Castratie teef.... Twijfel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Castratie teef.... Twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 09:05

Ik zal eert even onze situatie schetsen.

Wij hebben 4 Cane Corso's. Lilo (teef), Boris (reu), Didi (teef) en Angie (teef).
Lilo hebben wij 6 jaar geleden in huis gehaald. Zij is (was) een herplaatser. We hebben aardig wat te verduren gehad met haar en haar gedrag, maar uiteindelijk is ze een hele stabiele hond geworden en duidelijk de "leider" van onze roedel.
Boris hebben we, een jaar na Lilo, gekocht als pup bij een erkende fokker. Van Boris en Lilo hebben we een nestje gehad waarvan Didi een pup (inmiddels geen pup meer) uit het nest is welke we gehouden hebben.
4 Maanden geleden hebben we Angie erbij genomen.
Angie is ook een herplaatser welke herplaatst is, omdat ze iemand gebeten heeft. Angie is zeker niet agressief, maar bang. Zo bang dat ze het ene moment verstijft en het andere moment in de "aanval" gaat.
Inmiddels, na die 4 maanden, ben ik flink met haar aan het trainen geweest. De angst zal er denk ik altijd in blijven, maar haar gedrag verbeterd.

Boris is gecastreerd, dus kans op een nestje is er niet. Maar ik wil Angie graag laten castreren, iv.m. baarmoederontsteking. Ik ben er als de dood voor.
Het "probleem" is echter haar gedrag.

Lilo is tot zover gewoon nog de "leider" thuis.
Vooral bij de Cane Corso, worden teven een stuk feller in gedrag als ze gecastreerd zijn en ik ben dus bang dat het gaat escaleren als ik Angie laat castreren.

Angie is 2 maanden geleden voor de eerste keer loops geworden, dus nu moet ik gaan beslissen wat te doen.

Ik twijfel zo erg. Vooral omdat Didi qua gedrag ook vrij fel is.

Wat is wijsheid? Nog even wachten tot de volgende loopsheid en dan beslissen? Of het volgende maand gewoon maar laten doen?

fro

Re: Castratie teef.... Twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:09

Ik ben misschien bevoorecht maar ik heb het bij mijn teef niet gedaan. Ja de kans op baarmoeder ontsteking is er. Maar de kans op andere ziektes ook. En de gok dat de teef feller word zou ik niet willen nemen. (Puur omdat ik niet zomaar 1 weer weg wil doen)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:13

Met je dierenarts overleggen! Die weet het beste wat het voor impact gaat hebben op het gedrag en vormen van nieuwe rangorde. Tenminste, zo ervaar ik het bij mijn dierenarts. Er is daar dan ook een assistente die ook gedragsdeskundige is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:13

Tja, daar kan ik je niet echt over adviseren. Ik ben alleen heel nieuwsgierig of drie teven bij elkaar geen problemen geeft?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 09:16

Gelukkig geeft het geen problemen Diablo. Tot zover altijd meerdere teven gehad en dat gaat altijd prima met dit ras.
Nu is de rangorde ook heel duidelijk in mijn "roedel".

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:18

Diablo, bij ons 4 teven, 3 gecastreerd en eentje niet, en nooit problemen. Zijn Berner Sennenhonden en voorheen hadden we 5 teven en dat is ook nooit geen probleem geweest.

TS, raadpleeg eens een gedragsdeskundige die bij jullie thuis komt en de situatie bekijkt, misschien ziet zij wel signalen/dingen die jij mist en die kunnen helpen bij je beslissing.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:22

Ik heb mijn teefje ook laten castreren ivm ervaringen met baarmoederontsteking. Ze heeft echt vreselijk afgezien van de pijn en niet maar een paar dagen en als ik dit van te voren had geweten had ik het nooit gedaan om deze reden. Voor mij dus nooit meer. Bij sterilatie via laparoscopie is je hond gelijk de dag erna weer de oude, nergens last van.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 09:22

Ik ga inderdaad eens informeren, want zelf weet ik niet waar ik goed aan doe.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 09:23

IZEP schreef:
Ik heb mijn teefje ook laten castreren ivm ervaringen met baarmoederontsteking. Ze heeft echt vreselijk afgezien van de pijn en niet maar een paar dagen en als ik dit van te voren had geweten had ik het nooit gedaan om deze reden. Voor mij dus nooit meer. Bij sterilatie via laparoscopie is je hond gelijk de dag erna weer de oude, nergens last van.

Sterilisatie wil ik niet. Ik wil echt castratie.
Kan dat ook met laparoscopie?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:24

Ik zou inderdaad overleggen met een gedragsdeskunige (die "live" meekijkt met het gedrag) en eventueel je dierenarts.

