Hoektand kat dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Hoektand kat dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 19:50

Hallo!
Mijn kat heeft 1,5 jaar geleden een ongeluk gehad waardoor hij zijn onderkaak had gebroken. Ook is zijn hoektandje een stukje afgebroken.
Nu wordt de tand steeds donkerder en het tandvlees eromheen steeds roder. Dit duidt op een ontsteking (ik ben tandartsassistente). Als ik erop tik gebeurd er niets..
Een tijdje terug heb ik de dierenarts hierover al gebeld en die zegt 'zolang hij er geen last van heeft niks doen'. Nu had de jongeman tijdens zijn gebroken kaak ook geen kick gegeven... Zelfs niet bij de DA die aan zn kaak voelde... Dus ben ik bang dat hij wel degelijk last heeft van de tand.. Wat moet ik doen? Alsnog een afspraak bij de DA maken? Ik weet overigens niets van het kattengebit...

Wilawander

Re: Hoektand kat dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:12

Als je de tand wilt behouden is een wortelkanaalbehandeling nodig. Zoals jij het beschrijft is het daarvoor al te laat. Mijn hond heeft vorig jaar een klein stukje glazuur verloren en dachten dat gaat wel goed. Helaas niet en is er onlangs een groter stuk weggebroken. Gelukkig op een mooie manier. 10 dagen later een WKB en daar werd duidelijk dat er al langer wat bezig was. De zenuw was al dood en vergaan. Dus geluk gehad. Paar maand later en de tand was niet meer te redden geweest. Nu achteraf merk ik ook dat hij er wel last van gehad heeft al liet hij zo niks merken.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 05:41

Verkleuring hoeft nog geen probleem te zijn. Zie je op de plek waar het afgebroken is een zwarte punt? Je zou voor de tandvleesontsteking eerst nog dentisept kunnen proberen. Verbeterd het niet dan de dierenarts eens goed laten kijken. Een hoektand verwijderen is niet makkelijk als de tand nog heel 'gezond' is.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 19:02

Endo bij een kat? :=
En dentisept, wat is dat? :)

T arme kind heeft ook nog eens een wond in zn nekje... :(:)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 03:43

Dentisept is een soort tandpasta. Het werkt heel goed tegen tandvleesontsteking. Je hoeft er niet mee te poetsen maar n klein beetje in het bekje aanbrengen (binnenkant van wang bijv) en het verspreid zich dan zelf door de bek. Veel goede resultaten van gezien, helpt het niet, dan een gebitsbehandeling. Is het de onderkaak?

www.medpets.nl/dentisept/

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:23

Bij ontstoken tandvlees is de beste beslissing het trekken van de tanden. Helaas zijn nog niet alle dierenartsen hier ervaren mee, dus let op of je DA hier bekend mee is.

Er zijn middeltjes tegen tandvleesontsteking bij katten, maar de ontsteking komt na verloop van tijd altijd weer terug. Na het trekken van de tanden zijn ze voorgoed van de ontstekingen af :j

Zelf heb ik een 9-jarige en een 3-jarige die tandloos (op enkele (hoek) tandjes na) zijn :) het klinkt misschien zielig, maar ze eten na enkele dagen alweer gewoon harde brokken (vlak na operatie kunnen ze best paté zoals A/D van Hill's eten) en er is niks dat ze nu niet meer of slechter kunnen eten of zo.

Het komt heel vaak voor dat katten die als kitten niesziek zijn geweest (zoals mijn 3-jarige die als doodziek hoopje ellende in huis is gehaald) al heel vroeg tandvleesproblemen krijgen, vandaar dat het trekken van de tanden steeds vaker wordt gedaan door dierenartsen :)

Succes met poeslief!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:53

Ik heb hier een 7-jarige rondlopen met hetzelfde verhaal.. Op 4jarige leeftijd overgenomen van iemand, ze stonk altijd uit haar bekje en na een checkup bij de dierenarts was de conclusie; n boel rotte kiezen en flink ontstoken tandvlees.
Toen besloten alles eruit te halen wat echt niet meer kon en te redden wat er te redden viel, maar toen ze eenmaal op de operatietafel lag bleek dat t vele malen erger was dan gedacht. Toen is alles getrokken behalve haar hoektanden, bij t trekken van de hoektanden is de kans groot(er) dat de kaak breekt omdat hoektanden zo diep liggen.

De dag na de operatie at ze alweer harde brokjes en nu heeft ze helemaal nergens meer last van. :)