Kitten nemen, aantal dingen nog onduidelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Kitten nemen, aantal dingen nog onduidelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 12:34

Hello mensen!

Nu ik een tijdje in Utrecht woon en al een aantal keer met mijn huisgenoot gehad heb over een huisdier nemen, zouden we allebei heel graag een poes in huis willen. We wonen met z'n 2en in een appartement op de hoogste verdieping, we hebben een balkon (die ik wel kat-proof wil maken gezien mijn vriendin haar kitten een keer naar beneden gegaan is -O- ). We hebben beide vroeger katten gehad, ik had thuis altijd katten en zij ook. Nu zat ik dus een beetje met het feit dat we allebei gewoon school hebben en dat met een kitten opvoeden de eerste paar weken (zindelijk maken enzovoort) dat misschien niet heel handig is, gezien die weken natuurlijk cruciaal zijn. In hoeverre zit hier tijd in? Moet ik hier echt aan een maand denken o.i.d? Ik ben in het weekend thuis, dan is m'n huisgenoot gewoon thuis. Ben wel van plan in Utrecht een job te zoeken zodat ik dan ook meer thuis ben :) De kitten mag uiteraard in allebei onze kamers komen, de kattenbak komt in de keuken :)

Is het in deze situatie handig om een hele 'jonge kitten' te nemen of is het misschien handiger te kijken naar een katje van 1 t/m 3 jaar (althans, zo werd 't aangeduid op 'Ik zoek Baas'). Aan de ene kant lijkt het opvoeden me super leuk, maar ik wil niet dat de kitten 'te weinig aandacht' krijgt in die eerste cruciale weken o.i.d. Het kosten plaatje weten we en hebben we geen problemen mee, anders hadden we deze beslissing nooit genomen :) Ik heb ook gekeken naar 'oudere' katten, echter zaten er weinig katten bij die een beetje aan het idee voldoen wat ik hier graag zie in huis of ze werden enkel geplaatst bij een grote tuin (wat ik ook wel snap).

Alvast bedankt!

KimD

Re: Kitten nemen, aantal dingen nog onduidelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:43

Een kitten hoef je niet zindelijk te maken, dat zijn ze al. Wel vind ik het sneu voor het dier als ze continu alleen zou zitten door school en werk. Wat ik me afvraag, wat gebeurt er met het dier als jullie bij afgestudeerd zijn? Kan ze dan met jou of je huisgenoot mee?

Als ik me niet vergis mag wettelijk gezien een kitten niet weg voordat het 12 weken is, de twee kittens die ik in huis heb gehad afgelopen maanden zijn dan ook pas met 13 weken weggegaan. :j En ik merkte dat dit heel veel voordelen had, ze zijn toch anders dan die hele jonge kittens.

Ik persoonlijk zou eens kijken voor een iets oudere kat die al binnenshuis leven gewend is, en het liefst twee. :)

MarianneW

De meeste kittens komen zindelijk van het nest. Wel moet een kitten opgevoed worden in wat wel en niet mag, zoals in de gordijnen klimmen, meubels krabben etc.
Een kitten heeft wel veel aandacht nodig, zijn jullie wel genoeg thuis om dat te kunnen geven? Als je in een flat woont betekent dat dus ook dat de kitten geen vriendjes heeft om mee buiten te spelen. Is het geen optie om twee kittens te nemen?

Mioux

In het zindelijk maken zit best nog even wat tijd, soms zijn ze al zindelijk maar kan een ongelukje alsnog gebeuren. Maand is wel veel, mijn kitten die veel achterstand had en niet echt zindelijk was kostte me 1 week tijd, wel even continue op moeten letten maar erna geen problemen gehad (eerst een open bak begonnen).

Je hebt het tot nu toe elke keer over 1 kitten of kat. Onthoud je wel als jij dus ook weg bent en ook thuis dat een kat een sociaal dier is en graag een soortgenoot heeft?

Kittens of katten uit t asiel zijn vaak al geënt, gechipt en geholpen of krijg je een vergoeding/hun betalen de rekening als die geholpen moet worden.

Zoek dus als eerst naar 1 katten of 2 kittens, 2 kittens kunnen prima zindelijk gemaakt worden, allen onthoud wel als je er wel of niet bent, ze hangen nog wel eens in dingen wat niet mag, dus opvoeding kost wel tijd. De totale opvoeding duurt jaren :) want ook in latere leeftijd kunnen ze boeven zijn !

Heel veel succes met je zoektocht !!

P.s. zorg voor genoeg krabpalen en planken :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:49

een kitten heeft veel aandacht nodig.
ik zou lekker een volwassen/jong volwassen kat nemen.
geef er eentje uit het asiel een goed tehuis ! :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 12:50

Probleem is dat ik met 2 katten bang ben dat ze sproeigedrag gaan vertonen, daar zit ik namelijk al helemaal niet op te wachten.

Wanneer een van ons is afgestudeerd en eventueel verhuisd (we zitten niet op een campuscontract) dan blijft het dier sowieso nog bij degene die hier blijft wonen, zeker geen asiel.

Zoals al in de OP staat heb ik ook naar oudere katten gekeken, echter mankeerde hier of iets aan, werden ze alleen bij grote tuinen geplaatst of waren het katten die liever 'alleen gelaten worden'.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:52

Sproeigedrag heeft niks met meerdere katten te maken, dat heeft te maken met kater zijn.
Heb je ook op marktplaats gekeken? Er staan zat katten op die weggaan ivm allergie ed

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:54

Ik zou ook 2 katten aanraden.
Wij hebben er 2 uit hetzelfde nest en ze zijn zo leuk met elkaar. Daarnaast werken wij ook en zit er niet 1 kat zielig in het huis, die niet naar buiten kan.
Ik zou voor een wat oudere kat gaan als het kan. (Wij hebben ook via het asiel onze poezen, maar wij moesten kittens nemen omdat er geen katten waar die binnenshuis gewend waren.)
Kittens zijn qua opvoeden veel werk en vergis je ook niet in hoeveel ze slopen (op kabels bijten, in de gordijnen hangen, overal opklimmen, nagels in de kast/bank/tafel etc zetten).
Als je niet genoeg tijd hebt om dat af te leren, dan kan je daar nog heel lang last van houden.

Sproeien heb je geen last van als je ze laat helpen. Wij hebben een vrouwtje en mannetje, beide geholpen en helemaal nergens last van.

Verder wil ik jullie natuurlijk heel veel plezier wensen met het uitzoeken van een geschikte kat(ten)!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:58

MarianneW schreef:
Sproeigedrag heeft niks met meerdere katten te maken, dat heeft te maken met kater zijn.

Het gebeurt veel minder maar een poes kan ook wel degelijk sproeien hoor :P
Maar inderdaad katers staat het meer om bekend en dan met name als ze volwassen worden, op tijd castreren kan hierbij enorm helpen

Sproeigedrag gebeurt niet veel hoor, zeker als je eventueel 2 kittens tegelijkertijd zou laten opgroeien komt het zeer weinig voor, het terretorium afbakenen en bepalen wie de baas is (de functies van sproeien) is dan allang bepaald of wordt op de kattebak 'uitgevochten'.
Mijn mannetjeskat ging altijd direct na het vrouwtje op de bak... lekker zijn geurtje er weer overheen :P

Ik zou inderdaad kiezen voor of 2 kittens samen, omdat samen opgroeien over het algemeen erg belangrijk is, maar ook omdat ze dan overdag... als er niemand thuis is, toch een maatje/afleiding hebben.
Of ik zou kiezen voor een wat oudere kat die juist een huisje alleen zoekt, er zijn genoeg katten die een huisje zoeken die juist beter tot hun recht komen in hun eentje

Mocht je voor een kitten kiezen, zoek er 1 die zo lang mogelijk (12 weken) in het nest is gebleven, dan heb je geen problemen met zindelijk maken, dat zijn ze dan wel, plus dat het ernaast gewoonweg veel beter is om kittens lang bij de moeder te laten, daar leren ze nog zoveel van en worden het uiteindelijk veel stabielere katten van

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:00

Ja ik zou er dan ook 2 doen, 1 katje dat vaak alleen zal zijn en niet naar buiten kan lijkt me niet zo'n goed idee.
Wij hebben er zelf ook altijd 2 gehad, ook een kater (wel geholpen), nooit sproeigedrag gehad. We woonden eerst op een flat en mochten van het asiel niet eens een katje meenemen als die in zijn eentje op een flat kwam, dat zegt ook wat he..
En dat raad ik je dan ook aan, haal ze van het asiel, daar zitten genoeg katten op een baasje te wachten!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:08

Als je via dierenasiels.com kijkt kun je ook katten selecteren op "kan in flat" en vind je ook katten die liever alleen zijn (niet alle katten vinden het namelijk fijn om samen met soortgenoten te zijn).

Ook kun je even bellen naar het asiel in Utrecht (zitten zo te zien toch erg leuke katten) en uitleggen wat jullie zoeken.

Persoonlijk zou ik voor jullie geen kittens aanraden als jullie zo weinig thuis zijn. Kittens hebben echt aandacht nodig en heel eerlijk...ze kunnen de boel behoorlijk slopen (zeker met z'n 2'tjes ;) ).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 13:24

Sowieso dat, welke kat hier ook komt, deze uit het asiel komt :) Ik wil graag een diertje wat het 'nodig heeft' een goed huis bieden. Ik had deze poes gezien; http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... amersfoort. Super mooie poes ook, maar dat sproeien vind ik wel echt een minpuntje ….

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:29

Kleine kittens worden snel groot! Misschien is het leuker om 2 katten te nemen zodat ze elkaar nog hebben?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:37

Courses schreef:
Sowieso dat, welke kat hier ook komt, deze uit het asiel komt :) Ik wil graag een diertje wat het 'nodig heeft' een goed huis bieden. Ik had deze poes gezien; http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... amersfoort. Super mooie poes ook, maar dat sproeien vind ik wel echt een minpuntje ….

Persoonlijk zou ik dat sproeien wel meer dan een minpuntje vinden als jullie veel en onregelmatig van huis zijn. Deze poes is prachtig maar heeft ook extra vachtverzorging nodig (lang haar), dieetvoer en zoekt rust en regelmaat.

http://www.dierenasiels.com/specskat.cfm?id=313053 ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:43

Sproeien wil je echt niet in je huis. Je krijgt die lucht er bijna niet meer uit en het is erg moeilijk af te leren. Ik zou minder op het uiterlijk van een poes afgaan en een makkelijkere kat uitzoeken.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:47

Ik zou je toch adviseren om NIET 1 kat te nemen als jullie allebei zoveel van huis zijn. Sowiezo is het niet goed als ze geen soortgenootjes om zich heen hebben, maar al helemaal als ze een groot gedeelte iedere dag alleen zijn.

Ik heb precies om die reden 2 kittens genomen. Ondertussen lopen er 4 rond, maar dat terzijde.
Ik werkte fulltime en mijn vriend ook, om er dan 1 te nemen is gewoon zielig.

Over het sproeien, ondertussen redelijk wat ervaring mee. De kittens die ik hebben gehad hebben nooit gesproeid, ook niet tussen de katers. De katers werden altijd meteen gecastreerd zodra ik het rook (die lucht ruik je namelijk meteen als je binnen komt). Helaas is castreren soms ook niet fijn, ik ben daar 1 katertje aan verloren namelijk, maar goed, dat zal niet zo vaak voorkomen denk ik.

Je kan er inderdaad altijd voor kiezen om oudere katten uit het asiel te nemen, alleen dan is altijd de vraag of ze met de eventueel andere kat kunnen, al ging dat bij mij thuis altijd goed.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:48

Hier drie katers en een poes, netjes laten castreren en geen last van sproeien. :) Die van ons zijn vooral heel lui.

Misschien is het beter dat jullie niet aan een kat beginnen, of al echt met twee. Ik vind het sneu als zo'n dier alleen moet blijven... Ik zou naar het asiel gaan en vragen welke poes (poezen, want je kunt er ook per koppel adopteren) er al het langste zit en die meenemen. :+: Mits die in jullie profiel past uiteraard.
Laatst bijgewerkt door KimD op 19-09-14 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:48

PowerReiner schreef:
Ik zou je toch adviseren om NIET 1 kat te nemen als jullie allebei zoveel van huis zijn. Sowiezo is het niet goed als ze geen soortgenootjes om zich heen hebben, maar al helemaal als ze een groot gedeelte iedere dag alleen zijn.

Ik heb precies om die reden 2 kittens genomen. Ondertussen lopen er 4 rond, maar dat terzijde.

Over het sproeien, ondertussen redelijk wat ervaring mee. De poesjes die ik hebben gehad hebben nooit gesproeid, ook niet tussen de katers. De katers werden altijd meteen gecastreerd zodra ik het rook (die lucht ruik je namelijk meteen als je binnen komt). Helaas is castreren soms ook niet fijn, ik ben daar 1 katertje aan verloren namelijk, maar goed, dat zal niet zo vaak voorkomen denk ik.

Je kan er inderdaad altijd voor kiezen om oudere katten uit het asiel te nemen, alleen dan is altijd de vraag of ze met de eventueel andere kat kunnen, al ging dat bij mij thuis altijd goed.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:56

PowerReiner schreef:
PowerReiner schreef:

Over het sproeien, ondertussen redelijk wat ervaring mee. De poesjes die ik hebben gehad hebben nooit gesproeid, ook niet tussen de katers. De katers werden altijd meteen gecastreerd zodra ik het rook (die lucht ruik je namelijk meteen als je binnen komt). Helaas is castreren soms ook niet fijn, ik ben daar 1 katertje aan verloren namelijk, maar goed, dat zal niet zo vaak voorkomen denk ik.

Je quote jezelf waarvoor? Iets te willen toevoegen wat niet helemaal lukt of?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:56

Ik heb sinds mei twee raskatten, broer en zus, die mogen dus niet naar buiten. Echt geen moment spijt gehad dat ik er twee genomen heb! Ze spelen superleuk samen en zitten elkaar achterna door het hele huis.
Opvoeden valt soms niet mee :+ maar ze hebben bij mij (nog) niets gesloopt. En ze zijn keurig zindelijk al vanaf het begin.
Ik heb ze met 6 maanden laten helpen, geen gesproei.
Maar als je katten binnen houdt dan moet je ze wel veel aandacht geven hebben wij gemerkt, dat ligt ook deels aan het ras wat wij hebben (Devon Rex), maar ik denk dat binnenkatten zich eerder vervelen. Een huis is echt klein voor ze als ik zie hoe hard ze kunnen racen.
Ik zit dit dus ook te typen met een gezellige knorrepot op schoot, ze mogen alleen op zolder als ik er ben, dus dat is dan ook heel leuk!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:59

Ik heb nu 2x 2 kittens tegelijk gehad en ik kan het je alleen maar aanraden. In het asiel zitten ook vaak koppeltjes, waarom doe je dat niet?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:01

Ik heb ook in een keer drie kittens, drie broertjes. Ze zijn geweldig samen en liggen ook ontzettend veel bij elkaar en hebben vrij veel interactie met elkaar. Smoes is er dit jaar tussen gevallen, maar omdat ze al vanaf dat ze twee dagen oud was hier was waren de mannen helemaal weg van haar. <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:20

Onze kitten was niet zindelijk, en de kitten van kennissen van ons was dat ook niet, dus zou er niet vanuit gaan dat ze meteen zindelijk zijn. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel tijd erin zit...ik heb de onze niet zindelijk gemaakt, deden mijn ouders.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:27

1 kat nemen is gewoonweg niet leuk voor zo'n beest. Dan kan je beter zeggen ik neem er geen één. 2 katten is echt vele malen beter. Neem geen kat die al bekent is met sproeien, niet alleen krijg je de geur niet weg, maar ook de plekken met bacteriën en dergelijke krijg je nooit schoon.

Je kan vaak in t asiel ook "paartjes" nemen. zijn soms iets ouder (1-2 jaar tot 4-5 jaar) maar zijn aan elkaar gewend.

1 kat zou ik echt gewoonweg niet doen, zeker niet als je er dus weinig bent, dan is de kat helemaal alleen en t zijn sociale dieren die zich alleen niet fijn voelen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:35

Ik zal er lekker twee nemen, ook omdat jullie regelmatig van huis weg zijn en al helemaal als je een kitten neemt.
Ze zeggen dan wel dat katten solitair zijn maar ik merk toch wel dat mijn katten blij zijn met elkaars gezelschap. Ze spelen regelmatig samen :)