Was het alleen om de angst voor baarmoederontsteking gegaan dan had ik volmondig gezegd "ja, doen". Onze hond heeft bijna een jaar geleden een flinke baarmoederontsteking gehad. Arme dier was er zo ontzettend ziek van... Plus dat het ook heel snel bergafwaarts kan gaan. Maandag bij de dierenarts was het nog maar het begin van een ontsteking, antibiotica mee gekregen en als het erger wordt moesten we terug komen. Dinsdagnacht lag ze met spoed op de operatietafel > baarmoeder van 1,5 kg. De 'smoes' dat een hond zoveel ziektes kan krijgen en dus daarom niet geopereerd wordt, klinkt voor mij persoonlijk in de oren als "dat is zo'n dure operatie, dus dat vind ik zonde van mijn geld, want stel dat hij daarna .... krijgt?" := Onze andere teef wordt begin oktober ook geholpen.

Maar goed, het gaat hier niet om alleen de kwestie baarmoederontsteking. Qua gedrag kan ik je helaas niet helpen, sorry.

Edit: met alleen sterilisatie bestaat de kans op een baarmoederontsteking toch nog? Of heb ik dat mis?

Onze hond was na de operatie een beetje te snel weer de oude zelfs. :P
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 18-09-14 09:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:25

IZEP schreef:

Dan is het ergens niet goed gegaan want ook bij een normale castratie zijn ze de dag er op vaak alweer de oude. Sterilisatie doen ze nergens meer. Het is altijd castratie want ze halen de eierstokken weg en in sommige gevallen ook de baarmoeder.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:27

qua gedrag zou ik inderdaad een goede gedragstherapeut laten langskomen die de situatie kan inschatten. Heb je een vers paar ogen wat kan helpen inschatten en ook objectief kijkt.

Wat betreft het wachten, het is het beste om het na de eerste loopsheid te doen ipv na de tweede.
Hoe vaker ze loops zijn geweest, hoe minder effectief de operatie zal worden uiteindelijk.
Dus zou het inderdaad niet laten wachten tot de volgende loopsheid als je het wilt doen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:27

Wij gebruiken bij katten voor zowel de katers als de poezen vaak een suprelorin staafje om de hormonen te onderdrukken en zwangerschappen te voorkomen.
dit is eigenlijk een honden product het werkt bij katten vaak een jaar , voor honden heb je 2 sterktes een voorredelijk korte en een voor lange perioden.

wellicht is dit voor de hond wel een ideale oplossing

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:28

Amandavd schreef:
IZEP schreef:

Dan is het ergens niet goed gegaan want ook bij een normale castratie zijn ze de dag er op vaak alweer de oude. Sterilisatie doen ze nergens meer. Het is altijd castratie want ze halen de eierstokken weg en in sommige gevallen ook de baarmoeder.

dan is er inderdaad denk ik iets niet goed gegaan ja zoals hierboven gezegd wordt.
Ik heb ook altijd alleen maar ervaren(tijdens mijn stages en ervaringen van kennissen/familie) dat de teven vrij snel weer op de been waren en niet zo ziek waren van de operatie zoals hier beschreven wordt.

En ik zou zelf altijd kiezen voor castratie ipv sterilisatie om alle risisco weg te nemen, en aan de baarmoeder hebben ze ja toch eigenlijk niks meer als je steriliseert, dus waarom niet alles gelijk weg. Zo denk ik dan, moet iedereen verder zelf weten natuurlijk :) Er zitten ook weer overal risico's aan en dat moet ieder voor z'n eigen situatie beslissen

EDIT: lees net dat alles goed gegaan is.. ja kan inderdaad dat jouw hond een minder hoge pijngrens heeft.
Maar in dat geval had je wel pijnstillers kunnen regelen ? Dan was de pijn ook minimaal geweest
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-09-14 09:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:29

Amandavd schreef:
IZEP schreef:

Nee hoor, is allemaal prima gegaan, maar mijn hondje is nu ook niet echt een "bikkel" zeg maar. :o Maar het is gewoon een hele heftige operatie. Dat ze sterilisatie nergens meer doen is echt de grootste onzin.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:30

IZEP schreef:
Amandavd schreef:

Nee hoor, is allemaal prima gegaan, maar mijn hondje is nu ook niet echt een "bikkel" zeg maar. Maar het is gewoon een hele heftige operatie. Dat ze sterilisatie nergens meer doen is echt de grootste onzin.

En hoezo is dat de grootste onzin? Weet je überhaupt wel het verschil tussen steriliseren en castreren?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:31

steriliseren wordt inderdaad niet veel meer gedaan, maar als jij als eigenaar erop staat wordt er gesteriliseerd, een DA kan dit niet weigeren denk ik.
De meeste DA's adviseren wel altijd om te castreren, gewoon alles weg te halen ipv alleen steriliseren

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 09:31

Zoals ik de situatie nu in kan schatten, is het beter om haar niet te laten castreren. Als ze fellen in gedrag gaat worden, gaat dat botsen met zowel Lilo als Didi.
Toch ga ik er iemand bij halen die mee gaat kijken.

jiperdepip: Dat helpt niet om baarmoederontsteking te voorkomen. En dat is juist waar ik het voor wil laten doen.
Boris is inmiddels gecastreerd dus puppy's zullen er toch niet komen :P

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:32

Amandavd schreef:
Diablo, bij ons 4 teven, 3 gecastreerd en eentje niet, en nooit problemen. Zijn Berner Sennenhonden en voorheen hadden we 5 teven en dat is ook nooit geen probleem geweest.

