Kruisbandoperatie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freppy

Kruisbandoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 06:39

Mijn hond heeft vorige week zijn kruisband gescheurd. Nu staat hij op de lijst om geopereerd te worden en van zijn eigen pees een nieuwe kruisband te maken.
Ik hoor nu alleen steeds meer om me heen dat de operatie waarbij een eigen pees wordt gebruikt, voornamelijk bij honden die in de sport lopen ( en dus weer op niveau moeten komen) worden toegepast en dat een kunstkruisbandje voldoende zou moeten zijn. Het gaat om een kleine hond van zo'n 7 kilo die weliswaar nogal gek kan doen maar zeker niet in de sport loopt..
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vraag het morgen nog even aan de orthopeed ( die was op vakantie dus belt morgen voor de afspraak) maar vroeg mij toch af of iemand dit al eens bij de hand gehad heeft.

Paintlinger

Re: Kruisbandoperatie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:22

Je loopt bij het plaatsen van een nieuwe pees (kunst of fascie) altijd het het risico dat het materiaal weer stukgaat. Dit door de contructie van de knie en materiaalmoeheid.
Daarom wordt dit bij grote en/of zware honden ook afgeraden.

Jouw hond zou eventueel ook een TTA kunnen krijgen, dat is (afgezien van risico op complicatie wat je altijd hebt) een blijvende oplossing waarbij de contructie van het kniegewricht aangepast wordt waardoor en nieuwe voorste kruisband ook niet nodig is.

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:04

Bedankt voor je reactie, ik vraag ook wel even naar deze optie als ik de orthopeed spreek. Klopt het dat als ze toch voor een nieuwe pees gaan, de revalidatie met een fascie sneller gaat dan met een kunst?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:03

Zal per geval verschillen denk ik.
Mijn logica gokt erok dat het zomaar zou kunnen.