroeger dan gedacht.

MarlindeRooz

Re: Mislukte sterilisatie van teef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:18

Is de reu een dekreu, dat hij niet gecastreerd kan worden?
Lastige situatie zeg!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:19

Tijdens loopsheid castreren? Dat wordt hier toch liever niet gedaan vanwege de betere doorbloeding van de geslachtsorganen op dat moment en dus grote risico.

Overwogen laparascopisch te laten doen op grotere kliniek?
Die kunnen er allicht wel mee uit de voeten, na overleg.
Blijf je nu wel nog even met het probleem zitten, maar voor over maand of 3.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:21

Waar woon je in België?
Het is dat je waarschijnlijk vrij ver woont, anders had je hem hier mogen brengen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:25

MarlindeRooz schreef:
Is de reu een dekreu, dat hij niet gecastreerd kan worden?
Lastige situatie zeg!

Hij kan gecastreerd worden hoor, maar ze blijven nog enkele weken vruchtbaar, sowieso. Dus tijdens haar vruchtbaarheid kan hij nog gemakkelijk een nest maken, gecastreerd of niet :) Dierenarts raad het nu ook nog af omdat hij nog jong is en heel erg iel, eigenlijk zelfs te mager. De hormonen zou hij nog nodig hebben om eindelijk wat spier te kweken zegt hij. Geen idee tot in welke mate dit klopt :)

Sjolvir: Dat weet ik, normaal moest ze ook pas binnen een maand loops worden. Maar ze was dus opeens een maand vroeger en daar ze nog maar helemaal in het begin zat gingen we er toch mee door.
We zijn nu alle opties aan het bekijken waardoor het toch zou lukken. Zeker omdat wij schrik hebben voor baarmoederontsteking. Dierenarts zegt dat het dan eventueel wel zou moeten lukken, de kans zit erin dat de banden dan wat slapper worden en hij er wel aan kan, maar dat is nog altijd geen garantie.

Cayenne: Regio Gent :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:27

Als je er niet bij bent de honden apart houden en zorgen dat ze niet bij elkaar kunnen komen. Als je er wel bij bent ze geen moment uit het oog verliezen. Dat lijkt me de makkelijkste oplossing voor nu.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:53

Je zou kunnen kijken naar de mogelijkheden van chemisch castreren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:54

Waarom word de teef met de loopsheid gecastreerd? dat is vragen om problemen. Alles is dan juist enorm doorbloed.

Hier teven en reuen en je kan een reu gewoon leren de teef met rust te laten. En op het moment dat de teef dekrijp is dan apart zetten maar wel goed in de gaten houden en niet alleen laten. Dat hoeft echt geen probleem te zijn. Hals over kop de reu castreren zou ik niet doen.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:03

Het was niet verstandig van de dierenarts om de operatie uit te voeren terwijl ze al loops was. De reu castreren heeft nu geen zin. Hij blijft dan nog 6 weken vruchtbaar. Ik zou de teef na ongeveer 4 maanden opnieuw, maar dan laporoscopisch laten steriliseren.
Voor nu, goed uit elkaar houden als je er niet bij kunt zijn. Jammer dat je zo ver weg woont, anders had de reu hier gekund.
Sterkte met dit hele gebeuren.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:03

Heeft ze geen loopsheid broekie, soort van kuisheidsgordel dan he
OPletten de komende 11 12 dagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:08

Dit hebben we geprobeerd maar ze bijt ze altijd in een mum van tijd helemaal kapot.

Nogmaals: Normaal ging de teef pas binnen een maand loops worden. Operatie stond al een tijdje gepland. Ivm de eerste dagen en nog nauwelijks bloedverlies vond de dierenarts het geen probleem. Ik ben geen dokter en vertrouw dan ook op mijn dierenarts.