TS, raadpleeg eens een gedragsdeskundige die bij jullie thuis komt en de situatie bekijkt, misschien ziet zij wel signalen/dingen die jij mist en die kunnen helpen bij je beslissing.

Ik ben niet thuis in de Berners, wel in de CC's en dat zijn niet de makkelijksten. Wij hebben ook vier CC's, waaronder twee teven. Ging altijd prima, tot ze de twee jaar gepasseerd waren. Ze kunnen wel door één deur, maar bij iedere spanning kan de vlam in de pan slaan. En twee vechtende CC dames in niet grappig, kan ik je vertellen.
De twee reuen gaat prima. Er is er één gecastreerd en ze hebben wel eens wat, maar dat is met tien seconden weer afgelopen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:32

TS in hoeverre is het zeker dat de hond feller wordt na de castratie? Weliswaar een ander ras (Witte Herder), maar ik heb juist een tegen gestelde ervaring. Onze teef werd juist veel stabieler en vriendelijker na de castratie. Voor die tijd was ze bijvoorbeeld naar vreemde mensen niet altijd prettig cq te vertrouwen. Ook naar de andere honden toe vaak humeurig.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:33

Mijn vorige hond heeft tepelkanker gehad en baarmoederkanker en kon uiteindelijk de operaties (3 x) niet meer aan waardoor we ermee moesten stoppen en het maar moesten laten groeien.

Nu jaren later heb ik een teef van 6 maanden en deze laat ik voor de tweede loopsheid castreren. Gewoon puur hierom.

kimmie261

IZEP,wordt jouw hond dan nog loops???

sterilisatie is nl niets meer als de eileiders afbinden,hond zou dan gewoon nog loops worden.

castratie is eileiders( + evt baarmoeder) verwijderen.

ik heb dan geen cane corso's dus geen ervaring met dit ras,maar wel dit type honden,en ik castreer altijd de teven,en zijn eigenlijk super stabiele,makkelijke honden...

Amandavd

Voor de mensen onder ons die het misschien nog niet wisten... Geldt ook voor honden trouwens!!

Citaat:
In de volksmond wordt het verwijderen van de teelballen bij de kater ‘castreren’ genoemd. Het weghalen van de eierstokken (en eventueel de baarmoeder) van de poes/kattin wordt aangeduid als ‘sterilisatie’. In de diergeneeskunde duiden ‘sterilisatie’ en ‘castratie’ echter niet op het geslacht van de dieren, maar op de operatie zelf. ‘Castratie’ is het weghalen van de geslachtsorganen, zowel bij mannelijke als bij vrouwelijke dieren. Onze huisdieren worden dus altijd ‘gecastreerd’, welk geslacht ze ook hebben. Worden de geslachtsorganen niet weggehaald, maar de eileiders of zaadleiders onderbroken, dan heet dat ‘sterilisatie’. De dieren zijn dan onvruchtbaar, maar hormonaal nog intact. Het gedrag blijft dus hetzelfde. Uiteraard is dat “lastige” gedrag net hetgeen we willen vermijden. Sterilisatie van huisdieren wordt daarom bijna nooit gedaan.
Laatst bijgewerkt door Amandavd op 18-09-14 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:34

Diablo schreef:
Amandavd schreef:

Ik ben niet thuis in de Berners, wel in de CC's en dat zijn niet de makkelijksten. Wij hebben ook vier CC's, waaronder twee teven. Ging altijd prima, tot ze de twee jaar gepasseerd waren. Ze kunnen wel door één deur, maar bij iedere spanning kan de vlam in de pan slaan. En twee vechtende CC dames in niet grappig, kan ik je vertellen.
De twee reuen gaat prima. Er is er één gecastreerd en ze hebben wel eens wat, maar dat is met tien seconden weer afgelopen.

Berners zijn wel goedmoediger hoor, dus dat verschil is er degelijk. Maar teven samen kan dus wel maar ligt idd ook aan karakter en ras.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:34

ja het is gewoon lastig inschatten, je weet gewoon niet wat het gedrag gaat doen na de eventuele castratie.. Dat kan denk ik ook een therapeut nooit met zekerheid gaan zeggen nu van te voren, omdat je niet weet in hoeverre de hormonen nu al invloed op het gedrag hebben en wat er dan straks zou veranderen.. Maar je kunt na het advies van een eventuele therapeut of iemand anders alsnog beslissen, moet doen wat je gevoel je ingeeft.

Het is voor de gezondheid in het opzicht van ontstekingen beter, maar als je denkt dat het haar gedrag niet ten goede komt is het ook echt een goede keus om het dan misschien niet te doen inderdaad

ook mijn ervaring is dat na een castratie juist het gedrag rustiger wordt en stabieler, maar bij de CC's ben ik er niet mee bekend.
Is het vaker bij dit ras dat dit juist erger wordt dan?
Maar goed, je hebt best een grote roedel dus ik begrijp dat je alles goed onder de loep wilt nemen voor de toekomst van je roedel ook
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-09-14 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt