Heupkopresectie hond, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Heupkopresectie hond, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:05

Ik ben op zoek naar ervaringen rondom een heupkopresectie.

Mijn hond zal komende donderdag worden geopereerd in Putten bij de kliniek aldaar. Dit in verband met heupdysplasie. Het gaat nu af en aan wanneer wij hem naar rato Novacam geven, maar gezien zijn leeftijd (6 jaar) gaan wij nu voor een grotere stap om hem hopelijk straks een pijnvrije toekomst te kunnen bieden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:54

Hoe is het inmiddels met je hond? Mij kat heeft dit ook ondergaan ivm een gebroken bekken en was hier nieuwsgierig of er meer mensen zijn die dit hebben laten doen bij hun dier.
Dit is alweer 5 weken geleden en katlief is weer de oude. Hij loopt niet 100% zuiver en zijn spieren moeten duidelijk nog sterker worden, maar het begin is er.

We hebben hiervoor gekozen omdat de kans 100% was dat hij artrose zou krijgen als we de natuur haar gang hadden laten gaan, dus niks zouden doen. Onze kat is ook pas 6, dus dat wilde we hem niet aandoen.

Paintlinger

Re: Heupkopresectie hond, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:21

Wat voor hond is het TS?

Over het algemeen is het een fijne oplossing en herstellen ze snel.
Voor hele grote of zware honden is het een minder fijne keuze.
Daarom moet honden met overgewicht ook eerst afvallen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:32

Oeps, mn eigen topic over het hoofd gezien :o

Hij is nu anderhalve week verder en ik kan zeggen dat ik voor nu tevreden ben. We hebben de heupkop en botfragmentjes (arm beest!) die in het kapsel zaten.

Na een paar dagen ging hij alweer uit zichzelf zitten, en ook liggen op de kant waar hij is geholpen. Hij gebruikt de poot nog liever niet, maar de dierenarts zei dat dit ook best 6 weken mag duren. Soms in een rustige stap gebruikt hij 'm wel, dus op die manier mogen wel +- 10 pasjes per wandeling(etje) oefenen.

Wij hebben ook gekozen voor deze ingreep omdat de enige optie was om echt de klok stil te zeggen en de klachten een halt toe te roepen. De artrose in de andere heup zal in de loop van tijd misschien wel voor klachten gaan zorgen, maar die zijn dan op te vangen met pijnstillers. We hoeven ons dan in ieder geval geen zorgen meer te maken om die hele zware HD die hij liet zien in zijn linkerheup.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:39

Zie dit topic nu pas. Onze hond hebben we nu ruim 8 jaar, en hij had toen hij bij ons kwam net de operatie gehad waarbij zijn heupkop was verwijderd. Hij was toen waarschijnlijk 2 jaar oud. Geen HD, maar waarschijnlijk door een ongeluk of mishandeling was zijn heup uit de kom geraakt. Hij had ook veel littekenweefsel en botwoekering op die plek. Omdat het een asielhond is hebben we geen idee van de voorgeschiedenis, behalve dan dat hij voor hij bij ons kwam altijd op straat geleefd heeft.

Hij herstelde heel snel na de operatie, alleen aan zijn loopje zie je dat hij anders is als een normale hond. En we merken nu echt wel dat hij oud begint te worden. Lange wandelingen kan hij niet meer aan, dan krijgt hij pijn en moet hij aan de pijnstillers. Maar toen hij nog jonger was rende hij makkelijk met ons paard mee op de hei.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:43

En daarom hebben wij nu de heupkopresectie laten doen, omdat we altijd nog de stap kunnen maken naar pijnstillers. Had het niet op mijn geweten willen hebben dat hij met 9 jaar niet meer te helpen was aan de HD en de medicatie op het maximum zat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:44

Onze hond moet af en toe pijnstillers (helaas) omdat hij last van littekenweefsel en botwoekering blijft houden. Dat komt denk ik vooral doordat het geen mooie breuk was, en hij er al een tijd mee rond liep voor hij geopereerd werd. Maar wij houden er erg rekening mee, en passen zijn beweging aan aan wat hij nog aan kan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:24

hoe zwaar waren jullie honden??

ik heb hier een hond met aan 1 kant heel zware HD en nu gaat dat nog heel erg goed ( hij is nu 4) ,maar als die heup toch pijn gaat geven overdenk ik ook een heupkopresectie,maar dat is een rottweiler reu van bijna 60 kilo...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:28

Is een BC kruising (zie profiel) van rond de 20-25 kilo.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:33

onze coton de tulear heeft als pup deze operatie gehad. Ze is er 14 jaar mee geworden, maar ik kan niet zeggen dat ze pijnvrij is geweest. Vooral de laatste 5-8 jaar is ze doorgekomen op pijnstillers...
onze hond was ong. 11 kg.
Ik heb nu ook een hond met zwakke heupen (11kg), op zich had de operatie bij haar ook gekund (al was het niet zo erg als bij de andere hond), maar ik heb gekozen voor dagelijks glucosamine en de laatste 3 jaar heeft ze zo nu en dan pijnstilling (ze is nu 12)
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 06-10-14 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:34

wat voor een pijnstillers geef je je hond dan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:35

Previcox staat er op het doosje wat wij hebben, mag 1 keer daags en niet op een lege maag.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 12:55

Mijn heidewachtel was 26 kilo op het moment van opereren. Ik zat voor de operatie op een dosering van 5 ml Novacam per dag om hem een beetje mobiel de dag door te krijgen, dat was mijn grootste motivatie om de heupkopresectie te laten doen. Mocht hij ooit weer op pijnstillers moeten, dan zien we dan wel weer.

@Kimmie261: Ik weet niet of er dierenartsen zijn die grotere honden opereren. Je zou kunnen informeren bij Daan Kranendonk (dierenkliniek Putten) of hij dit doet. Hij is 1 van de weinige artsen die deze ingreep bij middelgrote honden doet, maar Rottweilers durf ik niet te zeggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:58

Onze hond is in Utrecht geopereerd, in de universiteitskliniek. Het was alleen wel een duur geintje. Gelukkig betaalde de stichting waar we de hond van hebben, en hebben we zelf ook gedoneerd aan de stichting om de operatie mogelijk te maken.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:00

SusanH schreef:
Onze hond is in Utrecht geopereerd, in de universiteitskliniek. Het was alleen wel een duur geintje. Gelukkig betaalde de stichting waar we de hond van hebben, en hebben we zelf ook gedoneerd aan de stichting om de operatie mogelijk te maken.

Ik ben in Putten 600 euro kwijt, inclusief medicatie en nazorgconsulten :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:06

ik weet van iemand die bij ca de bou's ook deze operatie laat uitvoeren,en dat zijn toch wel honden die gelijkwaardig aan rottweilers zijn.

maar zolang hij zo goed blijft als nu,dan laat ik hem gewoon lopen,want eigenlijk heeft ie er amper last van,alleen een bank opklimmen doet ie eerst zijn knie op de bank leggen en dan laat ie zich omvallen op de bank...dus hij kan niet afzetten op die poot...maar voor de rest doet hij er alles mee,zwemmen,balletjes halen,springen,spelen...zonder pijnstillers nog steeds overigens..

hij heeft echt geen kom aan 1 kant overigens,dus aan de HD kant zie je ook dat zijn heup veel boller is als de andere kant..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:22

Timo's operatie was wel ietsje duurder als 600 :=