Ik ga de opties bekijken van laporoscopisch steriliseren, bedankt. Maar ik ben vooral op zoek naar een oplossing voor nu :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:22

Optie voor nu, apart houden. En niet denken dat A of B niet over de staldeur kan springen... desnoods strakjes een echo laten maken voor het zekere en dan alsnog laten aborteren en grote schoonmaak binnen in.
Ik begrijp niet dat een da aan een operatie begint waar alles op dat moment dus goed doorbloed is, terwijl het niet hoeft. Jij had ook beter moeten weten in mijn ogen. de mooiste tijd om zoiets te doen is 3 maanden na of voor de loopsheid, net hoe je rekent. Ik begrijp je echt niet.
Ik heb een teefje wat nu patella luxatie laat zien, heb ook een reu lopen.. die gaat dus ook onder het mes binnenkort want eind dec zou ze weer loops moeten worden dus geen oepsnestje... echt niet. Wie boodschappen kan doen, kan rekenen... dus ook uittellen wanneer het midden van geweeste en komende loopsheid is. Helemaal bij een jong dier. Die moet zich nog reguleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:30

Nou sorry, maar jou reactie staat mij echt niet aan pipo. Als het topic nu al zo een wending neemt is het voor mij al genoeg. Je begrijpt me echt niet en ik had beter moeten weten? Ik ben geen dierenarts, sorry dat ik geen studie van 7 jaar heb gedaan. Nog veel plezier met jouw vooroordelen.

Ik begrijp natuurlijk dat je uit deze korte stuk tekst het hele verhaal kunt halen en ook weet waarom het niet eerder is gedaan. Fijn dat je helderziende bent om zo een vooroordeel te kunnen vormen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:35

Als ze haar kuisheidsgordel niet om wil, waarom dan geen broekje bij hem. Wel even opletten met uitlaten dat je het broekje uit doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:58

Dat is een goed idee en gaan we bekijken! Tot nog toe toont hij nog even helemaal geen verandering in gedrag naar de teef toe :)

Even wat meer uitleg om verdere vooroordelen te voorkomen: Teef heeft papieren. Ouders wouden hier graag een nestje mee (is dus niet mijn hond!) Nu, ipv een nestje kregen we opeens de optie om gratis een jonge reu te adopteren (reu in het verhaal dus). Dit hebben we dus gedaan. Reu is dus ook nog maar recent bij ons. Dus van ideale tijd etc was er in dit verhaal ook geen sprake, ook de optie van een nestje heeft mijn vader nog eventjes open gehouden. Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en ik heb direct de dierenarts gebeld. Als de dierenarts niet op reis was geweest en ze geen maand vroeger loops was geworden was er geprobeerd haar te steriliseren tussen 4 maand na de laatste loopsheid.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:11

Chemisch castreren zou in deze inderdaad wel een goede optie kunnen zijn. Werkt ook niet van de een op de andere dag maar wel na een week.

Heb dat ooit met een hond gedaan om te zien of zijn gedrag positief zou gaan veranderen na castratie.

Wel balen dat alles zo samenvalt. Dat is gewoon pech hebben.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:16

Wauw, wat een "fijne" reacties... TS heeft geen voorspellende gaven, en kon dus ook niet weten dat haar hond plots vroeger loops zou worden dan verwacht... Roepen dat ze het op een of andere manier maar had moeten ruiken, helpt haar nu ook niet verder.

Wij hebben ook een hond die loops is terwijl ze dat eigenlijk niet had mogen zijn, maar gelukkig geen reuen hier. Broekje blijft voor geen meter zitten inderdaad, en ik vrees dat een beetje welwillende reu zich daar ook niet door zal laten tegenhouden. Het is uiteindelijk maar een simpel laagje stof hé, als ze echt willen is dat zo uit de weg of kapotgebeten. Hondjes zijn ook best creatief als ze zin hebben :+

Ik vrees dat de suggestie van pipo zo gek nog niet is, zo veel mogelijk apart houden, en over een paar weken laten nakijken. Soms wil de timing ook echt niet meewerken hé 8)7

