Kattenkrabziekte, en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Kattenkrabziekte, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:51

Hoihoi!

Ik hoop dat er iemand is die raad weet over wat te doen :)
Mijn moeder heeft een opgezwollen lymfeklier. Vorige week is ze naar de dokter geweest, en weer teruggestuurd met het bericht; het is een verrekte spier. Op zich geen probleem, zij het niet dat mijn moeder steeds al dacht dat het niet zo was en dat ze de verrekking niet kon plaatsen. Afijn, Ibuprofen geslikt, maar nog geen resultaat (behalve even wat minder pijn)
De bult bleef maar groeien, en vandaag is ze weer heen geweest. Andere dokter, dus even een ander inzicht. Die dokter zag dat het hier wel om de lymfeklier ging, en zodoende is mijn moeder vanmorgen naar het ziekenhuis geweest om bloed te laten prikken en een echo te laten maken van de bult. Ze vermoeden dat er een ontsteking in zit, en hoe ver deze gevorderd is gaat vanmiddag blijken.

Met mijn moeder gaat het weer goed komen, maar we zitten nu een beetje in twijfel over wat te doen met ons Noesje...Minoes is hoogstwaarschijnlijk de aanstichter hiervan. Zij heeft de laagste weerstand van alle katten door haar chronische niesziekte, en we vermoeden dat het daardoor bij haar blijft hangen in plaats van dat ze er overheen groeit. Daarbij is madam een kwijler tijdens het kopjes geven :') En heeft mijn moeder vlak achter haar oor een wondje gehad waar het dus hoogstwaarschijnlijk haar lichaam is binnen gedrongen.
Nu kunnen we ons voorstellen dat Minoes door haar slechte weerstand wel een beetje hulp kan gebruiken om haar te helpen over deze ziekte heen te komen. We wilden toch al met weerstandverhogers aan de slag ivm de komende winter, maar nu vroegen we ons af of iemand wist wat we hiermee konden doen? En natuurlijk of iemand een goede weerstandverhoger weet :j
We gebruikten zelf vorig jaar magnesium;
Afbeelding

Werkte prima, maar als er nog betere opties zijn horen we die graag :j

Paintlinger

Re: Kattenkrabziekte, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:18

Over Kattenkrabziekte: ofwel de Bartonella bacterie:
Ik heb het ook gehad.
De lymfenklier in kwestie was bij mij die aan de zijkant van mijn kaak.

Het vervelende is: Het duurt ongeveer 6 maanden en dan gaat het over.
Veel meer kan je niet doen.

Als je op een gegeven moment een abces krijgt kan je het openen, dat verlicht wel.

Voor de kat denk ik niet dat het veel uitmaakt dat ze dit specefiek heeft.
Haar algehele weerstand boosten kan nooit kwaad.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:22

Dankje voor je reactie! :D
Ze vermoeden dat ze bij mijn moeder het abces kunnen laten rijpen en opensnijden :j
Oei, een beste tijd dus die er overheen moet gaan.

Algehele weerstand boosten kan geen kwaad inderdaad. Zouden we sowieso al weer opbouwen voor de koudere maanden, maar we gaan nu met dit nieuws eerder beginnen ermee :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:23

Waar heeft je moeder de lymfenklier in kwestie?

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:29

Vervelend zeg! Ik weet inderdaad ook dat je er een poos zoet mee kunt zijn. Mijn zusje heeft dit ook gehad een aantal maanden geleden en bij haar trok het zelfs in haar oog, het oogwit werd helemaal rood. Daarom was in eerste instantie niet duidelijk wat ze onder de leden had en in combinatie met de bult achter haar oor werd het alleen maar onduidelijker. Bloedprikken etc bracht weinig aan het licht behalve ontstekingswaardes. Ze hebben toen diverse puncties gedaan in het Daniel den Hoed omdat ze vreesden voor een tumor. Uiteindelijk is de bult weggesneden en bleken de omliggende lymfeklieren schoon. Conclusie; waarschijnlijk kattenkrabziekte icm een ander soort bacterie of virus.

Nu heeft ze enkel nog een litteken en geen last meer maar ze is ook erg moe geweest.

Sterkte in ieder geval!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:35

L-Lysine, ook van Pytonics. Niet de grot epot voor paarden maar die voor poesies.
Er overheen groeien/komen zullen ze nooit heb ik begrepen, als een herpesvirsu op de loer zodra de weerstand minder wordt.

Sterkte voor je moeder!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:13

Even voorbeeldje gemaakt;
Afbeelding
Die klier daar is bij mijn moeder compleet gezwollen en warm/heet.

Over de kattenkrabziekte groeit een kat heen :j Ze maken antistoffen aan als ze de bacterie gehad hebben, en na een jaar de bacterie bij zich dragen kunnen ze het niet meer verspreiden (althans, zo vertelde de arts het ons)
We weten alleen niet in hoeverre het bij Minoes langer blijft hangen ivm haar slechte weerstand :\

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:17

Pfoe TS, wel fijn dat ze gelijk aan de kattenkrabziekte dachten en niet direct aan andere aandoeningen zoals bij LittleMiss. Daar moet je toch niet aan denken. Dat lijkt me een hele spannende tijd geweest LittleMiss. :(:)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:20

Bij ons waren ze er gelukkig relatief snel bij. Beetje jammer alleen dat de dokter niet uit z'n stoel kwam om er ook even aan te voelen en vanaf een afstandje al zei dat het een spier was. Op die manier heeft hij nooit het gloeiende gevoeld die er toen ook al was...dan waren er allang alarmbellen gaan rinkelen.
Gelukkig trekt het bij mijn moeder omlaag inderdaad, en niet meer in het gezicht :oo

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:25

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:29

Check, de L-Lysine gaat dus gewoon in de winkelmand :)
We hebben A-Vogel tabletten voor kinderen voor minoes :j Dus dat moet ook goed komen :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:06

Daar had ik het ook TS.
Daarbij ook een hele dikke kaak en een tijdelijk 'kaakslot'.
Uiteindelijk precies achter mijn oor een abces en toen dat geopend kon worden werd het beter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:11

Mijn zoon heeft kattenkrab ziekte gehad, atypische reactie.
Klierzwellingen, maanden lang koorts en afwijkingen te zien op leverfotos. Zeldzame reactie, er zijn er maar een paar in nederland geregistreerd. Gelukkig heeft hij er niets aan overgehouden.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 08:50

Oh jeetje :(:) Gelukkig maar dat het goed is weggegaan! :j

Mijn moeder heeft inmiddels al wat resultaten terug; de definitieve bevestiging van de kattenkrabziekte, maar ook de bevestiging dat er een abces in de lymfeklier zit.