Zindelijk worden wilt niet helemaal lukken, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Zindelijk worden wilt niet helemaal lukken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 13:27

En nee, ik ben niet iemand zonder geduld, stop die jeukende handjes maar weer weg. :+

Wij hebben sinds 4 juli een puppy erbij, een 'Sheltie' teefje van nu 7 maanden oud. Wij zijn haar 4de eigenaar en het arme dier heeft blijkbaar al genoeg meegemaakt... :n

In het begin deed ze zonder pardon binnen plassen en poepen, dat was geen probleem, door haar verleden en eerdere situaties begrijpelijk. Wij zijn daarop veel naar buiten gegaan, maar toen kwam het, ze plast niet buitenshuis, uren kunnen we onderweg zijn, zodra ze thuis komt moet ze meteen in de tuin om te plassen.

Als ze een keertje buiten plast of poept, dus tijdens het wandelen of bij de paarden of waar dan ook gedragen wij ons alsof we zijn ontsnapt bij het lokale gesticht. Snoepjes en stukjes kaas vliegen rond en worden rijkelijk uitgedeeld, met als gevolg een puppy die helemaal door het dolle is en zo hard kwispelt dat ze zichzelf met haar staart een blauw oog slaat. Moge duidelijk zijn dat we belonen. :Y)

Toen ze pas hier was beloonden we haar plasjes en poepjes in de tuin ook, ze deed het immers niet in huis. Hier zijn we mee gestopt, als ze buiten plast prima, maar er volgen geen snoepjes. 'S nachts zit ze in een bench en houdt het dan ook makkelijk op, soms wel zo'n 10 uur lang. Nu zijn wij bezig haar uit de bench te laten 's nachts, dit gaat vaak goed, maar vanmorgen trof ik weer een plas aan. Wij hebben een scheef huis en uiteraard had ze aan de kant waar het schuin afloopt geplast, dus vanmorgen heb ik al als Assepoester de vloer kunnen doen. :j

We hebben al vanalles geprobeerd, 's morgens direct naar buiten (wandelen), één uur en soms zelfs langer. Soms plast ze en poept ze, soms doet ze niks en houdt ze het alsnog op tot thuis. We hebben al geprobeerd om lang te wachten en dan te gaan wandelen, ook geen succes. Bij het thuiskomen meteen de tuin in en dan via de achterdeur weer gaan wandelen, maar ook dan houdt ze het gewoon op. We hebben al geprobeerd om bij een vriendin in huis te wachten tot ze wilt gaan zitten en dan snel naar buiten, maar ook dan houdt ze het op of in een flits als je niet oplet op de tegelvloer te gaan zitten. Vanalles dus, maar ik ben idee-loos, en hoop dat Bokt nog wat tips heeft die we eventueel kunnen proberen.

En om een beeld te krijgen bij het zeikwijf:

Afbeelding

Afbeelding

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:37

Onze hond doet het ook niet zo gemakkelijk buiten eigen tuin. Pas na een jaar of anderhalf jaar had ze het vertrouwen dat ze het ook ergens anders durfde te doen. Blijven belonen en haar voldoende zelfvertrouwen geven is denk ik de juiste manier.
Onze hond is ondertussen 3.5 en ze doet het nog het liefst 's nachts in haar hok, niet in de bench

KimD

Re: Zindelijk worden wilt niet helemaal lukken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 13:39

Oh, dus dit is wel een probleem wat vaker voor komt? Ik had het nog nooit meegemaakt of erover gehoord. Onze coach die ons helpt bij een ander probleem van haar had het ook nog niet eerder meegemaakt. Maar dat geeft wel hoop. Die onzekerheid wat jij zegt kan wel kloppen trouwens. :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:42

die van mij is een parsson jack russel met geen noemenswaardig lichaamsvet als pup toendertijd.

helaas was dat gewoon het type niet zindelijk willen worden..
het stond haar gewoon niet aan, veel te koud aan de kont

je kon een uur wandelen..
was net net binnen sneakte ze naar achter en draaide een bolus op het tapijt.. niets hielp

en met 9 maanden was het ineens over en klaar.. hup van ene op de andere dag was ze zindelijk..

dus als je er zelf alles aan doet, kun je eigenlijk alleen nog maar wachten en haar eruit mikken zodra ze ergens wil gaan zitten.. vreselijk frustrerend, maar meer kun je dan volgens mij ook niet meer doen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:46

Arm dier, zo jong en dan al bij vierde eigenaar. Is er iets van haar verleden bekend? Super dat jullie haar problemen proberen op te lossen ipv haar meteen weer weg te doen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:47

Ik heb een reu (2 jaar) die ook moeilijk buiten het erf plast/poept.

Wel is hij binnen zindelijk en we wonen buitenaf, dus ruimte genoeg om zijn behoefte te doen.
Maar het is ook geen reu die buitenshuis veel merkt, hij plast zich eigenlijk altijd in 1x leeg.
Hij is ook zeer onderdanig naar andere honden, gelukkig wel speels met ze en zeker niet bang.
Maar als wij naar bv het bos gaan plast hij alleen als hij echt moet en hooguit 1x.
Als wij thuiskomen plast hij vaak direct zodra hij op het erf is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 13:56

gabyfedde schreef:
Arm dier, zo jong en dan al bij vierde eigenaar. Is er iets van haar verleden bekend? Super dat jullie haar problemen proberen op te lossen ipv haar meteen weer weg te doen!

Ze is in Tsjechië geboren bij een broodfokker, en daarna naar België getransporteerd, daar is ze terecht gekomen bij een 'dierenwinkel' waar ze op een zaagsel ondergrond heeft gezeten. De vrouw die haar haar daar heeft gekocht heeft haar na 3 dagen weer op MP gezet, waar ik haar met stom toeval tegenkwam. Ze werd daar verkocht omdat ze te groot werd want ze hadden chihuahua's, de man des huizes wilde haar absoluut onder geen enkele omstandigheid houden. Toen wij haar gingen halen vonden mijn moeder en ik die man maar angstaanjagend. Die mensen hadden ook niks in huis voor haar, geen halsband, geen voer, helemaal niks, ze kwam daar dan ook alleen in de tuin.

Toen is ze hier gekomen en zijn aan een puppycursus begonnen en daar kwam een ontzettende angst voor vreemde, vooral mannen boven water. Daar zijn we nu voor in training bij een coach. Ze heeft echt doodsangsten voor mannen, raakt volledig in paniek en laat dan ook alles over.

Achteraf gezien was de man des huizes waar wij haar gehaald hebben misschien niet zo netjes als dat hij zich voordeed. Ze ontweek hem duidelijk en als hij iets zei dook ze in elkaar. Maar waarschijnlijk, alhoewel het alleen maar aannames zijn speelde daar dus meer.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:03

Blijft ze in de Bench wel droog? Ik zou probeer om haar uit te laten en haar in de Bench doen bij thuiskomst. Na half uurtje eruit halen en weer uitlaten. Dit blijven herhalen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:03

Kun je het plassen in de tuin niet linken aanheft commando plasje doen. Zodat wanneer je dat buiten de tuin zegt ze begrijpt wat je bedoeld.

Mijn hond doet keurig een plasje op commando. Heel handig als ze hoteldebotel blij is en vergeet te plassen, weet ze meteen wat ze moet doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:05

Hoeveel plast en poept ze nu in jullie huis en hoeveel plast en poept ze in de tuin?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:08

In huis is ze zindelijk, ze doet in principe alles buiten in de tuin. Vannacht heeft ze dan op de slaapkamer geplast.

Commando plasje proberen we wel te linken inderdaad, onze andere hond plast en poept ook op commando. :j

Atent, ja bench blijft ze droog. Maar zondag was bijvoorbeeld wedstrijd en dan houdt ze het ook makkelijk 14 uur op. Dus jou tip zal niks uithalen, dan houdt ze het gewoon op. Het is geen pup meer van 12 weken die echt ieder half uur moet plassen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:09

Wij hadden een tjech en dat is zowiezo al geen makkelijk ras om zindelijk te maken. Daarnaast was het een vrij onderdanige dame en deed ze alleen haar behoefte op “bekend” terrein. Natuurlijk was dit in het begin wel eens in de tuin, maar samen met onze andere hond leerde ze dat enkele veldjes waar we regelmatig kwamen ook “bekend” terrein was waar ze haar behoefte deden.

Op vreemd terrein (bijv bij weekendje weg) kon ze rustig bijna 24 uur haar behoeftes in houden voordat ze eraan toegaf of in huis plaste -O- .

Wellicht dat je met een vaste wandelpartner/hond kunt gaan wandelen en op vaste veldjes de behoefte laten doen. Zodat ze dit als veilig gaat zien. En met een vaste wandelpartner gaat ze het misschien eerder kopiëren.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:13

Even kijken of ik dit uit kan leggen...
1. Na het wakker worden, spelen, eten, etc. naar buiten. Niet geplast? Dan toch weer de bench in en even later een nieuwe poging. Op deze manier voorkom je het binnen plassen.
2. Wat ik mijn honden snel aanleer is het commando "plasje doen". Dat commando koppel ik uiteraard aan de activiteit 'plassen' wanneer ze dat in de tuin of daarbuiten doen.
3. Geen uren wandelen wanneer het alleen de bedoeling is dat er geplast moet worden. Vaak is het op die jonge leeftijd nog veels te spannend en is er te veel afleiding om uitgelaten te worden voor het uitlaten (lees: ontlasten).

Deze 3 punten combineer ik. Ik loop dus met een jonge hond vaak even naar buiten om op dezelfde plek gewoon stil te gaan staan. Wordt er geplast, commando geven en uitbundig belonen.

Ik begrijp dat ze het behoorlijk goed op kan houden, maar toch even volhouden met terug de bench in. Dat kwartje moet toch echt gaan vallen. En wanneer het in de tuin goed gaat, verplaatsen naar een plek dicht bij het huis.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:18

Estera, bedankt voor de tips, maar helaas zal dat niet veel uitmaken.

1. Ze plast in principe niet meer in huis, ze gaat nu in ieder geval al in de tuin. Er wil nog wel eens een ongelukje voorkomen maar dat is echt nog maar zelden.
2. Zoals eerder vernoemt proberen we dat al te koppelen.
3. We lopen ten alle tijden dezelfde ronde, dus er is sowieso niks meer spannend voor haar. Als ze onderweg
onverhoopt plast of poept is het altijd op een andere plek, nooit op hetzelfde veld of in hetzelfde gebied.

Riddershow, we zijn pas geleden heel spontaan twee dagen naar Zeeland gegaan, maar dan plast ze wel gewoon als ze echt moet. Ze houdt het dan geen 24 uur op zoals jullie hond.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:23

Ik heb dit zelfde probleem met een Maltezer gehad.
Zij heeft het erg slecht gehad de eerste weken van haar leven en daar door was het ontzettend moeilijk om haar zindelijk te krijgen.
Maar toen ze voor de eerste keer loops werd is ze het alleen maar buiten gaan doen!
Ik denk dat met de eerste loopsheid er ook een territorium drang naar boven komen en dan willen ze geur vlagjes uit gaan zetten en doen ze het dus netjes buiten :D
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 22-09-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:24

Hmm, dan wachten we geduldig verder op die eerste loopsheid. :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:30

Mijn broertje heeft een kruising vanalles op een appartement en die hond deed het enkel op het balkon. Hebben het doorbroken door een week bij mn moeder op vakantie te gaan (nouja onbewust doorbroken dus) en vervolgens dus besloten om haar gewoon niet meer op het balkon te laten.

Is dat een optie TS? Dat ze gewoon voorlopig niet meer in de tuin komt?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:34

Bij mijn ouders is er ook een balkon, soms is ze ook een hele dag daar (om inderdaad te doorbreken), maar dan houdt ze het op of gaat op het balkon. Ze lijkt echt een probleem te hebben met buiten haar vertrouwde omgeving te moeten plassen of poepen.

De theorie van onzeker zijn hierboven klinkt voor mij heel logisch in haar situatie. :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:40

het is een jonge hond. Wees blij dat ze het wel doet op jullie gazon. Dat is toch niet erg? Onze Bordercollie wil namelijk ook alleen maar op gras plassen. Misschien maak je er wel een te groot punt van.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:48

Je kan dezelfde principes toepassen, maar dan met het punt dat ze het dus buiten de tuin moet doen en nog steeds niet binnen. Dus naar buiten, niet geplast, dan weer naar binnen in de bench en ook niet in de tuin laten. Even later weer naar buiten, kans geven op te plassen, weer niet, dan begint het riedeltje weer opnieuw.
Ik snap anders ook niet goed wat het probleem is? Ze doet het niet binnen (op een ongelukje na), maar ze doet het wel in de tuin. Als dat laatste een probleem is, dan zal je dat op dezelfde manier aan moeten pakken als wanneer ze het binnen zou doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:09

Johanna59 schreef:
het is een jonge hond. Wees blij dat ze het wel doet op jullie gazon. Dat is toch niet erg? Onze Bordercollie wil namelijk ook alleen maar op gras plassen. Misschien maak je er wel een te groot punt van.