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:21

Laparoscopische steriliseren? Na de loopsheid

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:35

Ik bedoelde het ook niet negatief, maar ja, wel een beetje met een vingertje. Want man vrouw en hormonen moet je echt oppassen! Ze bevruchten elkaar door een bench heen als de drift er is.
Mijn chi meisje gaat dus ook onder het mes zo. Maar mijn chi reu mag zijn klokkenspel houden. Dat betekend extra opletten, want mijn duitsedog teef zal heus gaan liggen voor die vreselijke hunk! En ook al voelt ze misschien niks, ze kan wel gedekt worden, net als mijn bassetteefje. 2 geslachten, 1 gedachte in tijd van hoormoontjes.
Onderschat ze niet, zelfs als ze niet vastgezeten hebben, kan de teef gewoon gedekt zijn. Raadpleeg je da om de precieze tijd van een echo te bepalen. Dan ben je eventueel alles voor. Maar ik denk dat je over 10/11 weken een nestje heb als ik zo een beetje de boel inschat. Dat zou zonde zijn, helemaal omdat de teef dus al open geweest is. Hoe oud is ze als ik vragen mag? Dat de reu geen intresse toont is alleen maar een goed teken.. de dagen zijn nog niet zo ver dat ze echt ontvankelijk is. Dus niet interessant genoeg nog, komt nog wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:39

Hond in de bench als je er niet bent, ene keer de reu en de andere keer de teef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:46

Teefje is nu 3.5 jaar. Scan is er zeker, ik wil helemaal geen nest op dit moment. Bench hebben we niet, maar wel een waskot waar 1 van de 2 wisselend in kan. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:49

je kan een boxershort aandoen bij de teef,daarin een maandverbandje en daaroverheen een medpet,deze hoeft ze in feite alleen maar aan tijdens haar vruchtbare dagen,evt kan je de reu ook nog een medpet aandoen als je echt zeker wilt zijn dat een evt dekpoging niet gaat lukken..

vervelend hoor,zeker als je dit niet wilt,overigens naar een pension hoeft ook alleen maar op de vruchtbare dagen,zou ook nog een optie kunnen zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:54

Hier lopen standaard reu en teef bij elkaar. Teef wordt in de toekomst een keer mee gedekt en reu wordt nu geshowd om dekreu te kunnen worden, maar zijn (half)broer en zus dus niet op elkaar.
Hier is het nonstop aandacht er op als ze bij elkaar zijn, als we weg zijn gaat de reu in de bench, wat het fysiek onmogelijk maakt om op elkaar te springen. Voor de zekerheid kan de teef idd een broekje aan, dat maakt het allemaal iets lastiger waardoor je sneller in kan grijpen. Het kan prima allemaal, alleen moet je de boel goed in de gaten houden en zeker niet onderschatten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:57

bigone schreef:
Hond in de bench als je er niet bent, ene keer de reu en de andere keer de teef.

Ook dat is niet veilig hoor, als ze haar achterste goed door de tralies drukt kan het gebeuren dat ze bevrucht word.
Ik ken teven die idd in de bench zaten maar toch drachtig waren.

Enige opties nu zijn, of de teef/reu wegbrengen, (dat kan niet geef je aan)of de honden uit elkaar houden als ze in de vraagperiode zit.
Als je ze alleen uit elkaar houd als je weg bent loop je het risico dat ze op een onbewaakt moment toch vastzitten.
Dat ze het niet zo leuk vinden is dan even jammer, een dracht en een bevalling is ook geen pretje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:00

Overdag kunnen ze perfect apart, 1 binnen en 1 buiten. Het is meer voor 's nachts. Honden mogen ook niet mee naar boven, was anders ook een optie. Teef voelt zich nu nog heel erg ellendig dus laat ook geen opdringerig gedrag toe, maar dat zal ook niet lang meer duren. Voor de zekerheid scannen is dus zeker een goed idee :)