Geit met coccidiose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AngelTidore

Geit met coccidiose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 19:45

Beste bokkers,

Sinds kort hebben wij een geitje, toen wij op vakantie waren heeft mijn opa voor de dieren thuis gezorgd.
Wanneer we terug kwamen zagen we dat het geitje erg mager was geworden en ook diarree had.
M'n vader dacht gelijk aan wormen dus hebben we een mestonderzoek laten doen.
Daar kwam uit dat ze coccidiose had, ze kreeg antibiotica en een middel tegen de parasieten.
De dag dat ze de injectie kreeg kon ze bijna niet meer op de poten blijven staan, en at ze niets meer.
Na deze prik ging het gelukkig al heel snel beter, en stond ze weer volop in de wei te eten, en werd ze ook weer wat dikker.

Maar vanaf eergisteren begint ze weer achteruit te gaan, ze word weer mager en heeft weer diarree.
Ze heeft vandaag de hele dag gelegen en weer niks gegeten.
Mijn vader heeft de da gebeld en vandaag kreeg ze weer een spuit tegen de parasieten. (De naam weet ik niet precies)

Ik heb haar wat geweekte brokjes proberen te geven, en haar wat proberen te laten drinken. Zijn er bokkers die hiermee ervaring hebben? Wat zouden we nog meer voor haar kunnen doen?

Alvast bedankt :)

Faniek

Re: Geit met coccidiose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:53

Ik ken het niet bij geiten, omdat ik daar geen kennis van heb, maar wel bij konijnen.
Daarvan weet ik dat het enorm besmettelijk is en je de dagen van behandeling ook zeer goed moet ontsmetten. Maar ook als er diarree aanwezig is dat de darmwand vaak erg beschadigd en daar extra medicatie voor moet krijgen. Dit vond ik toevallig ook via Google over geiten terug: http://www.anbg.nl/2013/02/coccidiose/

Ook lees ik dat bij ernstige infecties een herhaling moet plaats vinden, dit is bij konijnen ook zo.
Het is echt een rotparasiet, zie veel overeenkomsten en denk dat je inderdaad ook de darmen moet herstellen en moet herhalen.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 15:06

Bedankt voor je hulp, helaas heeft het geitje de nacht niet gehaald. :(

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:36

Ach jeetje wat ontzettend sneu. Jullie hebben gedaan wat jullie kunnen, coccidiose is ook zo rot.
Heel veel sterkte!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:46

Wat sneu!
Bij darmproblemen bij dieren nooit krachtvoer proberen te geven, hooi is dat het beste, eten ze dan niet dag probeer ik wel wilgentakken bij de geiten. Dat is uiteindelijk nog natuurlijker voer voor ze dan gras of hooi.