Uilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Uilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 20:23

Vannacht wakker gelegen van krijsende uilen pfff wat vervelend, Het valt mij op dat dit eens in het jaar gebeurd en dat voor een paar dagen.
Net waren ze weer bezig en zijn we in de tuin gaan zitten om te kijken en luisteren op een gegeven moment waren er drie naar elkaar aan het roepen en kwam er zelfs één op vijf meter afstand naast ons in een boom zitten.
Net uilen geluiden zitten luisteren op internet en we zijn er uit dat het bosuilen zijn.
Ben nu toch wel enthousiast nu we dit weten en vroeg mij af wie er nog meer uilen in de buurt hebben ?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:31

Wij wonen in het bos en horen zeer regelmatig een Oehoe. :)

Echt een spookachtig geluid. :j Heb hem wel nog nooit gezien.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:37

Hier zit ieder jaar een stel wat ook jongen krijgt. Nu voor het derde jaar op een rij. Heb een jong gevonden die waarschijnlijk uit het nest was gevallen. Heb hem niet terug gevonden. Iedere avond wanneer het schemerig begint te worden beginnen ze te roepen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:37

Wij hebben oehoe's in een uilenkast bij ons op het erf. Hebben heel vaak dat ze zich even laten zien en dit jaar hadden we zelfs drie jongen. Leuk hoor!

Zit overigens ook regelmatig een bosuil bij ons. Heel gaaf geluid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:38

Wij hebben een paartje in een hele hoge den in de tuin. Al jaren. Heel erg gaaf. In de lente kun je ze ook horen baltsen, dan klappen ze hun vleugels tegen elkaar aan. Dat is nog knap luid :-)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:41

Mijn oom had uilen.
Maar die waren ongewenst door alle uitwerpselen dus toen had ie die schuurdeur van de vroegere hooizolder dicht gemaakt :+

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 20:41

Leuk om te lezen allemaal de oehoe lijkt mij ook gaaf om in de buurt te hebben :)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 20:42

xEmily schreef:
Mijn oom had uilen.
Maar die waren ongewenst door alle uitwerpselen dus toen had ie die schuurdeur van de vroegere hooizolder dicht gemaakt :+

tja dat is weer minder jammer dat ze niet mochten blijven.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:44

Niet bij mijzelf, maar bij mijn ouders zitten er uilen in de tuin. Het lijkt er op dat er voor de derde winter op rij ransuilen komen overwinteren. De eerste winter waren het er vier die we redelijk vaak hebben gezien, ook in het vroege voorjaar dat ze overdag zichtbaar zaten te zonnen, afgelopen winter maar 1 of 2 die we maar weinig gezien hebben en ondertussen zijn er de afgelopen weken al weer 2 gezien.
We proberen regelmatig in de schemering te kijken of we ze zien uitvliegen uit hun boom, maar dat doen ze zo stil dat je het makkelijk mist.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:00

Leuk dat de uilen het bij jou naar de zin hebben. Bij ons in de oude, open schuur achter ons huis woont/wonen ook al jarenlang uil(en). Vermoedelijk kerkuilen. Ik hoor ze regelmatig 's nachts naar elkaar roepen. Meestal duurt het niet zo lang. Ik heb meer last van het snurken van mijn vriend. Ben wel eens geschrokken van de doodskreten van een prooi, geen idee wat het was maar klonk niet prettig boven mijn hoofd op dak. Was wel snel voorbij.
Als het straks kouder is slaap je misschien weer met het raam dicht en hoor je de uilen niet meer.
Wel bijzonder dat sommige mensen oehoes in de buurt hebben:
"De oehoe is de grootste Europese uil met een gemiddeld hoogte van zo'n 65 centimeter en een spanwijdte tot bijna 2 meter. Het favoriete voedsel van deze nachtjager bestaat uit muizen, ratten, konijnen en duiven. In 1997 werd voor het eerst in Nederland een broedend oehoepaartje vastgesteld. Dit paar vestigde zich in de mergelgroeve van de ENCI bij Maastricht. Sindsdien broeden jaarlijks oehoes in de Limburgse groeves en de populatie groeit. Het broedseizoen van deze soort begint in februari en in de vroege voorjaarsmaanden laten de uilen zich het best horen."
Welk geluid maken de oehoes?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:03

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 21:08

Cil_ schreef:
Welk geluid maken de oehoes?

Moet je even googelen op uilen geluiden dan kan je het horen.

