Hond met Epuliden in haar bek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Hond met Epuliden in haar bek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 19:53

Achteraf kan ik me wel voor m'n kop slaan. Want achteraf waren er al meer tekenen waar wij nooit bij stil gestaan hebben.
Al eerder had ze soms een niet al te frisse adem.
Maar omdat ze eerder altijd op rauw gestaan heeft (voornamelijk barf en af en toe kvv) en door medische problemen over gegaan is op brok.
In eerste instantie dachten we dat in combi met al weer wat ouder de oorzaak was.

Maar vanmiddag was e buiten geweest met onze andere hond. Toen ze binnen kwam ging ze lekker op haar plekkie liggen.
Vlak daarna zegt onze jongste dochter (leest schreeuwt), mama Fee zit onder het bloed.
Nou en hoe.... pffff waar komt dat vandaan?
Eerst maar een schone natte doek gepakt en begonnen met het weg te halen. Poten, hals bek alles zat eronder. Nu lijkt het wel heftig aangezien ze witte hond is.
Na alles schoon gemaakt te hebben kwam er geen enkel wondje aan het licht. Bek open, en ja hoor daar schrok ik best wel van. 2 flinke bulten waarvan er eentje bloedde. Waarschijnlijk op gebeten.
Nu lied ze het heel erg slecht toe om goed te kijken.
Maar al snel bloedde het niet meer.
Overigens laat ze normaal gesproken prima in haar mond kijken. En ruim ¾ jaar geleden na het enten nog de complimenten dat haar gebit er zo goed en netjes uitzag. Is eigenlijk altijd zo..... En ben daardoor te kort geschoten door zelf minder vaak te controleren.
Hier graag geen commentaar op!

Even snel via google gekeken en kwam al snel uit op epuliden. En ondertussen de da gebeld.
We moesten een klein uurtje later al komen.

Idd vele epuliden in haar bek en hier word ze aankomende maandag aan geopereerd.
Bij 1 op de 5 blijken deze toch kwaadaardig te zijn. En in veel gevallen komen ze later weer terug.

Op mijn volgende vragen kreeg ik van de da geen duidelijke antwoorden omdat ze het ook niet met zekerheid kon zeggen wat precies de cijfers ervan waren en omdat het verloop verschillend is.

Graag hoor ik ervaringen van het weghalen en erna.

Kwamen ze al snel weer terug?
Waren ze kwaadaardig?
En ik welke maten zaten ze er?

dierenfan

Re: Hond met Epuliden in haar bek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 06:32

Ik zou ze zeker weg laten branden (zo gebeurd ddat) als ze er last van heeft. Komt het terug dan is het helaas maar zijn deze weg ;). Voornamelijk bij boxers bijv. een groot probleem (mijn vorige en huidige hebben het ook). Mijn DA beweerd dat tanden poetsen bij de hond voorkomt dat ze terug komen (goed de randjes doen). Echter dit vertelde hij toen het hier al weer terug was en gezien hij er (nog) geen last van heeft laat ik het nog zitten...

kiki1976

Re: Hond met Epuliden in haar bek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 07:06

Het betreft hier idd ook een boxer. Fee is onze 3e boxer maar de eerste die er last van heeft.
Had idd via internet al gelezen dat het vaak voorkwam bij boxers.

De da hier vertelde dat ze de epuliden wegsnijden en dan idd dichtbranden.
Hoe snel bij jouw hond weer terug?