Bange cavia's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niina

Bange cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 20:11

Ik heb sinds (ongeveer) 8 maanden 2 mannetjes cavia's. Ze zijn alleen heel bang. Als je ze wil pakken rennen ze meestal weg en als ze op schoot zitten, zitten ze helemaal stil en bewegen niet. Heeft iemand tips?

Samiyah

Re: Bange cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:13

De cavia's van voren benaderen bij het oppakken, vanaf boven is erg intimiderend voor ze. (het zijn immers prooidieren)
Verder heb ik eigenlijk nooit echt het idee dat cavia's het leuk vinden om op schoot te zitten, ben ik ook maar mee opgehouden. Lekker in de ren met wat groente en genoeg schuilplekjes vinden ze veel leuker.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:15

Hier ook in het bezit van twee angsthazen. Ik heb ze tegenwoordig buiten in een ren, en ach... Ze rennen graag weg als ik eraan kom :+
Ik aai ze eigenlijk nooit, vind het leuk om naar ze te kijken, en ze lijken de aandacht niet bepaald te missen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:41

Als je ze echt handtam wilt maken, meerdere malen per dag even optillen. Korte sessies en op schoot iets van witlof voeren. Zelf begin ik er niet meer aan. Ze komen hard aanrennen als ik bij de ren kom, want dan komt er vaak iets van eten. Lekker flink de ruimte geven (ze zijn het leukst als ze een paar vierkante meter hebben) helpt ook ontzettend. Als ze weten dat ze echt kunnen vluchten, dan worden ze minder angstig is mijn ervaring. Mijn cavia's zijn nog nooit zo tam geweest als dat ze op 3m2 zitten en niet meer opgetild worden.

Ook voor verschonen hoef ik ze niet op te tillen. Eerst even het reiskooitje schoonmaken (dat er als slaaphok in staat) en daarna ze even in het reiskooitje drijven, deurtje ervoor (en verplaatsen) en dan kan je de rest schoonmaken. En klaar. Ik gebruik een kattenreiskooi daarvoor.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:53

eerst even een uitnodiging voor een oneindige bron van tips en tricks
[HK] [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder.... :)

Ik heb zelf ook een cavia die nog niet tam is, deze heb ik nu sinds maart dus 7 maanden.
En precies hetzelfde verhaal.
Ik weet de achtergrond van deze cavia niet geheel, want ik heb haar met de leeftijd van 4 maanden uit het asiel gehaald.
De oplossing is tijd, en geduld veel geduld.
Elke dag proberen proberen en proberen, iedere dag oppakken en liefde geven voeren terwijl hij op schoot zit. Gaat nog wel paar maanden duren, maar uiteindelijk heb je een super tamme cavia

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:57

Samiyah schreef:
De cavia's van voren benaderen bij het oppakken, vanaf boven is erg intimiderend voor ze. (het zijn immers prooidieren)
Verder heb ik eigenlijk nooit echt het idee dat cavia's het leuk vinden om op schoot te zitten, ben ik ook maar mee opgehouden. Lekker in de ren met wat groente en genoeg schuilplekjes vinden ze veel leuker.

Ik heb er zelf 3, waarvan twee vanaf jongs af aan.
1 daar van is niet zown knuffel en is veel blijer als ik haar af en toe een aai geef, maar wel in de kooi laat.
de ander is een grote knuf en begint zelfs uit het niets piepen tot ik haar kom aaien en dan is het goed.
En de laatste is super vrolijk en popcornt alle kanten uit door het hok, maar aaien of oppakken gaat bijna niet. Als ik haar eenmaal vast heb is het echter prima.
Dus wat je reactie betreft, het ligt aan het karakter van de cavia O:)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:02

Mijn zusje kon alles met haar eerste cavia. Was aanvankelijk ook een bang diertje, maar m'n zusje en d'r caaf ontbeten samen en deden bijna alles samen. Diertje ging altijd mee naar familie, op vakantie enz.. Ze kon na een paar jaar met het diertje in vrijheid achter zich aan een blokje om lopen en op de camping gingen ze ook vaak een rondje lopen. Diertje volgde haar overal en was erg mensgericht geworden.
Het is dus echt mogelijk om van je angsthaasje een caafje te maken die vertrouwen in mensen heeft.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:05

Onze caafjes zijn nu 5 jaar en ik was 5 jaar jonger helemaal happy met ze, dus ze moesten minstens 10X per dag op schoot, maar niet te lang want dat was weer niet leuk

Daardoor zijn ze nu super tam en lopen ze los in ons tuin.
Als je dan opstaat om iets te halen hippen ze achter je aan.

Dus vooral veel mee doen en uuren voor de kooi zitten totdat ze uit hun huisje komen :p

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:06

Samiyah schreef:

Dat verschilt echt heel erg per cavia! In het verleden had ik 2 caafjes en een daarvan vond het geweldig, ze ging lang uit liggen en knorren omdat ze het zo fijn vond. Helaas is zij overleden ;(

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:56

M.n. de eerste maanden heel heel veel oppakken en in de hand nemen/op schoot.

Mijn allereerste cavia vond het heerlijk om bij mij op schoot maar vooral in mijn nek te liggen tijdens het tv kijken. Lekker samen As The World Turns en Oprah kijken als ik terug van de uni kwam enzo :D Deze was enorm handtam maar deze had ik dan ook in zijn 1tje (ja, niet sociaal en zou ik nu ook nooit meer doen). De 2 cavia's erna (die ik wel samen had) heb ik ook nooit echt goed handtam kunnen krijgen. Ook wegens tijdgebrek omdat ik fulltime werkte + eigen paard had en niet meer studeerde.

Ooit wil ik wel weer caafjes nemen. Mijn dochter vraagt er nu af en toe al om maar ik vind haar nog net wat te jong ervoor (als in: ik ben niet van plan om haar cavia's iedere week een schone kooi/ren te geven. Dat moet ze zelf (met hulp) gaan doen :D ). Maar dan ga ik ze wel eerst in huis houden zodat ik ze veel in de hand en op schoot kan nemen en in de zomer wil ik een mooi buitenverblijf met ren voor ze maken. We hebben de tuin groot genoeg :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:57

Ik heb ook alleen voertamme decoratieve caviaas :D Lukt goed genoeg om ze te pakken om de nagels te knippen ofzo, maar het zijn geen schootzitters.
Ik hen er ook geen moeite voor gedaan, ze hebben een groot buitenhok en ik vind het leuk om ze rond te zien scharrelen.

Je kan je cavia en jezelf ook goed vermaken door eetspelletjes te doen.