FlyAway

Re: Uilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:11

Wij hebben in onze eigen tuin een aantal steenuiltjes die snachts naar elkaar roepen <3
Onze buurman heeft in de oude kapschuur een uilenkast, daar zit een koppel kerkuilen, die hebben op dit moment nog een jong. Dat jong zit de hele avond/nacht te krijsen om eten :Y) De ouders komen vaak bij ons in het bos jagen. We zien ze vaak net wegvliegen als wij onze honden uit gaan laten. We zien ze ook vaak in de schemer over de rijbak vliegen. Nou ja, er komt een schim in alle stilte over dus :=

Echt geweldig die uilen :j

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:13

Oehw, steenuiltjes zijn echt schattig! <3

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:19

Ohhh ja roepen kunnen ze .... Wij hebben 2 koppels kerkuilen en toen ik gisterenavond in het donker naar buiten moest hoorde ik ze ook flink roepen.
Wij hebben een boerderij en hebben in twee grote hoge schuren een raampje eruit laten halen en hier een nestkast achter geplaatst.
Ze hebben al meerdere nesten gehad. In ieder geval 1 van de eerste jongen is hier gebleven en heeft nu zelf een partner. Deze zitten in de andere schuur.
Als wij naar buiten lopen in de schemer vliegen ze vaak over ons heen. Ze maken inderdaad behoorlijk wat zooi met hun uitwerpselen, maar het zijn wel goede muizenvangers hier! En mijn dochters vinden het geweldig om de braakballen uit te pluizen :D.
Mijn jongste fietst regelmatig rond met een fietsmandje gevuld met braakballen :')

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:21

Dit is een van de steenuiltjes bij ons;
Afbeelding

Afbeelding

Wij prijzen onszelf overigens erg gelukkig; we hebben ook een residentiële sperwer die de ring- en huismussen koloniën bij ons met grote regelmaat de stuipen op het lijft jaagt.

Afbeelding

Afbeelding

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:27

Mooie foto's! Ohhh en wat een 'lief' klein uiltje!
Hier zitten in de omgeving wat buizerds, welke echt hun eigen territorium hebben. Zo zijn er twee plaatsen in de omgeving waar ik met regelmaat de buizerds zie zitten/vliegen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:37

Buizerds zitten hier ook regelmatig. Prachtige vogels. Wij hebben hier een tijdje een ruigpootbuizerd gehad, heel gaaf.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:41

Wat leuke foto's Flyaway! ^^
De leukste vogel hier bij huis is geen uil helaas. Hier vliegen elke zomer een heleboel gierzwaluwen rond ^^

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:41

Wij hebben kerkuilen op stal gehad, een stel met jongen. Die maakten een soort raspend geluid waardoor ik aan darth vader (luke, i'm your father) moest denken ;)
LadyMadonna @ [BB-ITP] Mystery Solved!

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:46

Wij hadden laatst ook 2 bosuilen in de achtertuin in een grote conifeer. Gewoon in een woonwijk haha. Was erg gaaf!!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:48

Herkenbaar LadyMadonna. Wij hoorden hier ook wekenlang soms dat raspende geluid, maar konden het niet herkennen. We hadden een vermoeden dat het om uilen ging, maar geen van de filmpjes en geluidsfragmenten van uilen bevatte het geluid dat wij hoorden. Zelfs nog een geluidsfragmentje gemaakt *(was wel zachtjes) voor vogelkenners; niemand kende het of hoorde er een vogel in. Tot het jong nu dus groter is en harder roept. Toen was het ook meteen duidelijk waar het vandaan kwam; uit de uilenkast bij de buren :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:56

Uilen zijn van die coole vogels!!
Van de zomer zag ik er één vliegen in de schemering, maar dat was op de wei dus ik weet niet waar hij precies verkast.
Af en toe horen we wel uilen maar geen idee welke soort.

Wat een leuk verhaal is van mijn buurvrouw:
Haar ouders hebben een boerderij waar ze uilen in de stal hadden.
Als haar vader 's avonds naar stal moest deed hij altijd een pet op, want de uilen beschermden hun nest en vlogen op hem af met die scherpe klauwen, zo pakten ze de pet!
En hij was hem ook eens vergeten op te doen, toen stonden de schrammen op zijn hoofd! :')

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:01

Ik woon vlakbij een dierentuin, en dan aan de kant van de vogels en uilen.

Hier is het moeilijk slapen helaas :(

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:04

ThirzaXinge, ken je die kinderserie van de zoostraat?
Dat meisje woont bij de dierentuin en gaat dan 's avonds via de nek van de giraf naar de dierentuin toe! :))