We hebben een tuin van 5 vierkante meter, (geen gras, enkel steen) ik zou het prettig vinden als ze ook daarbuiten plast.. het geeft toch wel rotzooi en stank ondanks het schoonspuiten met chloor, schoonmaakazijn en de hogedruk. Ik vind het dus niet erg dat ze in de thuis plast, maar ik zou het prettiger vinden als ze haar behoefte doet tijdens het uitlaten of als we bij de paarden zijn.

Groot punt lijkt me dus niet, lijkt me dat niemand het prettig zou vinden? We kunnen dus ook nergens met haar naartoe zonder ons zorgen te moeten maken of schuldig te voelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:57

tja de grootste fout die ik maakte met een volwassen herplaatser met heel verleden was dat ik zo uitbundig beloonde als hij het tijdens het uitlaten deed dat hij het weken niet meer durfde te doen.......................... Toen we dat door hadden zijn we gelijk begonnen met negeren als hij het deed tijdens het uitlaten en uitbundig gaan belonen bij het in de tuin plassen/poepen. 't was zo over hahah

Nu geef ik geen garantie dat het bij jou hond ook zo gaat hoor!!!! Mijn hond schrok blijkbaar zo enorm van uitgelaten baas dat hij niet meer iets durfde te doen.

Misschien dus eens proberen om niet te belonen, niet in de tuin te laten en ruimte thuis te beperken totdat ze in elk geval aangelijnd of tijdens het uitlaten geplast heeft. Dus dit doen op een dag je dat heel veel tijd hebt en dus uit bench, uitlaten en wel in de gaten houden maar niet uitbundig doen ofzo. Doet ze niets dan maken dat ze niet ergens in huis kan gaan zitten plassen/poepen dus in de gaten houden. Gewoon een uur later weer gaan enz. Wie weet is dit net het duwtje wat ze nodig heeft ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 10:10

Dat uitbundig doen vind zij juist helemaal geweldig, ze gaat er helemaal in op. Ze weet het ook als ze buiten plast of poept, dan komt ze zo dolenthousiast terug rennen, ze legt dus buiten wel de link van behoefte doen is beloond worden.

Ze zit niet veel in de bench, enkel 's nachts en als ze alleen moeten blijven, en dat is heel weinig want mijn moeder is de oppas. :Y) Dat laatste gedeelte heb ik wel al eens geprobeerd, gewoon op de bank blijven zitten en haar (en de andere hond) opsluiten in de woonkamer, dan maar wachten en als ik zag dat ze moest naar buiten wandelen. Eerst heb ik rondjes van 10 à 20 minuten gelopen en daarna rondes van een uur, hun vinden het heerlijk al dat wandelen maar plassen ho maar. :') Na ee dag dit te hebben gedaan haar toch maar in de tuin gelaten en toen plofte ze zowat, terwijl we daarvoor nog een flinke ronde zijn geweest, waar ze zeker die drang moet hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:18

Een grasmat maken (echt gras, en geen kunstgras) en deze in huis leggen... zodra zij hier haar plas op doet ontzettend belonen. deze steeds meer richting buiten neer leggen. En uiteindlijk buiten (voortuin?), en de stoep op en constant belonen. Zo leren ze buiten ook op het gras te gaan zitten. Dit is dan "vertrouwd"

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 10:23

Het maakt haar niet uit waarop ze moet plassen, ze plast overal op, dat zit wel goed. En ze is op een ongelukje na zindelijk in huis, dus dan ga ik geen grasmat in huis leggen om haar daar vervolgens op te belonen. Voortuin hebben we helaas niet, dan zit ze op straat, en in de goot aanleren wil ik haar hier niet daarvoor is de straat te druk en chaotisch.

Ik zou wel eventueel de grasmat buiten kunnen leggen.